کد خبر 1398342
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱
مترو

قرار است دولتی ها اعتباراتی را برای توسعه حمل ونقل عمومی اختصاص دهند. شهردار تهران می گوید دولت برای تأمین ۱۱۳ دستگاه واگن ۷۷ میلیون یورو اختصاص داده است.

به گزارش مشرق، آلودگی هوا و  ترافیک  یکی از مهم ترین مسائل پایتخت است و همیشه از سوی شهروندان و مسئولان شهری ترافیک و آلودگی هوا از چالش ها و اولویت های اول مطرح شده است.

این در حالی است که حمل ونقل عمومی در ایران مخصوصا حمل ونقل عمومی انبوه بر ریل پایه و برقی به دلیل ارزانی قیمت سوخت همیشه دچار عقب ماندگی شده و در ادوار گذشته به حمل ونقل عمومی یارانه لازم داده نشده است و همین امر باعث شد، رشد استفاده از حمل ونقل عمومی پاک در ایران دچار مشکل  شود.

در  برخی کشورها به سوخت مالیات سنگین می بندند تا سوخت گران شود و مردم  از خودروی شخصی کمتر استفاده کنند و سپس این مالیات را در حمل ونقل عمومی هزینه می کنند تا قشر کم درآمد و آسیب پذیر با کیفیت بالا و راحت تر و امن تر و پرسرعت تر بتوانند از حمل ونقل عمومی استفاده کنند. 

در دوره قبلی مدیریت شهری توسعه حمل ونقل عمومی انجام نشد و عقب ماندگی های جدی در این بخش وجود دارد و دولت هم کمک نکرد. واگن‌های مترو و اتوبوس‌های شهر تهران به‌شدت فرسوده هستند و این ناوگان قادر به خدمات‌دهی مناسب به شهر تهران و شهروندان نیست.  بر اساس قانون باید دولت بخشی از هزینه توسعه حمل ونقل عمومی را پرداخت کند اما در ادوار گذشته این امر به درستی رخ نداد و میزان بدهی دولت به شهرداری رشد زیادی پیدا کرد.

 برای رفع  مسئله آلودگی هوا باید حمل‌ونقل عمومی تهران توسعه و به زیرساخت‌های این کلان‌شهر توجه جدی  شود.پاستور نشینان در این دوره با بهشت نشینان روابط خوبی دارند و شهردار تهران در جلسات هیات دولت شرکت می کند. خروجی حضور شهردار در جلسات دولت به نفع پایتخت نشینان است و در حال حاضر اولین خروجی دادن پول برای توسعه حمل ونقل عمومی است.

چراغ سبز پاستور نشینان به مترو/دولت برای تأمین ۱۱۳ دستگاه واگن ۷۷ میلیون یورو اختصاص داد

علیرضا زاکانی شهردار تهران در این باره می گوید که برای تأمین ۱۱۳ دستگاه واگن با شرکت واگن سازی تهران وارد انعقاد قرارداد شده‌ایم و دولت برای این امر ۷۷ میلیون یورو اختصاص داده است.

شهردار تهران با تاکید بر این موضوع که مترو برای ما یک اولویت قطعی محسوب می شود، گفت: به دنبال تکمیل هفت خط مترو به عنوان یک ضرورت اولیه هستیم و چهار خط باقی مانده نیز که با خط ۱۰ آغاز می شود در دستور کار قرار دارد.

  پیگیری برای تأمین ۱۰۵۰ دستگاه واگن/مقدمات برای تأمین ۶۳۰ دستگاه  واگن در دولت فراهم شده است

شهردار تهران از  پیگیری برای تأمین ۱۰۵۰ دستگاه واگن خبر می دهد و می گوید: از این تعداد ۴۲۰ دستگاه از داخل و ۶۳۰ دستگاه نیز از خارج از کشور تأمین خواهد شد. در حال حاضر مقدمات برای تأمین ۶۳۰ دستگاه در دولت فراهم شده و بانک مرکزی اقدامات ویژه را برای تأمین ۱۵ درصد منابع انجام داده و مسیر همواری ایجاد شده که آینده خطوط مترو رقم بخورد.

به گفته شهردار تهران  برای ۲۲۰ دستگاه واگن نیز با مپنا وارد مذاکره شده و تفاهم نامه ای را نیز آماده کرده ایم که امیدواریم از دو سال آینده، واگن ها را در اختیار خطوط قرار داده و تا سه سال آینده تکمیل واگن ها برای خطوط را شاهد باشیم.

شهردار تهران می گوید که امیدواریم در سال‌های آینده در بخش حمل و نقل، توسعه مترو را داشته باشیم و در ارتباط با همه ظرفیت‌ها از جمله قرارگاه تعاملات گسترده تری برقرار کنیم تا تهران را بر مدار ظرفیت های متنوع بخش خصوصی و نهادهای انقلابی بسازیم. 

مترو ستون فقرات حمل ونقل عمومی/توجه ویژه شهرداری به مترو

مدیریت جدید شهرداری احداث خط ۱۰ مترو را هم آغاز کرد و تاکید دارد مترو به عنوان ستون فقرات حمل و نقل عمومی است و قطعا به آن توجه ویژه ای می شود چرا که بهترین راه رفع آلودگی هوا و ترافیک توسعه حمل ونقل عمومی با رویکرد مترو است.

مجتبی شفیعی،معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این باره می گوید که مترو تهران به عنوان ستون فقرات حمل و نقل عمومی تهران دارای جایگاه ویژه است و یکی از مهم‌ترین اولویت‌های شهرداری تهران شناخته شده است.

به گفته معاون شهردار تهران ۶ هزار میلیارد تومان برای مترو تهران منابع در نظر گرفته شده است البته تا سقف ۳۳ هزار میلیارد تومان نیز مشارکت با بخش خصوصی پیش بینی شده است. این را هم بگویم که ایران در حوزه توسعه شبکه ریلی در رتبه ۲۰ جهان قرار دارد، همواره با افتخار اعلام کرده ایم که مترو تهران را خودمان ساخته ایم، در حوزه ساخت مترو مشکلی وجود ندارد اما تأمین مالی مهم‌ترین موضوع پیش روی ما است .

این مقام مسوول تاکید کرد که  باید مدل‌های تأمین مالی جدید را در نظر بگیریم و ناگفته نماند که  در بسیاری از شهرهای دنیا خطوط مترو به کمک بخش خصوصی احداث شده است.مترو تهران ارزان‌ترین مترو جهان محسسوب می‌شود و متوسط نرخ کرایه در دنیا ۱.۰۶ دلار است اما این نرخ در ایران حدود ۰.۰۸ دلار است.

بر اساس این گزارش، کلان شهر تهران به ورود بیش از دو هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد. باید اتوبوس های خوابیده در دوره قبل مدیریت شهری اورهال شوند و قراردادهای نصفه ونیمه گذشتگان (مانند خرید ۶۳۰ دستگاه واگن مترو) سر و سامانی پیدا کند.

مردم برای گریز از ترافیک از مترو و اتوبوس استفاده کنند 

مهدی چمران رییس شورای شهر تهران می گوید که  امیدواریم ۲هزار دستگاهی که قرار است بازسازی شود نیز با وام ها و کمک هایی که دولت در اختیار خواهد گذاشت  انجام شود تا بتوانیم بگوییم در شهرمان سیستم وسایل حمل و نقل عمومی آماده است و مردم برای گریز از ترافیک از مترو و اتوبوس استفاده کنند و به وسایل شخصی پناه نبرند. تا وقتی این سیستم آماده نشود، مردم خودوری شخصی را ترجیح می دهند.

وی در خصوص خرید واگن می گوید: اگر همین الان واگن بخریم دو سال دیگر واگن ها به دستمان می رسد . کار زمان بر است.

وی در ادامه می گوید که به سمت تولید داخل رفته ایم تا بومی سازی صورت گیرد و قطار ملی ایجاد شده است . با ورود واگن های جدید به مترو قطعا شرایط بهتر می شود و مدیریت شهری پیگیری رفع مشکلات حمل ونقلی است.

بر اساس این گزارش، متروی تهران سال ها در انتظار حمایت های دولتی است. پاسخ به نیازهای متروی تهران با بودجه شهرداری امکان پذیر نیست. حمل ونقل عمومی تهران اولویت اصلی مدیران شهری است اما  تامین بودجه این بخش باید با کمک دولتی ها صورت گیرد. در حال حاضر هم دولت چراغ سبز نشان داده و قرار است که اعتباراتی برای توسعه حمل ونقل عمومی اختصاص یابد. در صورت توسعه مترو و اتوبوس بخشی از مشکلات ترافیکی و آلودگی هوای تهران برطرف خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس