نگاهی که یک مهاجر افغانستانی به رفتار ایرانی‌ها دارد

یکی از مسائل مرتبط و البته مهم در ارتباط با پدیده ورود امواج تازه مهاجران افغانستانی، نگاهی است که افغانستانی‌های مهاجر به رویکرد و رفتار ایرانیان و سیاست‌های نهاد دولت در این زمینه دارند.

به گزارش مشرق،  تسلط دوباره طالبان بر افغانستان که تابستان پارسال اتفاق افتاد، سیل مهاجران را از این کشور بار دیگر روانه ایران کرد؛ ایرانی که خود در نتیجه تحریم و اوج‌گیری کرونا شرایط اقتصادی سختی را از سر می‌گذراند و  بسیاری پذیرش این مهاجران را فشاری تازه بر جامعه تلقی کرده و می‌کنند.

انبوهی مهاجران افغان و انتشار تصاویری از حضور پررنگ آن‌ها در برخی شهرها و تجربه شهروندان در مواجهه با گروه‌های پرتعداد مهاجران افغانستانی به ویژه در تعطیلات نوروز و پس از آن حمله تروریستی یک غیرایرانی به چند روحانی در حرم امام هشتم (ع)، موجی را در گفت‌وگوهای عمومی و فضای مجازی به راه انداخت که برخی از آن با عنوان «افغان‌هراسی» یاد می‌کردند.

در سوی مقابل و در میان جامعه مهاجران افغانستانی حاضر در ایران اعم از قانونی و غیرقانونی و از دیرپاها و نسل‌های قبلی گرفته تا تازه‌واردان، خیره‌شدن بسیاری از نگاه‌ها به این حضور مساله‌ساز بود.

پژوهشگری برای بررسی نگاه متقابل جامعه ایرانی و جامعه مهاجران افغانستانی به یکدیگر با «آرش نصر اصفهانی» پژوهشگر مسائل اجتماعی و مهاجران افغانستانی در ایران و عضو انجمن «دیاران» گفت‌وگویی داشته است.

انجمن دیاران نهادی است که با هدف تغییر نگرش نسبت به مهاجران در جامعه‌ ایران و مطالعات آسیب‌شناختی در راستای ارتقای جایگاه مهاجران در دو سطح جامعه و قوانین در سال ۹۶ تاسیس شد.

آنچه در ادامه می‌خوانید، حاصل گفت‌وگو با این جامعه‌شناس است؛

با نگاهی به جامعه ایرانی و تحولات اخیر به ویژه بعد از تسلط طالبان می‌توان از مفهومی با عنوان «افغان‌هراسی» سخن گفت؟

نصر:
نگرش منفی و تبعیض علیه پناهندگان افغانستانی در ایران پدیده‌ای به قدمت حضور آن‌ها در ایران است. اگرچه نگرش و رفتار ضدمهاجر در دوره‌ای به واسطه افزایش تعداد پناهندگان یا رویدادهای خاص در ایران شدت می‌گیرد، اما بطور کلی بر اساس مطالعات موجود، در طول چهار دهه گذشته، پناهندگان چه از سمت دولت‌ها و چه از سمت بخشی از مردم محلی مهمانان ناخوانده محسوب می‌شوند. در نتیجه سیاست‌ها و قوانین از یک سو و رفتار عمومی مردم در کوچه و خیابان از سوی دیگر برای بسیاری از افغانستانی‌ها در موارد بسیار توام با پیش داوری منفی، تبعیض و خشونت بوده است.

نوعی سوءظن نسبت به پناهندگان وجود دارد که گویی آن‌ها به جامعه ایران وفادار نبوده و در لحظه نهایی عامل افغانستان در ایران خواهند بود

معنای این گزاره این نیست که همه ایرانیان در همه این سال‌ها به همه پناهندگان ظلم کرده‌اند، موضوع این است که اگر به این چهار دهه از منظر یک افغانستانی پناهنده نگاه کنیم آنها همیشه خود را غریبه یا بیگانه در جامعه ایران حس کرده‌اند که از منافع حضور آنها مانند کار ارزان استفاده می‌شود اما به عنوان شهروند درجه دوم در ایران زندگی می‌کنند. با وجود همه خدماتشان به جامعه ایران در رسانه‌ها و حتی گفتار برخی سیاستمداران عامل بیکاری، جرم، جنایت و ناامنی معرفی می شوند. شاید یکی از مهم‌ترین مصادیق بیگانه تلقی کردن آن‌ها این است که حتی آن‌هایی که سی یا چهل سال است در ایران زندگی می‌کنند، در ایران به دنیا آمده‌اند و بزرگ شده‌اند و حتی بچه‌دار شده‌اند هنوز خودشان و فرزندانشان بیگانه و خارجی محسوب می‌شوند و جامعه ایران حاضر به پذیرش آنها به عنوان یک ایرانی نیست.

در حال حاضر و طی دهه‌های اخیر چه عواملی بر نگاه ایرانیان به حضور افغانستانی‌ها در جامعه ما تاثیرگذار بوده است؟

نصر: مجموعه‌ای از عوامل در این مورد موثرند. در وهله اول سیاست‌گذاران، پناهندگان افغانستانی را سال‌ها یک تهدید امنیتی برای جامعه تلقی کرده‌اند. در چارچوب برخی نگاه‌ها که متاسفانه گسترده شده، افغانستانی‌ها در ایران به‌طور بالقوه پیاده‌نظام دولت افغانستان یا گروه‌هایی مانند طالبان یا داعش محسوب می‌شوند. در واقع نوعی سوءظن نسبت به پناهندگان وجود دارد که گویی آن‌ها به جامعه ایران وفادار نخواهند بود و در لحظه نهایی عامل افغانستان در ایران هستند. بخشی از این نگرش در سیاست‌گذاران ایرانی به سبب غلبه جمعیتی اهل سنت در میان پناهندگان است که به زعم آن‌ها می‌تواند ترکیب جمعیتی ایران خصوصا در نواحی شرقی را بر هم زند.

در نتیجه، پناهندگان افغانستانی صرف نظر از تنوع و گوناگونی درونی به یک موضوع امنیتی بدل شده‌اند و این امر به مثابه مانعی جدی در برابر بهبود شرایط آنها در ایران عمل می‌کند. از طرف دیگر بخشی از طبقات فرودست خصوصا در مرکز و شرق ایران وجود پناهندگان را تهدیدی برای خود می‌دانند و بیکاری یا مشکلات مسکن در محله یا روستای خود را به حضور پناهندگان نسبت می‌دهند. این موضوع که در بسیاری موارد از سمت مسئولان یا رسانه‌ها نیز مطرح می شود یکی از دلایل رشد نگرش ضد مهاجر در میان طبقه کارگر ایران است.

فضای ضدایرانی در افغانستان بیش از آنکه توطئه‌ای از جانب گروهی خاص باشد ریشه در تبعیض و محرومیت‌هایی دارد که پناهندگان افغانستانی در ایران تحمل می‌کنندایرنا: در صورت وجود خطوط و گرایشات افغان‌ستیزانه در جامعه، آیا تنها افغانستانی‌ها آماج آن بوده‌ و هستند؟ یا می‌توان مشابه آن را در قبال سایر قومیت‌ها و ملل همسایه مشاهده کرد؟
نصر:
شرط ضروری برای صلح و امنیت پایدار در ایران به رسمیت شناختن تنوع و بنای همبستگی و نظم اجتماعی بر اعطای حقوق برابر شهروندی به همه ساکنان این سرزمین است. جامعه ایران جامعه‌ای متکثر و متنوع است و در یک نگاه بلندمدت راه حل برقرار ماندن صلح و زیست مسالمت‌آمیز همه مردم در کنار یکدیگر، پذیرش اجتماعی تکثر و به رسمیت شناختن حقوق همه گروه‌ها است. نگاه ما به افغانستانی‌ها نشان‌دهنده نوع نگاهی است که به ایران،‌ هویت ایرانی و بطور کلی زندگی در جغرافیای خاورمیانه داریم.

نگاهی که یک مهاجر افغانستانی به رفتار ایرانی‌ها دارد

 در ماه‌های اخیر به ویژه بعد از حمله تروریستی به روحانیون در حرم امام هشتم (ع) باز هم اظهارنظرهای معطوف به ضرورت خروج افغانستانی‌ها از ایران تشدید شد. مهمترین دلایل طرح نگاه‌ها و اظهارنظرهای معطوف به ضرورت رفتن افغانستانی‌ها از کشور ما چیست؟

نگاه ما به افغانستانی‌ها نشان‌دهنده نوع نگاهی است که به ایران،‌ هویت ایرانی و بطور کلی زندگی در جغرافیای خاورمیانه داریمنصر: سیاست کلی ایران از ابتدای حضور پناهندگان این بوده که آنها مهمانان موقت جامعه ایران هستند و باید به کشورشان بازگردند. قوانین و مقررات در مورد پناهندگان هم به نحوی وضع شده‌اند که آن‌ها به خروج از ایران تشویق شوند.

تا اواسط دهه ۱۳۸۰ دولت ایران مدام ضرب‌الاجل‌هایی برای خروج کامل همه افغانستانی ها اعلام می‌کرد اما از آنجا که نیاز شدیدی به نیروی کار ارزان قیمت افغانستانی وجود داشت، این سیاست دنبال نشد. اما حفظ فشار بر پناهندگان افغانستانی از طریق تمدید سالانه مدارک هویتی و عدم اعطای اقامت بلندمدت،‌ دشوار کردن دسترسی به خدمات پایه و مجموعه گسترده‌ای از محدودیت‌های قانونی ادامه یافته است.

در مورد مهاجران غیرمتعارف هم دستگیری و اخراج از ایران همواره در جریان بوده و با افزایش تعداد مهاجران غیرمتعارف، رد مرزها هم افزایش می‌یابد. همه این موارد در کنار هم ابزارهای مختلفی است که نهاد دولت برای کاهش تعداد پناهندگان در ایران و کنترل این جمعیت به‌کار می‌گیرد. از این جهت تضعیف موقعیت حقوقی و اجتماعی پناهندگان در ایران ابزاری است که می‌تواند امکان بهره‌گیری از منافع این جمعیت را در عین کاهش هزینه‌های آن فراهم آورد. به علاوه در دو دهه گذشته تلاش دولت بر این بوده که تعداد پناهندگان در حد قابل کنترلی مدیریت شود؛ در نتیجه موج اخیر ایجاد هراس نسبت به افغانستانی‌ها از دید برخی ناظران با هدف مشروعیت بخشیدن به ردمرزهایی است که برای کاهش تعداد پناهندگان در جریان است.    

دیدگاه‌ها، واکنش‌ها و رفتارهای ضدمهاجر چه تبعاتی به دنبال دارد؟

نصر: در وهله اول جمعیتی از پناهندگان نسل دوم و سوم افغانستانی‌ها را در ایران داریم که مسیر ادغام اجتماعی در جامعه ایران و دریافت تابعیت یا اقامت دائم آن‌ها مسدود است.

با وجود تصویب قانون اعطای شناسنامه به کودکان با مادر ایرانی، هنوز بسیاری از این کودکان دقیقا به سبب اینکه پدرانشان افغانستانی هستند، نتوانسته‌اند شناسنامه بگیرند. در نتیجه با یک جمعیتی مواجهیم که از هر جهت واجد شرایط دریافت تابعیت ایرانی است، اما به سبب رویکرد کلی جامعه ایرانی محروم از بسیاری حقوق شهروندی زندگی می‌کند و مشخص نیست تا چه زمان قرار است به همین شکل در حاشیه جامعه ایران زندگی کند.

از سوی دیگر بسیاری از پناهندگانی که از فقر، خشکسالی و خشونت به ایران به پناه آورده‌اند امروز در شرایط معیشتی دشواری زندگی می‌کنند و از حمایت نهادهای امدادی ایران بی بهره‌اند. در نتیجه پیامد اصلی رویکردهای ضدمهاجر شرایط سخت زندگی پناهندگان در ایران است که خود باعث می‌شود نگرش ضدایرانی در افغانستان رشد یابد. در واقع فضای ضدایرانی در افغانستان بیش از آنکه توطئه‌ای از جانب گروهی باشد ریشه در تبعیض و محرومیت‌هایی دارد که پناهندگان افغانستانی در ایران تحمل می‌کنند.

باید بپذیریم بخشی از این پناهندگان ساکنان دائم این کشور خواهند بود و مسیر ادغام اجتماعی برای آنها باید باز شود

چه راهکاری در زمینه رفع آسیب‌های این پدیده ارائه می‌دهید؟

نصر: پناهندگان افغانستانی در ایران گروهی متنوع با نیازهای مختلفی هستند. با این حال و به طور کلی ما نیازمند بازنگری در اصل بنیادی سیاست مهاجرتی‌مان هستیم و باید بپذیریم بخشی از این پناهندگان ساکنان دائم این کشور خواهند بود و مسیر ادغام اجتماعی برای آنها باید باز شود. مساله دوم تسهیل ورود و خروج قانونی به ایران است تا از این طریق از مهاجرت‌های خطرناک به دست قاچاقیان کاسته شود.

 مساله سوم اصلاح مقررات و خصوصا رویه و رفتار پرسنل اداری و انتظامی ایران با مهاجران اعم از قانونی و غیرقانونی و توجه به کرامت انسانی آن‌ها است. به علاوه امکان درخواست‌های فردی برای دریافت پناهندگی باید جایگزین اخراج جمعی پناهندگانی شود که در این روزها وارد ایران می‌شوند.

هرگونه اخراج از ایران برای مهاجران غیرقانونی باید یک روند مشخص حقوقی داشته باشد و هر فرد از امکان دفاع از پرونده خود و درخواست عدم اخراج برخوردار باشد. در مورد کودکان، دیپورت باید به طور کامل لغو شود. به طور کلی اگر امروز سیاست کلی بر افزایش جمعیت کشور است، جذب مهاجر یکی از شیوه های متداول آن در بسیاری کشورها است. از طریق به رسمیت شناختن و بهره‌مندی از حقوق اجتماعی و سیاسی می‌توان حس تعلق به ایران را در میان این جمعیت جدید تقویت کرد و نگران عدم وفاداری آن‌ها نبود. 

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 51
  • غیر قابل انتشار: 28
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    9 17
    افغانستان هراسی درایران بشکل مرسوم غربی مثل سیاه ستیزی واسیایی ستیزی نیست ولی مهاجرین غیرقانونی که برخی هم تبعه های پاکستانی وهرجایی هستن درنظربرخی بخاطرچهره ای که بلدشدن درنظربرخی تعمیم به کل متاسفانه زده میشه وگرنه دین مامشترکه وشهید واستاددانشگاه وازهرقشری مهاجرداریم
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    50 16
    ایران تنها میزبان افغان است کسانی که ایران برای آنها بهشت دلالی و بونکداری محصولات چینی و غیره شده و بدون تعهدی نسبت به ایران و ایرانی و به نان و نوایی رسیدند از یارانه مفت استفاده می کنند بازار مسکن و غیره را بهم ریختند اما توقع اکرام و محبت هم دارند تازه به پول هم که برسند هوس سوئد و آلمان برای خانواده خود می کنند
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    15 3
    افغانی‌ها نیز گیر افرا د تند رو افتاده اند عاقبتشان نیز با این طالبان خشک مغز معلوم نیست چه خواهد شد
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    52 8
    افغانهای مقیم ایران چرا سعی نمیکنید به کشور خودتان برگردید اینجا هرچقدر هم خوب باشد مثل کشور خودتان نیست. در هیچ کشوری روی کره زمین این تعداد 8 میلیون نفر را نمیتواند در شرایط فعلی دنیا تحمل کند.
  • دانیال FR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    17 14
    مردم ایران عموما مشکلی با مهاجران افغانستانی ندارند. این دو مردم دهه هاست در کنار هم در ایران زندگی کرده اند. بسیاری از امور بانکی و خرید و فروش و فعالیت های اقتصادی مهاجران به وساطت یک شهروند ایرانی در حال انجام است(به دلیل محدودیت های قانونی). بسیاری از عزیزان افغانستانی را می شناسم که خانه و ... خریده اند و سند به اسم یک ایرانی زده اند. صدها هزار ازدواج میان ایرانی ها و افغانستانی ها اتفاق افتاده است. این ها یعنی این دو ملت در کنار هم در حال زندگی برادرانه هستند. وضعیت مهاجران سوری را در ترکیه ببینید امروز یک چالش اساسی برای احزاب است و بخش بزرگی از مردم خواهان اخراج مهاجران هستند . در مقایسه ما در میان عموم ایرانیان چنین نگاه و نگرشی را شاهد نیستیم. آن هم در این کشور با تمام مشکلات و مصائب اقتصادی ناشی از مدیریت نئولیبرالی و تحریم های امریکایی. تنها وظیفه بر دوش دولت و حاکمیت است. که با بازنگری در قوانین فرسوده و کهنه که منطبق با اوضاع و نیاز های جاری نیست موانع غیرضروری قانونی و تبعیضات بی دلیل قانونی را از سر راه بردارد. این موجب همبستگی بیشتر دو ملت خواهد شد. گستره نفوذ انقلاب را در قلب ها افزایش خواهد داد و راه را بر خناثان و تفرقه افکنان که خواهان جدایی و کینه ورزی میان ملت ها و بدنام کردن ایران و اتقلاب هستند خواهد بست. این چنین اصلاحی ضرورت و فوریت دارد. حضور برادران و خواهران هم دین و هم زبان و هم پیشینه و در حقیقت هموطن افغانستانی را فرصت بدانیم و با تعلل و سهل انگاری ان را تبدیل به تهدید نکنیم.
  • US ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    13 1
    این سوء ظن به دلیل سابقه تاریخیشون هست
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    16 5
    افغانهای پشتون آدمهای خوبی بودند البته بعضی به طالبان وابسته بودند ولی تعداد آنها الان خیلی کم شده . دیدگاه خصمانه ای نسبت به مردم ایران دارن. تاجیک‌ها هم به دست کجی و نادرستی معروفن و قابل اعتماد نیستن.کلا برگردن کشورشون بهتره
    • محمدی ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
      0 1
      خودت کج دست استی آشغال همه رو با هم جمع نبند
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    9 0
    حرامزادگی امثال بانکی پور پس ساختاری بوده از کیسه خلیفه حراج میکنید ؟؟؟
  • تهرانی IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    24 6
    اوقتی دولت های ما هیچ برنامه ای برای مدیریت سیل میلیونی مهاجران به ویژه میلیون ها مهاجر غیر قانونی ندارند؟؟ کدام دولت خارجی اجازه می دهد مهاجرین بی سواد در هر شغلی به کار گمارده شوند؟ در کدام کشور خارجی اتباع خودشان را بیکار می کنند که به مهاجرین بی سواد و بی تخصص کار بدهند؟ یکی را نام ببرید. وقتی فقط شهر های تهران و اصفهان و یزد شیراز و کرمان باید از این ها پذیرایی کنند؟ پس تبریز و ارومیه و سنندج و کرمانشاه و ایلام و زنجان و غیره چه؟ مردم ایران اگر دچار هراس شده اند برای این است که متوجه بی نظمی و به هم ریختگی موجود شده اند اما دولت متوجه نشده است. مردم ایران میبینند که یک بیگانه وقتی در ایران به پول می رسد اولا ریالی مالیات نمی دهد دوما این پول هرگز وارد چرخه ی اقتصادی ایران نمی شود. یا دلار می خرند یا طلا. 8 میلیون مهاجر کل بازار ایران را به هم ریخته اند این را مردم می بینند و می ترسند و از سوی دیگر دولتی را می بینند که هیچ برنامه ای ندارد. هر گاه شما این مهاجران را به جای چند استان محدود در کل ایران پخش کردید آنگاه درخواست آغوش باز برای مهاجرین را داشته باشید. گذشت دورانی که مردم ایران چشم و گوش بسته و کم اطلاع بودند. آقای کارشناس هیچکس در افغانستان نگاه ضد ایرانی ندارد به جز پشتون های نژاد پرستی که اتفاقا دیگر افغانستانی ها نیز از آزار ایشان در امان نبوده است، همان هایی که بدنه ی اصلی طالبان را تشکیل داده اند. آقای کارشناس جواب بده چرا وقتی یک ایرانی بیکار است، کارفرماها برای اینکه حق بیمه ندهند و قرار داد رسمی ننویسند و مالیات ندهند به سراغ کارگر افغانی می روند و دولت هم هیچ کاری نمی کند؟ مردم این را ببینند و هراس نداشته باشند و به تحلیل امثال شما لبخند بزنند؟ می گویید مردم افغان از خشکسالی به ایران پناه آورده اند اما نمی گویید همین ها به جای کشت گندم و جو بزرگترین تولید کنندگان خشخاش بوده اند و از سوی دیگر حق آبه ی مردم ایران از رود هیرمند را نمی دهند! چه آن دولت دست نشانده ی آمریکا حکومت تروریستی طالبان. آقای کارشناس ما می ترسیم از بی کاری مردممان و فریب امثال شما را نمی خوریم.
    • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      23 7
      آفرین. صدای این آقای تحلیلگر از جای گرم درمی آید. حرفهای خطرناکی زده. انگار یکدستی نژادی و مذهبی و فرهنگی ایران برایش اهمیت ندارد. یکی به این آقا باید تاریخ دردسرهای افغانیها از چند صد سال پیش تاکنون و مخصوصا در زمان حکومت صفویان را یادآوری کند. هرات با خیانت بزرگان افغان از ایران جدا شد. مردم این کشور جعلی از زمانی که از ملیت ایرانی و سرزمین ایران جدا شدند، حتی یک روز، روز خوش ندیده اند. در ضمن، آیا باید کشورمان را دو دستی تقدیم مهاجران مزاحم و پردردسر کنیم یا اتفاقا باید کشورمان را دودستی بچسبیم تا مثل صهیونیستها در فلسطین، صاحبخانه نشوند و روزگارمان را سیاه نکنند؟ اینها هزار سال هم در ایران زندگی کنند، ایرانی نیستند و باید به هر روشی که میشود، رفت و آمدشان را کنترل کرد. اینها اگر با آمریکا مرز مشترک داشتند و به این روشهای غیر قانونی وارد آمریکا میشدند، بدترین و خشنترین رفتارها را از آمریکائیها میدیدند، همانطور که با مکزیکیها بسیار بدرفتاری میشود. اما هر طور که دلشان بخواهد می آیند و میروند و هیچ برخورد خشن و تحقبرآمبزی هم از سوی مرربانان و نیروهای نظامی و انتظامی ایران نمیبینند، اما باز هم دو قورت و نیمشان باقی است و برای باج گرفتن از ایران، به اهرمهای حقوق بشری متوسل میشوند. کشور ما شیعه است، این تحلیلگر ساده لوح چطور نمیفهمد که اگر تعادل مذهبی به نفع پیروان سایر مذاهب شکل بگیرد، دیگر هیچ اثری از مذهب حقه تشیع باقی نخواهد ماند و شیعه کشی به امری عادی و رایج تبدیل خواهد شد و باید از این تحلیلگر پرسید، اینجا ایران است یا شعبه دوم افغانستان؟ با این حرفهای تو، باید فاتحه تمدن و هویت ۸۰۰۰ ساله ایرانی را بخوانیم و در کشوری قر و قاطی و بی هویت زندگی کنیم. افغانیها قدرت مدیریت ملی ندارند، نگاهی به تاریخ کشور خودشان و قوم و قبیله بازی و زندگی عشیره ای در آنجا ببندازید تا ببینید تکرار و تکثیر چنین آدمهایی در ایران چه بلایی بر سر سرزمین یکپارچه و متحد ایران خواهد آورد. حمله اشرف افغان برای شما درس نشده؟ خدا کشور و ملت ایران را از شر مزاحمانی پررو و پرهزینه و تحلیلگرانی مثل این آقا محفوظ بدارد.
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    34 2
    کجای جهان به اندازه ده درصد جمعیتشان اجازه ورود اتباع خارجی اون هم از یک کشور رو داده . از نظر امنیت ملی مورد تایید نیست . مگر چهل سال قبل مشاغل سخت رو خود ایرانی ها انجام نمی دادن . حامیان کارگران افغان به فکر جیب خودشون هستند .
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    13 1
    واقعا انسان متحیر میمونه این شخص به اسم کارشناس میاد اراجیفی رو میگه و سایت وزین مشرق این اراجیف و مهملات را منتشر میکنه. این بابا یعنی نصر یا عقل خودش رو از دست داده یا عامل بیگانه هست. کم مونده این بابا بگه ایران و ایرانی را باید بابت خدمات چهل ساله به مهاجرین افعان باید محاکمه کنیم و باید دولت های ایران و نیز ایرانیان ایران را ترک کنند و دو دستی در اختیار مهاجرین قرار دهند.
  • FR ۰۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    19 3
    مگر ما ایرانی ها مسئول مردم یک کشور دیگر هستیم که همه مردم افغانی را در ایران جا بدهیم ؟ یک بدهکاری انگار وجود دارد ما چه بدهکاری به افغانی ها داریم که توقع دارید کل جمعیت افغانستان در ایران جا بدهیم و خیلی عادی همدیگه را نگاه کنیم و خیلی عادی زندگی کنیم مثل این است که کل شهر کابل را از زمین بکنیم بیاریم بریزم روی پایتخت ایران تهران جا بدهیم اصلا با عقل خرد و منطق سازگار است چرا یک کشور دیگر جمعیتش را سرایز میکنید در جمعیت ایران آخه یک مملکت چقدر باید فاسد باشد از در دیوار فساد نا عدالتی می‌بارد به همین مردم رسیدگی نمی‌شود مردم یک کشور دیگر دو کشور سه کشور دیگر در ایران جای بدهیم چرا اینقدر واضح خریت میکنیم ؟ مردم ایران برای سرزمین ایران هستند مردم افغانستان برای سرزمین افغانستان درک این دو تا جمله سخت است مهر محبت انسانیت یک اندازه ای دارد یک جوری که بگمانم خود این مفسر افغانی باشد مردم ایران مقصر هستند که افغانی ها ایران اشغال کردند و از ایران دیگر بیرون نمی‌روند کم فساد جنایت نکردند اصلا حق ندارند در ایران باشند چه برسد بخواهند فساد جنایت کنند نمیدونم با چه زبانی توضیح بدهیم میهمانی از افغانی ها یک اندازه ای دارد افغانی ها تمام مشاغل و خانه ها و جدیدا کارخانه های ایرانیان را اشغال کرده اند این تحلیلی که می‌شود فقط این است که نظام فاسد امپراطوری باز منطقه باز از اینکه یک روزی سقوط کند هیچ ترسی از خدا ندارد که اولا ایرانیان بکشد چند ده میلیون ثانیا کشور مثل سوریه و بدتر از اون خراب کند ثالثا کشور پر از خارجی بیگانه از افغانی پاکستانی عراقی کند که در ذهن خود اینها پشتیبان مردمی اش شوند و به این ها ملیت ایرانی دهد اما نمیدانند قدرت خدا بالاترین قدرت عالم هستی است و مکرو مکرالله والله خیر الماکرین از خدا بترسید ایران ویران نکنید کدوم صاحب قدرت دیکتاتوری در گذر تاریخ هم خودش باقی مونده و هم حکومتش و هم مزدوران و مواجب بگیران و جاده صاف کن های اطلاعاتی و نظامی اش هیچ کدام زنده نیستند همه زیر خاک هستند نامه اعمالتون سیاه است توبه کنید به ملت برگردید به آرا ملت برگردید حضرت علی هم با آرا ملت حکومت می‌کرد اسمش بیعت بود بیعت مردم تا نیامدند بیعت نکردند حکومت را به دست نگرفت زندگی خود مردم ایران از هر لحاظ سیاه کردید بسه دیگه از خدا بترسید سانسورچی از خدا بترس سانسور نکن
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    19 4
    افغانی ها علاوه برناامن کردن کشور موجب بیکاری ایرانیها ودرنهایت ازهم پاشیدن بنیان خانواده ایرانی.بحران هویت وتغییر نسل اصیل ایرانی میشوند اقایان مسول خیلی از ملت به نان شب هم محتاجندبیرونشان کنید
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    12 1
    رفتار ایرانی ها با مهجرین افغان خیلی بهتر از دولت و ملت آلمان هست مقایسه کنید
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    11 2
    تنها کمکی که باید شود، دادن اسلحه و فرستادنشان برای آزادی کشورشان هست، نه چیز دیگری سازمان ملل می تواند با کمک ایران در مرزهای خود افغانستان کمپ ایجاد کند. دلیلی ندارد ما مشکلات کشورهای دیگر را به دوش بکشیم
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
      4 3
      این همه توهین و تحقیر کردید.. شما ایرانی ها یادتان باشد...
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    9 5
    تمام کنید این اشتباه را. به امام حسین نادرشاه از شما مذهبی تر بود.
    • عرفان IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      6 0
      وقتی ایران شد فلسطین دوم می فهمید اگر جنگ با افغانستان بشه همین افغانی ها که نون ایران را خوردند دشمن خونی تان می شوند وکمک می کنند کشور اشغال بشه مسئولین شما از این مردم نیستید که اگر بوسیدیم روز نمی گذاشتید این همه افغانی بیاید ایران!!!!
  • امیر IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    5 17
    ایرانی ها خیلی توهین کردید یادتان باشد
    • ممد جواد IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
      21 8
      شما افغانی هستین اومدین توی کشور ما هرجوری بخوایم باهات صحبت میکنیم
    • حسین IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      8 10
      که مثلا میخوای چکار کنی ...اینم یه افغانی که تا دیروز هشت نفری در صندوق عقب پراید جا داده بودن الان برا ما شاخ و شونه میکشه ..البته درسته وقتی بعضی ها از شما حمایت میکنن باید اینجوری زبون درازی کنید ..شما اگه غیرت داشتید از دسته چند هزار نفر ادم بی سواد و نفهم فرار نمیکردید میموندید از خاکتون دفاع میکردید و همونجا هم میموردید به این میگن شجاعت نه اینکه فرار کنی بعد الان زبون در بیاری ...
    • محمدی ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
      0 0
      تو اینقدر خری که نمیشه آدم حسابت کرد ریالی آشغال
    • IR ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
      0 0
      شما افغانی ها یادتان باشد چقدر قتل و ترور در ایران انجام دادید
  • ناشناس IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
    21 0
    ما ایرانی ها این روزها وقتی از خانه بیرون می رویم انگار در افغانستان زندگی می کنیم
  • ناصر تقوی IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    6 0
    فقط امیدوارم ملت ایران برای جلوگیری از هوجم میلونها افغانی به ایران وخریدنملک وخانه توسط خیانت اکثر کارفرمایان ایرانی کهبه کار گماشته میشوند این کارفرماین به فک عاقبت خطرنک ودردناک این افراد بیگانه را از کار ودرآمدزای بیکار کنند تا لااقل دیگر به دلیل نداشتن منبع درآمد از ایران بیرون روند
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    0 3
    چرا
  • ایرانی IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    4 7
    من همیشه عقیده داشتم نباید نژاد پرست باشیم و افغان ها رو مثل هموطنم میدونستم
  • ایرانی IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    1 1
    چرا نظر منو ناقص منتشر کردید
  • زهرا IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
    2 0
    شماصف نانوایی و مدارس رو ببینید. به خودمون نون نمی رسه به بچه ها مون تو مدارس زور میگن و بقیه چیزا
  • ناشناس IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    1 0
    مردم ایران بد ،کسی را نمی خواهند ولی باید شرایط ایران را درک کرد خود ایران در تحریم مشکلات زیاد چطور باید با این مشکلات ۱۰ میلیون افغانی را در ایران پذیرایی کرد وجدانی اگر این اتفاق برعکس بود یعنی ایرانی می رفتند افغانستان آیا آنها از ایرانی ها این همه پذیرایی می کردند؟
  • ناشناس IR ۰۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    0 1
    ما به افغانی ها جا دادیم امنیت دادیم خانه دادیم و... حالا بهمون زور هم میگن تومدرسه ما تغذیه هامونو ازمون میگرن بهمون زور هم میگن من یه بار تو صف سوم وایسادم یکیشون جای جلوییمو گرفت یکیشون جای منو گرفت و... من رفتم آخر صف وحشی هستن یه بار تو کلاس بودیم معلم داشت توضیح میداد که ججوری سوالات رو حل کنمی بعدا افغانیا داشتن باهم حرف میزدن اصلا این خیالشونم نبود که معلم بدبخت داره فکشو پاره میکنه واسه اونا بعدان که معلم حرفش تموم شد و سولات رو نوشتیم و زنگ تفریح خورد رفتیم و برگشیم یکیشون اومد بهم گفت برام مینیویسی بلد نیستم منم گفتم نه معلم بدبخت سه ساعت داشت واسه شما توضیح میداد بعدش سرمو کردم اونور اونم کتابمو ازدستم کشید و برد حالا از این زورم گرفت که وقتی خواستم ازش کتابمو بگیرم زد تو کمرم منم صبر دادم معلم اومد بهش همه چیز رو گفتم و معلمم هم اونو ادب کرد
  • بختیاری IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
    9 3
    لعنت بر هر چه افغانیه. گم شدن برن کشور خودشون
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      3 2
      آفرین
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    1 0
    هم این ادم که باهاش مصاحبه کردید و هم افغانی ها رو باید اخراج کنید
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    0 0
    اتفاقا یک فرصته که باید مدیریت بشه اما کو مدیریت ‌.اصلا مدیر نداریم
  • سامان IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
    0 0
    افغانها هم مسلمان هستند اما ماخودمان در کشور این همه مشکلات داریم روا نیست که جور افغانها روهم بکشیم
  • حامد ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    0 0
    همه این حرف ها درست ولی ناسزا گفتن به کسی که از ترس و بی پناهی به جایی پناه میبرد درست نیست من خودم افغان هستم و بزارید یک داستان خلاصه از یک شهروند ساده افغان برای تان بگویم. فرض کنید در اوج ناامنی هستید انقدر اوضاع خراب است که حتی برای رفتن به نانوایی حراس به دل داری خب کم کم بعد از چند سال به فکر این می افتی که باید از این کشور مهاجرت کنی خب چه کشوری بهتر از ایران هم زبان و هم فرهنگ و هم دین عالی است مگر نه؟ خب میری که از راه قانونی اقدام برای visa کنی (برای ویزا ایران باید 100 یورو بدهید و تازه ویزا را شش ماه بعد به شما میدهند اونم اگر بدهند که بسیار برای آن شرایط نامناسب زمان زیادی است) ولی خب ویزایی که نصیب شما میشود ویزای یک ماهه زیارتی میباشد ولی خب شما که برای زیارت نرفته بودید که؟ پس تصمیم میگیرید که از راه غیر قانونی یا قاچاقی وارد این کشور بشید. خب با یک قاچاقچی که در 99% مواقعه یک ایرانی هست وارد معامله میشوید (چون ایرانی ها راه بلد هستند) خب از افغانستان تا ایران در نرخ امروز 14 میلیون تومان از شما میگیرند (که این یعنی تقریبا 300 دلار آمریکایی و 200 دلار گران تر از ویزای قانونی ولی خب مگر دیوانه اند که 10 میلیون تومان گران تر بدهند؟ نه چون منطق این را میگوید که زمان خیلی کم است و دردسر گرفتن ویزا زیاد چون اگر شما بعد اون یک ماه برنگردید افغانستان پلیس ایران شخصا پیگیر شما میشه) خب شما فرض کنید که از مرز گذشتید و شما را با تیر نزدند و ماشین شما نترکید... تازه جریان از این جا شروع میشود و بعد از چندین سال بدبختی و جا افتادن در کشور جمهوری اسلامی ایران شما را دوباره میخواهند دیپورت کنند به نظر شما آیا این درست است؟ خودت را بگذار جای آن افغانی بیچاره آیا آن مرد افغان از روی هوس آمده بوده؟
    • رها IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
      0 0
      دوست عزیز ما که با هم دعوا نداریم ولی خدایی مگه فقط ایران پارسی زبان و فرهنگ مشترک با شما داره تاجیکستان پس چی میشه اینجا؟
  • ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    0 0
    وقتی دهها میلیون افغانی باعث بیکاری وناامنی وگرانی مسکن شده اند ازمرزتامرکز کشور پراکنده اند وهیچ نظارتی بررفت وآمد آنها نیست
  • بی نام IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    0 0
    هیچ افغان ستیزی وجودنداردچزی که دروجودملت شریف ایران نهفته اگرحتایک افغان درایران وجودنداشته باشدبازم مسله افغان ستیزی تبدیل به پاکستان ستزی یاعرب ستیزی میشوداین یک حقیقت است که همه جهان میداند.
  • عبادالله احمدی IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
    1 0
    افقانی های باسواد همه میرند اروپا آن های که به ايران میان همه پشتون بیسواد وحشی هستند مگه کم جنایت مرتکب شده اند دولت ایران آنها را همدین همزبان می‌خواند روزی خواهد آمد مردم ایران به دست همان سنیهای پشتون قتل‌ عام شوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس