خلیلزاد: آمریکا هنوز راه‌حل برخورد با طالبان را نیافته است

زلمی خلیلزاد، نماینده پیشین آمریکا در امور صلح افغانستان می‌گوید: آمریکا با چالشی مواجه شده که نمی‌داند با طالبان چه کند و هنوز راه حلی هم برای آن نیافته است.

به گزارش مشرق، زلمی خلیلزاد، با بیان این که آمریکا مشغول گفت و گو با طالبان است تا تمام آنچه در این توافقنامه آمده اجرایی شود، گفت: آمریکا هنوز با این چالش مواجه است که با طالبان چه کند!

او در گفت و گو با کانال یوتیوب گلدمن ساکس، خطاب به طالبان درباره توافقنامه دوحه گفت: بیایید کار ناتمام را تمام کنیم.

نماینده پیشین آمریکا در امور صلح افغانستان با بیان این که آمریکا طرفدار یک افغانستان منزوی و شکست خورده نیست، افزود: طالبان باید به حقوق بشر احترام بگذارند و برای حفظ حقوق زنان و تشکیل حکومت فراگیر تلاش کنند.

خلیلزاد گفت: زمانی که ما سفارت خود را در افغانستان بستیم، به این فکر کردیم که با طالبان چه کنیم. اکنون هم سوال این است که آن‌ها را در آغوش بگیریم یا بر آن‌ها فشار بیاوریم تا در مسیر درست برای احترام به حقوق بشر، حقوق زنان و تشکیل حکومت فراگیر گام بردارند. ما هنوز راه حلی نیافته‌ایم.

او افزود هرچند این مشکلات همچنان وجود دارد، اما طالبان اعلام کرده‌اند که به توافقنامه دوحه پایبند هستند.

به گفته او، شماری از مقام‌های طالبان با نرفتن دختران به مکتب موافق نیستند، بعضی از آنها کاملاً قاطعانه در این مورد صحبت کرده‌اند.

آمریکا در ۳۰ اوت/اگوست ۲۰۲۱ ( ۸ شهریور ۱۴۰۰)، بعد از نزدیک به ۲۰ سال که با ادعای تامین امنیت در افغانستان حضور نظامی یافته بود از افغانستان خارج شد و کشور به‌سرعت به دست طالبان افتاد. برنامه‌ریزی آمریکا برای خروج و شیوه اجرای آن انتقادهای زیادی را در داخل و خارج آمریکا به همراه داشت.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    0 1
    طالبان یک ملت رو گروگان گرفته
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
      1 0
      آخی نمیدونستم تو تک نفره یه ملتی!!! حالا نگرتن نباش طالبان خیلی با گروگاناش بدرفتاری نمیکنه!!
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    1 0
    تا وقتی طالبان مثل همین خلیلزاد خر آمریکا بود و افغانستان را به هم ریخته بود رسمیت داشت، حالا که طالبان آمریکا را بیرون کرده و یک نظم و آرامش حداقلی در افغانستان برقرار کرده رسمیت ندارد. آقای خلیلزاد،افغانی سابق و آمریکایی فعلی، این شمایی که در افغانستان هیچ رسمیتی نداری و کسی شما را آدم حساب نمی کند.
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    1 0
    به جهنم که به رسمیت نمی‌شناسد، آمریکا دیگه چیه؟؟!!
  • امید IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    0 0
    افغانستان پس از جدایی.خراسان از ایران بانفوذ انگلیس خبیث آنرا افغانستان نامید یا همان سرزمین افغان ها که نام دیگر قوم پشتون است که خود را اوغانهم گویند انگلیس حکومت وکشور خودساخته را در اختیار افغان ها گذاشت و فارسی زبانان خراسانی تبار را از قدرت انداخت تا زبان فارسی درمهد خود ریشه کن شود زیرا خراسانی ها زبان فارسی رادرهندنشرداده وزیران رسمی بود و روباه مکار خوب می‌دانست که زبان پایه فرهنگ و دانش ورای دین و مذهب آنهم در هندبال بیشمار مذهب و دین که مایه کشمکش و درگیری بود بلی انگلیس خراسان را به قوم پشتون سپرد به قومی کوچی با فرهنگ قبیله ای بدوی بسیار بسته بیسواد وعامی ولی بسیار جنگجوی متعصب که تحمل سایر اقوام را ندارد اکنون زلمی خلیلزاد که خود پشتون است وباحیله و تزویر پارسی زبان ها و شیعیان فارسی زبان هزاره را همچنان از قدرت دور ساخت وبانیرنگ پاکستان مزدور رهبران خراسانی تبار راترور و حکومت را به طالبان پشتون تبار سپرد حالا سخن از یک حکومت فراگیر میزند آنهم یک اوغان باشناخت بنیادی که ریشه دران دارد باید گفت چه دروغگوی رسوایی و بس.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس