آغاز گسترده‌ترین تحقیقات قانونی درباره عملکرد دولت انگلیس

تحقیقات عمومی درباره نحوه پاسخ دولت بوریس جانسون به همه‌گیری کرونا که تاکنون ۲۰۰ هزار فوتی برجای گذاشته است، به عنوان یکی از گسترده‌ترین پژوهش‌های تاریخ این کشور، آغاز شد.

به گزارش مشرق، خانم «هیدر هلت» قاضی بازنشسته و عضو مجلس اعیان انگلیس که ریاست این پرونده را برعهده دارد اعلام کرد که وزرای دولت یک سال فرصت دارند که خود را برای بازجویی در این زمینه آماده کنند. نخستین مرحله از بازجویی‌ها که شامل تصمیم‌گیری در مورد اعمال قرنطینه، حفظ اعتماد عمومی و رسیدگی به توصیه‌های علمی خواهد بود، تابستان سال آینده میلادی (۲۰۲۳) انجام خواهد شد. البته جلسات استماع از اواخر بهار سال آینده میلادی شروع می‌شود

خانم هلت گفت که او قصد دارد تا پیش از وقوع یک بیماری همه‌گیر دیگر، تحقیقات را تکمیل کند تا از ماجرای اخیر درس گرفته شود. وی عنوان کرد که "عملکرد و اثربخشی" تصمیم گیری های دولت را مورد بررسی قرار خواهد داد. اقدامی که احتمالا عملکرد ضعیف وزرای فعلی و سابق دولت را افشا می کند.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس بارها از سوی افکار عمومی و حزب کارگر به دلیل تاخیر در انجام تحقیقات مورد انتقاد قرار گرفته است. چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه دولت انگلیس قصد دارد حجم زیادی از لباس‌های محافظتی از جمله روپوش و ماسک‌های صورت (شیلد) را که میلیون‌ها پوند برای خرید آن هزینه کرد، دور بریزد.

بر اساس گزارش کمیته پارلمانی حسابرسی عمومی، دولت انگلیس دو شرکت جمع‌آوری زباله را برای انجام این پروژه استخدام کرده که قرار است ماهانه ۱۵ هزار بسته را از انبارهای وزارت بهداشت خالی کنند. آن ها اقلام جمع‌آوری شده را بازیافت یا می‌سوزانند. این درحالیست که در گزارش یادشده نسبت به هزینه اجرای این پروژه و تاثیرات آن روی محیط زیست هشدار داده شده است.

در همین حال، گزارش‌ها حاکیست که بالغ بر یک هزار و پانصد پرستار در انگلیس در جریان همه‌گیری کرونا جان باختند. دولت انگلیس فروردین ماه گذشته با وجود شمار زیاد جان باختگان به نسبت جمعیت این کشور، همه محدودیت‌های کرونایی را لغو کرد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت انگلیس آزمایش رایگان کرونا برای عموم از روز جمعه (۱۲ فروردین) متوقف و صرفا به افرادی که دارای علائم کرونایی هستند توصیه شده در خانه بمانند و از تماس با افراد دیگر خودداری کنند تا بهبود یابند. گفته می‌شود که آزمایش رایگان کرونا در کنار محدودیت‌های ناشی از این بیماری، بالغ بر ۱۵.۷ میلیارد پوند برای دولت هزینه داشته است.

تازه‌ترین داده‌های آماری در انگلیس نشان می‌دهد که شمار مبتلایان به کرونا در سراسر کشور بسرعت درحال افزایش است و ادامه این روند مقامات دولت را نسبت شیوع موج پنجم بشدت نگران کرده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس