از طراحی لباس برای آمریکایی‌ها تا تبدیل حسینیه به تولیدی پوشاک

نمایشگاه حجاب و عفاف گوهرشاد بوشهر در حالی برگزار شد که در آن از طراحی لباس برای آمریکایی‌ها، تبدیل حسینیه به تولیدی و طرح ایرانی بخر ایرانی بپوش در آن وجود داشت.

به گزارش مشرق، نمایشگاه عفاف و حجاب گوهرشاد از ۷ غرفه محتوایی، ۱۶ تولیدکننده پوشاک، صنایع دستی زیورآلات، بخش کودکان، عکاسی رایگان و دوخت چادر به‌صورت رایگان تشکیل شده بود که به مدت چهار روز در دبیرستان تاریخی سعادت برپا شد.

برگزارکنندگان این رویداد معتقدند این نمایشگاه در این وسعت که با حضور طراحان و تولیدکنندگان به اجرا در آمده باشد در بوشهر بی‌سابقه است؛ برای برگزاری این نمایشگاه مسیر آسانی طی نشده و قبل از این جلسات متعددی مابین تولید کنندگان و مدیران استانی برای ایجاد اعتماد برگزار شده است. 

پروین خوشبخت مسؤول بانوان جبهه فرهنگی مردمی انقلاب اسلامی استان بوشهر درباره چگونگی برگزاری این رویداد می‌گوید: یک نمایشگاه یک روزه با حضور تولیدکنندگان برای مسئولین استانی برگزار شد که بعد از استقبال استاندار از این حرکت، برنامه در این سطح در حال برگزاری است.

مسؤول بانوان جبهه فرهنگی مردمی انقلاب اسلامی استان بوشهر رویکرد این نمایشگاه را شناسایی و معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های طراحان و تولید کنندگان پوشاک استان بوشهر عنوان می‌کند و تنوع، زیبایی و جذابیت محصولات ارائه شده را از عوامل رضایت شرکت کنندگان می‌داند.

خلاء عمده‌ای در پوشاک ایرانی اسلامی داریم

یکی از مشکلات عمده‌ای که در موضع عفاف و حجاب وجود دارد خلا پوشاک ایرانی اسلامی در صنعت مد و لباس است؛ طی رصدی که دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری بوشهر در این موضوع داشته تولیدکنندگان خردی در حال فعالیت هستند اما به دلایل متعددی توانایی رقابت در بازار را دارند.

از طراحی لباس برای آمریکایی‌ها تا تبدیل حسینیه به تولیدی پوشاک

به گفته مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری بوشهر برگزاری این نمایشگاه‌ها میتواند علاوه بر معرفی تولیدکنندگان به مصرف‌کنندگان، زمینه شناسایی ذائقه مردم را فراهم آورد که در برنامه ریزی‌های دستگاه‌های دولتی موثر هستند.

سید عباس موسوی نژاد برگزاری نمایشگاه لباس‌های بومی محلی را یکی از وجوه تمایز نمایشگاه با سایر نمایشگاه‌ها عنوان کرد که با استفاده از ظرفیت دانشگاه بتوان از این پوشش‌های محلی محصولاتی متناسب با ذائقه بانوان امروز لباس طراحی کرد که در عین وقار و حیا زیبایی تنوع دارند.

برای برگزارکنندگان این نمایشگاه، آغاز مسیر سختی است ضمن شناسایی استعدادهای دیگر در استان بتوانند؛ با آموزش و توانمندسازی و ارائه تسهیلات، تولیدکنندگان خرد را به تولیدکنندگان عمده هدایت کنند.

برای باشگاهی در آمریکا لباس طرحی کردم

زهرا محمدی بیش از ۴۰ سال است که مقیم ایران است. خودش میگوید ۱۴ سال است که به کار خیاطی مشغول است و با چرخ خیاطی‌های قدیمی مارشال نازک دوزی، پرده دوزی، گلدوزی و سنگ دوزی را یاد گرفته و این مهارتش را به خانم‌های دیگر هم یاد داده است.

طی دوسالی که فعالیت حرفه‌ای داشته در طراحی پوشاک بانوان به موفق‌های قابل توجهی رسیده است.

محمدی با تلفیقی از طرح‌های سنتی و جدید در جشنواره‌های مختلفی شرکت کرده و آثار وی مورد توجه قرار گرفته است؛ هم اکنون از کشور عراق مشتری دارد و بدنبال نفوذ در بازار قطر نیز می‌باشد و اخیرا بواسطه اینکه اسمی در طراحی پوشاک بانوان دست و پا کرده، لباس ورزشی سوارکاران یک باشگاه اسب سواری در آمریکا را طراحی کرده است.

محمدی ساکن گورک استان بوشهر است؛ مشکلات یک تبعه افغانستانی در کنار سازوکار آشفته بازار مد و لباس باعث شده تا نتواند به یک تولید کننده عمده تبدیل شود. علاوه بر این در جشنواره فجر طرحش پذیرفته می‌شود اما خود او دعوت نمی‌شود تا لباسش به اسم شخصی دیگر به نمایش در آید.

وی نان آور خانواده است و با اینکار دخترانش را به دانشگاه فرستاده و اشتغال ایجاد کرده است اما بخاطر هزینه‌های اولیه بالایی که برای پیش‌نیاز ثبت برند وجود دارد نتوانسته محصولاتش را تحت عنوان برندی ثبت کند.

حسینیه را به کارگاه تولیدی پوشاک تبدیل کردیم

بعد ۱۵ فعالیت موسسه قرانی، اعضای آن در مواجه با نیازهای جامعه پیرامونی خود دریافتند که باید حرکتی را آغاز کنند که بتواند تحولی ایجاد کند. تصمیم گرفتند در کنار فعالیت‌های قرآنی خود، برای بانوان لباس ایرانی اسلامی تولید کنند و همچنین باعث ایجاد شغل شوند.

خانم قشقایی، مدیرعامل تولیدی پوشاک حجاب ندا می‌گوید: افراد زیادی به موسسه مراجعه می‌کردند که از نبود لباس زنانه زیبا، متنوع و جذاب که متناسب با یک بانوی محجبه باشد گلایه داشتند. بعد از تعطیلی کلاس‌های حضوری موسسه، فضای خوبی ایجاد شد تا کارگاه تولیدی را راه‌اندازی کنیم. از ظرفیت حسینیه محله هم با موافقت مسئولین آن، نیز استفاده کردیم تا فضای بیشتری برای کار داشته باشیم.

از طراحی لباس برای آمریکایی‌ها تا تبدیل حسینیه به تولیدی پوشاک

هم اکنون محصولات تولیدی را به شیراز و تهران ارائه می‌دهند اما باز به این راضی نیستند. تولیدات فعلی بر اساس سفارشاتی که می‌دهند دوخته می‌شود اما خود آنها ایده‌هایی دارند که با تک فروشی میسر می‌شود. این نمایشگاه توانسته فرصت خوبی برای معرفی آن‌ها بوده و در صورتی که این مسیر حمایتی ادامه پیدا کند این کارگاه تولیدی می‌تواند ایده‌های جذاب خود را داشته باشد.

اجازه ندادم، اجلاسیه جنبش عدم تعهد، بدقولم کند

سجاد سلیمی پور کارش را با فروش پوشاک شروع کرد اما یک اتفاق جالب باعث شد تا او تولید کننده شود. 
سال ۹۱ بخاطر اجلاسیه سران عدم تعهد در تهران، باربری‌ها تعطیل می‌شوند و سفارش آقای سلیمی با یک هفته تاخیر می‌رسید. در آن زمان بود که این ایده به ذهنش که چرا خودش تولید کننده نباشد.

با چرخ خیاطی مادرش دوتا روسری می‌دوزد و به سفارش دهنده تحویل میدهد؛ این اتفاق باعث شد تا یه فضای تولید ورود کند و تنوع کار خود را بیشتر کند؛ خانم‌های محله به کمک مادر و همسرش آمدند و تولیدات را افزایش دادند.

سجاد مانع بزرگی بر سر راهش داشت. مردم به تولیدات داخل بی‌اعتماد بودند. برای برداشتن این مانع، طرحی را پیش برد که بعداً ایرانی بخر ایرانی بپوش نام گرفت. وی در این طرح دوخت پارچه چادر ایرانی را رایگان انجام میداد و تا ۱۰ سال خدمات پس فروش می‌داد. این باعث شد تا یک جنس مرغوب و با قیمت پایین به دست مشتری برسد و اعتماد بانوان را جلب کند.

در حال حاضر سالانه ۱۵ هزار چادر تولید می‌کند که در ۱۷ استان توزیع می‌شود در سال گذشته به صورت چمدانی به افغانستان و عراق صادرات داشته و اخیرا با تاجری عراقی برای فروش مانتوهای ایرانی با یک چهارم قیمت نسبت به کویت به توافق رسیده است.

اما مشکل اساسی همچنان باقی است؛ در برندینگ کار خود موفق نبوده و تولیدات خود را با نشان‌های دیگری عرضه می‌کند. برای اینکه کماکان بتواند با قیمت پایین محصولاتش را عرضه کند و اشتغال آفرین باشد نیاز است اصراری به استفاده از برند خود نداشته باشد.

برای برندسازی نیاز به تبلیغات دارد که هزینه آن سرسام‌آور است. سلیمی با اشاره به صحبت‌های رهبری پیشنهاد میدهد تا برای حمایت از تولید ملی رسانه ملی هزینه تبلیغاتش را کاهش دهد.

مسؤولین فرهنگی جدی‌تر وارد عمل شوند

صنعت پوشاک و مد تازه نفسِ ایران جای پیشرفت چشمگیری دارد؛ در همین گوشه کنار ما طراحان و خیاطان زبردستی هستند که در صورت بها دادن به آنان می‌توان اتفاق‌های خوبی برای کشور رقم زد.

خودکفایی در تولید و طراحی این رشته امری حیاتی است که باید به نقش و الگوی ایرانی-اسلامی آن توجه ویژه ای شود همچنین نقش دیپلماسی فرهنگی خود را به صورت مطلوب ادا کنیم تا جهانیان از همین طریق ایران عزیز ما را بهتر بشناسند.

از طراحی لباس برای آمریکایی‌ها تا تبدیل حسینیه به تولیدی پوشاک

در همین راستا مسؤولین امر فرهنگ کشور همچنین استان‌ها باید به صورت جدی وارد این عرصه شوند تا بتوانیم حرف‌های زیاد و موثری در این باره برای گفتن داشته باشیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    0 0
    چرا چند نمونه لباس ملی اسلامی زنانه و مردانه طراحی و تولید نمیکنید؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس