امیر عبداللهیان

وزیر خارجه کشورمان برخلاف برخی ادعاهای رسانه‌ای طرف آمریکایی، ما هیچگونه مطالبه زیاده خواهانه و فرابرجامی مورد ادعای آمریکا را نداریم.

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کشورمان امروز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر در جمع خبرنگاران حضور یافت.

مشکلی برای اقامت طولانی مدت تجار ایرانی در قطر وجود ندارد

در ابتدای این نشست وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در حوزه مناسبات دوجانبه قبل از هر چیز مراتب قدردانی خود را از عبدالرحمن آل ثانی به دلیل هماهنگی‌های خوب روز گذشته بین مقامات ورزشی کشور ما با مقامات ذیربط برگزارکننده مسابقات جام جهانی فوتبال در جام جهانی قطر اعلام می‌کنم.

وی بیان کرد: خوشبختانه توانستیم از زمان دیدار رؤسای دو کشور، کارگروه‌هایی را فعال کنیم و برخی از هماهنگی‌های ضروری که هم برای تسهیل ورزشکاران و فوتبالیست‌های ما و هم برای مشارکت طرفداران تیم ملی در مسابقات جام جهانی در قطر لازم بود که انجام شود تا شب گذشته پیگیری شده و به نتایجی خوب و رضایت بخشی در سایه همکاری موجود میان مقامات فنی دو کشور رسیدیم.

امیر عبداللهیان ادامه داد: برخی از تجار ما در گذشته با مشکل اقامت طولانی‌مدت در دوحه مواجه بودند که این مساله در جریان سفر روسای جمهور دو کشور در دستور کار قرار داشت. خوشبختانه در گفت‌وگوهای روز جاری ما از زبان وزیر امور خارجه دولت قطر این موضوع مورد تاکید قرار گرفت که از این به بعد مشکلی برای اقامت طولانی مدت تجار ایرانی در کشور دوست و همسایه قطر نخواهد بود.

وی افزود: همچنین در زمینه تسهیل حمل و نقل و تسهیل مشکلاتی که به دلیل شرایط کرونایی برخی از لنج‌داران ایرانی با آن مواجه بودند گفت‌وگو کردیم و امیدوار هستیم در آینده نزدیک شاهد رفع این مشکلات و مباحثی که نگرانی‌هایی را در مسیر افزایش حجم تبادل تجاری ایجاد کرده و یا همکاری‌های استان‌های ما با دولت قطر تحت تاثیر آن قرار گرفته است، باشیم و همکاری‌ها در سطح بهتری به پیش برود.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: من از حسن میزبانی دولت قطر برای گفتگو های ایران و نماینده اتحادیه اروپا و گفتگو های سه جانبه غیر مستقیم در دوحه تشکر می‌کنم از تلاش های سازنده امیر قطر برای تسهیل گفتگو ها تشکر می کنم.

وزیر امور خارجه عنوان کرد:‌ ما درخصوص لزوم تقویت ساز و کارهای منطقه‌ای و همکاری‌های درون‌منطقه‌ای گفت‌وگوهای مثبتی داشتیم. قطر همواره در حوزه گفت‌وگو و همکاری‌های هرچه بیشتر منطقه‌ای نقش مثبتی را ایفا کرده است و در زمینه تقویت گفت‌وگوهای منطقه، گام‌های موثری را برداشته است. این مسیر همچنان از سوی دوستان و برادرانمان در قطر و سایر کشورهای منطقه پیگیری می‌شود.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: همچنین قدردانی می‌کنم از حسن استقبال و حسن میزبانی دولت قطر برای گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران و نماینده اتحادیه اروپا و گفت‌وگوهای سه‌جانبه غیرمستقیمی که هفته گذشته در دوحه انجام شد. هماهنگی‌های خوب و نقش سازنده و تلاش‌های، امیر قطر و وزیر امور خارجه برای تسهیل و پیشرفت گفتگو ها قابل توجه بود و در مسیر بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان گام‌های مثبت و سازنده‌ای را همواره از طرف دوستانمان در دولت قطر شاهد هستیم.

وی بیان کرد: ایران  برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار مصمم است برخلاف برخی ادعاهای رسانه‌ای طرف آمریکایی ما هیچگونه مطالبه زیاده‌خواهانه‌ای نداریم، هیچ‌گونه مطالبه فرابرجامی مورد ادعای آمریکا را نداریم.مطالبات ما کاملاً در چارچوب توافق سال ۲۰۱۵ است.

وزیر امور خارجه گفت: اگر در حوزه‌ای طرف آمریکایی احساس می‌کند موضوعی فرابرجامی است ما در درون گفت‌وگوها به طرف آمریکایی تاکید کرده‌ایم براساس آنچه که در ماه‌های گذشته در مذاکرات وین رخ داد، بارها طرف‌های غربی اعلام کردند«هر آنچه را که مانع نفع اقتصادی ایران از برجام بشود را از میان بر خواهند داشت.»

امیرعبداللهیان افزود: ما در گفت‌وگوهای اخیر در دوحه یک موضوع اساسی که بر آن تمرکز کردیم بحث تضمین موثر از سوی آمریکا در حوزه هر آن چیزی است که بخواهد نفع کامل اقتصادی ایران از برجام را تحت تاثیر قرار دهد.

وی ادامه داد: بنابراین خواسته و مطالبه ما زیاده‌خواهانه نیست اما در مسیر اخذ تضمین‌ها هستیم ، آمریکا باید متعهد باشد که جمهوری اسلامی ایران از مزایای کامل توافق سال ۲۰۱۵ برخوردار خواهد شد.این چیزی است که تاکنون طرف آمریکایی نتوانسته ما را نسبت به تحقق آن مطمئن کند.

وزیر امور خارجه گفت: بار دیگر تاکید می کنم ما حسن نیت داریم، ما اهل مذاکره منطقی هستیم و در این مسیر جدی هستیم. یکبار دیگر از میزبانی، حسن هماهنگی و تلاش‌های سازنده مقامات کشور دوست و برادر قطر در این مسیر قدردانی می‌کنم.

وزیرامو خارجه قطر: گفتگو بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌تواند نتایج مثبتی برای منطقه داشته باشد

در ادامه محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر در جمع خبرنگاران گفت:مهم است که همه طرف ها و شرکا در کشورهای همسایه تلاش های سازنده داشته باشند برای موفقیت‌های هسته‌ای و راه اندازی گفت‌وگوهای منطقه‌ای از ایران برای اعتمادی که به قطر داشت، تشکر می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ما از گفتگوهای منطقه‌ای حمایت می‌کنیم، اظهار داشت: ما همیشه تلاش می کنیم از این گفتگوها برای رسیدن به توافق که نگرانی همه طرف ها را از بین ببرد،حمایت کنیم و زمینه بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات را فراهم کنیم.

وزیر امور خارجه قطر تصریح کرد: گفتگوهایی که بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس برگزار می‌شود ،می‌تواند نتایج مثبتی برای ما داشته باشد،روابط شکوفا بین کشورهای منطقه می‌تواند به نفع ملت‌ها باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که ایرانی ها بتوانند با خوبی در قطر به تشویق تیم ملی کشورشان بپردازند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    1 0
    بقیه به برجام مربوط است مااگرموشکی وامنیت منطقه ای نداشته باشیم چطورصنعت هسته ای خودراتحت نظارت اژانش ادامه دهیم بایدتحریمهای امریکا برداشته شود وامال بلوکه ایران به خاطرنظارت کامل اژانس انرژی اتمی برداشته شود
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    0 1
    آقای امیر عبداللهیان اشتباه نکن. چون در برجام انتفاع اقتصادی نبود لذا در خواست انتفاع اقتصادی فرا برجام میشه. اونها با چه زبانی بگویند قرار نبود چیزی به نام انتفاع اقتصادی توی برجام نبود ببم
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    3 1
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
  • محمد IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    1 0
    قطر که داره سرمایه و ثروت مشترک مملکت رو به تاراج میبره و شده دوست درجه یک ما! ما هم که تا پارسال میگفتین برجام خسارت محضه الان میگیم همون رو میخوایم و چیز بیشتری هم نمیخوایم باز هم نتیجه نمیگیریم.
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    1 0
    چرا موارد اختلافی و گزارش مذاکرات رو رسما منتشر نمیکنید؟ اسرائیل در جریان جزییات هست اما وزارت خارجه طبق معمول سیاست مخفی کاری داره مثل مذاکره با عربستان که منابع عراقی اولین بار افشا کردند.
  • US ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    1 0
    ما التماس میکنیم همان که ظریف برایمان آورد را بدست اوریم
    • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      0 1
      نادان! ظریف بدون گرفتن هیچ تضمینی رفت امضا کرد حرفای اونا رو. ساده نباش
  • محمد IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    1 0
    نه قطر نه عربستان نه روسیه و نه هیچ کشور دیگه مایل به عادی شدن مراودات نفتی و بانکی ایران نیستن‌. آمریکا و اسراءیل هم از اینا بابت عدم تحقق برجام باج میگیرن.چون ایران دستش باز بشه دست خیلی ها بسته میشه. مقاومت و تهدید اسراءیل و اینا هم همش کشکه که ما خودمون برای خودمون زدیم.
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    0 0
    حرف بسیاراشتباهی است...!!! مگربرجام منافع ماراتامین می کردکه هیچگونه مطالبات فرابرجامی نداشته باشیم....؟؟؟!!!!!!!! واقعامتاسفم...!!!!
  • CA ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    0 0
    مبنای مطالبات اگه موضوعات ۲۰۱۵ هست پس دم تیم ظریف گرم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس