تلاش وزارت خارجه آمریکا برای فرافکنی درباره مذاکرات دوحه

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با ادعای مطرح‌شدن درخواست‌های غیرمرتبط با برجام از سوی ایران، گفت که در این مذاکرات پیشرفتی حاصل نشد.

به گزارش مشرق، بعد از ادعای «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره عدم پیشرفت در مذاکرات غیرمستقیم دوحه، وزارت خارجه آمریکا نیز این ادعا را تکرار کرد.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تایید پایان یافتن مذاکرات دوحه، مدعی شد: «همزمان که از تلاش‌های اتحادیه اروپا بسیار سپاسگزاریم، اما از اینکه ایران باز هم نتوانست به ابتکار اتحادیه اروپا پاسخ مثبت دهد و بنابراین هیچ پیشرفتی حاصل نشده است، ناامید شده‌ایم».

شبکه «سی‌اِن‌اِن» به نقل از این دیپلمات آمریکایی گزارش داد: «در دوحه، مانند گذشته، ما آمادگی خود را برای انعقاد و اجرای سریع توافقی مبنی بر بازگشت متقابل به پایبندی کامل به برجام بر اساس حدود یک سال و نیم مذاکرات، آشکارا اعلام کردیم».

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه ادعاهای خود افزود: «با این حال، ایران مانند گذشته در دوحه موضوعاتی را مطرح کرد که کاملاً غیرمرتبط با برجام بود و ظاهراً آماده تصمیم‌گیری اساسی در مورد اینکه آیا می‌خواهد توافق را احیا کند یا آن را دفن کند، نبود».

یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز در این‌باره مدعی شد: «مذاکرات - که با میانجی‌گری اتحادیه اروپا انجام شد - نه تنها پیشرفتی نداشت بلکه در یک نقطه راکد قرار گرفت، که در این مرحله به معنای عقب‌گرد است».

ادعاهای مقامات آمریکایی در حالی است که «محمد مرندی» تحلیلگر ارشد سیاسی با بیان اینکه مذاکرات در دوحه شکست نخورده و ادامه می‌یابد، گفت آمریکایی‌ها باید تضمین‌هایی را که تهران می‌خواهد ارائه کند. (جزئیات بیشتر)

شامگاه دوشنبه بود که مذاکرات رفع تحریم‌ها در دوحه پایتخت قطر پایان یافت.

این دور از مذاکرات از روز سه‌شنبه در شهر دوحه برگزار و باقری بدین منظور در رأس هیأتی به دوحه سفر کرد. وی دیروز و امروز با انریکه مورا هماهنگ کننده گفت‌وگوها به گفت‌وگو نشست. پیش از او هم «رابرت مالی» وارد دوحه شده بود. نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دوشنبه شب وارد دوحه شد و روز سه‌شنبه نیز با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر در این باره دیدار و گفت‌وگو کرد.

براساس توافق اخیر صورت گرفته در پی سفر جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و موافقت ایران و آمریکا، قرار شد مذاکرات رفع تحریم‌ها از سر گرفته شود. بدین منظور شهر دوحه پایتخت قطر طی دیروز و امروز (سه‌شنبه و چهارشنبه/ هفتم و هشتم تیرماه) میزبان این دور از مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا با واسطه اتحادیه اروپا بود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    2 0
    بایدتحریمهابرداشته بشه ومیشه
  • محمد IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    0 0
    ملت ایران از نگرانی بیجا و مضحک وزیرامورخارجه ایران نسبت به منافع رییس بزرگ روسیه کبیر خبر دارد و بابت این مسائل برای خود ونظام متاسف است و این قبیل مسائل جلو احیائ برجام را گرفته است البته اولیانوف هم نقش بسزایی در دوبهم زنی دارد
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    0 0
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس