واکنش گروهها و شخصیت های عراقی به حمله ترکیه

گروهها، شخصیت ها و مقامات سابق و فعلی عراق حمله ترکیه به شمال عراق را محکوم کردند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری رسمی عراق، مقتدی صدر رهبر جریان صدر در بیانیه‌ای در واکنش به حمله ترکیه به شمال عراق گفت که آنکارا با این گمان که عراق تنها واکنش ضعیفی از خود نشان خواهد داد، وقاحتش را بیشتر کرده است.

وی در بیانیه خود پیشنهادی چندین مرحله‌ای را مطرح کرده است که شامل موارد ذیل است: نخست، کاهش سطح حضور دیپلماتیک با ترکیه. دوم، بستن فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های زمینی میان ترکیه و عراق. سوم، شکایت نزد سازمان ملل متحد از طریق راه‌های رسمی و در سریع‌ترین زمان ممکن. چهارم، لغو توافق امنیتی با آنکارا تا زمانی که ترکیه به عدم حمله به خاک عراق متعهد نشده است؛ مگر پس از اعلام به دولت و کمک خواستن از آن در صورتی که تهدیدی در نزدیکی مرزها وجود داشته باشد زیرا تجاوز به استان‌های شمالی و اقلیم کردستان از داخل و خارج دیگر قابل تحمل نیست.

بر همین اساس، «قیس الخزعلی» رهبر جنبش عصائب اهل الحق در عراق نیز با بیان اینکه یک بار دیگر، چنگال‌های ترکیه دراز می‌شود تا بدن زخم‌خورده عراق را بخراشد، افزود: روح شهیدان بی‌گناهی که امروز به شهادت رسیدند و خون مجروحان، به عنوان لکه ننگی در پیشانی متجاوزان و افراد ساکت در برابر این تجاوزهای آشکار یا حداقل اهمال‌کاران باقی خواهد ماند.

همچنین تیپ «احرار العراق» نیز در بیانیه‌ای به این اقدام ترکیه واکنش نشان داد و عنوان کرد: ای ملت سرافراز عراق درخواست‌های شما به ما رسید و آنچه در دهوک رخ داد، ما را ناراحت کرد. واکنش ما در مقاومت اسلامی تیپ احرار العراق جوهر روی کاغذ بیانیه نخواهد بود، بلکه موشک‌ها، پهپادها و راکت‌هایی به اندازه دردمان خواهد بود. بی‌شک ما از مجرمان انتقام خواهیم گرفت.

سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز این اقدام ترکیه را محکوم کرد و گفت: چنین اقداماتی نقض حاکمیت بغداد به حساب می‌آید و نیازمند تلاش بی وقفه دولت عراق برای پیگیری آن از طریق کانال‌های دیپلماتیک به منظور جلوگیری از تکرار آن است.

همچنین برهم صالح رئیس جمهوری عراق نیز حمله ترکیه را نقض حاکمیت عراق و تهدید علیه امنیت ملی این کشور دانست و گفت تکرار چنین اقدامی غیر قابل قبول است.

وی افزود: حمله به دهوک که منجر به شهادت و زخمی شدند شماری از شهروندان ما شد، محکوم و نقض حاکمیت ملی عراق است.

از سوی دیگر حیدر العبادی رئیس ائتلاف نصر و نخست وزیر سابق عراق این حمله ترکیه را محکوم کرد و از دولت بغداد خواست که آنکارا به صورت رسمی شکایت کند تا جامعه بین الملل به مسئولیت خود در این زمینه عمل کند.

وی افزود: گروه‌های سیاسی باید در قبال این اقدام ترکیه موضع یکپارچه اتخاذ کنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    14 17
    حاضرم در حد العشبی علیه ترک های صهیونیست و یزید صفت بحنگم
    • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      12 0
      همین دیروز تروریستهای پانکرد اقلیمک دو تا هموطنمون را شهید کردن بزار خونشون خشک بشه بعد اینجا زر اضافه بزن
    • متین IR ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      11 0
      دوغتو بنوش
  • زنجانی IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    17 2
    عراق اگه عرضه داره بره سنجار و قندیل رپ‌از دست پ ک ک خارج کنن و ارتش خودشون رو اونجا مستقر کنن
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    5 3
    یک موشک وسط آنکارا و استانبول بزنید
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    0 0
    موافقم
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    0 0
    خداییش ترکیه بدجور داره به بهانه پ ک ک عراق وسوریه رو در هم میکوبه اخه زاخو پ ک ک چیکار میکنه زاخو یه منطقه گردشگری هست زیر نظر بارزانی که پ ک ک اونجا حضور نداره ترکیه کل مردم عراق وسوریه رو هم بکشه باز راحت نمی گیره چون تشنه خون اون دو ملت هست
  • حسام IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    0 0
    یک موشک هم وسط کله تو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس