آیین‌نامه اجرایی اعطای تسهیلات ازدواج و اشتغال تصویب شد

آیین‌نامه اجرایی مربوط به اعطای تسهیلات ازدواج، اشتغال و حمایتی در جلسه هیئت دولت به ریاست رئیس‌جمهور تصویب شد.

به گزارش مشرق، در جلسه روز یکشنبه هیئت دولت که به ریاست حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور برگزار شد، بانک مرکزی مکلف شد از محل صددرصد مانده سپرده های قرض الحسنه و ۵۰ درصد سپرده های قرض الحسنه جاری شبکه بانکی، تسهیلات تشکیل خانواده را با اولویت نخست از طریق مؤسسات اعتباری تأمین کند. مؤسسات اعتباری نیز موظفند برای هریک از زوج هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۱۳۹۷,۱.۱ است، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال و با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله پرداخت نماید. تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج های زیر ۲۵ سال و زوجه های زیر ۲۳ سال یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تعیین می شود. افرادی که در زمان درخواست تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، بیش از ۵۰ سال سن داشته باشند، مشمول دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج نمی شوند.

بانک مرکزی همچنین موظف است حداکثر یک ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه، نسبت به استقرار سامانه ای برای ثبت نام متقاضیان و مدیریت فرآیند پرداخت تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری اقدام نماید و سازمان ثبت احوال کشور نیز موظف به همکاری کامل برای تحقق این ماده است.

پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن یا خرید یا ساخت مسکن از طریق مؤسسه اعتباری در سقف منابع مربوط (بنا به درخواست سرپرست خانواده) با بازپرداخت حداکثر ۲۰ ساله، برای خانواده های فاقد مسکن که در سال ۱۳۹۹ به بعد، صاحب فرزند سوم یا بیشتر شده یا می شوند (با سقف فردی مبلغ ۲ میلیارد ریال برای هر خانواده) و اختصاص مبلغ ۳۰ هزار میلیارد ریال برای تأمین جهیزیه کالای ایرانی با معرفی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) (با سقف فردی تسهیلات به متقاضیان مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال و زوج های زیر ۲۵ سال و زوجه های زیر ۲۳ سال مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال) از دیگر وظایف بانک مرکزی مندرج در آیین نامه یاد شده است.

علاوه بر این، به منظور حمایت از اشتغال و با اولویت مشاغل خانگی، بانک مرکزی مکلف است مبلغ یک میلیون و ۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه را از طریق مؤسسه اعتباری تخصیص دهد. تسهیلات تا سقف یک میلیارد ریال با اعتبار سنجی متقاضی و یک ضامن معتبر قابل پرداخت خواهد بود و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شرایط اعتبار سنجی مددجویان کمیته امداد را به مؤسسات اعتباری ابلاغ می نماید.

همچنین به موجب این آیین نامه، مبلغ ۶۲۰ هزار میلیارد ریال به استان ها و شهرستان ها بر اساس شاخص های جمعیت و نرخ بیکاری که توسط شورای برنامه ریزی و توسعه استان پس از تأیید کارگروهی متشکل از وزارت امور اقتصادی و دارایی (دبیر)، وزارتخانه های کشور، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور مشخص می شود با اولویت مناطق محروم و حاشیه نشین، فعالیت های خلاق و دانش بنیان و تعاونی ها به شرح جدول پیوست اختصاص می یابد.

دولت آیین‌نامه اجرایی مربوط به رابطه مالی شرکت ملی نفت ایران و دولت را تصویب کرد

در اجرای جزء (۱) بند (ص) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور مبنی بر اصلاح رابطه مالی بین دولت و شرکت نفت، هیأت وزیران ضمن بازنگری در قرارداد فی مابین وزارت نفت (به نمایندگی از دولت) و شرکت ملی نفت ایران و دستورالعمل نحوه اندازه گیری احجام و اوزان نفت، گاز و فرآورده های اصلی، آیین نامه اجرایی مربوط به آن را تصویب کرد.

صدور مجوز برای امضای موقت موافقتنامه همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی بین ایران و آفریقای جنوبی

هیئت وزیران در ادامه، به وزارت جهاد کشاورزی اجازه داد نسبت به مذاکره، پاراف و امضای موقت موافقتنامه همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آفریقای جنوبی در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی اقدام نماید.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    0 0
    تکلیف ما که سال 97 فقط 15 میلیون وام گرفتیم چی میشه؟؟
  • حسین IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    0 0
    این ها کارهای بچگانه هستند که برای انحراف افکار عمومی ساخته می شوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس