کد خبر 1399350
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۹
.

«بن ون بوردون» مدیرعامل شرکت نفتی شِل در اظهاراتی ضمن هشدار نسبت به کمبود گاز در زمستان پیش رو تاکید کرد با روند کنونی احتمالا اروپا مجبور به جیره‌بندی مصرف انرژی خواهد شد.

به گزارش مشرق، ۱۴۳ روز (معادل ۴ ماه و ۲۱ روز) است که از جنگ اوکراین می‌گذرد و درباره تاثیرات مخرب این جنگ بر حوزه‌هایی مثل امنیت انرژی و غذایی تاکنون صدها و شاید هزاران خبر و گزارش در رسانه‌های بین‌المللی منتشر شده است.

کارشناسان هشدار می‌دهند در صورت ادامه این وضع امنیت انرژی در برخی مناطق جهان و به‌ویژه در اروپا به شدت مختل خواهد شد چرا که کشورهای اروپایی که در اوکراین با روس‌ها سرشاخ شده‌اند، به شدت وابسته به نفت و گاز همین روسیه هستند.

گزارش‌اندیشکده‌ها و نهادهای بین‌المللی نیز نشان می‌دهد که بحران انرژی ممکن است بسیار عمیق‌تر از وضعیت کنونی شود چرا که زمستان در راه است! همین پنج شنبه بود که «اکونومیست» طرح روی جلدش را به بحران انرژی زمستان پیش روی اروپا اختصاص و هشدار داد بحران انرژی در زمستان ممکن است به «سقوط اتحادیه اروپا» منجر شود.

در رابطه با عمیق‌تر شدن بحران انرژی در اروپا، «دنیل یرگین» نیز در مقاله‌ای برای نشریه «پراجکت سندیکیت» نوشته بود: «این بحران انرژی به همان‌اندازه شوک نفتی دهه ۷۰ میلادی جدی و به طور بالقوه حتی بدتر است. در دهه ۱۹۷۰ فقط درگیر نفت بودیم، در حالی که این بحران اکنون در حوزه گاز طبیعی، زغال سنگ و حتی چرخه سوخت هسته‌ای را در بر می‌گیرد.»

حالا در جدیدترین هشدارها در این زمینه «بن ون بوردون» مدیرعامل شرکت نفتی شِل در اظهاراتی ضمن هشدار نسبت به کمبود گاز در زمستان پیش رو در اروپا تاکید کرد با روند کنونی احتمالا اروپا مجبور به جیره‌بندی مصرف انرژی می‌شود.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری «اسپوتنیک»، بهای نفت خام در اروپا در سال جاری به میزان قابل توجهی افزایش یافته به گونه‌ای که از آغاز سال جاری میلادی تاکنون ۴۸.۴۱ درصد رشد یافته است. بهای گاز طبیعی نیز از ژانویه سالجاری (دی ۱۴۰۰) تاکنون بیش از ۹۸ درصد افزایش یافته است. همزمان مدیرعامل هلندی شرکت نفتی شل هشدار داده است که زمستان سختی در انتظار اروپا است.

«بن ون بوردن» مدیرعامل شل با بیان اینکه بهای گاز همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد اضافه کرد: «در بدترین حالت اروپا ممکن است مجبور به جیره‌بندی مصرف انرژی شود.» وی در عین حال تاکید کرد که اگرچه ممکن است برخی کشورها نسبت به سایر مناطق اروپا عملکرد بهتری در این خصوص داشته باشند، اما در نهایت همه ما با تشدید بسیار زیاد قیمت انرژی مواجه خواهیم بود.

«ون بوردون» مقصر اصلی وضعیت کنونی را وخامت روابط با روسیه دانست.اروپا نزدیک به ۴۰ درصد انرژی خود را از روسیه وارد می‌کند و در مقابل انگلیس تنها ۴ درصد انرژی مورد نیاز خود را از مسکو می‌خرد.

بر اساس این گزارش بسیاری در اروپا نگرانند خط لوله گاز «نورد استریم یک» که روسیه آن را به بهانه تعمیرات بسته، دیگر باز نشود. به گفته ناظران چنان‌که این اتفاق بیفتد، اروپا در مسیر رسیدن به اهداف انرژی خود با مشکل روبه‌رو می‌شود. اتحادیه اروپا قصد دارد تا ماه نوامبر (آبان) ۸۰ درصد از ظرفیت ذخیره‌سازی خود را پر کند، اما بدون بازگشایی خط لوله، چنین چیزی بعید به نظر می‌رسد.

ذخایر گاز اروپا در حال حاضر ۶۲.۶ درصد است. مقامات و رهبران اروپایی از هم اکنون به شهروندان خود گفته‌اند منتظر روزهای سخت باشند.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه در سخنرانی روز پنج‌شنبه خود در «روز باستیل» (جشن روز ملی فرانسه) خطاب به مردم گفت که انتظار سهمیه‌بندی انرژی، از جمله خاموش کردن چراغ‌های خیابان در شب را داشته باشند.

وی همچنین خواستار یک زمان برای «هشیاری انرژی» در کشور شد.در آلمان نیز «کلاوس مولر» رئیس‌بخش تنظیم‌کننده انرژی این کشور گفت که انتظار دارد قبوض گرمایشی در سال آینده سه برابر شود. این در حالی است که هم اکنون نیز بهای گاز نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو برابر شده است.

در انگلیس نیز در حال حاضر سقف قیمت انرژی افزایش یافته و انتظار می‌رود یک افزایش دیگر در ماه اکتبر(مهر ) نیز رخ دهد و قیمت‌ها تا ۶۵ درصد افزایش یابد.

رکورد زنی تورم در منطقه یورو

اما در حالی که کارشناسان و رسانه‌ها نسبت به بحران انرژی و حتی سقوط اتحادیه اروپا هشدار می‌دهند؛ گزارش‌ها حاکی است نرخ تورم نیز در منطقه یورو دوباره رکوردشکنی کرده است.

نرخ تورم در کشورهای حوزه یورو ۸.۶ درصد در ماه خرداد اعلام شد که این رقم از سال ۱۹۹۷ میلادی یعنی زمان ثبت پول واحد اروپایی تاکنون بی‌سابقه بوده است.از سوی دیگر، ارزش یورو نیز در برابر دلار، در پایین‌ترین سطح خود در بیست سال اخیر قرار گرفت.

در عین حال اختلاف نرخ تورم بین اعضای حوزه یورو به رقم بی‌سابقه ۱۶.۲ درصد رسیده است که نسبت به ماه قبل این اختلاف ۲ درصد افزایش یافته است.

بر اساس گزارش‌ها عامل اصلی این افزایش تورم، بحران انرژی است که از زمان جنگ اوکراین ایجاد شده است. به دنبال جنگ اروپا و آمریکا با تحریم‌ها سعی در مجازات روسیه داشتند، مسکو نیز در اقدامی تلافی جویانه جریان گاز را یا قطع کرد و یا کاهش داد.

مجارستان:‌ اروپا به قلب خود شلیک کرد

نخست‌وزیر مجارستان نیز روز جمعه در سخنانی با انتقاد شدید از اعمال تحریم‌ها علیه روسیه گفت که اروپا با تحریم مسکو، به قلب خود شلیک کرد.

به گزارش فارس،‌ «ویکتور اوربان» که در تلویزیون رسمی مجارستان صحبت می‌کرد،‌ با درخواست از کشورهای اروپایی برای تعدیل سیاست‌های خود گفت: «در همان ابتدا گفتم که (با تحریم روسیه)‌ به پاهای خود شلیک می‌کنیم اما اقتصاد اروپا به سینه خود شلیک کرد و خفه شد»

نخست‌وزیر مجارستان تاکید کرد: «برخی کشورها درگیر سیاست تحریم‌ها شدند اما بروکسل باید اعتراف کند که اشتباه کرده و تحریم‌ها هدف خود را محقق نکرده‌اند و بر عکس تاثیرهای جانبی به همراه داشته است»

اوربان گفت: «بروکسل معتقد بود که سیاست تحریم‌ها، آسیب بزرگی به روسیه وارد خواهد کرد اما این تحریم‌ها ضررهای بزرگ‌تری را به ما وارد کرد»

مجارستان که یکی از اعضای اتحادیه اروپا به شمار می‌آید و ۶۵ درصد از نفت و ۸۰ درصد از گاز خود را از روسیه وارد می‌کند. دولت مجارستان چهارشنبه گذشته به دلیل تشدید بحران انرژی در پی تحریم‌های غرب علیه مسکو، وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد. 

مقامات مجارستان اعلام کردند که قصد دارند تولید گاز داخلی و واردات گاز را افزایش دهند و همچنین ممنوعیت موقت صادرات برخی منابع انرژی، افزایش تولید زغال سنگ و افزایش طول عمر نیروگاه هسته‌ای پاکس را که بر اساس فناوری‌های شوروی ساخته شده و با سوخت هسته‌ای روسیه کار می‌کند، اعمال کنند.

 نخست‌وزیر مجارستان ماه گذشته نیز پیش‌بینی کرده بود که تحریم گاز اروپا، کل اقتصاد این منطقه را خراب خواهد کرد. مجارستان همچنین با کاهش تدریجی قطع واردات نفت روسیه تا پایان سال جاری مخالفت کرده و برای ادامه خرید سوخت از مسکو معافیت دریافت کرده است.

تورم و رکود در آسیا

آثار سوء دوران همه گیری کرونا همراه با جنگ اوکراین همچنین زمینه‌ساز تورم گسترده، رکود اقتصادی و نا امنی غذایی در کشورهای حوزه آسیا- اقیانوسیه نیز شده است.

بر اساس گزارش‌ها گرانی ۱۷ درصدی نرخ سوخت، کمبود نیروی کار خارجی و افزایش ۲۵ درصدی قیمت فولاد در تایلند موجب تورم بی‌سابقه در این کشور شده است. تورمی تاثیرگذار که با تحمیل هزینه‌های سنگین تولید و افزایش نرخ بهره بانکی، بازار ساخت و ساز تایلند را فلج و قیمت مسکن در این کشور را نجومی کرده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، چالش کمبود مواد خام اولیه به‌ویژه در ویتنام نیز زمینه‌ساز اختلال در چرخه تامین کالا، نرخ صعودی قیمت‌ها و رکود در هفت شاخه صنعتی لاستیک ‌سازی، نساجی، کفش، فولاد، الکترونیک، چوب و کشاورزی شده است. نرخ صعودی سوخت دست فیلیپین را نیز در حوزه واردات انرژی خالی کرده و کسری تجاری شش میلیارد دلاری را همراه با کاهش ارزش پول ملی در این کشور رقم زده است.

شرایط نابسامان اقتصادی در مالزی نیز موجب افت ارزش پول ملی و ریزش شدید نیروی کار خارجی شده است. روند ادامه دار موج گرانی‌ها و افزایش دوباره قیمت سوخت در استرالیا هم بیش از پیش به شهروندان این کشور فشار وارد کرده و به اقتصاد استرالیا آسیب زده است.

گرانی بی‌سابقه در امارات

خبر دیگر از موج تورم و گرانی در کشورهای جهان این که شبکه لندنی «الحوار» در گزارشی از وضعیت تورم و گرانی در کشور امارات اعلام کرد: «چگونه ممکن است ثروتمندترین کشور منطقه و جهان درگیر بحران بیکاری، مسکن و افزایش بی‌سابقه قیمت سوخت شود؟!»

بر اساس گزارش این شبکه صدای اعتراض شهروندان اماراتی نسبت به این وضعیت در شبکه‌های اجتماعی فراگیر شده است. اعتراضات شهروندان اماراتی در سه مسئله خلاصه می‌شود قیمت بالای سوخت، بیکاری و بحران مسکن.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    0 0
    اروپا فریب تبلیغات و دروغهایی را که خودشان در جهان پخش کردند را خوردندو خودشان را مساوی کل جهان تصور کردند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس