کد خبر 1398540
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۵
چرا بایدن به جده می‌رود؟

دلایل مختلفی برای حضور بایدن در منطقه از سوی خود رئیس جمهور آمریکا و رسانه‌های آمریکایی مطرح شده است که به مهمترین‌های این دلایل اشاره کرده‌ایم.

به گزارش مشرق، «بایدن» برای اولین بار از آغاز ریاست جمهوری خود به منطقه غرب آسیا می‌آید. سرزمین‌های اشغالی فلسطین و عربستان سعودی ۲ مقصد سفر رئیس جمهور آمریکاست. در همین رابطه، بایدن روز ۱۸ تیر در روزنامه واشنگتن پست یادداشتی تحت عنوان «چرا به عربستان سعودی می‌روم؟» منتشر کرد.

او در این یادداشت منطقه را امن‌تر از روز تحویل کلید کاخ سفید از ترامپ دانست و برای اثبات آن به دو بحران در دوره سلف خود اشاره کرد: «۴ برابر شدن حمله به ارتش آمریکا در سال ۲۰۲۰ نسبت به ۲۰۱۹» و «بزرگترین حمله راکتی ۱۰ سال اخیر به سفارت آمریکا در بغداد یک ماه قبل از تحلیف در ژانویه ۲۰۲۱.»

بایدن نقل به مضمون ۴ هدف برای سفر خود مطرح کرد: «مقابله با چالش ناشی از جنگ اوکراین»، «کسب مزیت برتری نسبت به چین»، «عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی- اعراب» و «تحکیم همکاری با اعراب خلیج فارس».

بایدن درباره عادی سازی روابط عربی - صهیونیستی نوشت: «روز جمعه اولین رئیس جمهوری [در تاریخ آمریکا] خواهم بود که از اسرائیل به جدّه در عربستان سعودی پرواز می‌کند. این سفر نماد کوچکی از روابط نوپا و گامی در جهت عادی‌سازی [رابطه] میان اسرائیل و جهان عرب خواهد بود که دولت من برای تعمیق و گسترش آن تلاش می‌کند.»

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی بایدن نیز در نشست خبری ۲۱ تیر گفت: «ما مطمئنا مشتاقانه منتظر پیشرفت و حرکت در جهت عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی هستیم».

شبکه تلویزیونی «کان» رژیم صهیونیستی نیز مدعی شد که اقداماتی در روابط بین این رژیم و عربستان صورت گرفته که ممکن است در جریان سفر «بایدن» اعلام شود. بنابر گزارش این شبکه صهیونیستی این اقدامات عبارت است از: «پرواز هواپیما از اسرائیل به مکه برای انتقال حجاج فلسطین اشغالی سال ۱۹۴۸، صدور مجوز پروازهای غیرنظامی اسرائیلی بر فراز سعودی، تقویت همکاری بین اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان در زمینه دفاع هوایی و دریایی».

چرا بایدن به جده می‌رود؟

بایدن در ادامه یادداشت خود، ۹ چالش غرب آسیا و بلاد عربی را از قرار ذیل عنوان کرد:  «برنامه هسته‌ای ایران»، «نیروهای متحد جمهوری اسلامی در منطقه»، «جنگ سوریه»، «بحران غذایی ناشی از جنگ اوکراین»، «تروریسم»، بن بست سیاسی «عراق»، «لیبی»، «لبنان» و «عقب ماندگی استانداردهای حقوق بشری از بسیاری از نقاط جهان».

دنیس راس کهنه سیاستمدار ارشد چندین دولت آمریکا در فارن افرز (Foreign Affairs) نوشت: «اگر توافقی [میان تهران - واشنگتن] حاصل نشود یا اگر ایران به عنوان یک راهبرد مذاکره‌ای برنامه هسته‌ای خودش را سرعت ببخشد لازم است آمریکا راهبرد بهتری برای ایجاد بازدارندگی مقابل ایران داشته باشد.»

راس در بخش دیگری از یادداشت خود نوشت: «آمریکا بایستی کمک‌های نظامی به اسرائیل را افزایش دهد. اسرائیل برای آنکه بتواند زیرساخت‌های هسته‌ای مستحکم‌شده ایران را به نحو باورپذیر تهدید کند بایستی از قابلیت سوخت‌گیری مجدد [هوایی] بهتری برخوردار باشد.»

امّا به واقع یکی از مهم‌ترین دلایل سفر رئیس جمهور آمریکا موضوع سوخت ناشی از جنگ اوکراین است. بایدن در ابتدای یادداشت خود در واشنگتن پست پیرامون دلیل سفر در این برهه زمانی نوشت: «[غرب آسیا] امن‌تر و یکپارچه‌تر از بسیاری از جهات به نفع آمریکا است. آبراه‌های آن برای تجارت جهانی و زنجیره‌های تامین که به آن متکی هستیم، ضروری است. منابع انرژی [غرب آسیا] برای کاهش اثر مخرب جنگ روسیه علیه اوکراین حیاتی است».

چرا بایدن به جده می‌رود؟

در گزارش چهارشنبه ۲۲ تیر نیویورک تایمز پیرامون سفر بایدن نیز آمده است: «کاخ سفید برای مصرف داخلی استدلال کرده که تصمیم بایدن برای رفتن به عربستان به دلیل طیف وسیعی از مسائل امنیت ملی است نه صرفاً به خاطر نفت. اما در واقع نفت فوری‌ترین دلیل این سفر در زمانی است که قیمت  بنزین بالاست.»

نرخ تورم آمریکا به بالاترین سطح خود در ۴۰ سال گذشته رسیده و دلیل اصلی آن موضوع سوخت در آمریکاست. نرخ بنزین در برخی شهرهای آمریکا نظیر سانفرانسیسکو روز ۶ تیر به رقم تاریخی ۶/۱۹۰ دلار در هر گالن (معادل ۳.۸ لیتر) نیز رسید.

اگر گنجایش باک بنزین خودروهای سواری در آمریکا را ۱۶ گالن (۶۰ لیتر) فرض کنیم، هر فرد در سانفرانسیکو باید ۹۹ دلار معادل ۲/۷۶۵/۰۰۰ تومان برای پر کردن باک بنزین ماشین خود پرداخت کند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) مرجع اصلی آمار مربوط به انرژی در ایالات متحده است. آخرین بروزرسانی آماری این سازمان درباره نرخ سوخت خودرویی نظیر بنزین مربوط روز ۲۰ تیر است.

نرخ بنزین ۹ ایالت کالیفرنیا، کلرادو، فلوریدا، ماساچوست، مینه‌سوتا، نیویورک، اهایو، تکزاس، واشنگتن و ۱۰ شهر بوستون، شیکاگو، کلیولند، دنور، هیوستون، لس آنجلس، میامی، نیویورک سیتی، سانفرانسیسکو و سیاتل در سه روز ۶ تیر، ۱۳ تیر و ۲۰ تیر به صورت قیاسی در جدول ذیل آمده است. اعداد معرف «دلار در هر گالن» است.

چرا بایدن به جده می‌رود؟

نرخ بنزین در شهرها و ایالات آمریکا | منبع: اداره اطلاعات انرژی آمریکا

«فردریک جوزف رایان» از اعضای ارشد دولت ریگان و مدیر اجرایی واشنگتن پست روز ۲۰ تیر در یادداشتی پیرامون سفر بایدن به سعودی نوشت: «چرا رئیس جمهور بایدن اکنون به جده می‌رود تا دست خون آلود یک مطرود را بفشارد؟ او یک بار دیگر به دنبال رأی است.»

رایان در ادامه نوشت: «اکنون این رئیس جمهور آمریکاست که در تلاش برای کاهش قیمت بنزین قبل از انتخابات میان دوره ای پاییز ۲۰۲۲ [کنگره] چشم بر قتل جمال [خاشقچی] می بندد ... این سفر این پیام را می‌فرستد که آمریکا در زمانی که منافع تجاری‌اش در خطر است، مایل است به سمت دیگری نگاه کند.»

نظرسنجی «Five ThirtyEight» حاکی از آن است که محبوبیت بایدن به ۳۸%تنزل پیدا کرده است و از ترامپ (۴۲%) در بازه زمانی مشابه ریاست جمهوری کمتر است. نتیجه مذکور مربوط به روز ۵۳۹‌ام ریاست جمهوری بایدن (سه شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱) است.

چرا بایدن به جده می‌رود؟

بایدن چقدر منفور است؟ | منبع: FiveThirtyEight

واشنگتن پست با طرح این سوال که «چرا بایدن اینقدر نامحبوب است؟» با استناد از تحلیل اساتید علوم سیاسی و حوزه‌های مربوط به افکار عمومی نوشت: «اجماع بر این بود که اگر نرخ تورم عادی بود و دائماً [تیتر یک] اخبار نبود، احتمالاً محبوبیت بایدن بین ۴۱ تا ۴۵% و مخالفان او بین ۵۱ تا ۵۴% بود.»

چرا بایدن به جده می‌رود؟
مقایسه سیر محبوبیت بایدن (سبز) با ۳ رئیس جمهور قبلی آمریکا | منبع: FiveThirtyEight

این آمار بدترین نرخ محبوبیت یک رئیس جمهور آمریکا در مدت زمان مذکور پس از جنگ جهانی دوم است. محبوبیت ترامپ ۴۲% در مقابل ۵۳% عدم محبوبیت بود. محبوبیت اوباما در این مرحله ۴۷% در برابر ۴۷% عدم محبوبیت بود.  بوش پسر نیز ۲۳% به ۷۰% است. محبوبیت بوش پس از ۱۱ سپتامبر و دستور لشکرکشی به غرب آسیا بالا رفت امّا پس از گیرکردن ارتش آمریکا در باتلاق منطقه سقوط کرد.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارش تحت عنوان «اکثر دموکرات‌ها در ۲۰۲۴ بایدن را نمی‌خواهند» آماری منتشر کرد که حاکی از تنزل مقبولیت بایدن در میان شهروندان دموکرات است. نیویورک تایمز نوشت: «بایدن درون حزب خود با سطح نگران کننده‌ای از تردید مواجه است؛ بطوریکه ۶۴ درصد رای دهندگان دموکرات یک پرچمدار جدید را در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ترجیح می دهند.»

در این میان ۲ عامل «سن» و «عملکرد» بالاترین فراوانی را میان استدلال‌های عدم طرفداری دموکرات‌ها از حضور مجدد بایدن دارد. اکنون «بایدن» پیرترین رئیس جمهور مستقر در تاریخ آمریکاست.

چرا بایدن به جده می‌رود؟
استدلال دموکرات‌ها برای ترجیح نامزدی غیر از بایدن در سال ۲۰۲۴ | منبع: نیویورک تایمز

در صورتی که رویه فعلی برای کاخ سفید ادامه پیدا کند، بایدن دوازدهمین رئیس جمهور تک دوره‌ای تاریخ آمریکا خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    1 1
    روز جمعه اولین رئیس جمهوری [در تاریخ آمریکا] خواهم بود که از اسرائیل به جدّه در عربستان سعودی پرواز می‌کند. این سفر نماد کوچکی از روابط نوپا و گامی در جهت عادی‌سازی [رابطه] میان اسرائیل و جهان عرب خواهد بود که دولت من برای تعمیق و گسترش آن تلاش می‌کند.» // آبجو بایدن منظور آن جوبایدن که دنیا میشناسد یک پیری دست ارزان فراموشکار و به درد نخور است که ممکن است اسقاطیل هواپیمای او را دطتکاری کند تا سقوط و سقط کند و لبنان ‌و ایران و گروه مقاومت را مقصر نشان دهند
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    1 1
    برای دوشیدن برای قشقرقی که دراوکراین درست کردن
  • محمدایوب IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    0 1
    کمی خوش بین باشید روحانی گفت بایدن حر شود این بیچاره فکر کرد دید آخر عمرش هست برای یک بازهم شده حرف یکی مثل خودش را گوش کند این بود که حر شد ودر ایام حج دارد به عربستان میرود البته به خاطر اینکه حج مسلمانان را آلوده نکند اخرهای حج میرود گویا قرار هم بود شیطان را که مسلمانان سنگ زده بودند مجروح بود به ملاقات او برود ولی شاید بادیدار نماینده او بن سلمان اکتفا کند علی برکت الله
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    0 0
    برای نماز
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      0 0
      نه برا زیارت میره
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    2 1
    در پی گدایی نفت از قاتلان دموکراسی.
  • آرش IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    0 1
    چند روز بعد باید حاجی بایدن صداش کنیم. واقعاً بعضیا چرا از این سفر واهمه دارن؟ اما دم از از اقتدار میزنن!!
  • NL ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    0 0
    استقبال مردمی از پوتین در ایران همراه با عکسهای پوتین پاتک خوبی است تذکر دهید
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    0 0
    بایدن مسیحی دیروز در بدو ورود نظر سابق خود بعنوان یک صهیونیست را یادآور و تاکید کرد و امروز با اجرای مراسم خاص با حضور خاخام و سران رژیم ، بندگی را تائید . به جده میرود تا عنوان خادم الحرمین را نیز مانند خود بعنوان رئیس کشور قدرتمند مسیحی ، به تابع صهیونیست مفتخر کند ..
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    0 0
    آمریکا وبایدن ورشکسته به هرجا بتوتند میره تا ازطریق نوکرانووهابیهای گاو شیرده بنواند هزینه کنه برای اسراییل وامریکا
  • سروش IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    0 0
    الان اینم حاجی باید صداش کرد حاج جو بایدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس