به گزارش مشرق، تیم تحت هدایت قربان بردیف ۶۹ساله بعد از جذب بازیکنانی همچون محمدرضا خانزاده، محمدرضا عباسی، مرتضی خراسانی، رضا کاخساز، میلاد کر، پوریا آریاکیا و سجاد دانایی نتوانست توقعات را برآورده کند و برای تغییر نظر هواداران خود و رفع نقاط‌ضعف میانه میدانش به‌سراغ صفا هادی ۲۳ساله رفت که در کارنامه خود سابقه حضور در تیم‌های نامدار کشور عراق مثل الزورا، الشرطه و نیروی‌هوایی را می‌بیند و با عضویت در فوتبال روسیه با پیراهن کریلیا سوتووف سامارا بازی در سطح اول و دوم لیگ سراسری تزارها را تجربه کرده است. این بازیکن اهل بغداد در قامت یک بازیکن ملی‌پوش نیز کارنامه‌ای قابل دفاع دارد و با ۳۵بار پوشیدن پیراهن شیرهای بین‌النهرین و به ثمر رساندن گل برابر کامبوج، یکی از شاگردان مورد اعتماد باسم قاسم، سرجیو کاتانج و دیک ادووکات بوده است.

حضور صفا هادی متولد عراق در فوتبال ایران اتفاقی تازه نیست و از سال۱۳۷۸ که مهندمهدی النداوی به‌عنوان نخستین بازیکن عراقی تاریخ فوتبال ایران پیراهن صنعت نفت آبادان بر تن کرد، ۲۵بازیکن که عموما کارنامه قابل دفاعی از حیث ملی داشتند با حضور در کشور ایران لحظات شیرین و تلخی را رقم زدند.

 ۲  آقای‌گل عراقی

در ادوار مختلف لیگ سراسری فوتبال ایران ارمغان ۲۵عراقی یعنی بازیکنانی مثل مهندمهدی الندوای، علی‌بن‌محسن، نور صبری، حیدر عبدالرزاق، احمد مناجد، باسم عباس، هیثم کاظم، علی ناصر، جاسم محمد، حیدر عبید، احمدکاظم عصاد، عماد رضا، فرید مجید، محمد ناصر، خلدون ابراهیم، لویی صلاح‌حسن، صالح سدیر، عبدالوهاب ابوالهیل، هوار ملامحمد، سامال سعید، علا عبدالزهرا، کرار جاسم، مروان حسین، همام طارق و بشار رسن حضور در فوتبال ایران بوده است و حالا با پیوستن صفا هادی، بیست‌وششمین عراقی وارد ایران می‌شود تا کشور عراق درکنار کشورهایی مثل ارمنستان و برزیل یکی از مقصدهای موردپسند بازیکنان این سه کشور باشد. طبیعتا خرید این بازیکنان خارجی همواره تاثیرگذار و موثر واقع نشده است و افرادی مثل فرید مجید، مروان حسین، لویی صلاح‌حسن، حیدر عبید، جاسم محمد و علی ناصر نتوانستند با حضور در فوتبال ایران گره‌ای از کار باشگاه‌های لیگ برتری بگشایند اما عده‌ای از این نفرات نیز با فعالیت در فوتبال ایران اسم و خاطرات‌شان در ذهن و قلب هواداران فوتبال‌دوست حک کردند.

مهندمهدی النداوی در سال۱۳۷۸ با پوشیدن لباس صنعت نفت آبادان موفق شد با به ثمر رساندن ۱۵گل در فصل ۱۳۷۹-۱۳۷۸ لیگ آزادگان بالاتر از بازیکنان سرشناسی مثل بهنام سراج، مهدی هاشمی‌نسب، علی سامره، بهمن طهماسبی و بهنام ابوالقاسم‌پور اسم خود را به‌عنوان اولین آقای‌گل خارجی تاریخ فوتبال ایران در اذهان ماندگار کند. عماد محمدرضا نیز بعد از درخشش در المپیک۲۰۰۴ آتن مدیران فولاد را وادار به جذبش در دوره پنجم لیگ برتر کرد اما به ثمر رساندن ۸گل برای شاگردان ملادن فرانچیچ و نناد نیکولیچ برای اثبات شایستگی‌های مهاجم اهل کربلا کافی نبود و او با پوشیدن پیراهن سپاهان اصفهان زیرنظر لوکا بوناچیچ، جوران ویرا، انگین فیرات، فرهاد کاظمی، امیر قلعه‌نویی و زلاتکو کرانچار افتخارات زیادی مثل دو قهرمانی لیگ برتر، نایب‌قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا۲۰۰۷ و قهرمانی جام‌حذفی را به‌دست آورد و با به ثمر رساندن ۱۹گل در دوره نهم لیگ برتر بالاتر از ابراهیم توره، ادینیهو و علی کریمی لقب آقای‌گلی را تصاحب کرد؛ همچنین این بازیکن با به ثمر رساندن ۷۰گل در تاریخ لیگ برتر تا سال‌ها رکوردی دست‌نیافتنی رقم زده بود که بعدها توسط ادینیهو و لوسیانو پریرا شکسته شد.

بیشتر بخوانید:

واکنش مدیر تراکتور به خرید جدید استقلال

 موثر اما بداخلاق

یکی از دیگر بازیکنان تاثیرگذار عراقی تاریخ لیگ برتر شخصی نیست به جز کرار جاسم که پیش از پیوستن به تراکتور قهرمانی در جام‌ملت‌های آسیا ۲۰۰۷ را تجربه کرده بود در ابتدای لیگ نهم پیراهن تبریزی‌ها را بر تن کرد و دو فصل حضورش در تبریز منجر به کسب رتبه هفتم و پنجم شد. او توانست بعد از ۶پاس‌گل در فصل فوتبالی ۱۳۹۰-۱۳۸۹ نظر آبی‌پوشان پایتخت را جلب کند و به استقلال پرمهره تحت هدایت پرویز مظلومی بپیوندد. البته خیلی زود در مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌حذفی مقابل سایپامهر کرج زوایای جدیدی از ذات ناسازگار و تندخوی کرار که پیش از این در تراکتور با سیلی‌زدن به کمک‌داور و مشت‌زدن به‌صورت محمد نوری آن را به نمایش گذاشته بود، نمایان شد و او در نقل‌وانتقالات زمستانی لیگ یازدهم، جمع استقلالی‌ها را ترک کرد. کرار در لیگ چهاردهم به استقلال برگشت و با ثبت ۸پاس‌گل زیرنظر امیرقلعه‌نویی یکی از برترین پاسورهای لیگ برتر بود و در فصل ۱۳۹۷-۱۳۹۶ با پیراهن صنعت نفت آبادان با ۷گل‌زده یکی از زمینه‌سازهای اصلی کسب رتبه هشتم آبادانی‌ها شد.

خرید موفق قرمزها

قرمزپوشان پایتخت نیز در تاریخ خود حضور یک بازیکن موثر عراقی را تجربه کرده‌اند؛ تیم تحت هدایت برانکو ایوانکوویچ پیش از آغاز دوره هفدهم لیگ برتر در روزهایی که سروش رفیعی از جمع آنها جدا شده بود با جذب بشار رسن یکی از خریدهای موفق خود را انجام داد؛ هافبک اهل بغداد خیلی زود با درخشش در دیدار رفت‌وبرگشت یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا۲۰۱۷ مقابل الاهلی عربستان شایستگی‌های خود را اثبات کرد؛ رسن در ۱۰۴رقابتی که برای قرمزها به میدان رفت موفق نشد از حیث آماری لحظات درخشانی را ثبت کند اما همواره با پاس‌های کلیدی و تاثیرگذار که یک نمونه آن مقابل النصر در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا۲۰۲۰ مشاهده کردیم، کمک‌های شایانی به قرمزپوشان کرد و بعد از جدایی‌اش شاگردان گل‌محمدی در میانه میدان با معضل پاس‌های تاثیرگذار مواجه شدند.

 موفق در المپیک و ایران

اگر بخواهیم از بازیکنان عراقی تاثیرگذار تاریخ لیگ برتر نام ببریم به‌هیچ‌وجه نمی‌توان به‌راحتی از کنار دو اسم بگذریم. عبدالوهاب ابوالهیل هافبک‌دفاعی جنگنده و تاثیرگذار که در کارنامه‌اش کسب عنوان چهارمی المپیک۲۰۰۴ آتن را می‌بیند در ابتدای لیگ چهارم به استقلال اهواز پیوست و با عملکرد قابل تحسینش نظر سپاهانی‌ها را جلب کرد و بعد از پیوستن به این تیم موفق به‌عنوان نایب‌قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا۲۰۰۷، قهرمانی دوره نوزدهم جام‌حذفی و نایب‌قهرمانی در فصل ۱۳۸۷-۱۳۸۶ لیگ برتر شد. او در دوره نهم لیگ برتر نیز پیراهن فولاد خوزستان را بر تن کرد که البته موفق نشد زیرنظر لوکا بوناچیچ درخشش سابق را تکرار کند. هوار ملامحمد نیز جزء همان نسل طلایی بود که با هدایت عدنان حمد رتبه چهارم المپیک۲۰۰۴ آتن را به‌دست آوردند و در جام‌ملت‌های۲۰۰۷ زیرنظر جوروان ویرا قهرمان شدند. این هافبک متولد موصل در دوره نهم لیگ برتر در پرسپولیس تحت هدایت زلاتکو کرانچار و علی دایی حضور یافت و موفق شد ۵گل به ثمر برساند و در شهرآورد برگشت با تاثیرگذاری روی گل دوم قرمزپوشان زمینه‌ساز پیروزی این تیم شود؛ او در قامت یک یاغی نیز عملکرد قابل تحسینی در استقلال تحت هدایت پرویز مظلومی داشت و با پیوستن به ذوب‌آهن تجربه کار زیرنظر منصور ابراهیم‌زاده را به زندگی ورزشی‌اش افزود.

 بازیکنی که نباید کرار شود

بازیکنان عراقی همواره به‌دلیل کیفیت بالا و نزدیکی فرهنگی به مردم ایران یکی از برترین انتخاب‌ها برای حضور در فوتبال ایران بوده‌اند اما خصوصیات غیرحرفه‌ای آنها که بیشتر در خلقیات پرخاشگرایانه آنها مشهود است منجر به ایجاد مانعی بزرگ در سد راه پیشرفت این افراد شده است که نمونه آن را در عملکرد طارق همام در استقلال مشاهده کردیم، بازیکنی که ظرفیت‌های فنی بالایی داشت اما درطول فصل با ناسازگاری، خودش و استقلال تحت هدایت وینفرد شفر را دچار مشکل کرد. صفا هادی نیز از این قاعده مستثنی نیست و در سال‌های اخیر به‌دلیل گذرنامه جعلی و بی‌انضباطی‌هایش مورد غضب مربیان مختلف قرار گرفته است که همین موضوع شرایط را برای تراکتوری‌ها بابت مدیریت این بازیکن سخت می‌کند تا دوباره اتفاقاتی مثل بی‌اخلاقی‌های مکرر کرار جاسم در پیراهن پرشورهای تبریزی تکرار نشود.

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس