کد خبر 1396274
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳
دست رد کُردهای سوریه به سینه آمریکا

همزمان با شدت گرفتن تهدیدات ترکیه برای حمله به شمال سوریه، منابع سوری خبر دادند که آمریکا برای میانجیگری میان کُردها و ترکیه هیأتی اعزام کرده اما کُردها دست رد به سینه واشنگتن زده‌اند.

به گزارش مشرق، منابع سوری خبر دادند که هیأتی به ریاست «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی و «جان برنان» فرمانده ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضدداعش، روز گذشته، برای میانجیگری میان ترکیه و کُردهای سوریه به شمال شرق سوریه رفته‌اند. 

پایگاه خبری شبکه «اورینت» وابسته به معارضان سوریه به نقل از منابع آگاه، امروز (پنجشنبه)، خبر داد که شبه نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) پیشنهاد آمریکا را نپذیرفته‌اند و در مناطق تحت کنترل خود در شمال شرق سوریه وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده‌اند.

اورینت اشاره کرد که هیأت آمریکایی به زندان غویران، زندانی که عناصر سازمان تروریستی داعش در آن زندانی هستند و اردوگاه الهول، اردوگاهی که خانواده عناصر داعشی در آن زندگی می‌کنند، رفته‌ است.

طبق گزارش این منبع، هیأت آمریکایی به فرماندهی حزب موسوم به «اتحادیه دموکرات» (شاخه حزب کارگران کردستان در سوریه) پیشنهاد کرده است که از منطقه «تل رفعت» در شمال حلب عقب‌نشینی کنند تا در مقابل، ترکیه به شهر «منبج» حمله نظامی نکند.

اورینت خبر داد که فرماندهی این حزب، پیشنهاد آمریکا را نپذیرفته و فورا به نیروی‌های خود دستور آماده‌باش داده و وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است.

بنابر گزارش این پایگاه، بسیاری پیش‌بینی می‌کردند که میانجیگری آمریکا میان کُردها و ترکیه موفقیت‌آمیز باشد؛ اما امور برخلاف باورها پیش رفته است.

«بسام بربندی» یکی از دیپلمات‌های سابق سوریه در گفت‌وگو با اورینت اظهار داشت که مخالفت کُردها با پیشنهاد آمریکا قابل پیش‌بینی بود زیرا با آنکه لیندسی گراهام از حامیان ائتلاف آمریکا با کُردهای سوریه و از مخالفان شدید تصمیم رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای خروج از خاک این کشور بوده اما او در عین حال مدافع سرسخت ائتلاف با ترکیه نیز به شمار می‌رود.

منابع آگاه به اورینت همچنین خبر دادند که هیأت آمریکایی در گفت‌وگو با مقامات قسد تأکید کرده‌اند که ترکیه بر اجرای عملیات خود در شمال سوریه تأکید دارد و از آن عقب‌نشینی نخواهد کرد مگر با خروج کُردها از تل رفعت که این مسئله باعث شده است مقامات قسد این پیشنهاد را رد کنند.

 «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه چندی پیش در نشستی با اعضای حزب «عدالت و توسعه» این کشور اعلام کرد که نیروهای ترکیه «منبج» و «تل رفعت» سوریه را از آنچه «تروریست» خواند، پاکسازی خواهند کرد. او همچنین اشاره کرد که عملیات ترکیه به صورت تدریجی در دیگر مناطق سوریه نیز ادامه خواهد یافت.

اردوغان پیش از این اظهارات اعلام کرده بود که آنکارا به تلاش خود برای ایجاد آنچه «منطقه امن» خواند، در عمق ۳۰ کیلومتری در طول مرزهای جنوبی با سوریه ادامه خواهد داد.

این اظهارات با واکنش شدید دمشق همراه شد. وزارت امور خارجه سوریه در واکنش به این سخنان گفته بود: «اظهارات سخیف رئیس‌جمهور رژیم ترکیه درباره ایجاد منطقه‌ای امن در شمال سوریه بازیچه‌ای خصمانه است که این رژیم علیه سوریه و تمامیت ارضی آن دارد به راه می‌اندازد. چانه‌زنی‌های رذیلانه‌ای که رژیم ترکیه انجام داده و همچنان انجام می‌دهد، از نداشتن کمترین میزان فهم سیاسی و اخلاقی برای تعامل با بحران سوریه حکایت دارد چراکه این رژیم خود همواره بخشی از این بحران بوده و هست و آن را با طرح تجزیه و تقسیم [سوریه] تداوم بخشیده است؛ طرحی که تنها در راستای اهداف اسرائیل، آمریکا و غرب می‌باشد.» 

پیش از این، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه نیز در مصاحبه با شبکه «ان تی‌وی» گفته بود: «نه روسیه و نه آمریکا حق ندارند در مورد عملیات نظامی در سوریه چیزی بگویند، بلکه باید تروریست‌ها (شبه‌نظامیان کُرد) را از آنجا خارج کنند».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    3 1
    نفوذامریکاکم شده مثل خودش
  • نیما IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    5 1
    جنگ بین یگان های مدافع خلق و ارتش ترکیه حتمی است
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    7 7
    به زودی آمریکا‌بین ترکیه و کرد ها برای اینکه استانبول در دست ترکیه باقی بماند میانجی گری میکند.
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    6 3
    سلطان ترک های عالم و مالک جان های ترک های جهان اکنون در تهران رهبر است. سلام خدا بر خلیفه خدا، سلطان جهان های عالی و مادون در‌ کره خاکی و کرات دیگر کهکشان کسی که جهان را با عصای آهنین حکمرانی خواهد کرد، مالک اقتصاد و سلطان دانشمندان و علما، درمان کننده بیماری های سختتربن، ______ او که شاه جهان است و ارباب ما شکافنده علومِ پس از این، یعنی مهدی فاطمه
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    0 2
    سلطان ترک های عالم و مالک جان های ترک های جهان اکنون در تهران رهبر است کسی که نایب سرورمان مهدی است.
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    0 2
    سلام خدا بر خلیفه خدا، سلطان جهان های عالی و مادون در‌ کره خاکی و کرات دیگر کهکشان کسی که جهان را با عصای آهنین حکمرانی خواهد کرد، مالک اقتصاد و سلطان دانشمندان و علما، درمان کننده بیماری های سختتربن، ______ او که شاه جهان است و ارباب ما شکافنده علومِ پس از این، یعنی مهدی فاطمه
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    0 1
    سلام خدا بر خلیفه خدا، سلطان جهان های عالی و مادون در‌ کره خاکی و کرات دیگر کهکشان کسی که جهان را با عصای آهنین حکمرانی خواهد کرد، مالک اقتصاد و سلطان دانشمندان و علما، درمان کننده بیماری های سختتربن، ______ او که شاه جهان است و ارباب ما شکافنده علومِ پس از این، یعنی مهدی فاطمه
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    6 2
    برای ادب کردن عردوغ خان باید به کردهای سوریه رسید.
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    0 1
    سلطان ترک های عالم و مالک جان های ترک های جهان اکنون در تهران رهبر است کسی که نایب شاه جهان خلیفه خدا مهدی فاطمه است.
  • محمد IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    7 9
    قابل توجه اونایی که میگفتن کردها مزدور امریکا واسرائیل هست کردها مزدور نیست اثبات شد که کردها همیشه برای سرزمین و خاک وناموس زنوبچشون جنگیدن کردها اگر مقابل امریکا وترکیه کم بیاره مطمئن باشید سوریه تجزیه وبه ضرر سوریه ایران و روسیه خواهد بود امیدوارم ایران و روسیه درکشون برسه که. حمایت کنن نزارن ترکیه وامریکا اونجارو اشغال کنن از امریکا پست تر نیست خیانتکار ترکیه هم شده پیاده نظام امریکا واسرائیل در خاورمیانه در ضمن کردها چه ایرانی چه سوریه چه عراق وچه ترکیه وفادار به ایران بودن هستن ولی متاسفانه فارسها اینقدر احمق هستن که اونا هم گاهی با ترکیه همدست وبرملت مظلوم کرد ظلم کردن الان هم که هست اینو درک نکردن
    • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      10 8
      کوردا مزدورن در طول تاریخ همیشه اینطور بود سه هزار تریلی سلاح آمریکایی رفته به همین کوردایی تروریست سوریه خاک مردم و شهر اب و خاک عراق از می شد ناموس و وطن کوردا ؟؟؟؟تروریست از وضعیت پیش آمده سو استفاده کرده و اون مناطق عرب نشین رو تصرف نمودند با کمک آمریکا و رژیم منحوس اسد الان هم میگن دگه بسه بیا برو بیرون سر اخر هم میرم با پای خود فقط یه هفته وقت لازمه چون سلاح های آمریکایی هارشون کرده چون قومی هستند که زود مغرور میشن
    • علی IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      7 6
      به امید خدا تروریستهای کورد نابود خواهند شد
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      10 2
      خاک و ناموس کرد ها همان ایران است و خاک و ناموس آذری ها همان ایران است
    • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      3 3
      کردها نفت سوریه را میدزدیدند و هیچ پولی هم به عرب ها نمیدادند
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    5 6
    این مزدوران تروریست کرد کوهی پشت پرده اربابشون همین امریکا و اسراییل هست. هر روز تو مرز سرباز های بیچاره رو میکشن
    • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      5 3
      کردهای عراق هرچه باشند حداقل مثل کردها و یونانی ها و باکویی ها زبانشان را به ترک های زردپوست نباخته اند
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    3 3
    اوکراین سفیر ترکیه در کی‌یف را احضار کرد
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    6 3
    اردوغان به هیچ اربابی نه نمیگه از جمله پوتین
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    4 1
    ايسنا : طبق ادعای سخنگوی وزارت خارجه اوکراین، به دلیل دادن اجازه ترک بندر کاراسو ترکیه به کشتی روسی حامل غلات دزدیده شده این کشور، سفیر ترکیه احضار شد اردوغان به هیچ اربابی نه نمیگه
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    5 3
    مذهب طالبان و مذهب ترکیه باهم یکی است. حالا دلیل نسل کشی و ناموس دزدی عثمانی از شیعیان تبریز و بقیه آذربایجان مشخص شد.
  • میلاد IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    4 1
    زمین به آسمون بیاد اردوغان ثابت کرد که مزدور خودفروش به اسرائیل وامریکا هست خخخخخ اردوغان ول کرده تو ول نمیکنی اون با اسرائیل خوش بش میکنه تو میای منکرش میشی عجب ادمهایی کم نیاری مغول
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    5 1
    ایران بهترین پناه کردهاست
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    3 1
    هم ترکیه وهم آمریکا با همکاری کردها تونستن بهانه ماندن در منطقه را داشته باشن ایران و سوریه و روسیه باید کردها را از آنگلو ساکسون واردوغان جدا کنند
  • US ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    3 3
    آمریکا پانترکعای مغول قاتل رو‌هار کرده
    • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
      0 0
      مداراگستاخ کرده است.
    • IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
      0 0
      مدارا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس