اسماعیلی: فعالیت بیش از ۴ هزار گروه سرود در مساجد/ محدودیتی در حمایت از موسیقی سنتی وجود ندارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به راه‌اندازی مرکز سرود و آهنگ‌های انقلابی در این نهاد گفت: بیش از ۴هزار گروه سرود در ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فعالیت می‌کنند.

به گزارش مشرق، محمدمهدی اسماعیلی عصر چهارشنبه (۲۲تیرماه) در حاشیه اختتامیه نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر در تالار وحدت در جمع خبرنگاران اظهارداشت: امسال نخستین دوره برگزاری این جشنواره در راستای اهداف انقلاب اسلامی است و امیدواریم همه جانبه به آن پرداخته و سال به سال پرشکوه‌تر و پررونق‌تر برگزار شود.

وی گفت: در این راستا مرکز سرود و آهنگ‌های انقلابی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی شده است و در ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بیش از ۴هزار گروه سرود فعالیت می‌کنند و ظرفیت‌های قابل توجهی در این زمینه وجود دارد و امیدواریم شاهد اتفاقات خوبی در حوزه سرود باشیم.

اسماعیلی با اشاره به بخش بین‌الملل در جشنواره سرود فجر بیان کرد: سرود هنر انحصاری انقلاب اسلامی است، اگر بخش‌های دیگر وارداتی یا سنتی است، این هنر برآمده از سنت امام خمینی(ره) است و جزو مزیت‌های مطلق ما در حوزه فرهنگ و هنر است و همه باید به آن توجه کنیم و جشنواره سرود فجر طلیعه این کار بود.

وی افزود: در این راستا، امسال سرود سلام فرمانده، مرزهای جغرافیایی را درنوردید و در همه جا مورد استقبال قرار گرفت و به واسطه آن اجتماعات چند ده هزار نفری و چند صد هزار نفری شکل گرفت و این موضوع ظرفیت بالای این هنر را نشان می‌دهد، همه بخش‌ها در نظام و بخش‌های فرهنگی هنری کنار هم هستند تا این مسیر را با قدرت ادامه بدهند.

محدودیتی در حمایت از موسیقی سنتی وجود ندارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره رویکرد و برنامه این نهاد نسبت به موسیقی سنتی گفت: این حوزه‌ جزو حوزه‌هایی است که در تلاش برای تقویت آن هستیم و اکنون عمده‌ترین برنامه‌های موسیقایی که در کشور در حال اجراست، از این دست است و هیچ محدودیتی در حمایت از موسیقی سنتی نداریم.

آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر با حضور برخی از مسئولان و هنرمندان و معرفی برگزیدگان عصر چهارشنبه (۲۲ تیرماه) در تالار وحدت برگزار شد.

مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج با مشارکت نهادهایی از جمله معاونت امور استان‌های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شرکت همراه اول، بنیاد رودکی، شهرداری تهران و برج میلاد نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر را در قالب تولید سرود، آکاپلا (همخوانی بدون موسیقی)، بازخوانی سرود و ایده (نماهنگ و اجرای پاتوقی) را برگزار کرد.

امید به آینده، ائمه اطهار(ع)، شخصیت‌های ملی و مذهبی(امام و شهدا، مفاخر استانی، خانواده‌های شهدا و جانبازان و…)، نوجوان ایرانی، آینده‌ساز ایران، سبک زندگی (ایرانی-اسلامی)، کالای ایرانی، اقتصاد مقاومتی و رونق تولید، مقاومت و تمدن نوین اسلامی، مقابله با استکبار جهانی و صهیونیسم، ایران در مسیر پیشرفت و اقتدار، مقابله با کرونا، شهدا و مدافعان سلامت، خانواده و جمعیت و بیانیه گام دوم، ظرفیت‌ها، عدالت‌پروری از اهداف و محورهای موضوعی برگزاری این رویداد موسیقایی بود.

پرداختن به شخصیت و مکتب سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس بخش ویژه این جشنواره است.

این جشنواره در دو مرحله استانی و کشوری و راهیابی به مسابقه بزرگ تلویزیونی با ۳۱ دبیرخانه استانی شکل گرفت، در جریان این جشنواره ۲هزار و ۶۷۰ گروه سرود با حضور ۲۵ هزار نفر، در سامانه متمرکز جشنواره شرکت و بیش از ۳ هزار و ۶۸۲ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

همچنین در بخش بین‌الملل ۶ کشور منطقه شامل فلسطین، لبنان، سوریه، عراق، یمن و افغانستان با تعداد ۵۰ اثر در این جشنواره شرکت کردند و قرار است حدود ۷۰ گروه منتخب و برگزیده‌ این جشنواره در یک مسابقه‌ بزرگ تلویزیونی با یکدیگر به رقابت بپردازند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس