الکاظمی: حق خود برای پاسخ به تجاوزهای ترکیه را محفوظ می‌دانیم

نخست‌وزیر عراق در واکنش به حمله ارتش ترکیه به منطقه کردستان تأکید کرد که این کشور حق کامل خود در پاسخ به تجاوزات ترکیه را محفوظ می‌داند.

به گزارش مشرق، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق، عصر امروز (چهارشنبه)، به حمله توپخانه‌ای ترکیه به شمال عراق واکنش نشان داد.

مصطفی الکاظمی با انتشار بیانیه‌ای در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر اعلام کرد: «نیروهای ترکیه، امروز (چهارشنبه) با حمله توپخانه‌ای به یکی از مراکز گردشگری استان دهوک در منطقه کردستان عراق، بار دیگر تجاوزی صریح و آشکار علیه حاکمیت عراق و زندگی شهروندان عراقی و امنیت آن‌ها را مرتکب شدند. در پی این اقدام، تعدادی از غیرنظامیان بی‌دفاع که اغلب آن‌ها زن و کودک بودند، شهید و زخمی شدند.»

نخست‌ وزیر عراق اضافه کرد: «این تجاوز ظالمانه ثابت می‌کند که طرف ترکیه‌ای به مطالبات مستمر عراق مبنی بر متوقف‌سازی کارشکنی‌های نظامی علیه خاک این کشور و جان عراقی‌ها بی‌توجه بوده است.»

وی در ادامه با تأکید بر پایبندی عراق به اصل حسن همجواری، گفت که این کشور قاطعانه استفاده از خاک عراق برای تجاوز به همسایگان را مردود می‌داند و در عین حال، بهانه‌های امنیتی برای تهدید شهروندان عراقی و تجاوز به خاک عراق را نمی‌پذیرد.

مصطفی الکاظمی در پایان تأکید کرد: «عراق حق کامل خود در پاسخ به این تجاوزها را محفوظ می‌داند و تمام اقدامات لازم برای حفظ مردم این کشور و تحمیل کردن تبعات تنش مستمر به طرف متجاوز را اتخاذ خواهد کرد.»

منابع خبری عراق، ساعاتی پیش، از حمله توپخانه‌ای ارتش ترکیه به شمال این کشور و اصابت یک گلوله توپ به تفرجگاهی در منطقه کردستان عراق خبر دادند.

رسانه‌های عراقی گزارش دادند که در پی این حمله، تعدادی غیرنظامی کشته و چند نفر دیگر مجروح شده‌اند. مرکز اطلاع‌رسانی امنیتی عراق لحظاتی پس از انتشار این گزارش خبر رسانه‌ها را تأیید کرد و خبر داد که به دنبال این حمله، هشت نفر کشته و ۲۳ تن دیگر مجروح شده‌اند؛ اما با این حال این نهاد وابسته به ارتش عراق اشاره‌ای به نام کشور ترکیه نکرد.

ترکیه مدت‌هاست با ادعای مقابله با حزب کارگران کردستان «پ‌.ک‌.ک» در حال نقض تمامیت ارضی شمال عراق است. پ‌.ک‌.ک که در ۳۵ سال گذشته با دولت آنکارا در تقابل نظامی است از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروهی تروریستی شناخته می‌شود.

مقامات و احزاب عراقی بارها به آنکارا درباره تعرض به خاک این کشور هشدار داده‌اند و از ترکیه خواسته‌اند که اقدامات خود را در خاک عراق متوقف کند و دست نقض تمامیت ارضی این کشور بردارد؛ با این حال، حملات ترکیه همچنان در ماه‌های گذشته در خاک عراق ادامه داشته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    2 4
    شما عرضه داشته باش و ک ک رو از اون منطقه بیرون کن بعد واسه ترکیه گنده حرف بزن
    • امیر حزب اللهی IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      2 0
      کشتار زنان و کودکان ذلتیه که از اردوغان پرست ها فقط بر میاد
    • ساسان IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      0 0
      خوش خیالی امروز کردها بزنه فردا خود را صاحب عراق می‌دونه ،
    • مجتبی IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      0 0
      شما وکیل وصی ترکیه عثمانی سدی ،به اربابت بگو تروریست‌های مزدور اتراک مهاجم و مهاجر دشت قبچاق از شمال سوریه خارج کنه وگرنه سربازان ترکیه شکار مهمات سرگردان و گلوله خواهند شد
    • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      1 0
      الکاظمی‌ به‌چه حراتی درمورد اسنانهای اشغال شده ایران یعنی استان انکارا و استانبول نظر میدهد
  • US ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    0 0
    احسنت
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    0 0
    طنز جالبی بود
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    0 0
    هرجا کرد است انجا ایران است. شما سوریه خاک ایران است.
    • NL ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      0 0
      کردهای عزیزمان که از پیدایش تاریخ ایران در کنار دیگر اقوام فارس،لر،آذری،گیلکی، زابلی، عرب و ... جایی برای قوم گرایی در ایران بزرگ نیست و تنها مرگ سهم نژادپرست خواهد شد. حتی همه مردم ترکیه و جمهوری آذربایجان به غیر از نژاد پرستان، ترکهای ایران هستند. ایران مادر است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس