کد خبر 1402425
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۶
عبدالله گنجی نمایه

فرض کنیم اصلا نظام دینی مستقر نباشد. مگر مسلمانان نباید حجاب و امر به معروف را واجب بدانند و تکلیف «مثنی و فرادای» خود را انجام دهند. این هدایت به امر خداست. اسم آن‌را تقابل و قطب‌بندی نگذارید.

به گزارش مشرق، عبدالله گنجی طی یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت: حجاب که به‌خودی‌خود یک مسئله فرهنگی- اعتقادی است، نباید به امر سیاسی تبدیل شود و کم‌کم اصل هنجارشکنی به حاشیه برود و منازعه بین اسلام‌گرایان و براندازان سکولار جایگزین آن شود.

حقیقت این است که گشت ارشاد با بدحجابی به‌معنی عرفی آن کاری ندارد و اصلا مثال کلیشه‌شده «۲تارمو» محل منازعه نیست که اگر بود باید پلیس به ۱۵ تا ۲۰میلیون خانم تذکر می‌داد و برخورد می‌کرد.

آنچه پنهان می‌ماند اینکه جامعه‌ هدف گشت ارشاد بدحجابی عرفی-تربیتی نیست، بلکه چند دسته هستند که شاخک‌های گشت ارشاد را حساس کرده‌اند که عمل آنان فراتر از ناهنجاری‌های عرفی است.

«سیالیّت جنسیتی» یکی از این موارد است. دختری که پسرانه بیرون می‌آید تا جلب‌توجه کند، پسرگونه باشد، کلاه و شلوارک و... دوم گروهی هستند که لباس راحتی درون منزل و بیرون آنها خیلی متفاوت نیست و حداقل‌ها را هم رعایت نمی‌کنند.

سوم کسانی هستند که بدحجابی آنان امری عرفی-تربیتی و فرهنگی نیست که عناد می‌ورزند و همزمان برای تقابل با پلیس سناریو می‌چینند که دوربین و جیغ ۲ عنصر این سناریو است.

پلیس هم از عواقب جنگ روانی هر برخورد آگاه است اما حقیقت این است که زمانی پلیس وارد میدان دستگیری یا برخورد می‌شود که ۳دسته ذکرشده درصدد شکستن اقتدار آن برمی‌آیند و طبیعی است که پلیس درصدد اثبات اقتدار خود برمی‌آید که البته بعضا اجتهاد در صحنه از جهت روش مواجهه مشکل‌ساز می‌شود.

هیچ نظرسنجی در کشور نداریم که بالای ۷۰درصد مردم طرفدار حجاب نباشند اما درعین‌حال برخورد قهری با اقلیت ساختارشکن را نمی‌پسندند. شاید صدها جلسه برای اینکه چه کنیم در سال‌های متمادی تشکیل شده است.

برخی بر این باورند که فرهنگ لذت‌گرای غرب پیش‌رونده است و انقلاب اسلامی فقط در آن اختلال ایجاد کرد، اما هستند دیگرانی که حجاب را فقط امری شرعی نمی‌دانند بلکه آن‌را مانند زبان، مذهب و جغرافیا جزو هویت ایرانیان می‌دانند که عده‌ای چوب حراج به آن زده‌اند. با این حال مواجهه با حجاب سطح کوتاه‌مدت و بلندمدت دارد و برخورد قهری نباید روش اول باشد.

کار فرهنگی همراه با خون‌دل است و البته میوه‌های آن هم دیررس است.

اما باید چه کرد؟

۱-هنر از اساسی‌ترین روش‌های حل مسئله حجاب است. آنچه با هنر آمیخته شود، ماندگار می‌شود. هنر فاخر الگوبخش و جذاب است. این حجاب تقریبا در سیما و سینمای ما غریب است. هنر الگوبخش، اصل  اساسی است.

۲-آموزش و پرورش رکن تربیتی کشور ماست. اگر معلمانی همتراز با فرهنگ ایرانی-اسلامی سکاندار تربیت باشند، اثر شخص معلم بی‌نظیر است. محیط مدرسه و دانشگاه، محتوا، ضوابط و تشکل همه ۱۰‌درصد و معلم و استاد ۹۰درصد تأثیرگذاری تربیتی دارند. جمهوری اسلامی هنوز منزلتی که بهترین و مؤمن‌ترین جوانان این کشور به آموزش و پرورش سرازیر شوند، ایجاد نکرده است. معلم می‌تواند جامعه را سالم یا فاسد کند.

۳- NGOهای مسلمان می‌توانند جایگزین روش‌های قهری شوند.

این‌ همه ngoکشور باید به‌کار گرفته شود. مردم خود مسئله حجاب را به‌روش عاطفی در محله، محیط کار و... حل کنند.

۴-تولیدات البسه بسیار مهم است. واقعیت این است که بازار لباس زنانه ما برای متدینین نیست.

ممکن است گفته شود که تقاضا این است، پس تولیدکننده به‌سمت این نوع پوشش می‌رود. واقعیت اما این نیست که جوان مدلی را در ذهن دارد و در بازار به‌دنبال آن می‌گردد و می‌خرد بلکه «تقاضاسازی» در ویترین مغازه اتفاق می‌افتد.

خیلی‌ها به‌دنبال مد می‌گردند نه اینکه مد ذهنی خود را به بازار خرید ببرند. آیا اصناف ما صرفا درآمد برایشان مسئله است و هویت و سالم‌سازی جامعه فرع آن است؟

۵-گفت‌وگو بخش فراموش‌شده مسئله حجاب در جامعه ماست. تقریبا نه در کرسی آزاداندیشی و نه در سیمای ما مشهود نیست.

مبتذل‌پوشان هیچ دلیل منطقی و قابل ارائه ندارند. حرف اول و آخر آنان درباره چرایی پوشش و رفتار خود این است که «به شما ربطی ندارد. دوست دارم!»

 فراتر از این خلع سلاح هستند و گفت‌وگو دست طرف مقابل می‌افتد و می‌توان ده‌ها دلیل عقلی و نقلی و آسیب‌شناسانه را به میدان گفت‌وگو آورد و سخن گفت. بدون تردید اکثریت بدحجابان جامعه ما عفیف هستند.

همین‌ها روز غدیر در خیابان ولیعصر بودند، فردا همین‌ها در جرگه عاشوراییان هستند، اما نقص دارند. این نقص فرهنگی را نباید سیاسی کرد. آن ۳دسته که در بدو این نوشتار آورده شد، اقلیت بسیار کوچکی هستند که علاوه بر برخورد باید گفتمان غالب علیه آنان باشد و فضای عمومی را برای خود تنگ احساس کنند. مردم باید به میدان بیایند.

حکومت باید جایش را به مردم بدهد. فرض کنیم اصلا نظام دینی مستقر نباشد. مگر مسلمانان نباید حجاب و امر به معروف را واجب بدانند و تکلیف «مثنی و فرادای» خود را انجام دهند. این هدایت به امر خداست. اسم آن‌را تقابل و قطب‌بندی نگذارید.  بسم‌الله.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 74
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    24 19
    جای گزین گشت ارشاد چیست ؟کمیته های انقلاب اسلامی
    • IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      12 14
      یه کم این مقاله رو مطالعه میکردی بعد اطهار فضل میکردی عزیزم
    • IR ۰۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      1 7
      جای گزین گشت ارشاد فعلی ، گشت ارشاد تعلیم دیده و مدبر در عملیات کنترل و عملیات روانی و رسانه ای است
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      13 6
      دقیقا درست گفته. راه حل احیای کمیته ها است
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      13 2
      همانها که دو تا تار موی زن را عیب نمیداوند دو تا تار موی صورت مرد را بر نمیتابند و سه تیغه میکنند
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      13 4
      یدونه از این ماشین موتراش برقی دست بگیریم هرکی موهاش بیرون بود با ماشین بزنیم و در بریم... اونوقت واسه حفاظت از موهاشون هم که شده مبپوشوننش
    • IR ۰۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      1 0
      چی میگی هی کمیته تکرار میکنی
    • IR ۰۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      0 1
      موافق نیستم
  • رزمنده IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    35 4
    شما در حال تلاش برای مسلمان کردن جامعه ای هستید که پیش از شما مسلمان بود و استقرار جمهوری اسلامی مدیون ایمان آن است، این جامعه و فرهنگش بسیار بزرگ و فرهیخته است و آنگونه که عقل استنباط می کند، ناقص نیست، روش ها و سیاست ها مشکل دارد،
    • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      20 16
      به تقلید از غرب زن و مرد نامحرم را درکنار هم قرار دادید تا کار کنند اوضاع فرهنگی و خانوادگی همانند غرب فاجعه خواهد بود
    • IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      3 4
      متوجه نشدم!
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      13 3
      غیرت مردان اول گرفته شد تا ناموسشان اینطوری جولان می‌دهند و غیرت مردان به چند طریق گرفته شد اولین دلیل و مهمترین ان زن نامحرم در کنارش آمد تا کار کند برای ساعات طولانی
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      1 0
      بسیار نظرتون پخته و عالی بودو ممنون
  • علیرضا IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    29 5
    ایرانیها بی حیا نیستند اما سر قضیه حجاب ، دارن لجبازی میکنند
    • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      14 1
      ایرانی ها کاملا به بازی های سیاسی آگاه هستند.
    • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      17 7
      درصد خیلی کمی لجباز و عناد دارند و بقیه از روی چشم و هم چشی که 20 سال قبل روند بی حجاب شدن درست شد و آقایان جلوی آن را نگرفتند تبدیل به ارزش شد
  • امین IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    7 8
    هیچ نظارتی به پوشاک و لباس نیست.بروید و فروش لباس های ناهنجار مثلا شلوار پاره و سوراخدار را از تولیدی تا مغازه ممنوع کنید.اینجوری هم میشه حجاب رو کنترل کرد.
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    13 3
    نتیجه برخورد قهری چیست؟
    • IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      13 4
      لجبازی بیشتر جوانان !!!
    • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      26 1
      برخورد قهری زمانی هست که واقعا باشد ولی وقتی مثلا 200 هزار تا دو مورد هم برخورد قهری و قانونی صورت نمی گیرد را نمی گویند برخورد فهری هرچند راه حل اول جریمه برای چند مورد در صورت تکرار و آخر سر اگر درست نشدند منع برخی خدمات و به شما با قاطعیت می گویم در مدت زمان خیلی اندکی اکتر این بی حجاب ها جمع خواهد شد و انگار دیگر وجود نخواهد داشت و فقط در موارد نادر و کم
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    13 21
    بر خلاف این پزهای مزخرف روشنفکری ، باید گفت گشت ارشاد از نان شب هم واجبتره...
    • IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      1 1
      بله مشخص
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      0 0
      دقیقا
  • کارشناس IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    11 19
    میتوان با یک شاخه گل نظر بانویی را خرید ولی به زور هرگز
    • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      11 1
      اگر برای تغییر اعتقادات باشد این ساده لوحی هست که فکر کنی با یک گل و یک حرف دو دقیقه ای افکارش عوض شود
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      0 5
      8:29 نمیخوایم اعتقادش رو عوض کنیم ولی جامعه دوستانه تر و یکرنگ تر میشه و همین باعث میشه مراعات حال همو بکنیم حتی اگر باهم هم عقیده نیستیم
  • محمدایوب IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    10 5
    همانطور که نوشتید تعدادی مزدور.هستند که عمدا هنجارشکنی میکنند تا گشت ارشاد به آنها تذکر بدهد وبعد با فریاد وجیغ کشیدن موجب درگیری شوند و فیلم بگیرند ودر فضای مجازی پخش ویا برای اربابان خود بفرستند مانند مسیح حال باید به گونه ای اطلاع رسانی شود که به فرهنگ تبدیل شود هر فردی در اجتماع وخیابان تردد میکند حتما باید کارت ملی به همراه داشته باشد مانند فردی که رانندگی میکند باید گواهینامه همراه داشته ودر صورت درخواست پلیس ارائه نماید وهر فردی هم که پلیس درخواست کارت ملی را کرد بدون اینکه بپرسد خلاف من چیست باید ارائه نماید وپلیس با ثبت شماره ملی فرد بد حجاب به مراجع قضایی احضار گردد
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      2 4
      اولا خوب شد تو این مملکت کاره ای نیستی که از این ببعد مردم خواستن برن نون بخرن هم مجبور باشن مدارک شناسایی ببرن. دوما حداقل انقدر درک داشته باش که بدونی سامانه ها آن لاین هستن یعنی کافیه کدملیتو حفظ باشی خود آقایون کارتو راه میندازن میزنن تو سیستم همه اطلاعاتت رو میاره بالا. ولی در کل خیلی مغز درست حسابی نداری
    • محمدایوب IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      2 0
      در جواب اولا خوب شداگر اینطور باشد برای ارائه گواهینامه هم نیازی نیست وبانک هم بروی نیاز نیست کد ملی رابدهی سرچ میکند چرا می گویند. کارت ملی یعنی هویت شخص معلوم شود اگر اینطور باشد کارت رادرخانه میگذارند چرا همیشه همراه است وهرجا مراجعه کنی کارت ملی باید ارائه کنی مگر تو چیزی داشته باشی که نیاز به ارائه کارت ملی نباشد
    • محمد مهدی اسلامی IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      0 0
      با سلام و احترام بر جنابعالی ، جناب آقای محمد ایوب ، جوانمرد و دوست داشتنی ، خدای تعالی حفظتان کند ، عزیزم میدانید که عده ای عقلشان بچشمشان است اگر در جائی پنج نفر را هم نظرخود ببینند ، گمان می کنند همه ی مردم نه تنها مردم ایران بلکه همه ی مردم جهان مانند آن پنج نفر فکر می کنند ، بهمین جهت یک وقت این بنده ی حقیر از دوستان خوبمان در جائی خواهش کردم ( که البته الآن ممکن است در خاطر شریف جنابعالی نمانده باشد )که در برخی سایت های دیگر نیز حضور یابند و نظر بدهند ، تا آن عده ی سطحی نگر ببینند مخالفین افکارشان نیز کم نیستند ، شاید همین سبب شود که تحت تأثیر قرار گرفته دست از منفی بافی ها ی خود بر دارند ، ولی احدی از عزیزانمان کمترین اعتنائی بخواهش این حقیر نکرد . اکنون از جنابعالی خواهش می کنم که هم خودتان و هم اگر ممکن است از برخی دوستان مورد اعتمادتان دعوت بفرمائید که در وب سایت خوب ..... ، نیز گاهی شرکت کرده و ان شا ءالله از برکت وجودتان بهرمند شویم . ان شا ءالله موفق و مؤید و سر بلند باشید . با عرض ادب و ارادت ، دوستدارتان محمد مهدی اسلامی .
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    9 5
    چون در جامعه‌ای مالزی زندگی کرده ام و البته با عرض معذرت از خانمهای ایرانی، برایم سوال است که چرا با وجود عدم اجبار، زن مالزیایی باحجاب تر از زن ایرانی است و البته بسیار با حیا و نجیب است. حجاب را تنها افتخار خود می داند. خوب البته در مالزی بیلبورد میزنند روی آن عکس بزرگی است که پسر زانو زده دست مادرش را می بوسد!! واقعا تصور شما از دنیا چیه؟
    • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      0 2
      جامعه ایران اکثرا اعتقاد به حجاب دارند و 10 الی 15 درصد بی حجاب از 85 درصد معتقد به حجاب 40 الی 50درصد آن نگاه به هم دیگر می کنند و چشم و تو همچشمی دارند و اعتقادات ضعیف ولی نه حجاب بر می‌دارند و نه با حجاب کامل را رعایت می کنند اما در مالزی مانند شما قطعا قبل آمدن موج بی حجابی در این 100 سال با حجاب ها زیاد تر بودن همانند خود اروپا که حتی روسری هم داشتند
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      3 0
      چون مالزی مخالف آمریکا و عربستان و در کل امپریالیسم جهانی نیست و خودش جزوی از اونه. دلیلی نداره ملیاردها دلار و دینار از بودجه آمریکایی و سعودی برای تهاجم فرهنگی علیه مالزی هزینه کنن. و اینو بدونید اسلام مالزیایی که با اسرائیل و آمریکا و در کل زور سر سازش داره همون اسلام اموی و زبیری هست و فایده ای نداره
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    6 15
    جایگزینی ندارد. گشت ارشاد لازمه
  • FR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    3 5
    مردم کشور انتظار دارند گشت ارشاد به نصیحت و گفتار نرم و ملایم ارشاد نماید
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    3 2
    آفرین به مشرق
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    2 6
    فضای مجازی مانند اینستا و ... بشدت بر روی تغییر پوشش مردان و زنان در ایران تاثیر گذاشته و با این سرعتی که فضای مجازی در حال گسترش است با هیچ گشت ارشادی نمیتوان نتیجه گرفت تنها راه چاره علاقه مند نمودن خانواده به حجاب است. چرا که وقتی دختر خانمی از خانه بدحجاب خارج میشود هیچ قدرتی نمیتواند او را مجاب کند. بجز قدرت معنوی خانوادا
    • IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      3 5
      بله شبکه های مجازی و شبکه های ماهواره ای نقش مهمی در این‌باره داشتند و دارند ولی چاره کار چیست ؟ قطعا" با گشت ارشاد و بگیر و ببند و برخوردهای قهری نتیجه ای نمیگیریم
    • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      16 1
      پس با این حساب قوانین دیگر هم بردارند چون جواب نداده! البته یکی دو مورد داده مانند کمربند بستن آن هم چون قانون را محکم اجرا کردن وگرنه مانند چیزهای دیگر می بود و یادمان نرفته همین کمربند بستن هم یک روزی مانند قانون حجاب فعلی بود و کسی رعایت نمی کرد وحتی بدتر از وضع بی حجاب امروزی
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    1 2
    مطلب بر سر مرحله مهم تاریخ سازی و افق روشن و اثر گذار کشورمان از پس تمام دشمنی ورزی هاست . اگر مردم ما بخوبی روشن و یقین داشته باشند که هر گونه عمل ما در خصوص تقویت قدرت ملی اکنون چقدر حائز اهمیت است متوجه میشوند القا نظر بمنظور انحراف نظرها از اصل به فرعیات تلاش دشمنان در همان مسیر سابق و پیرو آن است ، بلکه با آسیب ما و مشغول شدن بخود سودی ببرد و پدنبال آن رود و سرمایه گذاری و هزینه بیشتر نماید .
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    5 3
    راه حل این نیست باید بدنبال علت ها گشت که چرا جوانان به این سمت گرایش دارند
  • IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    3 3
    درود
  • IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    2 4
    دارید راه رو اشتباه میرید این توطئه غربه
  • IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    1 0
    دشمن بااتاقهای فکرازپیش طراحی شده خیلی زودترجنگ فرهنگی راشروع کرده است مدولباس ازشبکه های ماهواره که دیشهای آن به تعدادواحدهاپشت بام هامستقرند تبلیغ می شوند...راستی داروی بیماری خاص نیازباشدغربیهانمیدهند..موادغذایی درحدامکان کمیاب میکنندآنچه نیازبه واردات باشد....محاسبه کنیدچندهزاردلارجهت خریددیش وماهواره ارزازمرزهاخارج شده .چه جمعیتی تاپاسی ازشب پای همین ماهواره هستندوسگ ومدولباس وزندگیهای آنچنانی وفیلمهای ترجمه شده تخریبگرخانواده رانگاه میکنند....دشمن همان دشمن است اماترفندوتاکتیک عوض کرده امامطمن باشدعیرت ایرانی چیزدیگری است غیرت تکاوران گردان ناخداصمدی خرمشهرکه ۲ تکاورشهیدشدندتاجنازه یک شیرزن ایرانی ازبعثی هابگیرند
  • الان FR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    1 2
    خط را حفظ کنیم که دشمن با تمام قوا حمله کرده
  • IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    1 2
    اولن نویسنده چرا همه نظرات راپخش نمیکنید دوما یه عده اومدن پول گرفتن کامنت طرفداری بزارن
  • IR ۰۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    2 0
    یه کم هم به وضع معیشت مردم توجه داشته باشید بد نیست
  • IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    1 0
    در گزارش نکات مهم و کارگشائی اشاره شد. فضای مجازی را هم باید جدّی گرفت. قبح شکنی حیا و حجاب در فضای مجازی؛ به فضای حقیقی هم ورود میکند. همانطور که ۲۰ سال قبل ماهواره در ترویج بدحجابی موُثر بود. برخورد جدی با تولید کنندگان لباس هم لازم است. باز گذاشتن بیش از حد فضای جامعه باعث ناهنجاری های بسیار خواهد شد، غرب به همجنسبازی و ازدواج سفید و ازدواج باز رسیده و این خطری است برای نسل جوان و معصوم ما!! باید آحاد مردم از ترویج احکام دین حمایت و از مسئولین مطالبه کنند، در ادارات، بیمارستانها، مدارس و.. عفاف و حجاب را تذکر دهیم. نکته دیگر؛ بی حجابی ربطی به فقر ندارد، بی حجابی در قشر پولدار جامعه بیشتر است.
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      1 0
      بیکاری مشکلات اقتصادی باعث می‌شود ازدواج صورت نگیرد همین نقطه آغاز همه این معضلات و مشکلات جامعه است که با گشت ارشاد و برخوردهای قهری پلیسی درست نخواهد شد که هیچ نتیجه عکس خواهیم گرفت ....
  • IR ۰۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    11 2
    سوال : جایگزین گشت ارشاد چیست؟ پاسخ: کمیته های انقلاب اسلامی
  • IR ۰۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    19 0
    چطور میگید برای قوانی راهنمایی و رانندگی برخورد قهری جواب میده ولی برای حجاب جواب نمیده؟ استدلال های شما از خانه عنکبوت هم سست تره.
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      7 0
      چون نگاهشان به این دوره در جهان هست که بی حجابی تبلیغ می شود و دین آخر الزمانی هم...!
  • IR ۰۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    2 0
    گشت اختلاس و دروغ و ریا برای مسئولین
  • FR ۰۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    1 0
    وقتی وزیر ارشاد یک دولت تجمل پرست و غرب گرا (بعضی ها میگویند غرب گدا) اقای محمد خاتمی باشد، نتیجه ان چه میتواند باشد ؟!
  • IR ۰۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    9 0
    چطوری یه مقاله یه صفحه‌ای تا این حد دقیق و درست مسئله رو بررسی کرده، دمش گرم واقعا
  • FR ۰۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    6 1
    یه عده میخان اسلام آمریکایی در ایران رواج بدهند
  • ناراضی وضع موجود IR ۰۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    2 1
    بابا کار فرهنگی که مال پلیس و خیابون نیست
  • آریا IR ۰۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    15 0
    هر کار عاقلانه‌ای باید یک نتیجه داشته باشد . یک موقعی گفتید دلیل ندارد جوانان ما برای تحصیل به خارج برن و شروع کردید مثل افتتاح یک بقالی در هر روستایی دانشگاه آزاد و پیام نور و ... زدن و به اینکه ایران ۸۵ میلیونی از چین یک میلیاردی بیشتر دانشجو دارد در دادن ، نتیجه چه شد ؟ بی ارزش شدن مدرک ، کم شدن آمار ازدواج ، بیکاری گسترده فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و پدیده فرار مغزها و ... یکی هم گسترش بدحجابی !!!
  • IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    0 0
    حرف ارزش نداره
  • US ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    1 2
    نگذاریم با بدعت در دین نظام اسلامی مان خدشه دار گردد
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      3 0
      برخی مسئولین بدعت گذار هستن
  • US ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    1 2
    لطفا سوره احزاب آیه 59 را یکبار همراه با تفسیرهای معتبر دستکم قبل از مصاحبه کردن یکبار بخوانید.
  • DE ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    0 0
    یادش بخیر
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    2 2
    خودشم اضافه اس ،جايگزين ميخاين بزارين براش؟؟
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    2 2
    چندتا زن ودختر ولنگار ومزدور از طرف آمریکا و اسرائیل گماشته شده اند درجامعه ترویج بی حجابی انجام دهند وداخل کشورهم پادوهای دشمن (اصلاح طلبان)باقلم سایی علیه حجاب وعفاف دررسیدن دشمن به اهدافش همکاری می کنند
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    1 0
    به نظرم این تیتر درست نیست. فرهنگ سازی ، آموزش و پرورش و ... در جای خود صحیح اما ارتباطی با برخورد قانونی و تضمین اجرایی یک قانون ندارند. هر کدوم در جای خودش. مثل آموزش قوانین راهنمایی رانندگی و تبلیغ برای رعایت اون و همچنین جریمه کردن خودروهای متخلف.
  • US ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    13 0
    کمیته خیلی قویتر عمل میکرد
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      0 2
      بعله بعله !!!
  • محسن IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    1 0
    خیلی راحت در مواردی که سازمان یافته یا خیلی خارج از عرف نیست. از چین فناوری تشخیص چهره بگیرید یا از اثر انگشت استفاده کنید و جریمه نقدی, و السلام. الیته باید به سامانه دارایی وصل باشه و به نسبت دارایی خانواده جریمه بشه
  • FR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    1 0
    کاملا درسته حجاب در حمهوری اسلامی ایران نشانه هویت ملی ایرانی ست و نماد وحدت وهماهنگی اجتماعی و همینطور خط قرمزی برای جلوگیری از برهنگی همراه با بی سلیقگی بی مبالاتی که حتی در کشورهای غربی هم به شکل زننده و بی معنایی ارزش احترام به دید مردم را به چالش میکشد....
  • مجید IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    0 0
    خودت در آخر حرفهایت گفتی:مردم
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    0 0
    جایگزین گشت ارشاد چیست؟
    • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      0 0
      چی بگم
  • sina IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    1 1
    خیلی چیزا در قران اومده که حرام و گناه شمرده شده . چرا دین را مساوی حجاب قرار میدهید؟ دروغ. غیبت ،ریا ،ربا، تهمت ،افترا، دزدی ،رشوه دادن و گرفتن، کم فروشی ،گرات فروشی ،... همه اینا به اسم در قران قید شده و خدا برایشان مجازات دنیوی و اخروی تعیین کرده .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس