کد خبر 1399411
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵
عصر هیمنه غرب به پایان خود نزدیک می شود

نخست وزیر سابق انگلیس در سخنانی گفت که عصر سلطه و هیمنه غرب به پایان خود نزدیک می شود.

به گزارش مشرق، نخست وزیر سابق انگلیس در سخنانی گفت که جهان در حال حرکت به سمت تغییرات ژئوپلتیک بین المللی است و عصر هیمنه غرب به پایان خود نزدیک می‌شود و به سمت چندقطبی حرکت می‌کند.

بر اساس این گزارش، «تونی بلر» در همایشی که از سوی مؤسسه آمریکایی انگلیسی «دیچلی» برگزار شده بود، افزود: بزرگترین تغییرات ژئوپلتیک در این قرن توسط چین ایجاد خواهد شد نه روسیه.

بلر ادامه داد: به پایان هیمنه غرب بر سیاست و اقتصاد نزدیک می‌شویم و جهان حداقل به دو قطب یا چه بسا چندین قطب تبدیل خواهد شد. برای اولین بار در تاریخ نوین، شرق می‌تواند دوشادوش غرب قرار گیرد.

وی گفت: چین دومین قدرت بزرگ در جهان است و رتبه مشارکت آن در اقتصاد جهان بالاتر از روسیه است. چین در بسیاری از حوزه‌های فناوری به ایالات متحده رسیده و در برخی از آنها نیز ایالات متحده را کنار زده است.

نخست وزیر سابق انگلیس در عین حال گفت: روسیه و چه بسا ایران هم پیمان چین در آینده نزدیکی خواهند بود.

تونی بلر همچنین اختلاف مواضع کشورهای گروه بیست پیرامون موضوع اوکراین را هشداری برای غرب دانست.

وی برقراری رابطه با چین بر اساس اصل «قدرت در کنار مشارکت» را خواستار شد و گفت: غرب باید هزینه‌های نظامی خود را افزایش دهد و برای هرگونه سناریوی آینده جهت مقابله با چین به اندازه کافی قدرتمند باشد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • احسان معتمدی IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    5 0
    حساب های تو 2 2 تا 4 تا است اما حسابهای خدا هم علمی است هم غیبی و امدادها و جنود او بیشتر از شمارش های شماست بزودی ما جهان را فتح می کنیم به فضل خدای قادر متعال چون کشورهای اسلامی نفت جهان را دارند و اول جهان هستند
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    5 0
    تسلیت به همهٔ غربگداها، دستمال توالت گیرتون نیومد از پاس امریکاییتون استفاده کنین!! خخخخخخخخخ
  • نیما IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    0 0
    دقیقا آقای تونی بلر
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    1 0
    که البته جنایتها و خباثتها و دروغ های تونی بلر هم در این افول و در حقیقت سقوط غرب نقش بزرگی دارد. مشکل غرب اینستکه هیچگاه یاد نگرفته که به آنچه که دارد قانع باشد و با آن زندگی کند بلکه باید همیشه غارت کند و جنایت کند تا فلسفه وجودی خود را به اثبات برساند. در روزگاری که دنیا بیدار شده و به ابزار دفاع از خود در مقابل تجاوزات غرب دسترسی پیدا کرده است غرب راهی به جز فرو رفتن در منجلاب خودساخته و غرق شدن در آن را ندارد.
  • CA ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    0 0
    دنیا چند قطبی خواهد شد مثل همیشه در تاریخ وقتی دنیا به ثبات برمیگرده و هرج و مرج های ناگهانی موقت مثل جنگ های جهانی و تسلط زودتر غرب بر سلاح گرم در دوره استعمار. چین، شاید هند، ما در غرب آسیا، روسیه، اروپا، آمریکا. مشکل اصلی امریکا در این نظم اقتصاد و سیستم مالی جهانی خواهد بود با تهدید جایگاه دلاری که به حجم تریلیاردی چاپ شده و بین کشورها مبادله میشه که اگر جایگاهش رواز دست بده مثل اتفاقی که برای پوند قبل دلار افتاد پایان سلطه گریش رو رقم خواهد زد و احتمال درگیری داخلی و تجزیه رو داره. زمانش رو فقط خدا میدونه به نظرم اتفاقات خیلی سریع نیست و مثل سالهای گذشته با همون روند به کندی پیش خواهد رفت.
  • IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
    0 0
    خب، قضیه جناب نوری و سوئد پدیده جالبی بود که باید الگو قرار داد. ایران هم باید با استناد به دلائل آن محکمه، دادگاه علیه امثال بوش، بلر، پمپئو، ... تشکیل دهد. اینها به قتل عام میلیونها نفر متهم هستند. نکته آنکه شاهد ها هم افراد بیگناه کشورهای مورد هجمه هستند و نه تروریستهایی که مردم خودشان را ترور کردند و دشمنان میهنشان را همراهی کردند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس