نخست وزیر اسبق انگلیس خواستار مداخله نظامی ناتو برای شکست پوتین شد

نخست وزیر اسبق انگلیس خواستار مداخله نظامی ناتو در جنگ اوکراین شد و افزود که غرب باید ولادیمیر پوتین را شکست دهد و او را از تجاوز بیشتر منصرف کند.

به گزارش مشرق، «تونی‌ بلر» در گفت‌وگو با نشریه آمریکایی «نیویورک تایمز» به طور مفصل در مورد اوضاع اوکراین و روابط غرب با روسیه بحث و ادعا کرد که ولادیمیر پوتین "از واقعیت دور شده" و گسترش ناتو در اروپا را اشتباه درک کرده است.

این سیاستمدار اسبق انگلیس که بمدت ۱۰ سال، از ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۷ سکان دولت را برعهده داشت گفت: "من فکر می کنم هدف ما باید این باشد که تجاوز روسیه در اوکراین را شکست دهیم و عقب نشینی روسیه را برای کاری که انجام داده تضمین کنیم. "

وی حوادث اوکراین را یک اقدام تجاوزکارانه غیرعادی، در نزدیکی مرزهای اتحادیه اروپا دانست و افزود: به نفع غرب است که مطمئن شود پوتین تمایل به تکرار این کار ندارد.

بلر مدعی شد هنگامی که نخست وزیر انگلیس بود، به پوتین گفته که غرب هیچ گونه سوء قصدی علیه روسیه ندارد و وی را تشویق کرده است «از منابع وسیعی که در اختیار دارد برای ساختن کشوری قوی استفاده کند».

به گفته نخست‌وزیر اسبق انگلیس، پوتین تا سال ۲۰۰۵ وسواس پیدا کرده بود که غرب علیه روسیه است.

وی در پاسخ به سووالی مبنی بر اینکه آیا از نظر او حمله سال ۲۰۰۳ بریتانیا و آمریکا به عراق سابقه‌ای برای حمله پوتین به اوکراین ایجاد کرده است مدعی شد: «حتی اگر شما کاملاً مخالف کاری باشید که ما در عراق یا در واقع در افغانستان انجام دادیم... صدام حسین دو جنگ منطقه ای را آغاز کرد، هزاران نفر را کشت... مردمش قطعاً می خواستند از شر او خلاص شوند.»

وی افزود: این مانند این نیست که به کشوری بروید که هرگز برای همسایگانش مشکلی ایجاد نکرده، رئیس جمهور منتخب دموکراتیک داشته باشد، و سعی کنید آن را سرنگون کنید. این دو موقعیت به هیچ شکلی شبیه هم نیستند.

بلر همچنین رهبران اروپایی را به دلیل اتخاذ اقداماتی برای محدود کردن وابستگی انرژی به روسیه تحسین کرد، اما هشدار داد که تغییر سریع از منابع روسیه منجر به مشکلات اقتصادی خواهد شد.

وی گفت: ما باید بعد از ماجرای الحاق کریمه به روسیه وابستگی انرژی به روسیه را متوقف می کردیم. یادم می آید که در آن زمان با افرادی در دولت باراک اوباما در این زمینه بحث می کردم... اما بعد، همانطور که در سیاست اتفاق می افتد، همه چیز ادامه پیدا کرد و موضوع فراموش شد.

نخست وزیر اسبق انگلیس سپس توضیح داد: بسیاری از کشورهای اروپایی - برخی از آنها بیش از ۵۰ درصد - به انرژی روسیه وابسته هستند. بنابراین، آنها به دنبال بازارهای جدید با سرعتی باورنکردنی هستند... اما شما تقریباً در سراسر اروپا با بحران افزایش هزینه زندگی و تورم روبرو هستید.

وی افزود که اروپا باید گام‌های بیشتری را برای کاش وابستگی به روسیه بردارد اما «کاری که آنها تا کنون انجام داده اند، نمایش بسیار چشمگیر همبستگی بوده است.»

او در مورد مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی نیز گفت که اعتماد کمی به اوضاع سیاسی فلسطین دارد و مدعی شد: راهی وجود ندارد که روند صلح اسراییل و فلسطین از هر نوع معناداری به وقوع بپیوندید. «بلر» بدون اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی ادعا کرد که صلح در این منطقه در گرو ظهور رهبری در فلسطین است که طرفدار «دولت اسرائیل» باشد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    9 0
    لرد دراکولا نطق کرده که یه وقت نگن خاکستر شده
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    5 0
    تو یکی ... شو!!!!
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    4 0
    نه بابا مادر عروس هم به میدان اومد ناتو خخخخخخخخخخخخخخ.
  • علی IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    4 0
    با سلام تو را بخدایی که می‌پرستید روسیه را امتحان کنید ببینم مردش هستید. راستی خدا را می‌پرستید یا پول و مقام و ...
    • IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      2 0
      مگه تو که اصلا هیچ کسی رو بجز یانکی‌ها نمیپرستی و چهل ساله دارن جفتک میزنن عقیدت عوض شده؟؟!!
    • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      0 0
      شایلاک نزولخوار،سعی نکن نام مقدس را با لوث وجود خود مکدر کنی،تو تمام وجودت توسط دجال غرب تسخیرشده.
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    1 5
    مرگ بر پوتین
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    5 0
    این جنایتکار جنگی باید سالها پیش محاکمه و اعدام می شد اما متأسفانه هنوز به جنایت بر علیه بشریت اصرار دارد. بسیار خوب است که ناتو همین کاری که بلر می گوید انجام دهد تا دنیا یک بار و برای همیشه از شر اروپا و آمریکا و اعوان و انصارشان علی الخصوص اسرائیل آسوده شود.
  • US ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    1 0
    هیچی دیگه جنگ جهانی سوم شروع شد! بزودی زمستان هسته ای برای چند صد سال زمین را در خود فرو خواهد برد! لیبرالیسم داره می‌ره ولی میخواد همه رو با خودش ببره زیر خاک! این مردم اروپا بایستی به خودشون بیان و این رهبران نالایق رو خلع کنند وگرنه خودشون قربانی نخست حملات هسته ای خواهند شد این ایل تبیین فقط برای از بین بردن منابع و بشریت آمده و یک ویروس هست که بایستی از بین برده شود. ادیان بی جهت نیامده‌اند چون هدف گوشزد نمودن این مشکلات بوده و هست. توسعه ناپایداری که بشریت را بو کلا کره خاکی ما را از میان خواهد برد
  • مانی IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    3 0
    انگلیسی کثیف
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    1 0
    شیطان سفسطه گری مثل تونی بلر،تاریخ نکبت بار انگلیس در قتل عام،غارت منابع و بردگی کشاندن ملل دیگر را فراموش کرده! کمپانی هند شرقی اسب تروای دجال غرب وحشی بود که به بهانه تجارت وارد حوزه سرزمینی ملل دیگر شده و آنها را تا حد بردگی مورد استثمار قرار داد.آقای پوتین اگر در خنثی کردن توطئه خطرناک دجال غرب در اوکراین پیشدستی نمیکرد،اوضاع وحشتناکتری از هند استثمار شده، پیدا میکرد، چرا که طمع همه جانبه دجال غربی وصف ناپذیر است! صورت حقیقی نئو نازیهای اوکراین و سایر سرزمینهایی که توطئه انقلابهای رنگین در آن اتفاق افتاد را در تجربه ای از ضمیر ناخودآگاه دخترکی که در فیلم جنگیری امیلی رز نمایش داده شده میتوان دید!! امثال جورج سوروس شیطانی با دمیدن روح شیطانی خود در ملل دیگر حرص و ولع سیری ناپذیر را در آنها دمیده و آنها بدست خود سرزمینشان را نابود و به خدمت شیطان در میآمدند!! را در
  • ماحسون(کورد ایلام) IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    1 0
    ما آماده جنگ هستیم هروقت بخواین میجنگیم چیزی برا از دست دادن نداریم
  • IR ۰۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    1 0
    بنظرم داره هزیون ميگه ، صدام و عراق را با پوتین و روسیه اشتباه گرفته
  • بوسجین IR ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    1 0
    هنوز دنیا‌از زخم کاری که شما با همکاری امریکا بر اساس نظریات توهمی در عراق انجام دادید راحت نشده با این دیدگاه سخیف می خواهید حالا دنیا را نابود کنید بس دیگر
  • IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    0 0
    فکر کنم پوتین هم همین را می خواهد جنگ روسیه با ناتو دست روسها را باز می کند که نقاط پشتیبانی تسلیحاتی اوکراین در کشورهای همسایه را هم مورد هدف قرار داد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس