ابراز امیدواری دبیرکل سازمان همکاری شانگهای نسبت به عضویت دائمی ایران

دبیر کل سازمان همکاری‌های شانگهای از پرداختن به موضع پیوستن دائمی ایران به این سازمان در اجلاس آتی در شهر «سمرقند» خبر داد.

به گزارش مشرق، دبیر کل «سازمان همکاری‌های شانگهای» از پرداختن به موضع پیوستن دائمی ایران به این سازمان در اجلاس آتی  در شهر «سمرقند» خبر داد.

 به نوشته وبگاه «گلوبال تایمز» «ژانگ مینگ»  دبیرکل سازمان همکاری شانگهای در خصوص ایران خاطرنشان کرد که انتظار دارد در این اجلاس تفاهمنامه تعهدات ایران برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای به تصویب برسد.

سازمان همکاری شانگهای، سازمان بین‌المللی بین دولتی است که  سال ۲۰۰۱ در شانگهای چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شده است.

در نشست سازمان که سال ۲۰۱۷ میلادی در شهر «آستانه» در پایتخت قزاقستان برگزار شد، هندوستان و پاکستان عضو دائم سازمان همکاری شانگهای‌ شدند. هم اکنون ایران نیز در حال طی کردن مراحل و فرآیندهای عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای هستند. ترکیه، سریلانکا، ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج شریک گفت وگو با این سازمان هستند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین سه شنبه گذشته اعلام کرد که پس از امضای اولین تفاهمنامه تعهدات در ازبکستان در اجلاس سال جاری «سازمان همکاری شانگهای» که  سپتامبر در «سمرقند» برگزار می‌شود، الحاق ایران نهایی می‌شود.

سفارت ایران در چین گفت، بر اساس تصمیم شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در «سمرقند» در تاریخ ۱۵ تا ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲ (۲۴ و ۲۵ شهریور) در این زمینه تصمیم گرفته خواهد شد

در بیانیه سفارت ایران آمده است:«تصویب تصمیم شورای سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای مبنی بر اعطای وضعیت عضویت جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۲۳ نهایی خواهد شد.»

ایران به عنوان کشوری که مدت‌ها توسط غرب تحریم شده ، با پیوستن به سازمان همکاری شانگهای که ۴۰ درصد جمعیت جهان و ۲۸ درصد تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهد، می‌تواند انتظار پیشرفت در وضعیت ژئوپلیتیک و اقتصادی خود را داشته باشد.

بر این اساس، پیوستن به سازمان همکاری شانگهای عنصر مهم در اجرای سیاست «نگاه به شرق» تهران خواهد بود، که همکاری این کشور با اعضای سازمان همکاری شانگهای از جمله چین و روسیه را تسهیل می‌کند، نفوذ خود را در آسیای مرکزی و جنوبی افزایش می‌دهد.

«ژائو هیرونگ» کارشناس «موسسه مطالعات روسیه، اروپای شرقی و آسیای مرکزی» زیر نظر آکادمی علوم اجتماعی چین، گفت: «تعمیق همکاری ایران با چین و آسیای مرکزی در زمینه‌هایی مانند انرژی و تجارت مفید خواهد بود.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    0 0
    امیدواری نده تا شهریور این کار را انجام بده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس