کد خبر 1394968
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲
از موبایل‌قاپی و قمه‌‌کشی تا خفت‌گیری و چاقوکشی/ چرا مجرمان وقیح شده‌اند؟

در گروه های تک نفره یا چند نفره با موتورهای سرقتی یا پلاک مخدوش با سلاح سرد یا گرم اقدام به خفت گیری و زورگیری می کنند؛ برایشان فرقی ندارد مالباخته نوجوان است یا سالمند.

به گزارش مشرق، سارق هستند؛ به صورت تک نفره یا در گروه‌های دو یا چهار نفره سوار بر موتورهای سرقتی یا پلاک مخدوش، همراه با سلاح سرد و گرم در خیابان ها زاغ زنی می‌کنند تا سوژه‌شان را پیدا کنند.

 برایشان فرقی نمی کند که طعمه‌شان زن باشد یا مرد، بچه باشد یا پیرمرد؛ فقط آنچه چشمانشان را می گیرد برق گوشی تلفن همراه است؛ بله درست فهمیدید موبایل قاپ‌ها را می گویم؛ سارقانی که از گرانی گوشی تلفن همراه سواستفاده کرده و اقدام به قاپ زنی می کنند.

پرونده اول: دستگیری بعد از اولین سرقت!

علی یکی از سارقان موبایل است؛ دستبند به دست با بلوز و شلوار آبی‌رنگ با آرم پلیس آگاهی در کنار مأمور پلیس نشسته است.

 خودش می‌گوید اولین بار بود که برای سرقت گوشی آمده بود اما از بخت بدش دستگیر شده.

علی این روزها منتظر است بچه اش به دنیا بیاید.سرش را توی دستانش می گیرد و می گوید: خیاط بودم اما از کار بیکار شدم. برای خرج بیمارستان همسرم مجبور شدم با یکی از بچه محل ها که در کار سرقت است همراه شوم، موتور برادرم را قرض گرفتم... آن روز بعد از اینکه گوشی موبایل را از راننده یک ماشین در چراغ قرمز زدیم راننده پای پیاده دنبالمان کرد؛ ما هم سوار موتور فرار کردیم اما هول شده و زمین خوردیم، نفر دوم که حرفه ای تر بود فرار کرد و من ماندم و مالباخته و موتور برادرم و جرم سرقت موبایل!

چرا مجرمان وقیح شده‌اند؟ +عکس

پرونده دوم: با بی‌رحمی پسرم را خفت کرده و موبایلش را دزدیدند/ پسرم خانه نشین شده!

زن برای پیگیری پرونده سرقت موبایل پسرش پا به مقر پلیس آگاهی گذاشته، می گوید: جمعه صبح پسرم با دوستانش قرار گذاشته بود که توی پارک همدیگر را ببینند. 

پارک نزدیک خانه مان است چند خیابان آن طرف تر. هنوز مسافتی نرفته بود که  همان آقایی را که آن طرف میز می‌بینید با بیرحمی هرچه تمام تر با یک نفر دیگر از پسر ۱۶ ساله ام زورگیری کردند.

 زن صدایش می لرزد، با دست چادرش را درست کرده و می گوید: انگار پسرم را زیر نظر گرفته بودند، سرکوچه از موتور پیاده شده و موتور را پارک کرده بودند، بعدش هم به سمت پسرم آمده و با ضرب و شتم گوشی را از پسرم می گیرند.

 زن از حال نامناسب پسرش می‌گوید: جدای از اینکه در این زورگیری بدنش دچار ضرب دیدگی شده و دستش شکسته است دیگر می ترسد که به خیابان بیاید... از آن موقع خانه نشین شده است.

زن اما از دستگیری سارقان خوشحال است؛ می‌گوید دیروز با ما تماس گرفتند که سارق گوشی را دستگیر کردیم.من و همسرم هم آمده ایم برای پیگیری شکایت.

مرد سرصحبت را باز می کند و می گوید: کاش مجازات‌ها بازدارنده بود تا این از خدا بی خبران به خود اجازه نمی دادند که احساس امنیت و آرامش خانواده ها را خدشه دار کنند.

مرد به سارقانی که دستبند به دست توی سالن هستند اشاره کرده و می گوید: اینجا را ببینید، هر سارقی را آورده‌اند هر کدام چند فقره سابقه سرقت و چند سال زندان در کارنامه دارند انگار که هیچ کدام از مجازات ها بازدارندگی نداشته و تنبیه ها اثری نداشته است!

چرا مجرمان وقیح شده‌اند؟ +عکس

پرونده سوم: با چاقو خفت گیری می‌کنم/ کاری به زنان و ناموس مردم ندارم! 

سن و سالی ندارد؛ به زور سنش به ۲۰ سال می‌رسد؛ معلوم نیست چطور با قد و جثه ریزش خفت گیری هم می کند!

هیچ ترس و ابا و نگرانی از گرفتن عکس و صحبت با خبرنگاران ندارد؛ سر و صورت و دستانش پوشیده از تتو و نقش و نگار است.

تا می فهمد خبرنگارم، انگار که می‌خواهد از شاهکارش سخن بگوید براحتی می‌گوید: خفت گیری می کنم؛ ساعت، موبایل، پول و بعد لبخند می زند!

می پرسم با چه؟ چشمانش برق می‌زند و می گوید: با چاقو... با ناخن‌گیر که نمی‌شود!

از این همه وقاحت حالم بد می شود!

می‌گویم از زن‌ها هم می دزدیدی؟

بادی به غبغب می‌اندازد،  انگار که به غیرتش برخورده، می‌گوید: نه آبجی؛ تو کار ما نیست؛ به زن و ناموس مردم کاری نداریم!

افسر پرونده از سابقه دار بودنش می‌گوید؛ از اینکه از کانون اصلاح و تربیت شروع کرده و الان هم به زندان رسیده و اصلا هم متنبه نشده است.

وانمود می کند که پشیمان است؛ با زبان سر می گوید اما زبان دلش چیز دیگری را فریاد می زند؛ اصلا نشانی از پشیمانی در چشمانش نیست!

همانطور که مسوول پرونده دستش را کشیده و می برد بدون هیچ مقاومتی، لبخند به لب و با خوشحالی تمام خداحافظی می‌کند؛ انگار که نه انگار اینجا دستبند به دست در محوطه پلیس آگاهی پایتخت به جرم خفت گیری و سرقت دستگیر شده است! 

چرا مجرمان وقیح شده‌اند؟ +عکس

پرونده چهارم:از پشت فرمان ماشین گوشیم را زدند/ دو ساعت بعد پلیس دستگیرشان کرد

مرد راننده تاکسی است برای پیگیری شکایتش به پلیس آگاهی آمده؛ سارق را از دور نشان می‌دهد و می گوید: همان پسر بود؛ پشت فرمان داشتم گوشیم را چک می‌کردم که نمی‌دانم چطور آن را ربود.

من هم در ماشین را باز کرده و دنبالش کردم اما کم آورده و گمش کردم. با خودم گفتم گوشیم از دست رفت اما دو ساعت نشده از کلانتری با من تماس گرفتند و گفتند که دزد گوشیت را دستگیر کرده‌ایم ، برای شناسایی بیایید... حالا هم برای تشکر از پلیس و هم پیگیری کارها آمده‌ام پلیس آگاهی!

چرا مجرمان وقیح شده‌اند؟ +عکس

پرونده پنجم: کشف ۱۵ فقره موبایل قاپی/ دستگیری بعد از ناکامی در درگیری با پلیس!

سارق است؛ سارق سابقه دار؛ به قول خودش موبایل قاپ تکرو ؛ البته افسر پرونده گفته اش را تکمیل کرده و می‌گوید که با ۱۵ فقره سرقت دستگیر شده آن هم حین سرقت در محله جامی!

با موتور پلاک مخدوش و سر و صورت پوشیده از غفلت شهروندان سوء استفاده کرده و تلفن همراه‌شان را می دزدید اما دفعه آخر در حین سرقت تیم پلیس شناسایی اش کرده و بعد هم در تعقیب و گریز با پلیس زمین گیر می شود.

آنقدر گستاخ است که با سلاح سردی که در دست داشته، قصد درگیری با ماموران را داشت که در نهایت با هوشیاری ماموران دستگیر و خلع سلاح می شود.

                          ***

قصه زورگیری و موبایل قاپی حکایت عجیب و غریبی نیست؛ واقعیت تلخی است که در فضای حقیقی یا تجربه اش کرده اید یا از این و آن در موردش شنیده و در فضای مجازی هم تصاویر و فیلم‌های دلخراشش را دیده اید.

اگرچه پلیس با تشکیل قرارگاه مقابله با موبایل قاپی و تیم واکنش سریع سعی در برخورد و دستگیری هرچه سریع‌تر مجرمان و بازگرداندن احساس امنیت به شهروندان دارد اما آنچه جای اشکال دارد عدم تناسب جرم و مجازات است که  بازدارندگی لازم را ندارد چراکه در طرح‌های دستگیری پلیس متاسفانه با متهمانی مواجه هستیم که بارها به زندان رفته و بعد از آزادی از زندان، دوباره کسب و کار مجرمانه خود را از نو شروع کرده و باز هم دستگیر شده اند!

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 31
  • غیر قابل انتشار: 3
  • محسن IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    56 6
    اولا" وقتی قانون خدا( قطع انگشت ودست )درزمینه سرقت اجرانمیشه دوما" اگر همین حکم اجراشود عده ای سلبریتی دوزاری ومعاندین کمپین تشکیل می دهند وبرای عدم اجرای حکم یقه چاک می کنند سوما" اگرپلیس اقدامی کند ،عده ای از خودمامردم که باکمال تاسف باید گفت آدمهای مسن ومیان سال هم درجمع آنهاهستند ، به پلیس می توپند نتیجه این می شود که یک بچه 20 ساله دنبال این کاربرود بعد هم بقول شماباافتخار از هنری که کرده بگه وبخنده فقط باید گفت تاسف وتاسف
    • sss IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
      15 1
      وقتی کسی که دزدی کرده چند ماه را در زندان باشه و مجدد به کار خودش ادامه بده همین میشه
  • علی IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    31 4
    اگه یه سری از اینا اعدام بشن دیگه کسی جرات دزدی نداره
    • حسام IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
      9 8
      موافقم ....گل گفتی ....اصلا همشون باید اعدام بشن بی کم و کاست به کسی چه ربطی داره چرا اینا دزد و سارق شدند فقیرهستن و ندارن به درک.... خدا بیامرز هیتلر هم واسه همین عز و جز میکرد که باید ادمهای ضعیف و گدا و خراب برن تو کوره های ادم سوزی تا فقط ادم خوبها و پولدارها و خوشتیپ ها بمونن این گدا گشنه ها لایق زندگی کردن نیستند گور بابای سگشون میخواستن از شکم مادرشون گدا و دزد دنیا نیان کثافتای پاپتی و غربتی والا به خدا
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    23 3
    دست قطع کنید مشکل حل می شود، قصاص کنید قاتل کم میشود. اعدام کنید، مواد مخدر و قاجاقچی کم میشود.
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    20 2
    دردهایی که بارها مرتکب دزدی می شوند محارب هستند . وقتی قانون الهی اجرا نمی شه همین می شه .
    • حاجی IR ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      1 0
      باید قوانین اجرا شود.
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    17 2
    ترس ازمجازات ندارن
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    19 2
    چون قانون رضایت داریم هرکس دزدی میکنه میدونه که شاکی باید رضایت بده یابوسیله تهدید یابعلت دشواری کارهای اداری وانتظامی که همش طرف دزدوسارق میگیره اگربه یک پاسگاه سربزنید اول باید خودکاریاکاغذ یاتلفن ویاصبحانه بخرید تاجواب گوی شماباشند بعد هم دزدوسارق اشنادرمی ایند وبازبان تحکم ازشمارضایت میگیرند
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
      6 0
      ایول
  • نیما IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    0 0
    وقتی قانون الله اجرا نشود منتظر بعدتر از اینها هم باشید
  • IR ۰۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    0 0
    نبود احکام بازدارنده و قاطع باعث جسور شدن مجرمان برای ارتکاب انواع جرم شده است،باید طوری با مجرمان برخورد شود که دیگر توان ارتکاب جرم دیگری را نداشته باشند.
  • IR ۰۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    11 0
    هر جا حرف خدارو زمین گذاشتیم جز نکبتو بدبختی نصیبمون نشد آقاجان مگه مدعی نظام اسلامی نیستید همین قرآن میگه دزد باید چهار انگشتش قطع بشه اگه دزدیش با زورگیری و ایجاد رعبو وحشت باشه که اصلا حکمش اعدامه
  • م ث IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    1 0
    عزیزان مشکل اصلی دزدها نیستند مشکل از فساد ادارات و سازمانها و پرسنل است هرکس تا حالا پایش به پلیس باز شده باشد حرف من را خوب می فهمد تصویری که تلویزیون از پلیس نشان می دهد با واقعیت ، تفاوتش از زمین تا آسمان است این جمله زبانزد عام و خاص را باور کنیم که "هرکس زیاد فیلم ببیند خل میشود" چندان امیدی به رفع شدنش نیست مگر معجزه ای بیفتد
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    1 0
    چیزی از اعتیاد اینها نگفته بودی نکته مهمی که نادیده گرفته شده اینها همه معتاد هستن و برای خرج مواد دزدی می کنن
  • نااشنا IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    1 0
    بی دینی وبی اعتقادی و همچنین مسولین بی عرضه و بی کفایت باعث چنین وضعی شده برخورد با این مجرمین
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    1 0
    مثل عربستان دستشون قطع کنن...بخدا حکم اسلام بی حکمت نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس