سفر بایدن

جو بایدن در حالی به منطقه خاورمیانه سفر می‌کند که متحدان آمریکا اعتماد گذشته را ندارند و در موضوع ایران و توافق برجام هم کاری از بایدن برنمی‌آید.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: لوئی اَمبِر، فرستاده روزنامه لوموند به بیت‌المقدس، در تحلیلی با همین مضمون نوشت: جو بایدن از روز ۱۳ ژوئیه سفرهای خاورمیانه‌ای خود را آغاز می‌کند و به اسرائیل، کرانۀ باختری و عربستان سعودی خواهد رفت. رئیس‌جمهوری آمریکا کوشش خواهد کرد تا اتحاد میان اسرائیل و کشورهای عرب را محکمتر کند، مواجهه با ایران را سر و سامان دهد و به طور کلی اعتماد مخدوش رهبران منطقه را به واشنگتن بازگرداند. این در حالی است که اسرائیل در کار مواجهه با ایران، از تعلل و بی‌عملی واشنگتن سخت نگران است.

در گفت‌وگوهای آینده یائیر لاپید نخست‌وزیر اسرائیل با بایدن، الزاماً اختلاف اساسی دو طرف در مورد ایران مطرح خواهد شد: از نگاه اسرائیل، آمریکایی‌ها تاکنون نتوانسته‌اند برای دفع خطر اتمی ایران کار مفیدی بکنند. اما جو بایدن هم هنوز حاضر نیست شکست قطعی برجام را بپذیرد. کاخ سفید اگر شکست مذاکرات را قبول کند با وضعیتی ناشناخته و مبهم مواجه خواهد شد. اما اسرائیل مدام گوشزد می‌کند که حتی اگر برجام معتبر شناخته شود، طبق نصّ آن، برخی محدودیت‌های برنامۀ اتمی ایران باید ده سال بعد از توافق – یعنی در سال ۲٠۲۵- لغو شود. اسرائیلی‌ها هشدار می‌دهند که مذاکرات احیای برجام مطلقاً پیشرفت برنامۀ اتمی ایران را کند نکرده. آنها از بی‌نتیجه ماندن مذاکرات اخیر دوحه نیز بسیار عصبانی‌اند و از خود می‌پرسند: «واشنگتن تا کی می‌خواهد به روی خود نیاورد؟»

اما مقامات آمریکایی می‌دانند که اگر شکست مذاکرات احیای برجام را بپذیرند، خواه ناخواه به بحرانی دیگر دامن خواهند زد. به گفتۀ یک دیپلمات اروپایی «آقای بایدن نمی‌تواند شروع یک بحران جدید را به گردن گیرد. مسئله این است که دولت او طرح بدیلی را (در صورت شکست مذاکرات) آماده ندارد».

علاوه‌بر این جو بایدن می‌داند که احالۀ پرونده به شورای امنیت یعنی مداخلۀ چین و روسیه را پذیرفتن. به احتمال بسیار زیاد مسکو و پکن که مشتری نفت ایران‌اند، هر نوع تصمیم قاطعانه علیه ایران را در شورای امنیت وتو خواهند کرد. در این صورت، برای آمریکا که گرفتار جنگ اوکراین نیز هست، راه زیادی باقی نمی‌ماند.

یوآو روزنبرگ تحلیلگر سابق سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل می‌گوید: «ایرانی‌ها به مرحله‌ای رسیده‌اند که آرزویش را داشتند. اگر به سال ۲٠۱۵ برگردید و به هر یک از مذاکره‌کنندگان آن زمان بگویید که ایران اورانیوم با غلظت ۶٠ درصد تولید می‌کند، سانتریفیوژهای نسل جدیدش را به کارانداخته و مشغول آزمایش اورانیوم فلز است، همه خواهند گفت کار تمام شده؛ یعنی ایران می‌تواند به اورانیوم لازم برای تولید سلاح اتمی دسترسی داشته باشد».

یک منبع اسرائیلی می‌گوید اخیراً یائیر لاپید نخست‌وزیر موقت در محافل خصوصی اعتراف کرده که «اگرچه برجام توافق خوبی نبود، اما خروج آمریکا از برجام، اوضاع را بدتر کرد».

روشن است که بایدن در سفر به خاورمیانه با پرونده‌های متعدد و بسیار دشواری درگیر خواهد بود. بسیاری از سیاست‌های آمریکا در سال‌های اخیر، از جمله اشغال عراق در سال ۲٠٠۳، حمایت از جنبش‌های معروف به «بهار عرب»، امضای برجام با ایران و بالاخره حذف حوثی‌های یمنی از فهرست سازمان‌های تروریستی، باعث شده که در کاخ‌ امرای عرب دلخوری‌های فراوانی از واشنگتن انباشته شده باشد. یکی از علائم کاهش نفوذ آمریکا در خاورمیانه کم‌محلی رهبران منطقه به واشنگتن و بی‌اعتنایی آنها به تحریم‌هایی است که آمریکا علیه روسیه وضع کرده است. نه اسرائیل، نه اردن و نه دولت‌های عرب حوزه خلیج‌فارس، هیچ‌کدام این تحریم‌ها را رعایت نکرده‌اند.

دان شاپیرو کارشناس و سفیر پیشین آمریکا در اسرائیل به روزنامه لوموند می‌گوید: «کشورهای منطقه نیاز دارند که به آمریکا اطمینان داشته باشند و بدانند که آمریکا برای حفظ امنیت آنها، در کنارشان قرار دارد. در مقابل، آنها هم باید به واشنگتن اطمینان دهند که برای تأمین انرژی، به‌رغم کارشکنی‌های روسیه و چین، با آمریکا همکاری می‌کنند».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    3 0
    ایران هم باید بمب اتم داشته باشه مثل بقیه.مگه چیمون از بقیه کمتره همه داشته باشن جز ایران
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    0 1
    مردم گرفتارن
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    3 0
    ولی غربگدایان احمق می‌خواهند به مردم القاء کنند که کاری از دستش بر می‌آید!!!!!
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    1 0
    بقول مثال اونی ک خیسه از بارون نمیترسه ، ایران هیچی واسه از دست دادن ترسی نداره ، اونای ک باید بترسند و عاقلانه و بامنطق رفتار و عمل کنند امریکایها و متحدانش هستند
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    0 1
    به نظر میاد سازمان ملل برای بایدن یک قیم تعیین کند چون ممکن است با این حواس پرتی حرفهایی بزند و اسنادی را امضا کند که فاجعه بار باشد .
  • US ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    0 0
    بازدارندگی هسته‌ای اوجب واجبات است.
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    3 0
    آمریکا را مثل شغال بی آبرو و آشفته کرده ایم و لخت بودنش را در جهان عیان ساختیم
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    1 0
    درخواست مؤکد ما اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس