.

نتایج یک تحقیقات جدید از جنایت‌های جنگی انگلیسی‌ها در افغانستان حکایت دارد.

به گزارش مشرق، نتایج بررسی‌های یک تیم تحقیقاتی نشان می‌دهد نیروهای ویژه انگلیس در جریان سفر ۶ ماهه‌شان به ولایت «هلمند» از نوامبر ۲۰۱۰ تا مه ۲۰۱۱ دست‌کم ۵۴ افغانستانی را کشته‌اند. 

واحد تحقیقات شبکه بی‌سی‌سی گزارش داده کماندوهای «سرویس ویژه هوایی» (SAS) در خلال حمله‌های شبانه «با خونسردی تمام» به سمت مردان غیرمسلح افغانستانی شلیک کرده و آنها را به قتل می‌رسانده‌اند.

این تحقیقات که انجام آن ۴ سال به طول انجامیده همچنین نشان می‌دهد نظامیان انگلیس برای توجیه جنایت‌های خود روی جسد افغانستانی‌های کشته‌شده اسلحه می‌گذاشتند.

مقام‌های ارشد از جمله «مارک کارلتون-اسمیت» که در آن زمان فرماندهی نیروهای ویژه انگلیس را به عهده داشت از نگرانی‌ها درباره اینگونه عملکرد نیروهای SAS مطلع بود اما آنها را به پلیس نظامی گزارش نکرد.

واحد تحقیقات بی‌بی‌سی خاطرنشان کرده طبق قوانین مربوط به نیروهای مسلح در انگلیس چنانچه فرمانده‌ای از احتمال ارتکاب جنایات جنگی مطلع باشد و از گزارش‌دهی آن به پلیس نظامی خودداری کند مرتکب جرم کیفری شده است.

شبکه خبری بی‌بی‌سی گفته تحقیقاتش بر اساس اسناد دادگاهی، ایمیل‌های درزیافته به بیرون و سفر خبرنگارانش به مناطق عملیات‌های انگلیس در افغانستان انجام شده است.

وزارت دفاع انگلیس مدعی شده تحقیقات قبلی درباره نحوه رفتار نیروهای نظامی انگلیس در افغانستان به گردآوری شواهد کافی برای اعلام جرم علیه نظامیان منجر نشده است.

در مستند شبکه بی‌بی‌سی که سه‌شنبه شب پخش شد ۵۴ افغانستانی که در بازه زمانی مورد نظر در شرایط مشکوک توسط یگان‌های SAS کشته شده‌اند مشخص شدند.

یک مقام ارشد از نیروهای ویژه انگلیس به بی‌بی‌سی گفت: «افراد زیادی در حملات شبانه کشته می‌شدند و توضیح‌ها با عقل جور در نمی‌آمدند. وقتی کسی بازداشت می‌شود، نباید کارش به مرگ بکشد.

رسانه دولتی بی‌بی‌سی هم سال گذشته گفته بود که نتایج تحقیقاتش نشان می‌دهند دولت و ارتش انگلیس جرائم جنگی لندن در افغانستان و عراق را لاپوشانی کرده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    1 0
    ویرانه افغانستان رااین غارتگران باسابقه ومفسدین اخلای ترک کردن
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    0 0
    جرم آنها مسلمانی است آنها کشته شدند چون اوکراینی نبودند آنها مرگ را چشیدند چون چشمان آبی و موی بور نداشتند آنها چشمانشان گرد بود اما ژاپنی و کره ای نبودند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس