مرندی: اگر آمریکا و اروپا عجله دارند، در مذاکرات وقت‌کشی نکنند - کراپ‌شده

تحلیلگر ارشد سیاسی با تاکید بر لزوم برداشته‌شدن تحریم‌ها علیه ایران جهت اجرای دوباره توافق هسته‌ای، گفت آمریکایی‌ها باید تضمین‌هایی را که تهران می‌خواهد ارائه کند.

به گزارش مشرق، «محمد مرندی» تحلیلگر ارشد سیاسی و متخصص مطالعات آمریکا بامداد پنجشنبه گفت که مذاکرات دوحه به منظور گفت‌وگو درباره موضوعات اختلافی باقیمانده از وین، شکست نخورده و ادامه خواهد یافت.

مرندی در گفتگو با شبکه «المیادین» توضیح داد: «انتظار نمی‌رفت که مذاکرات با یک راهکار مثبت، تنها در دو روز به پایان برسد. ما اظهارات رسانه‌ای مقامات آمریکا را جدی نمی‌گیریم».

وی تصریح کرد: «آمریکایی‌ها باید تضمین‌هایی را که ایران می‌خواهد ارائه دهند تا مطمئن شویم که مانند گذشته از پشت به ما خنجر نمی‌زنند. اروپایی‌ها امروز بیشتر به ایران علاقه دارند زیرا به دلیل جنگ در اوکراین به نفت آن نیاز دارند».

به نوشته وبگاه المیادین، این تحلیلگر ارشد سیاسی ایرانی ادامه داد: «باید تحریم‌ها برداشته شود تا بتوانیم دوباره توافق هسته‌ای را اجرا کنیم. مذاکرات در دوحه شکست نخورد و ادامه خواهد داشت».

مرندی همچنین افزود: «پس از تعلیق مذاکرات وین، ارتباطات متوقف نشد، اما آنچه در دو روز گذشته شاهد بودیم، مذاکرات متمرکز بود».

وی با بیان اینکه فشار اروپا برای ترغیب آمریکایی‌ها به برداشتن گام‌های جدی افزایش می‌یابد، گفت: «بایدن تحت فشار شدید مخالفان توافق است اما در عین حال از بحران انرژی و نفت رنج می‌برد و خواهیم دید کدام یک از دو طرف پیروز خواهد شد».

شامگاه دوشنبه بود که مذاکرات رفع تحریم‌ها در دوحه پایتخت قطر پایان یافت. در همین زمینه «علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه امشب به تهران بازمی‌گردند.

این دور از مذاکرات از روز سه‌شنبه در شهر دوحه برگزار و باقری بدین منظور در رأس هیأتی به دوحه سفر کرد. وی دیروز و امروز با انریکه مورا هماهنگ کننده گفت‌وگوها به گفت‌وگو نشست. پیش از او هم «رابرت مالی» وارد دوحه شده بود. نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دوشنبه شب وارد دوحه شد و روز سه‌شنبه نیز با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر در این باره دیدار و گفت‌وگو کرد. 

براساس توافق اخیر صورت گرفته در پی سفر جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و موافقت ایران و آمریکا، قرار شد مذاکرات رفع تحریم‌ها از سر گرفته شود. بدین منظور شهر دوحه پایتخت قطر طی دیروز و امروز (سه‌شنبه و چهارشنبه/ هفتم و هشتم تیرماه) میزبان این دور از مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا با واسطه اتحادیه اروپا بود.

«انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با فشرده خواندن مذاکرات در دوحه، گفت: «همکاری‌ها را با فوریت بیشتر برای به آنکه توافق کلیدی برای منع اشاعه و ثبات منطقه را به مسیر بازگردانیم ادامه خواهیم داد».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    4 1
    آقا تو رو سر جدتون ول کنین این گاوچرونهای حرومزاده رو، ازینا فقط شر میرسه و بس!! شما هم برجامو پاره کنین بریزین دور ببینین چه غلطی میتونن بکنن!!!
  • mojtaba SE ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    0 0
    مشرق جون واقعا مشکوک شدم به مرندی,چون دلیل اصلی علاقه ایشان با غربی های دشمن ایران رو نمیفهم!! ,اما میفهمم که علاقه شدید برای رابطه بیفایده ما با ارباباهی انگلیسی زبانش داره،،دروغ میگم یا افترا میزنم مشرق؟؟پاینده رهبر عزیزم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس