عکس/دیدار ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با رهبر انقلاب

نگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران به مسئله جنگ در اوکراین ناشی از مسائل سرزمینی، اختلافات نژادی و حتی مرزی نبوده و آن را در چهارچوبی فرا امنیتی تحلیل و تفسیر می‌کند.

سرویس سیاست مشرق- نزدیک به بیست‌ویک هفته پس از آغاز عملیات ارتش روسیه در اوکراین حالا می‌توان وضعیت میدانی و سیاسی جنگ را به‌خوبی تفسیر کرد. شواهد موجود نشان می‌دهد که جنگ در اوکراین به‌سرعت و به طرزی عمیق و دقیق در حال تغییر نظم راهبردی، سیاسی و جغرافیایی جهان است.

از همان نخستین روزهای آغازین  جنگ این سؤال وجود داشت که ایران در راهبردهای کلان خود و متناسب با سیر این تحولات در کدام نقطه قرار دارد؟ برای پاسخ به این سؤال لازم است تا ابعاد راهبردی بحران در اوکراین را شناسایی کرده و بر اساس آن به مسائل ژئوپلیتیکی پاسخ داد.

اندیشکده‌های غربی پس از آغاز جنگ در شرق اروپا معتقد بودند که هدف اصلی پوتین از مناقشه جدید در اوکراین آن است که ضعف راهبردی خود پس از انحلال شوروی را جبران کند. موسسه واشنگتن در گزارشی نوشته بود که روسیه در یک دهه گذشته ضعف خود را جبران کرده و در مناطقی چون کوزوو؛ گرجستان، قره‌باغ و حتی عراق توانسته است به دارایی‌های راهبردی غرب ضربه سنگین بزند.

واقعیت آن است که مسکو در سال‌های اخیر نقش خود به‌عنوان یک بازیگر ضعیف با قدرت اتمی را تبدیل به نیرویی عمیق با قدرت متعارف کرده است. این وضعیت باعث شده است که اروپا بپذیرد که در ارتباط با روسیه مجبور به تجدیدنظر بوده و دوران جدیدی برای معماری امنیتی فرارسیده است.

موسسه واشنگتن در گزارشی دیگر پیرامون تغییر مفهوم قدرت در کرملین نوشته است:

پس از عقب‌نشینی ناموفق دولت بایدن از افغانستان (فرار شبانه اشغال‌گران) و نیز تعلیق تحریم‌ها علیه پروژه گازی نورث استریم، پوتین بیش از هر زمانی توانست به دوران پسا انحلال در شوروی فکر کند.

این جمله از سوی این موسسه امنیتی به معنای آن است که روسیه می‌خواهد غرب را وادار کند که بپذیرد نظم پس از فروپاشی شوروی تا ابد ماندگار نبوده و اتمسفر امنیتی باید به سود روسیه تغییر کند، بخشی از این مسئله در بازنگری‌های مسکو روی نقشه اوکراین قابل رهیابی است.

پس از اقدام نظامی روسیه در گرجستان در سال ۲۰۰۸، جدا کردن منطقه کریمه در سال ۲۰۱۴ و نیز همکاری با مقاومت منطقه‌ای در جنگ تحمیلی در سوریه، جنگ اوکراین آغاز یک منازعه عمیق ژئو استراتژیک با تغییرات وسیع در نظم جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی در جهان بوده است. این تحرک جدید از جانب روس‌ها کوتاه‌مدت نبوده و سدی در برابر نظم قدیمی و تحمیلی است که غرب با کمک نیروی مسلح خود (ناتو) به شرق تحمیل کرده است.

اعلام نظر قاطع نظام پیرامون جنگ در اوکراین/ معنای «ابتکار عمل» در عملیات ویژه روسیه علیه ناتو چیست؟

 ازاین‌رو ارتش روسیه با تکیه‌بر سلسله عملیات راهبردی در اوکراین ۵ هدف مهم را در نظر گرفته بود:

۱-کاهش ظرف ناتو در اوکراین با توسل با کاهش ظرفیت نظامی اوکراین

 ۲-- ایجاد فضای بیشتر برای دیوار حائل با ناتو

۳-- تحت‌فشار قرار دادن دولت اوکراین برای صرفه نظر کردن از همکاری با اتحادیه اروپا و ناتو

۴- ایجاد حداقل مشروعیت سیاسی برای یک دولت سرسپرده به غرب در اوکراین

۵--حرکت به سمت ایجاد نظم نوین امنیتی جدید در اروپا در مقابله با ناتو

نکته قابل‌توجه آن‌که غربی‌ها از حیث اطلاعاتی در مقابل اقدام روس‌ها در اوکراین دچار غافلگیری نشدند، بسیاری از مراکز اطلاعاتی غربی ازجمله گزارش‌های وزارت دفاع انگلیس نشان می‌دهد که آن‌ها از چند ماه قبل از آغاز اقدام نظامی روسیه از وقوع جنگ باخبر بوده‌اند اما به دلیل «ضعف راهبردی» نتوانستند بازدارندگی مؤثری در مقابل روسیه ایجاد کنند.

در وضعیت کنونی تنها راهبرد غرب در برابر اقدام روسیه در اوکراین تجهیز کردن یک ارتش نازیسمی یا همان «داعش اروپایی» است. حتی کمک‌های نظامی کشورهای عضو ناتو به اوکراین نیز نتوانست جنگ را فرسایشی کرده و چیزی شبیه جنگ کره را رقم بزند. محافل رادیکال سیاسی در اروپا اعتقاد دارند که فرصت بازسازی برای محور غربی در مقابل روسیه محدود بوده و افسانه شکست‌ناپذیری ناتو در حال تبدیل‌شدن به یک کابوس حقیقی است. [۱]

اعلام نظر قاطع نظام پیرامون جنگ در اوکراین/ معنای «ابتکار عمل» در عملیات ویژه روسیه علیه ناتو چیست؟

اعلام نظر قاطع نظام پیرامون جنگ در اوکراین/ معنای «ابتکار عمل» در عملیات ویژه روسیه علیه ناتو چیست؟

درحالی‌که آمریکایی‌ها گمان می‌کردند که می‌توان اوکراین را تبدیل به باتلاق پوتین و فرصتی برای تعیین تکلیف او کنند؛ مقاومت اوکراینی شکننده عمل کرده و سیل مهاجران و اثرات اعمال تحریم بر روسیه باعث روند معکوس روی میدان شد. درحال حاضر کمک‌های پنهانی غرب به مقاومت اوکراین به‌صورت کامل کارایی خود را ازدست‌داده توانایی‌های نظامی با اهداف بازدارنده در شرق جای جنگ اختصاصی غرب در جبهه اوکراین را گرفته است. در آغازین روزهای جنگ برخی سفارتخانه‌های اروپایی در حرکتی نمادین و با هدف همراهی با مقاومت اوکراین پرچم آن کشور را روی ساختمان‌های خود  برافراشته کردند، با گذر زمان این کشورها بدون سروصدا این پرچم‌ها را پایین کشیده‌اند!

غرب انتظار داشت که با کمک‌های نظامی پنهانی به مقاومت اوکراین و نیز اثرات تحریمی، روسیه از بیرون با فشار شدید روبرو شده و از درون نیز گرفتار اعتراضات سنگین خیابانی شود؛ این محاسبات در حال حاضر به‌هم‌خورده است.

دولت‌های غربی انتظار داشتند که با افزایش دامنه جنگ و اعمال رژیم تحریمی، از جمله مسدود کردن ۶۲۰ میلیارد دلار دارایی روسیه در خارج از مرزهایش و نیز تشکیل کارگروه برای اعمال تحریم‌ها در اروپا و آمریکا و نیز تحریم بانک مرکزی روسیه (CBR) اقتصاد روسیه در دوران جنگ با ناتو با سرعت‌بالا دچار ریزش شود؛ اما وسعت اقتصادی این کشور و همکاری آن‌ها با قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مانند چین و جمهوری اسلامی ایران و نیز درهم تنیدگی اقتصادی با اروپا باعث شد بازی مطابق میل غربی‌ها پیش نرود.

وضعیت فعلی برای غربی‌ها در اوکراین به‌قدری وخیم است که ویتالی کلیچکو، سیاستمدار شناخته‌شده اوکراینی و شهردار کی‌یف در اظهاراتی تند گفته بود که ناتو باید از خواب غفلت بیدار شده و تسلیحات بیشتری به اوکراین بدهد، در غیر این صورت روسیه بعد از اوکراین به سراغ آن‌ها می‌رود!

اعلام نظر قاطع نظام پیرامون جنگ در اوکراین/ معنای «ابتکار عمل» در عملیات ویژه روسیه علیه ناتو چیست؟

ایران در جنگ اوکراین در کدام نقطه قرار دارد؟

کشورهای غربی انتظار داشتند با آغاز جنگ در اوکراین، روسیه به‌تدریج فلج شده و دامنه نظم پیشین تا مرزهای چین امتداد یابد (جنگ قاره‌ای) و ناتو مبصر میدانی بدون رقیب در جهان باشد. این طرح شیطنت‌آمیز فرا آتلانتیکی جهان را به‌صورت دائمی تک‌قطبی کرده و ایالات‌متحده آمریکا را رهبر بلامنازع آن می‌کرد.

آندری کورتونوف مدیرکل شورای امور بین‌الملل روسیه در مقاله‌ای پیرامون این موضوع نوشته است:

ما شاهد تلاش‌های نه‌چندان موفقی برای بازگرداندن جهان تک‌قطبی اوایل قرن بیست و یکم هستیم. طبیعتاً جو بایدن زیرک یک جورج دبلیو بوش ساده و سرراست نیست، به این معنی که تأسیس نسخه جدیدی از جهان تک‌قطبی، اگر بتوانم بگویم، با دقت پزشکی و با رعایت تمام موارد در جریان است.

تشریفات چندجانبه گرایی و تصمیم‌گیری جمعی در مورد مسائل اصلی مورد توجه است بااین‌حال، این موضوع را تغییر نمی‌دهد: این موضوع در مورد بازگرداندن رهبری ایالات‌متحده است، البته به شکلی کمتر صریح و به روشی کمتر تحریک‌آمیز. بااین‌وجود، موفقیت درازمدت این تلاش شدید برای بازگرداندن چنین نظم جهانی چندان مطمئن نیست. ایالات‌متحده – مانند غرب به‌طورکلی – دیگر به‌اندازه دو دهه پیش ازنظر اقتصادی، سیاسی یا نظامی قوی نیست. توازن قوا در جهان امروز به طرز محسوسی به نفع کشورها و مناطق غیر غربی تغییر کرده است و این روند پایدار همچنان در حال افزایش است. جامعه بین‌المللی مدت‌هاست که تقوای لجام‌گسیخته نسبت به الگوهای لیبرال اقتصادی و اجتماعی-سیاسی را که در سپیده‌دم این قرن فراگیر شده بود، ازدست‌داده است. [۲]

اعلام نظر قاطع نظام پیرامون جنگ در اوکراین/ معنای «ابتکار عمل» در عملیات ویژه روسیه علیه ناتو چیست؟

نگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران به مسئله جنگ در اوکراین ناشی از مسائل سرزمینی، اختلافات نژادی و حتی مرزی نبوده و آن را در چهارچوبی فرا امنیتی تحلیل و تفسیر می‌کند. بر این اساس تهران جنگ در شرق اروپا را نقطه آغازین تغییر در «نظم نوین جهانی» قلمداد کرده و آن را کانونی برای اقدامات شرورانه غرب علیه مردم منطقه می‌داند. از سویی جمهوری اسلامی ایران هر نوع تحریک بیشتر از جانب غرب به‌سوی شرق را نشانه‌ای برای تلاش برای «افزایش هژمونی» تلقی می‌کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی اردیبهشت امسال در کلیدواژه‌ای مهم به مسئله «تغییر در نظم نوین جهانی» اشاره‌کرده و فرمودند: «جهان در آستانهٔ یک نظم جدید است؛ یک نظم بین‌المللی جدید در پیش است ... در مقابل نظم تک‌قطبی‌ای که بوش پدر بیست‌وچند سال پیش اعلام کرد.»[۳]

معظم له از سال ۱۳۷۰ تا به امروز پارها به اهمیت این موضوع اشاره داشته‌اند و نقشه توطئه بار دشمن را یادآوری کرده‌اند.

ایشان در دیدار اخیر با ولادیمیر پوتین بخشی دیگر از طراحی دشمن را اشاره فرمودند: در قضیه اوکراین چنانچه شما (روسیه) ابتکار عمل را به دست نمی‌گرفتید، طرف مقابل با ابتکار خود، موجب وقوع جنگ می‌شد. برای فهم «ابتکار عمل» مورداشاره رهبر معظم انقلاب باید درک دقیقی از تهدید پروناتو اوکراینی در منطقه داشت.

اعلام نظر قاطع نظام پیرامون جنگ در اوکراین/ معنای «ابتکار عمل» در عملیات ویژه روسیه علیه ناتو چیست؟

از سال ۲۰۰۴ به این‌سو آمریکایی‌ها با تجهیز مالی و نظامی به حمایت از راست‌گراهای افراطی در اوکراین برآمده‌اند. تلاشی که درنهایت در سال ۲۰۱۴ نتیجه داده و یک قدرت برهم زننده توازن در اوکراین به وجود آورد و خودش را در واقعه «یورو میدان» در معادلات کیف تثبیت کرد. کشور اوکراین با داشتن زیرساخت‌های لازم برای ساخت تسلیحات اتمی و نیز مزرعه‌های پرشمار ساخت سلاح‌های بیولوژیک[۴] در شش سال گذشته در حیطه قدرت رهبرانی (افرادی چون زلنسکی) قرار گرفته است که هیچ شناختی از تحولات بنیادین ندارند.

اعلام نظر قاطع نظام پیرامون جنگ در اوکراین/ معنای «ابتکار عمل» در عملیات ویژه روسیه علیه ناتو چیست؟

اعلام نظر قاطع نظام پیرامون جنگ در اوکراین/ معنای «ابتکار عمل» در عملیات ویژه روسیه علیه ناتو چیست؟

 این دسته از سیاست‌مداران با کوچک‌ترین مشوقی از جانب غرب اختیار ازدست‌داده و مانند یک بمب ساعتی عمل می‌کنند. به بیان روشن‌تر؛ روس‌ها از نزدیک شاهد ایجاد یک نیروی افراطی با رویکرد نژادپرستانه و به‌شدت ضد روس بودند که به کمک ناتو در حال دسترسی به تسلیحات بیولوژیک و به‌طور پنهان هسته‌ای بود. این ظرفیت تهدیدی ضد روس در ظاهر مستقل بوده، اما در عمل مانند عروسکی در دست ناتو عمل می‌کرد. ازاین‌رو تهدید زدایی از کی‌یف باعث خلع سلاح یک نیروی خطرناک فاشیستی شد که به‌صورت هم‌زمان با سلاح‌های بیولوژیکی و اتمی مسلح شده بود. عجله روسیه برای برخورد با این نیرو در زمستان سال قبل نشانی از همین ماجراست!

آنچه رهبر انقلاب اسلامی ایران از ابتکار عمل روس‌ها در برخورد با این نیروی خطرناک بیان شد، علاوه برنشان دادن موضع قاطع و صریح جمهوری اسلامی ایران در معادلات میدانی و سیاسی در شرق اروپا؛ نشانه‌ای نیز بر اشراف عمیق و هدفمند اطلاعاتی تهران در خود دارد که حوادث را به‌درستی رصد کرده و با خوی یک گرگ وحشی زیر پوست میشی چون «مقاومت دموکراتیک زلنسکی» به خوبی آشناست.


https://ratinggroup.ua/ru/research/ukraine/obschenacionalnyy_opros_ukraina_v_usloviyah_voyny_۱_marta_۲۰۲۲.html

[۲] https://russiancouncil.ru/en/analytics-and-comments/analytics/nato-s-cheek-by-russia-s-jowl/

[۳] https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=۵۰۰۹۵

[۴] https://greenwald.substack.com/p/victoria-nuland-ukraine-has-biological?s=w

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 127
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 51
  • سید IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    وقتی که یانکی ها از هیچ گونه دشمنی و خصومت با نظام ما و تلاش برای ضربه زدن به ایران کوتاهی نمی کنند ایران باید دست دوستی ای که از سوی روسیه به سویش دراز شده است را مغتنم بشمرد زیرا به قول نیچه هرکس با دشمن دشمنش دشمنی کند، چند گام فراتر از حماقت رفته است!
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      23 23
      آمریکا با جنگ رسانه ای هر چه بیشتر برطبل جنگ می کوبد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور قیمت نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی ، بایکوت ورزشی و .... مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : اروپای ساحل آرامش را طوفان زده نموده و در نتیجه 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ
    • DE ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      25 13
      اوجب واجب را یادتون نره/ حالا دیگه بهایی های پلید مستقیم و بدون روتوش و استتار وارد شدند به تمسخر شرعیات. چون بعد از فروپاشی امریکا و نابودی رژیم آپارتاید این منحوسین هم باید از مناطق اشغالی قبرشون را بردارند و گورشون رو گم کنند.
    • یک مسلمان IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      23 17
      این دیدار و اعلام موضع در بهتررین زمان ممکن انجام شد
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      11 6
      دقیقا
    • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      10 9
      مرگ بر آمریکا
    • DE ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      19 2
      مرگ بر هرچه فرقه ضاله بهائیت این جاسوسان مسلک
  • DE ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    31 73
    ......در وضعیت کنونی تنها راهبرد غرب در برابر اقدام روسیه در اوکراین تجهیز کردن یک ارتش نازیسمی یا همان «داعش اروپایی» است. حتی کمک‌های نظامی کشورهای عضو ناتو به اوکراین نیز نتوانست جنگ را فرسایشی کرده و چیزی شبیه جنگ کره را رقم بزند. محافل رادیکال سیاسی در اروپا اعتقاد دارند که فرصت بازسازی برای محور غربی در مقابل روسیه محدود بوده و افسانه شکست‌ناپذیری ناتو در حال تبدیل‌شدن به یک کابوس حقیقی است.....
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    59 40
    آیا اسلام اجازه میدهد به کسی که فکر میکنیم به ما حمله خواهد کرد پیش دستی کرده و به او حمله کنیم ؟.
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      57 59
      بله اجازه داده نمونش فتح مکه نمونش جریان بنی قریضه
    • احسان معتمدی IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      42 63
      اسلام اجازه داده و دستور هم داده . جهاد فی سبیل الله .یعنی بخاطر برپایی اسلام به کفر حمله شود . با دفاع فرق می کند .
    • سید IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      70 39
      امیرالمومنین امام علی علیه‌السلام: آگاه باشيد! من شب و روز، پنهان و آشكار، شما را به مبارزه با شاميان، دعوت كردم و گفتم پيش از آن كه، آنها با شما بجنگند با آنان نبرد كنيد، به خدا سوگند، هر ملتى كه درون خانه خود مورد هجوم قرار گيرد، ذليل خواهد شد. نهج البلاغه خطبه 37
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      36 5
      هیسسسس
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      41 76
      بهترین دفاع حمله است اگر روسیه حمله نمی کرد مورد تهاجم شدید ناتو و غرب قرار می گرفت و گسترش ناتو در شرق برای ایران هم تهدید امنیتی ایجاد می کرد.
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      18 2
      فلذا عر به درستی پیشدستی کرده
    • سروش IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      29 61
      بله اسلام اجازه می دهد الخصوص با این ترفند و نامردی که دشمن امروز دارد و به کارگیری انواع سلاح از هسته ای گرفته تا بیولوژیک همه باید هوشیار بوده و حتی با دشمنی که حقوق بشرش همچون سگان دست پروده اش داعشی های اروپایی و داعشی های سوریه و عراق و و افغانستان همچون درندگان هستند باید پیش دستی کرد که اگر ایران پیش دستی نمیکرد الان داعش نه پشت مرزهای ایران که در خود ایران بود
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      50 35
      ما که حمله نکردیم !!! الآن چند ماه از جنگ اوکراین گذشته و پشت صحنه تجهیز اوکراین توسط ناتو و آمریکا آشکار شده . این نظر رهبری یک تحلیل از واقعیت اوضاع منطقه و جهان است. نظر فقهی (دفع خطر احتمالی عقلا واجب است.)
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      16 11
      فکر میکردم امثال شما که فقط گفته های غربی ها را تکرار میکنید اعتقادی به اسلام نداشته باشید
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      5 8
      اسلام اجازه نمیده ولی توهم درد بدی
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      11 5
      بله خودت هم گفتی فکر می کنیم یعنی حدس نمی زنیم وقتی شواهد و قرائن خبر از حمله دشمن می دهد احمقانه است که منتظر شویم تا انها به ما حمله کنند و با غافلگیری کیش وماتمان کنن
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      13 2
      فتح مکه بعدازغارت وکشتارکاروان مسلمانها درسفرحج بعدازاتش بس رسول الله باکفارورسول الله تقاضای تحویل قاتلین که ازکفاربودند راکردند وکفارقبول نکردند مقدمه ی فتح مکه شد درباره ی یهودیان بنی نضیرهم رسول الله قراردادی بستند که یهودیان باکفارهمکاری نکنند ودرجنگ باانهاعلیه مسلمانها نباشند وازاری به مسلمانها نرسانند بعدازکشتن چند چوپان مسلمان وسرقت دامهایشان درون قلعه ی خیبر رسول الله تحویل قاتلین وبرگرداندن دام ها یاخسارت دام ها راخواستند که بنی نضیرقبول نکردند وبرای عدم تکراروبیشترنشدن جنایاتشان رسول الله به بنی نضیردستور مهاجرت ازحجازراصادرکردند که بازهم قبول نکردند وبناچارجنگ شد وگرنه کجااسلام بدون توافق وزیرتوافق زدن جنگ میکند
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      10 3
      فتح مکه بعدازغارت وکشتارکاروان مسلمانها درسفرحج بعدازاتش بس رسول الله باکفارورسول الله تقاضای تحویل قاتلین که ازکفاربودند راکردند وکفارقبول نکردند مقدمه ی فتح مکه شد درباره ی یهودیان بنی نضیرهم رسول الله قراردادی بستند که یهودیان باکفارهمکاری نکنند ودرجنگ باانهاعلیه مسلمانها نباشند وازاری به مسلمانها نرسانند بعدازکشتن چند چوپان مسلمان وسرقت دامهایشان درون قلعه ی خیبر رسول الله تحویل قاتلین وبرگرداندن دام ها یاخسارت دام ها راخواستند که بنی نضیرقبول نکردند وبرای عدم تکراروبیشترنشدن جنایاتشان رسول الله به بنی نضیردستور مهاجرت ازحجازراصادرکردند که بازهم قبول نکردند وبناچارجنگ شد وگرنه کجااسلام بدون توافق وزیرتوافق زدن جنگ میکند
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      11 4
      فتح مکه بعدازغارت وکشتارکاروان مسلمانها درسفرحج بعدازاتش بس رسول الله باکفارورسول الله تقاضای تحویل قاتلین که ازکفاربودند راکردند وکفارقبول نکردند مقدمه ی فتح مکه شد درباره ی یهودیان بنی نضیرهم رسول الله قراردادی بستند که یهودیان باکفارهمکاری نکنند ودرجنگ باانهاعلیه مسلمانها نباشند وازاری به مسلمانها نرسانند بعدازکشتن چند چوپان مسلمان وسرقت دامهایشان درون قلعه ی خیبر رسول الله تحویل قاتلین وبرگرداندن دام ها یاخسارت دام ها راخواستند که بنی نضیرقبول نکردند وبرای عدم تکراروبیشترنشدن جنایاتشان رسول الله به بنی نضیردستور مهاجرت ازحجازراصادرکردند که بازهم قبول نکردند وبناچارجنگ شد وگرنه کجااسلام بدون توافق وزیرتوافق زدن جنگ میکند
    • حسن IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      10 12
      حالا به کی میخوای حمله کنید؟امریکا،انگلیس،فرانسه،المان و...؟یا همشون باهم؟!
    • حسن IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      10 7
      ببخشیداصل کاری ازقلم افتاد،اسرائیل روهم به لیست کشورهایی که قصد حمله بهشون داریدرو اون اولش اضافه کنید
    • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      4 7
      جهاد ابتدایی یا حمله پیشگیرانه فقط در حیطه اختیارات معصوم هست
    • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      6 1
      خطاب به ۱۲:۲۴ خوب خودت گفتی بعد از نقض عهد و ... همین اتفاقات در اوکراین افتاده خبر نداری برو اطلاعات خودت رو تکمیل کن
    • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      4 3
      سید آفرین بر تو... از نهج البلاغه آوردی. بسی لذت بردم... احسنتم.
    • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
      1 1
      فکر اگر به نتیجه قطعی برسد که حمله می‌کنند بله. چون در اون صورت دفاع پیش‌دستانه میشه. تو هم بشین تو لگن یخ و بسوز منافق . مرگ بر منافقین و کفار
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
      1 0
      در ماجرای بنی نضیر خداوند پیامبر را از نقشه یهودیان برای قتل پیامبر ( در جریان مذاکراتی که قرار بود پیامبر با ایشان در قلعه یهود انجام دهد) با خبر کرد و پیامبر حمله پیش دستانه کرد در هر صورت اگر بدانیم دشمن قصد حمله دارد عقلا و نقلا موظف به دفع خطریم به هر نحوی.این با جهاد ابتدایی که در راستای گسترش توحید و دفع موانع آنست کاملا متفاوت است کدام عقل و دینی میگوید اگر از توطئه دشمن و تصمیم او بر ضربه آگاهید بنشینید تا بعد از اقدام او عمل کنید.بسیاری از گروه های تروریستی قبل از اقدام منهدم میگردند با این منطق دوستان باید اجازه عملیات به خرابکاران داد بعد با آنان مقابله کرد
    • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      0 0
      پوتین مسلمون نیست که به احکام اسلام عمل کنه !
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    24 15
    اینایی که نوشتین واقعاً مبنا ندارن حرف هم میخواین بزنین باید برمبنای سند و مدرک باشه
    • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      4 4
      کلیه مطالب با مدرک و دلیل نوشته شده است. برای اطلاعات بیشتر به مراجع آورده شده در زیر مقاله توجه کنید.
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    17 34
    در حديث است كه زمان ظهور حضرت حجت ع علما فتواي قتل ايشان را مي دهند.سوال مي شود مگر ايشان را نمي شناسيد؟ گفته مي شود كه چرا ايشان را مي شناسيم اما آنچه وي مي گويد اسلام نيست و آنچه ما مي گوييم اسلام است!!!!! سبحان الله از شهوت دنيا طلبي و هواپرستي.
    • ایرانی IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      14 5
      خودتو خیلی ناراحت نکن همین الان هم علمایی بودند که از قیام امام حسین(ع) درس مذاکره میگرفتند علمای دین هم مانند سایر طبقات اجتماعی هستند هم دنیا طلب دارند و هم مومن و معتقد به آخرت که جانها برای اعتلای دین داده اند پس این روایت را جوری تعبیر نکن که انگار همه علما اینچنین هستند هر چند شیطنتی که میکنی معلوم است از کجا آب میخوره امیدوارم دست از نفاق برداری.
  • DE ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    29 49
    بر خلاف اپوزیسیون اجاره ای ٬ روسیه از ثبات و اقتدار ایران آگاه است و بهمین خاطر رئیس جمهور روسیه با احترام کامل به خدمت رهبر ایران میرسد .
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    34 58
    تسلیت چند باره به غربپرستان احمق و خائن
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      23 20
      با همین خرف ها دلخوش باشین.
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      20 21
      تو هم مثل زلنسکی و مردم غرب پرست اوکراین به امریکا دلخوش باش تا صبح دولتت بدمد
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      26 14
      ۱۱:۰۹ تسلیت به شما شرق پرستان عاقل وفهمیده باید گفت که مملکت را به این روز انداختین وتکیه به روسیه ای کرده اید که خود زیر تحریم های کمر شکن غرب واروپا تشریف داره بیچاره ملت که چی میکشن از اشتباهات سیاسی پی درپی شما
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      10 7
      در پاسخ به:« تسلیت به شما شرق پرستان...». عزیزم این تفکر شما اشتباه هست که فکر می کنید که هر کسی غربگرا نباشه، پس شرق پرسته، نه خیر اینطور نیست و شما اگر نکاه کنی شاهد شکل‌گیری یک نظم جدید جهانی هستیم که دیگر اروپا و آمریکا مثل گذشته در اون قوی و قدرتمند نیستند، و دوم اینکه حتی پسر آقای هاشمی رفسنجانی هم میگفت که:« چهارتا هشت سال یعنی سی و دو سال کشور در اختیار این تفکر مشخص بوده» که کلیپش هم موجوده ،.و می بینیم که این تفکر جواب نداده پس نباید ادامه داد این تفکر رو
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      11 3
      حتی پسر آقای هاشمی رفسنجانی هم میگفت که:« چهارتا هشت سال یعنی سی و دو سال کشور در اختیار این تفکر مشخص بوده» که کلیپش هم موجوده ،.و می بینیم که این تفکر جواب نداده پس نباید ادامه داد این تفکر رو
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      6 4
      در پاسخ به:« تسلیت به شما شرق پرستان...». عزیزم این تفکر شما اشتباه هست که فکر می کنید که هر کسی غربگرا نباشه، پس شرق پرسته، نه خیر اینطور نیست و شما اگر نکاه کنی شاهد شکل‌گیری یک نظم جدید جهانی هستیم که دیگر اروپا و آمریکا مثل گذشته در اون قوی و قدرتمند نیستند، و دوم اینکه حتی پسر آقای هاشمی رفسنجانی هم میگفت که:« چهارتا هشت سال یعنی سی و دو سال کشور در اختیار این تفکر مشخص بوده» که کلیپش هم موجوده ،.و می بینیم که این تفکر جواب نداده پس نباید ادامه داد این تفکر رو
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      6 4
      در پاسخ به:« تسلیت به شما شرق پرستان...». عزیزم این تفکر شما اشتباه هست که فکر می کنید که هر کسی غربگرا نباشه، پس شرق پرسته، نه خیر اینطور نیست و شما اگر نکاه کنی شاهد شکل‌گیری یک نظم جدید جهانی هستیم که دیگر اروپا و آمریکا مثل گذشته در اون قوی و قدرتمند نیستند
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      3 5
      در پاسخ به:« تسلیت به شما شرق پرستان...». عزیزم این تفکر شما اشتباه هست که فکر می کنید که هر کسی غربگرا نباشه، پس شرق پرسته، نه خیر اینطور نیست و شما اگر نکاه کنی شاهد شکل‌گیری یک نظم جدید جهانی هستیم که دیگر اروپا و آمریکا مثل گذشته در اون قوی و قدرتمند نیستند، و دوم اینکه حتی پسر آقای هاشمی رفسنجانی هم میگفت که:« چهارتا هشت سال یعنی سی و دو سال کشور در اختیار این تفکر مشخص بوده» که کلیپش هم موجوده ،.و می بینیم که این تفکر جواب نداده پس نباید ادامه داد این تفکر رو
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      3 4
      در پاسخ به:« تسلیت به شما شرق پرستان...». عزیزم این تفکر شما اشتباه هست که فکر می کنید که هر کسی غربگرا نباشه، پس شرق پرسته، نه خیر اینطور نیست
    • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      0 0
      توی دنیا
    • DE ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
      2 2
      ما خودمون شرقی هستیم و هزاران البته شرقی دوست و نه شرقگرا که خنده دار است و نه شرق پرست که فقط پرستش مخصوص ذات باریتعالی ست لیکن غربگداها خیلی سعی و تلاش میکنند ننگ غربگدایی و غرب پرستی و ارباب پرستی حود را به نحوی ماله کشی کرده و دیگران را هم در خیانت و ....خود شریک کنند و البته نمیتوانند.غربگدایی چیز جدیدی نیست بیماری مزمن روانی است که درمان ندارد
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    25 34
    نظم نوین جهانی در سایه سار پرچم منجی جهانی
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      10 7
      آخ گفتی ! دلم گرفته و تنها نسخه نجات این جهان آمدن منجی است امید که زمینه سازان ظهور علیرغم مشکلاتی که هست موفق باشند که اینطور است انشاالله
  • FR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    19 65
    احسنت عالی بود رهبر شجاع و بصیر ایران مواضع ایران انقلابی و جمهوری اسلامی ایران را آشکارا بیان کردند
  • یا حق DE ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    16 57
    آمریکای وحشی در شان ما نیستن
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    12 14
    فراموش نکنید با حمله روسیه به اوکراین و متعاقب ان پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو, مرز مشترک روسیه و ناتو 1300 کیلومتر افزایش یافت.
    • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
      1 2
      خخخ! مرز با ناتو ۱۰۰ میلیون کیلومترم افزایش پیدا کنه، ناتو تبدیل به جوجه‌ای شده که دیگه نه جرأت و نه توان جنگیدن داره. فنلاند و سوئدم به اختیار خودشون درخواست ندادن. ارباب احمقشون داره میدوشه. اونا هم چند وقت دیگه زباله‌دونی میشن
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      0 1
      اگر حرف زدن درست بلد نیستی. حرف نزدن که بلدی.اگر نمی دانی بدان حساب همه اروپا با روسیه یه طرف اوکراین یه طرف. افتاد
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      0 1
      اگر حرف زدن درست بلد نیستی. حرف نزدن که بلدی.اگر نمی دانی بدان حساب همه اروپا با روسیه یه طرف اوکراین یه طرف. افتاد
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    4 2
    دوباره های و هوی راه انداختند
  • حاجی ازجوبشورقم SE ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    8 14
    جمهوری اسلامی مدتهاست خط مشی منطقه رو تعیین میکنه
    • محمد IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      7 1
      خط مشی تعیین کن
  • سید جواد IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    15 9
    بیچاره غربگداها اگر یک طرف دلشان می خواهد که نظام را متهم به کمک پهپادی به روسیه کنند و بگویند نظام حامی روسیه در جنگ اوکراین است، و از طرف دیگر خودشان بارها پهپادهای داخلی را اسباب بازی خوانده بودند و ناخواسته مجبور به اعتراف به قدرت نظامی کشور خواهند شد!
    • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      3 1
      دقیقا
  • میرزا IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    18 19
    آقای ما ما شا الله نخبه است سلامتی ایشان صلوات
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    8 9
    غربگدایی به سر آمده و هژمونی شرق باهمکاری ایران روسیه و چین و برخی کشورها در حال شکل گیری است
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    7 0
    حق و ناحق در قضیه اکراین
  • سوال بی جواب IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    16 7
    خب اینکه حق با روسیه یا اوکراین است به کنار. چی گیر ملت ایران میاد که از روسیه حمایت میکنه .
    • محمد قزل IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      0 3
      اتحاد ایران با روسیه گیر ایران میاد و ایران قویتر میشه
  • حاجی ازجوبشورقم IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    6 15
    موضع صریح نظام توسط مسئولان بارها گفته شده
  • حاجی ازجوبشورقم IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    6 15
    کیف کردم با دیدن این تصاویر
  • احمد IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    5 15
    احساس شادی رییس جمهور روسیه از دیدن رهبر عزیز انقلاب یک شادی عمیق و تاریخی است ، پوتین جوری با آقا معاشرت میکند که انگار یک سرباز ازدیدن فرمانده اش بعداز عملیات خوشحال شده است. تاثیر معنوی اثرگذارآقا بر پوتین باعث شده خوشحالیش در جهان دیده بشه ، این رابطه دوستانه یک ارتباط معمولی نیست از طرفی سرمایه گذاری بی سابقه روسیه بدستور پوتین درهمین سفر نشان میدهد او ایران را بعنوان دوستی صادق وقابل اتکا پذیرفته است از طرفی تحلیل رهبر معظم انقلاب در باره شروع جنگ در اوکراین نبوغ آمیز است . از صراحت ،صداقت و عمق افکار سیاسی رهبر معظم انقلاب خیلی خوشحالم وازاینکه میبینم دومین قدرت جهان رهبرش اینگونه از سرشوق به دیدار رهبرم رفته احساس غرور میکنم .
    • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
      2 1
      احتمالا اسلام از نوع شیعی هم آورده مقلد آقا هم شده اما صدایش را در نمی آورند
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    12 4
    معنی ابتکار عمل یعنی موافقت با جنگ هستش
  • BE ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    18 13
    گفتن روسیه گیرکرده توی اکراین. موندم چرا ما طرف بازنده جنگ رو میخواییم بگیریم
    • عزت از آن مومنین است وبس IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      7 2
      بازنده!! یادت باشه گذشت دورانی که اربابت هرچی میخواست میکرد اگه چشماتو باز میکردی صدای ریختن هژمونی اربابت از افغانستان آنقدر بلند بود که فقط کر و کور و ذوب شدگان درگاهش نشنیدند و بخاطر بسپار آمریکائیها وقت دَررفتن سگهاشونو سوار هواپیما کرده میبرن ولی نوکرانش باید آویزون چرخای هواپیما بشن پس از همین الان تمرین کن برای پرواز طولانی اون بالا طاقت بیاری!!
    • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
      1 1
      اولا غلط کرده هر کی گفته و هر کی تکرار کرده. ثانیا مگه مثل تو نوکریم که طرف برنده رو بگیریم. اون صفت برای برده‌‌های غربه. ایران و محور مقاومت، برای خودش موضع داره و طرف حق و مظلومه
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    12 9
    غرب آچمز شد از ضربه ی روسیه
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    10 1
    لا غربیه لاشرقیه
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    9 3
    شما راست می گید.
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    14 10
    حمله به یک کشور مستقل !!!!! واقعا این سیاستی که عین دیانته ؟
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    3 3
    پوتین و اردوغان هر دو
  • حاجی ازجوبشورقم IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    6 5
    پوتین و اردوغان الان هر دو مدیون ایرانند
  • کاظم IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    11 11
    سیاست بهتری رو در قبال جنگ اوکراین باید در پیش می گرفتیم.
    • IR ۰۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
      0 1
      آهان، از رهبری بیشتر میفهمی پس شما... خب امام زمانم بیاد افرادی مثل تو جلوی ایشونم حرف دارن باز! میگی نه؟ بمون نگاه کن.
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    6 16
    از رهبر حکیم و آزاده کمال تشکر را داریم،کمر ناتو و آمریکا انشاالله در همین اکراین میشکند،به توفیق خدا قرن،قرن اسلام خواهد بود.
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    22 5
    این وسط جای منافع ملی کشور ما کجاست مسیولان توجه ندارند
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    5 2
    خوبه مشخص شد
  • حاجی ازجوبشورقم US ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    5 4
    در تاریخ ثبت خواهد شد
  • علی IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    7 7
    من هم به عنوان کسی که از چندین سال پیش تحولات تمام دنیا رو از رسانه های دو طرف پیگیری میکنم صد در صد با نظرات رهبر موافق هستم، پوتین با حمله به اوکراین سایه یک تهدید بسیار بزرگ و قریب الوقوع را از سر روسیه دور کرده و باید دید حرکت بعدی غرب شرور در مقابل این اقدام به موقع روسیه در صفحه شطرنج جهانی چه خواهد بود.
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    11 2
    در هر صورت نظر ملت ایران عزت کشور است
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    0 6
    همینجوری که تحلیل میکنید عالیه
  • حاجی ازجوبشورقم IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    10 6
    روسیه خودش جنگ رو شروع کرد. ولی خوب زمانی شروع کرد . ضربه ی اول اروپا و غرب را گیج کرد
    • ناصر IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      3 4
      متاسفم
  • علی IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    1 1
    سلام تحلیل خوبی شروع شد اما نیمه کاره و ناقص تمومش کردید. موارد موثر زیادی در این جنگ و جبهه بندی نادیده گرفته شد که خواننده مطلب را در پایان موضوع می توانست به درک عمیقتری برساند
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      3 2
      موافقم وارد تحلیل سخنان حق رهبر معظم انقلاب نشدید اسراییل دوم شده آرزوی آمریکادراوکراین اما متأسفانه شما اصراحت کلام ندارید
  • !! IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    6 8
    اگر روسیه حمله پیشگیرانه نمیکرد ، ناتو بزودی به بهانه های واهی ، لب مرز روسیه آمده و قصد تجزیه بخشهایی از روسیه را داشت ! در واقع با این حمله ، روسیه از خود دفاع کرد !!
  • US ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    6 3
    پس ما چه فرقی با اونها داریم ؟
  • ابوالفضل IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    11 3
    عمیلیات ویژه نه تجاوز و ادمکشی و جنایت درسته
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    9 4
    زلنسکی ابتکارعمل روزاز خیلی قبلتربدست گرفته بوداونم زمانی بودکه (شروع کردبه نسل کشی وچندهزاربچه بدبخت روس نژادروکشت ودفن کرد ) توطئه ودسیسه شوم این یهودی زاده یهودازاونجاشروع شد....وبدش ناتو....وبعدش واکنش بنفش پوتین!
  • FR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    3 3
    بزرگترين ضربه اي كه ايران به امريكا ميتواند بزند
  • یکی از مردم IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    4 4
    قدرت آمریکا رو به زوال است
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    6 0
    قابل توجه شخص آقای وزیر خارجه
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    1 0
    دوستی که ( ایرانی) اسم کاربریت هست. عالی بود.
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    3 4
    ناتو باید نابود شود
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    3 0
    عالی
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    2 0
    سلام. متشکرم. مقاله خوبی بود. فقط مواضع ایران رو ننویسید تهران! تهران قلمداد کرده ...! اشراف تهران! این طرز نوشتن مختص غربی‌های هویج است
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    4 2
    حالا نوبت چین هست که در تایوان ابتکار عمل را در دست بگیرد
  • دلیر IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    6 0
    عملیات ویژه ؟
  • رضا IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    2 1
    مشرق جان مسئله اوکراین را باید عمیق نگاه کرد
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    0 0
    درود
  • حسين DE ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    2 3
    در حقيقت روسها ميبايست در سال ٢٠١٤ و در هنگامه نا آراميهائى كه آمريكا و اتحاديه اروپا در اوكراين ايجاد كردند حساب اوكراين را ميرسيدند هر چند هشت سال گذشت ولى آمريكا و متحدينش حالا چه بخواهند و چه نخواهند نظم نوين جهانى جديدى آغاز شده و ابتكار عمل را روسها در دست دارند و ميدانند كه دقيقاً چه ميخواهند
    • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      2 3
      حسین جان اینا الان از کجات بیرون اوردی؟!!!!!!
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    1 0
    نظر جمهوری اسلامی چیه
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    3 1
    تحلیل خوبی بود اما اشاره ای به تغییر موضع رسمی ایران نکرد. ایران صراحتا با جنگ اوکراین مخالف بود و خواستار توقف جنگ بود. اما امروز بطور واقعی تر خواستار حل موضوع شده و شروع جنگ از طرف روسیه رو ابتکار عمل لازم میدونه.
  • دلسوز IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    8 0
    این دیگه واضح بودـ از حمله روسیه تمجید کردن رهبری.
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    2 1
    علمای اسلام و مردم ایران خون دل خوردند تا در ایران جمهوری اسلامی بر قرار شود ولی حالا آدمهای خود انقلابی خوانده دارند نظام اسلامی را به خطر می اندازند ...مگر حفظ جمهوری اسلامی اوجب واجبات نیست ؟؟
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    3 2
    ما بمب اتم نمی خواهیم . بمب اتم تا امنی می آورد هیچ کشوری امن تر از سویس نیست بمب اتم هم ندارد..
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    0 1
    یک مقاله عالی و واضح
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    0 0
    فرزندان ایرانیم .با دین و با ایمانیم. خاک پاک ایران را .برتر ز جان می دانیم پرچم ما سه رنگه .. چه زیبا و قشنگه ... سبز و سفید و قر مز ... زیبا و رنگارنگه . ... رییس جمهور ما ... مجاهد و با خدا .. معلم نیکوکار ... دهقانان فدا کار .. روحانی و دانشجو .... وحدتشان چه نیکو .... ما دشمن ستمگر .ما حامیان حیدر ... از غرب و شرق بیزاریم ...میلی به جنگ نداریم.....
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    3 1
    وابستکی تا کجا
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    3 1
    نسلهای آینده در مورد این تصویر قضاوت خواهند کرد
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 2
    ما بیشتر از نو انقلابی ها جمهوری اسلامی را دوست داریم.نو انقلابی ها درد سر کشور هستند
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    3 1
    اون وقتی که برای دفاع از جمهوری اسلامی می جنگیدیم غرب گدا نبودیم حالا غرب گدا شدیم ؟؟؟
  • رضا IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    5 1
    لابد حمله صدام به ایران هم خوب بوده و قابل قبول در اینصورت که خوش به حال متجاوزان می شود
  • US ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    دقیقا همان چیزی که نیاز بود
  • صفدری IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    قطعا
  • حمید IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    دقیقا
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    2 0
    شدیم متحد روسیه
  • FR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    0 1
    درود بر پوتین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس