جبلی: پیام انقلاب اسلامی برای مخاطبان بین‌المللی پیامی جذاب و شنیدنی است

آیین گرامیداشت پانزدهمین سالگرد تاسیس شبکه پرس تی وی با حضور پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما، احمد نوروزی معاون برون مرزی و کارکنان شبکه‌های برون مرزی صداوسیما برگزار شد.

به گزارش مشرق، پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما، در آیین گرامیداشت پانزدهمین سالگرد تاسیس شبکه پرس تی وی، ضمن قدردانی از زحمات مدیران و کارکنانی که برای بالندگی این شبکه در این سال‌ها تلاش کردند گفت: شبکه پرس تی وی از برندهای قابل احترام و قابل افتخار رسانه ملی و منظومه رسانه‌ای جمهوری اسلامی است که توانسته به خوبی جایگاه تاثیرگذارش را در حوزه بین‌الملل و در حوزه مخاطب خودش و همچنین فضای رسانه‌ای کشور اثبات و برندش را ایجاد کرد.

جبلی افزود: پرس تی وی شبکه‌ای کاملا شناخته شده است و علتش در نقطه‌ای است که رقبای ما در آن نقطه، امتیاز ندارند. پرس تی وی در امکانات مادی، قدرت پوشش جهانی، قدرت حقوقی بین المللی و دیگر حوزه‌های مادی مرتبط، از رقبای خود ضعیف‌تر و کم‌توان‌تر است. اما این شبکه و رسانه‌های جمهوری اسلامی نقطه قوتی دارند که هیچکدام از رقبای شبکه‌های رقیب ما از آن برخوردار  نیستند و آن امتیاز چیزی نیست جز انقلاب شکوهمند اسلامی مردم ایران که افتخار و ذخیره جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس صداوسیما ادامه داد: در واقع، گفتمان انقلاب اسلامی و گفتمانی که از آن فرهنگ مقاومت، حمایت از مظلوم، صدای بی صدایان بودن و مقاومت در برابر اشغال و تجاوز از آن استخراج شده؛ چیزی است که رقبای ما از آن برخوردار نیستند.

جبلی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی یک نقطه عطف در تاریخ بشر بوده، افزود: انقلاب اسلامی در دوره معاصر پس از انبیا که تاریخ زندگی بشر را تغییر دادند، بارزترین و مهمترین اتفاق بود. اکنون آثار وجودی انقلاب اسلامی ایران و تاثیراتی که بر جغرافیایی سیاسی جهان و رفتارها، باورها، نگرش ها و رویکرد ملت‌های جهان بر جای گذاشته قابل انکار نیست به طوری که می‌توان گفت انقلاب اسلامی در هیچ جای جهان مجهول و ناشناخته نیست و تاثیرات خودش را بر جای گذاشته است.

انقلاب اسلامی، نقطه قوت رسانه‌های برون مرزی ایران

وی عنوان کرد: رانتی که شبکه‌های رسانه‌های جمهوری اسلامی از آن برخوردار هستند انقلاب اسلامی ایران و فرهنگ انقلاب اسلامی است. امتیاز و عقبه فکری و گفتمانی که رسانه‌های ما از آن برخوردار هستند چیزی است که فقط مختص رسانه‌های ماست و رسانه‌هایی که در این مدار و گفتمان قرار می‌گیرند از این امتیاز برخوردار هستند. ما باید این نقطه تفاوت و تمایز را عمیقاً باور داشته باشیم و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنیم. اگر به این نقطه تمایز توجه نکنیم، نه‌تنها رویشی نخواهیم داشت بلکه در صحنه رقابت عقب خواهیم افتاد.

جبلی گفت: اگرچه رقبای ما در عرصه مادی از ما جلوتر هستند، اما پیام انقلاب اسلامی و روح مقاومت برای مردم دنیا فارغ از دین، مذهب، جغرافیا، تاریخ و فرهنگ، پیامی جذاب و شنیدنی است. بدین ترتیب، رسانه‌های ما با تبعیت از گفتمان انقلاب اسلامی و گفتمان مقاومت طرفدار مظلومان و کسانی هستند که بر اثر ظلم، استکبار و استبداد جهانی، صدایشان به جایی نمی‌رسد. بنابراین این نقطه امتیاز ماست که باید قدر آن را بدانیم.

رئیس سازمان صدا وسیما گفت: در دوره تحولی جدید در رسانه ملی و تاکید بر دو شعار هویت محوری و عدالت گستری که بارها مطرح شده چیزی غیر از این نیست. ما باید هویت خودمان را به درستی در رسانه ملی تشخیص بدهیم و بر اساس آن هویت، اقدامات، برنامه‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود را شکل دهیم. همچنین بر اساس سرفصل بسیار گسترده عدالت موظف هستیم عادلانه و با رویکرد منصفانه، تمام ظرفیت‌ها، توان‌ها و استعدادها و آنچه را که به بالندگی کشور کمک می‌کند اولا تشخیص داده و شناسایی کنیم و در قاب تصویر هم نشان دهیم. در عرصه جهانی هم به همین ترتیب؛ شعار هویت محوری و عدالت گستری برای رسیدن به پیشرفت شعاری است که فقط مختص شبکه‌های داخلی صدا و سیما نیست بلکه سرفصل و محور فعالیت‌های تمام منظومه رسانه‌ای رسانه ملی هست و خواهد بود.

اگرچه رقبای ما در عرصه مادی از ما جلوتر هستند، اما پیام انقلاب اسلامی و روح مقاومت برای مردم دنیا فارغ از دین، مذهب، جغرافیا، تاریخ و فرهنگ، پیامی جذاب و شنیدنی است

اهمیت و ارزش پیام رسانه‌های برون مرزی باید درک شود

جبلی گفت: ما باید بیشتر از اینها تلاش کنیم تا اهمیت، ارزش، تاثیر و ماندگاری پیام رسانه های برون مرزی خودمان را به عنوان یک افتخار و سرمایه برای جمهوری اسلامی و سازمان صدا و سیما درک‌ کنیم. بارها این جمله را از مرحوم طالب‌زاده می‌شنیدیم که می‌گفتند اگر فقط هزینه یک موشک بالستیک را خرج رسانه‌های برون مرزی کنید این رسانه‌ها متحول خواهند شد.

امیدوارم در این دوره جدید و با توجه به حاکم بودن نگاه بین‌المللی، امتی و استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی بتوانیم از این ظرفیت ها در سازمان و ظرفیت‌های بسیار ارزشمند در حوزه برون‌مرزی گاهای بزرگ‌تر و موثرتری را برداریم.

احمد نوروزی، معاون برون مرزی صداوسیما و مدیر شبکه پرس تی وی نیز در این مراسم با اشاره به شرایط رسانه ای که پرس تی وی در آن متولد شد، گفت: پانزده سال پیش، فضای رسانه‌ای که پرس‌تی‌وی در آن قدم گذاشت به طور کلی با آنچه امروز می بینیم تفاوت معناداری دارد. تقریباً در ابتدای راه اندازی پرس‌تی‌وی شاهد شرایطی بودیم که روایت عمومی در خصوص موضوعات جهانی در اختیار رسانه‌های جریان اصلی بود و از سوی دیگر رسانه‌های دارای برد گسترده که بتوانند نگاه‌های جایگزین را ارائه کنند چندان موجود نبودند.

رسانه‌های برون مرزی، چالشی برای رسانه‌های جریان اصلی

معاون برون مرزی صداوسیما گفت: با افتتاح العالم در حوزه عربی، یک روایت ثانویه از موضوعات جهانی توسط رسانه‌های جایگزین شکل گرفت و با پیدایش پرس‌تی‌وی فضایی فراهم آمد که این روایت جایگزین در حوزه انگلیسی زبان هم قابلیت انتشار داشته باشد و روایت غالب رسانه‌های جریان اصلی را به چالش بکشد.

نوروزی تاکید کرد: پرس تی وی توانست فضای رسانه‌ها را تغییر دهد و منجر به ارائه روایتی جایگزین شد به طوری که حتی باعث شد رسانه‌های جریان اصلی هم درصد بالاتری از روایت‌های انتقادی را در دستور کار خود قرار دهند.

جبلی: پیام انقلاب اسلامی برای مخاطبان بین‌المللی پیامی جذاب و شنیدنی است

وی گفت: در واقع، رسانه‌های جریان اصلی حداقل سعی می‌کنند تا به شکل کاملاً یک‌سویه موضوعات را پوشش ندهند. علی‌رغم وجود چند رسانه جایگزین، اما رسانه‌ای که توانست در کسوت رسانه‌های جایگزین، پیشتاز صنعت تلویزیونی باشد پرس تی وی بود. الهام‌بخشی پرس تی وی تا سال‌ها ادامه داشت و این رهبری روایت ثانویه از موضوعات جهانی را توانست به خوبی ادامه دهد.

 بارها این جمله را از مرحوم طالب‌زاده می‌شنیدیم که می‌گفتند اگر فقط هزینه یک موشک بالستیک را خرج رسانه‌های برون مرزی کنید این رسانه‌ها متحول خواهند شد

مدیر پرس تی وی با اشاره به مشکلات و محدودیت های پیش روی فعالیت پرس تی وی گفت: در گذر سال‌ها اتفاقات جهانی، به ویژه محدودیت‌ها و مسائلی که برای پرس تی وی خلق شد و شاید تا حدودی از اینکه پرس تی وی پیشروی روایت‌های ثانویه باشد، فاصله گرفتیم. کشورهای دیگر با سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه خود، موفق شدند مخاطبان خوبی را برای خود دست و پا کنند.

شکست تحریم‌ها و محدودیت‌ها علیه رسانه‌های برون مرزی

وی گفت: با این حال، اعمال محدودیت‌ها و تحریم‌ها قرار نیست همیشه همان شکل که وضع می‌شود تاثیرگذار هم باشد. در خصوص تحریم‌ها، شاید طراحی اولیه بر این است که تغییر رفتاری را در کشور مورد هدف ایجاد کنند و یا از مسیری که انتخاب کرده عدول کند. اما شاهد آن بودیم که این تحریم‌ها شکست خورد و در حوزه رسانه نیز این اتفاق افتاده است.

نوروزی ادامه داد: افزایش تحریم‌ها و محدودیت‌ها باعث شد تا پرس تی وی با کنار زدن محدودیت‌ها و تحریم‌ها، به شکل دیگر تاثیرگذاری خود را حفظ کند. درواقع، پرس تی وی از یک مقطعی وارد روایتگری سوم شد.

وی با اشاره به اینکه دوران روایت‌گری ثانویه سپری شده، افزود: ما در موارد متعدد، شاهد روایتگری سوم از سوی پرس تی وی بودیم که برای مثال می‌توانم به تجربه سال گذشته در جریان عملیات سیف القدس، جنگ ۱۱ روزه، اشاره کنم که می‌توانم بگویم تلویزیون پرس تی وی متفاوت‌ترین تلویزیون در جهان بود که این جنگ را پوشش داد. در این جنگ، تلویزیون‌های جریان اصلی که مشخص بود به چه شکل کار می‌کنند و در تلویزیون‌های جایگزین هم شاهد بودیم که تلاش می‌شد به گونه‌ای این مطلب ارائه شود که گویی دو سوی یک نزاع و زد و خوردی وجود دارد.

معاون برون مرزی افزود: در حالی که برای پرس تی وی منازعه به این شکل بود که این نبرد، نبرد بین یک اشغالگر و ملتی است که در حال مبارزه در برابر اشغال هستند. بنابراین، پرس تی وی در ۱۱ روز جنگ، به شکل کامل و مبسوط آنتن خود را به این جنگ و پوشش مجاهدت مبارزان فلسطینی در اراضی اشغالی اختصاص داد.

نوروزی ادامه داد: تاثیر این نوع روایتگری را می‌توانستیم در مخاطب هم ببینیم. در همان زمان، روزنامه‌نگاران آمریکایی توییت می‌زنند که اگر می‌خواهید لحظه به لحظه از آخرین اتفاقات فلسطین مطلع شوید پرس تی وی را دنبال کنید چون خود ما هم این شبکه را می‌بینیم.

مدیر پرس تی وی عنوان کرد: خاص بودن رسانه‌های معاونت برون مرزی به ویژه شبکه پرس‌تی‌وی از این حیث است که موضوعاتی را مورد توجه و اهتمام قرار می‌دهند که حقیقتا هیچ رسانه‌ای دیگری در دنیا آنها را پوشش نمی‌دهند. لذا ایده اولیه راه اندازی پرس تی وی این بود که برای مخاطب جهانی، یک روایت جایگزین از موضوعات جهانی ارائه شود و به مرور، به این سمت حرکت کردیم که در رسانه‌های برون مرزی به ویژه پرس تی وی، یک روایت ایرانی از موضوعات ایران، منطقه و جهان ارائه شود.

نوروزی گفت: فعالیت‌هایی که توسط رسانه‌های معاونت برون مرزی به عنوان پیشتاز این جبهه شروع شد و بعد هم توسط رسانه‌های مقاومت ها توانستند به قوت و قدرت ادامه دهند، این روند نیازمند یک بازتعریف جدی دارد چرا که با توجه به محدودیت‌های جهانی جدیدی که شکل گرفته، بتوانیم خودمان را برای مسیر آینده بتوانیم آماده تر کنیم.

پرس تی وی در ۱۱ روز جنگ، به شکل کامل و مبسوط آنتن خود را به این جنگ و پوشش مجاهدت مبارزان فلسطینی در اراضی اشغالی اختصاص داد. تاثیر این نوع روایتگری را می‌توانستیم در مخاطب هم ببینیم. در همان زمان، روزنامه‌نگاران آمریکایی توییت می‌زنند که اگر می‌خواهید لحظه به لحظه از آخرین اتفاقات فلسطین مطلع شوید پرس تی وی را دنبال کنید چون خود ما هم این شبکه را می‌بینیم

وی ادامه داد: در گذشته این حجم از محدودیت هایی که ما امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم وجود نداشت. زمانی می توانستند در انواع ماهواره ها و تلویزیون های کابلی حضور داشته باشید، دفاتر شبکه ها به راحتی فعالیت داشتند، در همه جا می توانستید خبرنگار داشته باشید و از همه مهمتر روی وب آزادی عمل قابل توجه داشتید. همه اینها در گذر سال ها و با توجه به عملکرد که رسانه های جبهه مقاومت، دچار مضایق و تنگناهای عجیب شده است؛ به شکلی که به دفعات متعدد بسیاری از دسترسی‌های ما قطع شد و با توجه به حاکمیت گسترده‌ای که روی وب اعمال می شود، تلاش گسترده‌ای صورت می گیرد که این پیام از طریق وب که یک مزیت رقابتی قابل توجه معاونت برون مرزی و پرس تی وی محسوب می‌شود انتشار پیدا نکند. در برخی از پلتفرم ها مثل گوگل و یوتیوب، این قضیه به وضوح مشهود است و فکر می کنم حدود هشت بار صفحه اصلی پرس تی وی در یوتیوب محدود و حذف شده است. در پلتفرم های دیگر که در ظاهر، صفحه شما موجود است اما اجازه انتشار پیام را با پلتفرم های پیچیده نمی‌دهند.

نوروزی گفت: همه این محدودیت ها نشان می دهد که مسیر ما، مسیر درست و دقیقی است و به همین دلیل، اجازه انتشار نگاه جایگزین را نمی دهند. ما باید در این حوزه، بررسی مجددی را انجام دهیم که البته در طی چند ماه اخیر کارهای خوبی شکل گرفته است.

جبلی: پیام انقلاب اسلامی برای مخاطبان بین‌المللی پیامی جذاب و شنیدنی است

وی افزود: به همان شکل که تحریم های اقتصادی و افزایش فشارها باعث یافتن راه‌های جایگزین برای کشورهای هدف شد، در حوزه رسانه هم افزایش فشارها منجر به یافتن مسیرهای جدیدی برای ما در پرس تی وی شد که تا قبل از آن حتی به آن فکر هم نمی‌کردیم.

اقدامات جدید برای محافظت از پیام رسانه‌های برون مرزی در فضای وب

وی با اشاره به اقدامات جدید معاونت برون مرزی با محوریت حفاظت از پیام گفت: اگر هدف بر این است که پیام جمهوری اسلامی در سطح جهانی منتشر نشود و پیچیده‌ترین اقدامات برای جلوگیری از انتشار صورت می گیرد، ما هم به نوبه خود، پیچیده ترین روش ها را به کار گرفتیم تا انتشار حداکثری پیام جمهوری اسلامی محقق شود. در این مدت کارهای نوینی انجام شده که می توانم بگویم ماهانه چند ده میلیون به مخاطب برون‌مرزی اضافه کرده است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در این مراسم گفت: به عنوان عضو جدید دستگاه دیپلماسی و همکار شما در حوزه دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای، پانزدهمین سالگرد تاسیس شبکه بین المللی و معتبر پرس تی وی را خدمت یکایک اعضای پرتلاش و جهادگر این مجموعه تبریک عرض می کنم.

پرس تی وی، صدای مظلومان عالم

کنعانی افزود: شبکه پرس تی وی نه تنها صدای بی‌صدایان، بلکه صدای مظلومان و حق طلبان عالم است و معتقدم که در طول این سال‌ها به رغم همه مشکلات، تنگناها و شیطنت‌هایی که تلاش کردند مانع رسیدن صدای این شبکه به گوش افکار عمومی جهان شوند، به حمدالله پرس تی وی با قوت و اقتدار این کار را در تراز رسانه های بزرگ بین المللی انجام داد و امیدوار هستیم که با تلاش یکایک مجموعه پرتلاش و با انگیزه و جهادگر مجموعه پرس تی وی و صداوسیما، این صدا را به عنوان صدای مقاومت و مظلومان، در جهان رساتر باشد بتوانند وظیفه و رسالت جهانی خودش را به بهترین شکل به انجام برساند.

در این مراسم علیرضا خدابخشی معاون سیاسی و محسن برمهانی معاون سیما حضور داشتند و از و زینب مهنا همسر مرحوم نادر طالب زاده پژوهشگر و مجری صداوسیما تقدیر شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس