کد خبر 1394186
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰
امدادرسانی هلال احمر به زلزله‌زدگان هرمزگان

اگر چه روستای سایه خوش در این زلزله با خاک یکسان شد و هراس را بین مردم هرمزگان افکند اما حضور میدانی مدیران این استان در محل حادثه و مدیریت بحران در کمترین زمان ممکن مهمترین دستاورد حادثه امروز بود.

به گزارش مشرق، نخستین زمین لرزه با وقوع زلزله ۶.۱ ریشتری در ساعت ۲ و ۲ دقیقه بامداد آغاز شد و براساس اعلام مرکز لرزه نگاری کشوری تا ساعت ۱۱ و ۴۸ دقیقه ۴۱ زلزله در استان هرمزگان بوقوع پیوسته است که کانون ۳۵ مورد از این زلزله ها بندر خمیر، پنج مورد بندر کنگ و یک زلزله بندر چارک بوده است.

این زلزله نه تنها سبب جان باختن پنج نفر از هموطنان و مصدومیت ۳۹ نفر شد، بلکه مردم ساکن در مناطق پیرامونی را نیز وحشت زده در نیمه های شب به خیابان ها کشاند به طوری که با تصمیم استانداری هرمزگان امروز ادارات استان تعطیل شده است.

سه زلزله قوی بالای ۶ ریشتر در مدت کمتر از هشت ساعت در بندر خمیر ثبت شد که قوی ترین آن ۶.۳ ریشتر قدرت داشت به طوری که به گفته مهدی دوستی استاندار هرمزگان روستای سایه خوش بندر خمیر به عنوان مرکز زمین لرزه‎های بامداد تقریباً به طور کامل تخریب شده است.

نکته ای که در زمین لرزه های امروز و مدیریت بحران صورت گرفته از سوی استانداری هرمزگان نشان می دهد که با وجود زلزله های مکرر، زمان وقوع آن که بامداد بوده و پیش از وقوع زلزله ۶.۱ ریشتری، پیش لرزه‌ای ثبت نشده است، مدیریت استان و در راس آنها استاندار به عنوان نماینده عالی دولت توانسته است در کمتر از ۱۲ ساعت کار ارزیابی خسارات، پیگیری مصدومان و حادثه دیدگان و امدادرسانی به بازماندگان زلزله انجام شود به طوری که حدود ساعت هشت صبح اتمام عملیات جست و جو اعلام شد.

مروری بر آنچه از بامداد امروز در استان هرمزگان رخ داده، خالی از لطف نیست زیرا نمای دیگری از تلاش دولتمردان را برای قرار گرفتن در کنار مردم بویژه در زمان وقوع بحران ها آشکار می سازد؛ در نگاه نخست زلزله اول ساعت ۲ و ۲ دقیقه بامداد در بندر خمیر رخ داد و به دنبال آن و در یک فاصله زمانی دو ساعته ۱۳ پس لرزه دیگر در همین منطقه رخ داد که آخرین مورد آن باز هم ۶.۱ ریشتر در ساعت ۴ صبح بود.

حضور در کانون زلزله از ساعات اولیه وقوع حادثه

در دقایق اولیه وقوع نخستین زمین لرزه و در حالی که فعل و انفعالات زمین شناسی و در نتیجه آن وقوع زلزله در حال روی دادن بود، نشست فوق العاده بحران به ریاست استاندار در استانداری هرمزگان آغاز شد زیرا در همان نیم ساعت نخست ۶ زلزله دیگر نیز در حد فاصل بندر خمیر و قشم در دریا رخ داده بود و فرماندار و نیروهای امدادی منطقه به محل حادثه اعزام شده بودند.

پس از این جلسه استاندار بالافاصله عازم مناطق زلزله زده شد تا هماهنگی بین دستگاهها در امدادرسانی به مردم بیشتر شود؛ مهدی دوستی پس از حضور در مناطق زلزله زده اعلام کرد که نجات افراد از زیر آوار بویژه در روستاها و انتقال امکانات امداد و نجات به منطقه در اولویت قرار دارد و در کنار آن وصل شدن برق مناطقی که در کنانون زلزله قرار داشتند و نیز خدمت رسانی به مردم و توزیع اقلام مورد نیاز آنها پیگیری می شود.

البته خسارات این زمین لرزه به خانه ها محدود نبود و آنطور که مهدی دوستی در سخنان خود اشاره داشت، بخشی از راهها و پل ها در راه های مواصلاتی استان نیز تخریب شده اند و از این رو از مردم خواسته شد تا از تردد در مسیرهای بین شهری خودداری کنند.

با آغاز عملیات ارزیابی و بازدید از مناطق زلزله زده، در نخستین آمار اعلامی مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان آمار سه کشته و هشت نفر مصدوم را تایید کرد و ساعتی بعد  (حدود ساعت ۶ بامداد) استاندار هرمزگان اعلام کرد که این زمین لرزه ها تاکنون ۵ کشته و ۱۹ زخمی بر جا گذاشته است.

عملکرد مدیران استان هرمزگان در مدیریت بحران زلزله اخیر را می توان در راستای تاکید رییس جمهور به مدیران دولت مبنی بر حضور در بین مردم و پیگیری موضوعات از نزدیک نیز ارزیابی کرد چنانچه آیت الله رئیسی نیز در سفرهای استانی نشان داده است که برای پیگیری حقوق مردم حاضر است ساعت ها زمان صرف کرده و در شهر و روستا پای درد دل مردم بنشیند و با محرومان همنشین باشد.

نکته حایز اهمیت دیگر در زمین لرزه های امروز هرمزگان، اسکان موقت حادثه دیدگان در کمترین زمان ممکن است به طوری که عملیات نجات و جست و جوی افراد مانده در زیر آوار تا صبح امروز ادامه داشت و حدود ۶ ساعت پس از وقوع زلزله اولیه، استاندار هرمزگان از پایان عملیات جستجو برای یافتن مجروحان احتمالی از زیر آوار خبر داد و گفت: مطابق بررسی به عمل آمده خوشبختانه هیچ کس زیر آوار نمانده است.

اکنون دستگاههای امدادی در کمتر از ۱۲ ساعت از وقوع زلزله اولیه، وارد مرحله دوم امدادرسانی شده اند که همان اسکان حادثه دیدگان چادرها است اما به دلیل گرمای شدید هوا چادرهای امدادی مکان مناسبی برای اسکان موقت مردم نیست و به گفته استاندار هرمزگان برای اسکان زلزله زدگان به ۴۰۰ دستگاه کانکس نیاز است.

دوستی در جریان بازدید از روستای زلزله زده سایه خوش بخش مهران شهرستان بندرلنگه افزود: تنها راه اسکان زلزله زدگان کانکس است و این میزان را باید از چند کارخانه تامین کرد.
وی ادامه داد: نیروهای امدادی از لحظات اول وقوع زمین لرزه های بالای سه ریشتر در منطقه حضور داشته و مشغول خدمات رسانی به مردم بوده و هستند.

استاندار هرمزگان خاطر نشان کرد: چادر به اندازه کافی وجود دارد و غذای گرم به میزان مورد نیاز به اهالی توزیع می‌شود، آب شرب هم تامین شده است.

وی درباره چاره اندیشی برای اسکان مردم در وضعیت هوای گرم تابستان توضیح داد: گام اول این است که یکسری چادرهای سالنی ایجاد کرد تا با بهره‌گیری از کولرهای گازی ایستاده تهیه شده از سالن های تربیت بدنی بتوان سرمایش را در این سالن جهت قابل اسکان کردن آن برای مردم تامین کنیم.

استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: برق مورد نیاز را هم تا زمان تامین برق پایدار بایستی با ژنراتور تامین کرد و گام بعدی تهیه کولر از دستگاه های دولتی مانند آموزش و پرورش و سایر اداره‌ها است کولرهای مردم هم هست.

پیگیری مشکلات مردم زلزله زده در سطح ملی

تلاش مسئولان برای امدادرسانی به مناطق زلزله زده به هرمزگان محدود نشد؛ در سطح کلان و ملی نیز محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در نخستین ساعات پس از وقوع زلزله در حوالی بندر خمیر استان هرمزگان، در گفت و گوی تلفنی با استاندار هرمزگان در جریان آخرین وضعیت پس از وقوع زلزله و اعزام تیم‌های ارزیاب قرار گرفت و بر آماده باش کامل نیروهای امدادی استان هرمزگان تاکید کرد.

مخبر با تاکید بر رسیدگی فوری به زلزله زدگان، از استاندار هرمزگان خواست حداکثر توان و سرعت خود را برای آواربرداری و امدادرسانی به مردم زلزله زده بکار گیرند.

احمد وحیدی وزیر کشور نیز در گفت و گوی تلفنی با استاندار هرمزگان، ضمن در جریان قرار گرفتن آخرین گزارش از خسارات زلزله هرمزگان دستور داد تا امکانات لازم برای امدادرسانی به حادثه‌دیدگان به سرعت ارسال شود.

از سوی دیگر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تماس تلفنی با رییس اورژانس کشور و رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با صدور دستور رسیدگی فوری به آسیب دیدگان زلزله در هرمزگان از رییس سازمان اورژانس کشور خواست جهت پیگیری وضعیت مصدومین زلزله به این استان سفر کند.

دکتر بهرام عین اللهی خواستار رسیدگی فوری و آمادگی مراکز درمانی بیمارستان‌های این استان و بسیج همه امکانات برای پذیرش مصدومان حادثه زلزله شب گذشته هرمزگان شد و از رییس دانشگاه علوم پزشکی خواست تا خدمات درمانی مطلوب به مصدومان حادثه زلزله با سرعت انجام گیرد.

وزیر بهداشت همچنین به جعفر میعادفر، رییس اورژانس کشور ماموریت داد تا در محل حادثه حاضر شود.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس