ظرفیت تولید مازاد نفت عربستان به شدت کاهش یافته است

خبرگزاری رویترز گزارش داد که در بحبوحه شوک جهانی انرژی، ظرفیت تولید مازاد نفت عربستان به شدت کاهش یافته است.

به گزارش مشرق از رویترز، هنگامی که «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه ماه گذشته در گوش «جو بایدن» همتای آمریکایی خود زمزمه کرد که عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت جهان، ظرفیت تولید مازاد بسیار کمی دارد، رئیس جمهور ایالات متحده متعجب شد.
 
بایدن قرار است این ماه به ریاض سفر کند و احتمالاً همان پیام هشیاردهنده را خواهد شنید: روی کمک عربستان برای جایگزینی نفت روسیه حساب نکنید.

اینکه عربستان سعودی که به عنوان بانک مرکزی نفت جهان شناخته می‌شود، واقعاً چقدر می‌تواند نفت تولید کند، یک راز صنعت است و شک و تردید در این مورد معمولاً در زمان قیمت‌های بالای نفت و فشار بر تولید جهانی افزایش می‌یابد. عربستانی که می‌گوید می‌تواند ۱۲ میلیون بشکه در روز تولید کند، همواره در گذشته تلاش کرده ثابت کند که تردیدها اشتباه می‌کنند.

اما در شرایطی که جهان با یکی از بدترین بحران‌های عرضه تاکنون مواجه است، صاحبان صنعت، منابع اوپک و دیگر کارشناسان در این فکر هستند که آیا این کشور که در حال حاضر حداقل ۱۰.۵ میلیون بشکه در روز تولید می‌کند، ۱.۵ میلیون بشکه دیگر در آستین برای پمپاژ سریع و پایدار دارد یا خیر.

آنچه شک و تردیدها در مورد ظرفیت اضافی عربستان سعودی را بیش‌تر کرده این است که این کشور باوجود قیمت‌های تقریباً بی سابقه نفت، کمتر از سهمیه خود در اوپک تولید می‌کند و ارقام اوپک نشان می‌دهد که حفاری چاه‌های جدید در این کشور در سال گذشته بسیار پایین‌تر از سطح قبل از همه گیری بوده است.

یک مقام ارشد صنعت که اخیراً با مدیریت آرامکو، شرکت نفت دولتی عربستان سعودی، ملاقات کرده است، گفت که به او گفته شده که این شرکت حداکثر یک میلیون بشکه ظرفیت اضافی برای پمپاژ سریع در دسترس دارد.

این منبع گفته است: اگر زمانش برسد، آرامکو یک میلیون بشکه در روز دارد که می تواند نسبتاً سریع به بازار پمپ شود، اما نمی‌تواند برای مدت طولانی دوام داشته باشد.

آرامکو در زمان برگزاری این نشست ۱۰.۵ میلیون بشکه در روز تولید می‌کرد که به این معناست که تولید آن نمی‌تواند از ۱۱.۵ میلیون بشکه در روز بیشتر شود. این منبع به دلیل حساسیت موضوع از ذکر نام خود خودداری کرده است.

یک منبع ارشد دیگر با استناد به اطلاعات گفت‌وگوهای خصوصی با منابع آگاه در آرامکو گفت که اطلاعات وی نشان می‌دهد که آرامکو نمی‌تواند بیش از ۱۱ میلیون بشکه در روز تولید کند، مگر اینکه  از ذخایر داخل یا ذخایر خارجی در  کشورهای مصرف کننده مانند ژاپن، هلند و مصر استفاده کند.

آرامکو سطح ذخایرش را فاش نمی‌کند، اما صنعت تخمین می‌زند که این شرکت قادر است بین ۰.۳ تا ۰.۵ میلیون بشکه در روز برای یک دوره ۶۰ تا ۹۰ روزه برداشت کند.

گری راس، ناظر کهنه کار اوپک و امور عربستان می‌گوید که ظرفیت تولید عربستان ممکن است از ۱۱ میلیون بشکه در روز تجاوز نکند، زیرا نرخ پایین حفاری در سال‌های گذشته نتوانسته است زیان ظرفیت موجود را جبران کند.

رویترز همچنین نوشت:  اگر تولید عربستان به حداکثر ظرفیت نزدیک شود، این کشور در توانایی خود برای ارائه هرگونه افزایش فوری تولید به بایدن، حتی اگر در خدمت اهداف ریاض باشد، محدود می‌شود.( سفر بایدن به خاورمیانه قرار است از ۱۳ تا ۱۶ جولای باشد.)

بر اساس این گزارش مکرون به نقل از رئیس امارات می‌گوید که عربستان می‌تواند تولید خود را ۱۵۰ هزار بشکه در روز یا شاید کمی بیشتر افزایش دهد و تا شش ماه ظرفیت (مازاد) عظیم نخواهد داشت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • فراجناحی IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    4 0
    انصار الله برای نجات ملت مظلوم یمن و پایان محاصره باید الان تا تنور داغه برای ارامکو خط و نشان جدی بکشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس