کد خبر 1393472
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
مرگ مغزی غیرقابل برگشت است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اهمیت اهدای عضو از بیمار مرگ مغزی، گفت: پدیده مرگ مغزی غیرقابل برگشت است و با کما کاملاً متفاوت است.

به گزارش مشرق، علیرضا زالی، با اشاره به پیشرفت‌های نوین در حوزه پیوند اعضا در کشور، افزود: با حضور اساتید حاذق ایرانی امروز جایگاه بسیار مطلوبی در عرصه پیوند عضو در منطقه داریم و کارنامه درخشانی در پیوند اعضا به ویژه در سال‌های اخیر داشته ایم.

وی، پیوند عضو را باعث نجات جان افراد برشمرد و گفت: با پیوند اعضا دریچه نوینی در مقابل بیمار گشوده می‌شود و علاوه بر حیات دوباره کیفیت زندگی وی نیز ارتقا می‌یابد به نحوی که می‌تواند در عرصه‌های مختلف اجتماعی فردی فرهنگی و علمی به خوبی نقش آفرینی کند.

زالی، مهرورزی، محبت، ایثار، نوع دوستی، توجه به همنوعان را جزو خصایل و فرهنگ ایرانیان برشمرد و خاطرنشان کرد: آمار پیوند اعضا در کشور متناسب با این فرهنگ ایرانی نیست و نیاز به کارهای فرهنگی در این خصوص است.

وی افزود: با اهدای عضو از یک بیمار مرگ مغزی می‌توان زندگی بسیاری از افراد را نجات داد. گاهی یک پیوند باعث نجات جان ۱۷ نفر می‌شود و باعث تغییر زندگی و یا کیفیت زندگی آنها می‌شود که برای این اقدام خیرخواهانه و ایثارگرانه خانواده اهداکنندگان احترام ویژه قائل هستیم.

به گفته زالی، امروزه ایران در عرصه پیوند کلیه، پیوند مغز استخوان و پیوند لاپاروسکوپیک کلیه در جایگاه بسیار ممتاز جهانی قرار دارد و این دستاوردها بسیار چشمگیر هستند.

وی با اشاره به تأثیر شیوع ویروس کرونا بر پیوند اعضا در جهان، افزود: پاندمی کرونا حدود ۵۰ تا ۷۵ درصد پیوند عضو را در جهان دستخوش تغییر کرد که در ایران این تأثیرگذاری حدود ۵۳ درصد بوده است. در این دوران پیوند عضو را متوقف نکردیم اما با ملاحظات بیشتری انجام دادیم.

زالی تاکید کرد: پدیده مرگ مغزی غیرقابل برگشت است و با کما یا کمای عمیق کاملاً متفاوت است. از نظر علمی وقتی به صورت متقن و با استدلال مرگ مغزی بیماری محرز شد دیگر برگشتی برای بیمار وجود ندارد.

به گفته وی، فرایند اثبات مرگ مغزی بسیار پیچیده است و چندین بار آزمایش‌ها و تست‌های مختلفی آزمایشگاهی، بالینی و پاراکلینیکی تکرار می‌شود.

زالی تاکید کرد: وقتی پس از انجام این تست‌ها و آزمایشات پزشک معالج یا کوردیناتور، مرگ مغزی بیمار را اعلام می‌کنند خانواده‌ها باید اعتماد کنند و موضوع را بپذیرند. زیرا اهدای عضو دارای یک زمان طلایی است و در صورتی که بگذرد اعضا طراوت خود را برای پیوند از دست می‌دهند.

وی ضمن تقدیر از ایثار خانواده اهدا کنندگان عضو خاطرنشان کرد: تصمیم بسیار سختی را در شرایطی ناگوار می‌گیرید. شما عزیزان کار بزرگی انجام دادید و ایثار شما قابل توصیف نیست و ثواب مستمری برای شما در پیشگاه خداوند وجود دارد.

زالی با اشاره به سختی کار کوردیناتورها به نقش برجسته آنها اشاره کرد و حمایت همه جانبه از آنها را لازم برشمرد و تاکید کرد: بدون شک مرکز ثقل تحقق پیوند؛ کوردیناتور است و اگر فعالیت و اقدامات وی نباشد پیوند عضو محقق نمی‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه از رسانه‌ها خواست تا با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی لازم در راستای ترویج فرهنگ اهدای عضو در جامعه گام بردارند.

وی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را پیشتاز در پیوند عضو برشمرد و با اشاره به اولین پیوندهای انجام شده در این دانشگاه اظهار کرد: با حمایت علمی و گسترش مراکز پیوند اعضا در راستای غنی‌تر شدن و توسعه این حوزه گام بر می‌دارد و به برنامه ریزی دانشگاه در این حوزه اشاره کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • عبدالله IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    2 0
    اوّلًا که دوروغ نه؛ ده‌روغ مي‌گوید مدّعي بیشرم که دهها مورد بیداری از کما را انکار نموده ثانیاً گیرم بفرض محال چنان باشد که مدّعي گفته! مجوّز سلّاخي را بازار پیوند از کدام شریعت گرفته؟ جسد مسلم حرمت دارد چه رسد به وقتی که هنوز دارد نفس مي‌کشد و السلام علیٰ من اتبع الهدیٰ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس