اسماعیلی: به دنبال تحمیل نوعی خاص از پوشش نیستیم/ تفاوت‌ها را به رسمیت می‌شناسیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: ما به تنوع فرهنگی و هنری ایران زمین احترام می‌گذاریم و به دنبال تحمیل نوع خاصی از مد و لباس و پوشش برای جامعه عفیف ایرانی نیستیم و همه تفاوت‌ها را به رسمیت می شناسیم.

به گزارش مشرق، محمد مهدی اسماعیلی روز جمعه در آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس در مرکز همایش بین‌المللی برج میلاد اظهار داشت: نگاه ما در موضوع مد و لباس به عنوان یکی از سرفصل های مهم کاری در حوزه فرهنگ عمومی است و به دلیل جایگاه اصلی اجتماعی، فرهنگی و عمومی این حوزه، از ابتکارات در دولت مردمی، استقرار کارگروه مد و لباس در شورای فرهنگ عمومی بود.

وی افزود: ما به تنوع فرهنگی و هنری ایران زمین احترام می گذاریم و به دنبال تحمیل نوع خاصی از مد و لباس و پوشش برای جامعه عفیف ایرانی نیستیم و همه تفاوت ها را به رسمیت می شناسیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تاریخ فرهنگ و هنر ایران در این حوزه بسیار مشعشع و تابناک است چرا که یه یک تاریخ هفت هزار ساله می بالیم، ویژگی تمدنی ایران ما از هزاره قبل از تنوع برخوردار بوده و اکنون به یک هویت بزرگ و واحد در قالت تمدن باشکوه ایرانی اسلامی با شاخصه همراهی پوشش و هنر همراه شده است.

اسماعیلی گفت: ایرانی ها در طول تاریخ پوشش ها را هنرمندانه انتخاب کرده و در همه پوشش ها نیز وجه فرهنگی ایرانی اسلامی محفوظ بوده است در حالی که این نگاه فرهنگی و هنری در برخی تمدن ها نیست تمدن هایی که عنوانشان برهنگی است که دور از فرهنگ ایرانی اسلامی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: پوشش جزو هویت ایرانی اسلامی مردمان سرزمین ماست، همه آثار تاریخی کشورمان را ملاحظه کنید در موزه ها و ابنیه باستانی گوهر پوشش و عفاف می درخشد، ما مفتخریم به فرهنگی که پوشش جزیی از هویت ماست. امروز در هجمه فرهنگی که جهان اسلام با آن روبروست یکی از مهمترین سرفصل ها تلاش برای هویت زدایی از این نقطه تاریخی و ایران اسلامی است، آنها دنبال هویت زدایی هستند و این هویت زدایی حتما با مقاومت فرهنگی در این منطقه و ایران عزیز روبرو می‌شود.

اسماعیلی گفت: از همان روزهای اولی که برخی از پیاده نظام های ارتش رقیب تقابل میان پوشش و عفاف با پیشرفت و توسعه را سرلوحه کار خود قرار داده بودند یک مقاومت فرهنگی مهم در کشور ایران آغاز شد، تفکر نواندیشانه دینی که انقلاب اسلامی محصول این تفکر است با یک نگاه عمیق مبتنی بر هویت ملی موجب شد ایران زمین از این نزاع عبور کرده و آن را پشت سر گذاشت.

وی افزود: آنها در پی دوگانه سازی بودند که اگر زنان و دختران ایرانی پوشش را برگزییند این به معنای عدم حضور آنان در اجتماع و مناسبات اجتماعی است که امام این اندیشه را حذف کردند، زنان عفیف ایرانی در همه عرصه های اجتماعی، پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی هشت ساله افتخار آفریدند، گواهی این امر گلزارهای شهدای خوزستان و کشور است. بانوی قهرمان ایرانی با حفظ پوشش و عفاف در سهمگین ترین میادین اجتماعی و نظامی حضور پیدا کرد و این افتخار بزرگی است.

اسماعیلی گفت: در طول سال‌های اخیر نیز زنان عفیف ایرانی در همه حوزه ها با قوت حضور داشته اند، امروز در حوزه های مختلف علمی، صنعتی مناسبت های مهم فرهنگی هنری در دانشگاه ها با حفظ پوشش عفیفانه در صحنه حاضر هستند.

وزیر ارشاد خطاب به بانوان طراح گفت: در وزارت فرهنگ و مجموعه فرهنگی دولت فضا را برای این تلاش مومنانه و پوشش های شما باز خواهیم کرد تا بتوانید در مسیر تنوع فعالیت کنید، هیچ محدودیتی نیست.

وی تاکید کرد: این ایده ها و کارهای خلاقانه نباید در حد ایده و جشنواره باقی بماند، اینها باید در زندگی اجتماعی سوق یابد و به تولیدات انبوه تبدیل شده و به مغازه ها و بازراها بیایند و در عرصه عمومی عرضه شوند. عدم پیوند از آسیب های دوره های قبلی بود. این مساله اثبات شده که هر جای حاکمیت که به امر نظارت و تسهیل در امور به نحو شایسته عمل کرده مردم استقبال کرده اند.

اسماعیلی گفت: نبود لباس مناسب در بازار حتما به حوزه سیاستگداری بر می گردد و این خلا باید پر شود و با رویدادهایی چون جشنواره مد و لباس این مشکلات حتما تا سال آینده رفع می شود. توجه به همه مناطق کشور از نقاط مثبت این دوره رویداد است، در حوزه فرهنگ و هنر باید نگاهمان به همه جغرافیای کشور باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان: ما از این به بعد در کارگروه مد و لباس و حوزه فعالیت مدیران فرهنگ و ارشاد استان‌ها با دقت به دنبال نمونه سازی در این حوزه فاخر مد و لباس هستیم  نباید مرکز زده و تهرانیزه فکر کنیم. ایران با تنوع قومی و زبانی رنگین کمان زیبایی است که همه فعالانش زیر چتر نظام جمهوری اسلامی گرد هم آمده اند و ماموریت اصلی مدیران ما ادامه این مسیر و تحقق عدالت فرهنگی است .همه باید باهم و در کنار هم برای اعتلای ایران تلاش کنیم.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    5 0
    افتخار آفریدن آن روزها که گفتید بیایند در جامعه می شود این بلاهای این روزهای شما!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس