سگ‌های بچه کش!

این روزها اخبار متعددی از حمله سگ‌های بی‌صاحب و یا هم دارای صاحب به برخی از مردم من جمله کودکان زیاد شنیده می‌شود؛ به گفته کارشناسان امر، هر ساله بیش از ۲۳۴ هزار مورد حیوان گزیدگی در کشور ثبت می‌شود.

به گزارش مشرق، این روزها اخبار متعددی از حمله سگ‌های بی‌صاحب و یا هم شناسنامه دار و اصطلاحاً دارای صاحب به برخی از مردم من جمله کودکان زیاد شنیده می‌شود، طوری که در برخی از مناطق، مردم با کابوس حمله این سگ‌ها به خودشان و کودکان شان زندگی می‌کنند. آنطور که مشهود است این است که سگ‌های ولگرد عمدتاً در دسته‌های چندتایی هستند، همین موضوع سبب شده حضور این سگ‌ها در شهر هم ترسناک‌تر جلوه ‌کند و هم احتمال حمله آنان بیشتر شود.

هر ساله ۲۳۴ هزار مورد حیوان گزیدگی در کشور ثبت می‌شود/ بیش از ۹۰ درصد حیوان‌گزیدگی‌ها توسط سگ‌هاست!

به گفته دکتر بهزاد امیری، رئیس اداره کنترل و مقابله با بیماری‌های مشترک انسان و حیوان وزارت بهداشت هر ساله بیش از ۲۳۴ هزار مورد حیوان گزیدگی در کشور ثبت می‌شود که بیش از ۹۰ درصد این حیوان‌گزیدگی‌ها توسط سگ‌هاست! با یک حساب و کتاب سرانگشتی می‌توان گفت که سالانه بیش از ۲۱۰ هزار سگ گزیدگی در کشور رخ می‌دهد که عمده این حملات به کودکان می‌باشد؛ به گفته کارشناسان سگ‌های ولگرد به دلیل مشاهده ضعف در کودکان، طعمه خود را از میان کودکان انتخاب می‌کنند.

دولت روزانه ۷۷۰ میلیون تومان برای جلوگیری از انتقال بیماری هاری بر اثر سگ‌گزیدگی هزینه می‌کند

در جایی دیگر مهدی‌نبی‌یان، مدیر پروژه بین‌المللی حفاظت مشارکتی میش‌مرغ در گفت‌وگو با یک رسانه می‌گوید: براساس آمارهای موجود در سال ۶۶ در کشور کمتر از ۷۰۰ تزریق واکسن هاری گزارش شد. این آمار در سال ۹۸ به ۲۳۴ هزار مورد می‌رسد. ۲۰۰ هزار مورد از این گزش‌ها مربوط به سگ‌ها (۱۸۰هزار سگ صاحب‌دار و ۲۰ هزار سگ بدون صاحب) و ۳۴ هزار مورد آن مربوط به سایر گونه‌هاست. سال گذشته این آمار به ۲۵۰ هزار مورد رسید. یک دوره درمان هاری ۵۰ تا ۲۵۰ دلار برای کشور هزینه دارد. یعنی دولت روزانه ۷۷۰ میلیون تومان برای جلوگیری از انتقال بیماری هاری بر اثر سگ‌گزیدگی هزینه می‌کند.

۱۹ مورد مرگ هاری انسان در استان سیستان‌وبلوچستان

براساس آمار بیشترین موارد حیوان گزیدگی در استان‌های پر جمعیت است. تهران همیشه بیشترین موارد حیوان گزیدگی را داشته است. بعد خراسان رضوی، مازندران، فارس، اصفهان، کرمان و گلستان. یعنی هرچه شهر بزرگتر، جمعیت بیشتر، جمعیت سگ‌های بدون صاحب بیشتر و تعداد تماس حیوان و انسان بیشتر و آمار حیوان گزیدگی هم بیشتر خواهد بود.

تعداد موارد مرگ در استان‌های مختلف متفاوت است، در سیستان‌وبلوچستان از سال ۸۸ تا ۹۹ بیشترین موارد مرگ انسانی را داشته است. حدود ۱۹ مورد مرگ هاری در انسان در استان سیستان‌وبلوچستان اتفاق افتاده است. بعد از آن با کمال تعجب استان‌هایی مانند گیلان و کرمان به ۸ مورد مرگ، بیشترین مورد مرگ را داشتند.

تعداد سگ‌های ولگرد ایران ۸ برابر ترکیه است!

سگ‌های بچه کش! / ولگردهایی که طعمه‌هایشان کودکان هستند

سگ‌ها چهارمین موجودات مرگبار در دنیا هستند و در ایران بیش از چهارمیلیون و ٢٠٠ هزار سگ وجود دارد.  

بنابر اعلام کارشناسان محیط زیست، حدود دو تا سه‌میلیون یا به‌عبارتی بیش از نصف این رقم را سگ‌های خیابانی تشکیل می‌دهند که به نسبت سگ‌های ولگرد به جمعیت کل آنها در سایر کشورهای جهان آماری نگران‌کننده است.

امروز سازمان‌های مردم‌نهاد بسیاری در زمینه ساماندهی حیوانات ولگرد مشغول فعالیت هستند که مخالف گرفتن جان سگ‌های ولگردند. این سازمان‌ها می‌گویند باید به‌جای ترویج جنبش‌های غذارسانی به سگ‌ها و گربه‌های ولگرد که باعث افزایش تصاعدی جمعیت این گونه‌ها می‌شود این حیوانات جمع‌آوری و در مراکز مخصوص عقیم و مدیریت شوند.

حمله سگ‌های ولگرد به شهروندان

در همین سه ماه و چند روز سال جدید نیز اتفاقات ناگوار زیادی از حمله سگ‌ها به انسان در نقاط مختلف کشور در رسانه ها بازتاب پیدا کرده است.

سگ‌های بچه کش! / ولگردهایی که طعمه‌هایشان کودکان هستند

حمله سگ همسایه به یک بانوی ایلامی

۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - در ابتدای سال جاری و در دوازدهم فروردین ماه بانوی ایلامی که برای عید دیدنی به منزل پدرش مراجعه کرده بود، در هنگام خروج از منزل با حمله سگ همسایه مواجه شد؛ این بانو برای دفاع از خود پا به فرار گذاشته در حین فرار پای او پیچ خورده و به زمین افتاده است.

آقای بابایی که همسر این بانوی ایلامی است در گفت‌وگو با فارس گفته بود: به واسطه حمله این سگ،  چادر و مانتو همسرم پاره و دستش، از آرنج تا مچ دچار آسیب دیدگی شد با این حال صاحب سگ تنها به تماشا پرداخته و واکنشی نشان نداده است؛  من از صاحب سگ شکایت کرده‌ام و از مسوولان استان خواستارم که نسبت به این گونه ناهنجاری‌ها برخورد قاطع داشته باشند.

سگ‌های بچه کش! / ولگردهایی که طعمه‌هایشان کودکان هستند

حمله ۲۰ سگ ولگرد به شهروند اهوازی 

۱۴۰۱/۰۱/۲۶ - در ۲۶ فروردین ماه نیز حمله ۲۰ سگ ولگرد به شهروند اهوازی بازتاب زیادی در رسانه های خوزستانی پیدا کرد؛ این شهروند که برای خرید مایحتاج خود از منزل خارج شده بود پس از خرید از مغازه محله، در هنگام بازگشت به خانه مورد حمله این سگ های ولگرد قرار گرفت. این فرد در گفت‌وگو با یک رسانه اظهار کرد: در راه برگشت به خانه بودم با تعدادی سگ مواجه شدم؛ ابتدا سعی کردم به آرامی مسیر خودم را تغییر دهم تا با آن‌ها روبرو نشوم اما بلافاصله با حمله حدود بیست سگ مواجه شدم که به سرعت سمت من آمدند و بنده راهی جز فرار نداشتم.

در نتیجه حمله سگ‌ها خراش‌هایی روی دست، پا و صورتم ایجاد شد

این شهروند ادامه داد: چند قدم که پا به فرار گذاشتم پای من لیز خورد و روی زمین افتادم که در این لحظه سگ‌های ولگرد دورم جمع شدند که واقعاً شرایط وحشتناکی برای من رقم خورد چرا که هر کدام از یک طرف می‌خواستند قسمتی از بدنم را گاز بگیرند و در نتیجه حمله آن‌ها خراش‌هایی روی دست، پا و صورتم ایجاد شد.

وی افزود: اگر سر و صدای بنده و درخواست کمک از همسایه‌ها نبود معلوم نبود این تعداد سگ چه بلایی سرمن می‌آوردند و اکنون چند تیکه شده بودم.

مصدومیت دو واکسیناتور دامپزشکی خوزستان در حمله سگ‌ها

۱۴۰۱/۰۲/۰۴ - در چهارم اردیبهشت ماه دو نفر از نیروهای دامپزشکی خوزستان در شهرهای ماهشهر و اندیکا بر اثر حمله سگ حین انجام عملیات میدانی و حفظ و حراست از سرمایه‌های دامی و تامین بهداشت و سلامت جامعه از ناحیه پشت پا دچار مصدومیت شدید شدند.

سگ‌های بچه کش! / ولگردهایی که طعمه‌هایشان کودکان هستند

حمله وحشتناک سگ‌های ولگرد کرج به ماهور، دختر ۳ ساله

۱۴۰۱/۰۲/۲۲ - در بیست و دوم همین ماه نیز حمله گله سگ‌های ولگرد به زنی جوان و دختر ۳ ساله‌اش در کرج حادثه تلخی را رقم زد و دختر خردسال را تا یک‌ قدمی مرگ پیش ببرد. این حادثه وحشتناک در مشکین‌دشت کرج، در محدوده شهرک بعثت اتفاق افتاد. ماجرا از این قرار بود که زن جوان همراه با دختر ۳ساله‌اش به نام ماهور از خانه یکی از اقوامشان بیرون آمده بودند که ناگهان یک سگ ولگرد به دختربچه حمله کرد و او را از دست مادرش قاپید.

زن جوان که از این صحنه شوکه شده بود، همین که خواست دخترش را از چنگ سگ ولگرد نجات دهد، سگ دختر را چند متری با خودش کشید و همزمان چند سگ دیگر سر رسیدند و صحنه هولناکی رقم خورد. ماهورِ ۳ساله در میان چنگ و دندان سگ‌ها بی‌دفاع مانده بود و هر کدام از آنها چنگی بر بدن نحیفش می‌زدند، در این میان اما راننده یک پژو پرشیا وقتی ضجه‌های مادر ماهور را دید از خودرواش پیاده شد تا دختربچه را از چنگال سگ‌ها نجات دهد.

او با استفاده از قفل فرمان به سگ‌ها حمله کرد و درحالی‌که آنها همچنان برای آسیب زدن به دختربچه سماجت می‌کردند توانست ماهور را نجات دهد. این حادثه چند لحظه بیشتر طول نکشید، اما وقتی سگ‌ها از آنجا دور شدند، بدن دختربچه غرق در خون بود و سگ‌ها جراحات زیادی بر بدن او ایجاد کرده بودند. در این شرایط بود که او به بیمارستانی در کرج منتقل شد و تحت مداوا قرار گرفت.

سگ‌های بچه کش! / ولگردهایی که طعمه‌هایشان کودکان هستند

حمله سگ‌های ولگرد به دختربچه ۶ ساله جاسکی

۱۴۰۱/۰۳/۰۱ - اولین روز خرداد ماه بود که دختربچه ۶ ساله به همراه خانواده برای تفریح به ساحل محله یکبنی شهر جاسک (استان هرمزگان) می‌رود و بچه با کمی فاصله از پدر و مادرش مشغول بازی بود که سگ‌ها به او حمله می‌کنند.  مدیر شبکه بهداشت جاسک که این خبر را به رسانه‌ها اعلام کرده بود در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون ۱۲ مورد حمله سگ‌های ولگرد به مردم در شهرستان جاسک ثبت شده است.

سگ‌های بچه کش! / ولگردهایی که طعمه‌هایشان کودکان هستند

سگ گزیدگی ۹ نفر در یک روز

۱۴۰۱/۰۴/۰۶ - ماجرای سگ گزیدگی و حمله سگ ها به انسان در تیر ماه هم سروصدا کرد به طوری که دکتر رجب زینی‌وند سرپرست شبکه های بهداشت و درمان پاکدشت و پیشوا در روز دوشنبه ۶ تیر ماه از مراجعه ۹ مورد از شهروندان در مورد سگ گزیدگی به بیمارستان اشاره کرد.

مرگ دلخراش کودک ۴ ساله/ سگ‌ها گلوی پسربچه را دریدند!

۱۴۰۱/۰۴/۰۷ - ساعت ۱۳ روز سه‌شنبه هفتم تیر ماه هم حادثه دلخراشی در دامشهر قم احساسات مردم را جریحه دار کرد، به طوری رئیس بیمارستان شهدای قم گفته است که شدت جراحات و جای دندان‌های سگ بر روی گردن و همچنین سر کودک کاملاً مشهود بود به گونه‌ای که بخشی از قسمت‌های تنفسی کودک پاره شده بود. اقدامات درمانی و مراقبتی برای این کودک تا ساعت ۲۳ شب ادامه یافت، اما به دلیل جراحات وارد شده بیش از اندازه، متأسفانه کودک جان خود را از دست داد.

حمله مجدد سگ‌های ولگرد به کودکان در قم/ کودک ۶ ساله پیش از رسیدن اورژانس جان باخت

۱۴۰۱/۰۴/۱۰ - این ماجرا در دامشهر قم باز هم ادامه دار شد و در فاصله چند روز بعد از حادثه دلخراش کودک ۴ ساله، رسانه‌های محلی خبر از حمله سگ‌های ولگرد به پسری ۶ ساله دادند که متاسفانه این کودک ۶ ساله پیش از رسیدن تکنسین‌های اورژانس به صحنه حادثه، به دلیل شدت جراحات ناشی از حمله سگ جان خود را از دست داد.

سگ‌های بچه کش! / ولگردهایی که طعمه‌هایشان کودکان هستند

 از فرهنگ نادرست غذا دادن به سگ‌های ولگرد تا فرهنگ غلط نگهداری سگ در خانه

شاید همه این اتفاقات ناگوار از فرهنگ نادرست غذا دادن به سگ‌های ولگرد که آثار مخرب محیط‌زیستی دارد و در افزایش و زاد و ولد و ماندگاری سگ‌های ولگرد کمک می‌کند، نشأت می گیرد و از طرفی، ترویج فرهنگ غلط نگهداری از سگ در بین برخی خانواده‌ها و رها کردن این حیوان در خانه سخت و نادرست است و خود باعث افزایش سگ‌های ولگرد و طبع آن افزایش حوادث ناگوار می شود.

البته که لازم است سازمان محیط‌زیست، قوه قضائیه، شهرداری‌ها و سایر نهادهای ذی‌ربط که شاهد خسارت‌های تعلل و انفعال در این زمینه هستند جدی‌تر از همیشه اقدامات لازم برای جمع‌آوری این حیوانات خطرناک و ایمن‌سازی جامعه از این حیث را در پیش بگیرند و با عقیم سازی این حیوانات و برخورد با سگ گردانان خیابانی و جمع آوری سگ های ولگرد، جامعه را از خطر مواجهه با سگ‌ها مصون بدارند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 23
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    12 2
    اصولا سگ نیاز ب صاحب دارد. سگ ها عموما دیوانه هستند و یا زود هیجانی می‌شوند مخصوصا که تعداد باشند. سگ ولگرد می‌تواند خطرناک باشد و تا حد امکان بهتر است جمع‌آوری بشوند. مردم هم زمانیکه تجمع سگ ها را می‌بیند باید آنرا جدی بگیرند و از اطراف آنها گذر نکنند.
  • روزبه US ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    10 2
    سگ بازی توسط سلبریتی ها در ایران کلید خورد، بعد در فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای ضریب گرفت، بی حجابی، اقدامات ضد فرهنگی، ضد امنیتی و ... هم دقیقا این روند رو طی کردن، انفعال در برابر این اقدامات پاشنه آشیل کشور در موضوعات اجتماعی و فرهنگی است، منتظر حمایت سلبریتی ها از همجنس بازی و سایر اقدامات ضد فرهنگی دیگه هم باید بود، انفعال در برابر تهاجمات فرهنگی بزرگترین خطریه که کشور رو تهدید میکنه
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    7 1
    مگه شهر چراگاه که مردمش مثل چوپان ها سگ دارند قانون گذار و مجریان قانون چرا کاری نمی کنند
  • یونس IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    6 1
    باید سگ های ولگرد از بین بروند
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
      4 3
      باید سگ بازها رو از بین برد
  • ایرانم آباد IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    4 1
    صبح شنبه ۱۱ اردیبهشت اولین مراجعه کننده به خانه بهداشت محل کار خواهرم یک سگ گزیده بود . بچه ای ۹ ساله که در بالکن خانه اش در روستایی در شمال خواب بود و سگ دلگرد وارد حیاط خانه شده و با رفتن به بالکن خانه بچه را دریده و مادرش با سر و صورت زخمی و خونین اورا به مرکز بهداشت برده بود که خواهرم آنها را به مرکز بهداشت مرکزی برای انجام درمان و تزریق واکسن هاری ارجاع داد ‌ . تمام شهر ها و روستاهای کشور پر شده از سگ ولگرد و با صاحب . اگر مردم در خانه خود هم از دست این سگها امنیت نداشته باشند واویلا .
  • فش نیوز IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    2 0
    مصائب مردم یکی دو تا نیست که..
  • مهدی کوهستانی IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    5 1
    متاسفانه سگ گردانی در شهر رشت معظل بزرگی شده که مسئولین اصلا توجهی ندارند. فقط وقتی یک حادثه پیش میاد چند روز برخورد و سختگیری میشه و بعد دوباره روز از نو روزی از نو.
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
      1 5
      این سگهای خانگی که خطرناک نیستند اکثرا هم فانتزی هستند
  • حسیبن منصور حلاج IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    8 0
    سگها بصورت گله ای و دسته جمعی بسیار خطرناک هستند و تبدیل به گرگ درنده میشوند کودکان هم بی دفاعانی هستند که معرف حضور همه هستند ونیازی به شرح و توضیح ندارند این وسط جای افرادی خالیه که در این خصوص صاحب وظیفه هستند. بهتره فکری بحال آنها بشه تا بفکر انجام وظایفشان باشند.
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    2 1
    همیشه این حرفارو تکرار میکنید ولی عملا اتفاقی نمیفته بابا مطالبه عمومی بشه
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    2 0
    آقا این سگ های ولگرد رو جمع آوری کنید و به چین ارسال کنید چینیها از گوشت سگ خیلی خوششان میاد حتما این کار رو بکنید هم برای مملکت درآمد ایجاد میشه هم کمکی به کشور دوست و عزیز دل چین می گردد
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    2 1
    والا بکشیدشون اون احمق هایی رو هم که از سگهای وحشی دفاع میکنند بندازید جلوی سگای وحشی
  • آریا IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    0 5
    چگونه وبا چه وجدان انسانی فرمان قتل سگها رامیدهید سگها در طول تاریخ بشری همیشه همراه ویاورانسانها بوده ان سگها از خیلی انسان نماها بهترن ولی اگر میخواهید نسل سگهای به اصطلاح ولگرد را از بین ببیرید راه حلش شکنجه وکشتار نیست بلکه دولت و دست اندرکاران محیط زیست اقدام به عقیم سازی بکنند کاری که در اروپا به شکل خیلی منطقی پیاده شده است .
    • حسیبن منصور حلاج IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      2 0
      قتل سگها بوسیله انسانها جای تاسف داره یا قتل انسانها بوسیله سگها ا؟ قدری انصاف خوب چیزه
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 0
      اووووه تیریپ روشنفکری !!!!!! برو بابا عمو خودت رو گرفتی خیار
  • حمید IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    3 0
    شهرها مورد تسخیر سگهای ولگرد قرار گرفته و شهرداری ها هم کاری نمیکنند. میبایست سگها را معدوم کرد و این از اهم وظایف شهرداریها است.
  • کمال سبزی IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    1 0
    بهتره بجای نقد وتفسیر سگها را ازمحیط زندگی دور کنیم خلق وخوی وحشی گری سگ هیچاه متوقف نخواهد گردید.بچه های معصوم چه گناهی کرده اند طعمه سگهای هار بشن هرکی دم از حمایت از حیوانت میزنه خودش را جای پدر ومادرهای داغدار بزاره ژست محیط دوستی الکیه دوستان خودتان راگول نزنید.
  • ن.ف IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    0 0
    تا وقتی به سگ کرم ریخته نشه کار ندارن ، یا اگر نگهبان باشه حمله میکنه
    • سعید IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
      0 0
      شما آخر شب داری از سر کار برمیگردی با دیدن یه گله سگ از کنارشون رد شو کرم هم نریز ببین چی کارت میکنن. همون ضربان قلبت اگه به خاطر دیدن سگها یه مقدار بالا بره براشون کفایت میکنه. ترسو بو میکشن و...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس