تحریم ها

یک منبع آگاه در وزارت خارجه قطر به «میدل ایست نیوز» خبر داد که دور جدید مذاکرات هسته‌ای برای احیای توافق هسته‌ای در قطر برگزار خواهد شد.

به گزارش مشرق، یک منبع آگاه در وزارت خارجه قطر در گفت‌وگوی اختصاصی با وبگاه «میدل ایست نیوز»، خبر داد که دور تازه مذاکرات هسته‌ای برای احیای توافق هسته‌ای در قطر برگزار خواهد شد.

روز شنبه، «جوزپ بورل» در سفر خود به تهران ضمن اعلام ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران، گفت که دور تازه مذاکرات نه در وین که در یک کشور منطقه‌ای و به طور خاص در یک کشور شورای همکاری خلیج فارس برگزار خواهد شد.

او گفت که این تصمیم برای آن گرفته شده که این مذاکرات در فرمت ایران و ۴+۱ و آمریکا نیست.

در پی اعلام این خبر، گمانه‌زنی‌هایی درباره محل این مذاکرات مطرح شد، اما یک مقام در وزارت خارجه قطر به «میدل ایست نیوز» گفت که این مذاکرات در دوحه برگزار خواهد شد.

در این راستا، شب گذشته نیز سفیر ایران در قطر با «ابراهیم فخرو» مدیر کل تشریفات وزارت خارجه قطر، دیدار کرد.

از سوی دیگر،  «محمد مرندی»، تحلیلگر ارشد سیاسی و متخصص مطالعات آمریکا، شب گذشته در گفت‌وگو با پایگاه «العربی الجدید» به احتمال انتقالی محل مذاکرات به قطر و اینکه ایران قطر را به عنوان کشوری دوست برای مکان مذاکرات انتخاب کرده، اشاره کرد و در ادامه گفت: مذاکرات چه در وین، چه در قطر یا عمان باشد سیاست دولت آقای سید ابراهیم رئیسی ایجاد روابط بهتر با همسایگان است و اکنون نتیجه این سیاست را می‌بینیم.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ماه‌های گذشته، بعد از وقفه در مذاکرات وین، به رویه همیشگی خود در متوسل شدن به عملیات‌های روانی و رسانه‌ای جهت مقصرنمایی ایران و سلب مسئولیت از خود روی آورده‌اند. این کشورها ابتدا با متصل کردن موضوع مذاکرات به جنگ اوکراین ادعا کردند که روسیه مانع از پیشبرد گفت‌وگوها شده است.

بعد از آنکه «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که موضوع درخواست ضمانت مسکو برای همکاری‌ با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه گفت‌وگوها نیست، کشورهای غربی به برجسته‌سازی یک موضوع ایران پرداخته و مدعی شدند درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.

یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین مخالفت‌های نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است. از جمله انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.

جوزپ بورل در نشست خبری اخیر خود در ایران، بار دیگر بخش‌هایی از این ادعاهای اثبات نشده را تکرار کرد. او گفت: «در یک مقطع مشخص، روسیه بسیار با توافق مخالف بود چون نفت ایران وارد بازار می‌شد و به یک منبع جایگزین برای روسیه تبدیل می‌شد. اما بعد از تماس‌هایی که ایرانی‌ها خودشان با روس‌ها داشتند روس‌ها مخالفتشان با توافق را کنار گذاشتند».

بورل همچنین درباره احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات وین ابراز تردید کرد. او گفت: نمی‌توانم بگویم که توافق نهایی چه زمانی حاصل خواهد شد و این‌که این اتفاق خواهد افتاد یا نه. اجازه بدهید ببینیم هفته آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. باید فضای مذاکرات را در جلسه بعد مورد ارزیابی قرار دهم. نمی‌توانم پیش‌بینی کنم.

وی همچنین گفت: «از حسن نیت طرف ایرانی تقدیر می‌کنم. از سمت طرف آمریکایی هم حسن نیت وجود دارد. اما هنوز نمی‌دانم آیا دو طرف قادر خواهند بود به اختلاف‌های سیاسی‌شان فائق بیایند یا خیر. چون مسئله الان مشکلات سیاسی است».

* زمان و مکان مشخص است/ چند ساعت آتی تصمیمات نهایی اتخاذ می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه امروز در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره مکان و زمان مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز خاطرنشان کرد: هم زمان قطعی شده و هم مکان تقریبا مشخص است. اجازه دهید تا چند ساعت آتی تصمیمات نهایی اتخاذ شود و درباره محل تصمیم نهایی اعلام خواهد شد. پیام‌ها رد و بدل و نظرات گفته شده است. ان‌شاءالله یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس میزبان خواهد بود و این ملاقات طی روزهای آتی و در همین هفته انجام خواهد شد. شاید تا پایان امروز با توجه به پیام‌هایی که رد و بدل می‌شود، مشخص خواهد شد. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    1 7
    با این دولت کار نابلد هیچ اتفاقی نمی افته فقط تحریم بیشتر میشه. الان به یک تیم حرفه ای نیاز داریم ، کجایی دکتر روحانی ؟، کجایی ظریف؟
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      4 1
      واقعا ساکت شو آلبانیایی.....
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      0 1
      برجام یک مصیبت عظمی بود. نه میشد آن را ادامه داد و نه می شود از آن بیرون آمد چون در هر دو صورت متضرر می شویم. اگر ترامپ یک کار خوب کرده باشد آن هم همین خروج از برجام بوده است . هر چند رو ح ا نی بموقع عکس العمل نشان نداد و به ضرر روی ضرر ادامه داد. ولی الآن بهترین کار برای خلاصی از برجام ادامه مذاکره با رعایت شدید خطوط قرمز ایران حتی سرسختانه تر از آن برای جلوگیری ازسواستفاده غربیها است در عین حال کار اصلی عبارت است است از خنثی سازی تحریمها که سلاح تحریم را اولا بی خاصیت ثانیا یخ جلوی آفتاب خواهد کرد.و مهمتر اینکه ما هم از برجام بیرون نیامده ایم و هم عملا برجام دیگر نمی تواند دست برنامه هسته ای را بسته نگه دارد و ضمنا ما در منظر افکار عمومی مقصر نخواهیم بود. دولت باید سرسختانه در مذاکره حاضر باشد ولی کار اصلی همان خنثی سازی تحریمهاست که باید با جدیت دنبال شود همینطور رسیدگی به کسانی که شرایط معیشتی مناسبی ندارند این شرایط با جدیت دنبال شود بعد از مدتی نه طولانی شرایط خوب خواهد شد الحمد لله شرایط هم بگونه شده است که با بالا رفتن قیمت نفت شرایط هم از لحاظ فروش هم از نظر قیمت به نفع ما در جریان است.خدا رو شکر
    • مرتضی IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      0 0
      این الکی یه چی گفته تا خون بقیه رو جوش بیاره. تدبیر کجاست، تفکر کجاست.
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    3 1
    مذاکرات رفع تحریم یا بتن ریزی؟!!!!
    • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      3 1
      رفع تحریم ونظارت برنعت صلح امیزهسته ای
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    3 1
    راه با یا بدون برجام برای ایران باز است. برجام دوزها خوشبختانه دیگر در راس نیستند و امروز می‌توان منافع کشور را مقدم بر منافع اشخاص گذاشت.
  • محمدایوب IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    2 1
    حرامیان آمریکایی بمب اتم در هیروشیما وناکازاکی وجنگ ویتنام را فراموش کردند جانیان بالفطره که سرزمینهای سرخپوستان را اشغال وغصب کردند حال به پاک ترین ومردترین نیروی نظامی در جهان تروریست میگویند یکی نیست به اینها بگوید مگر تا الان که سپاه را تحریم کردی سپاه معطل شما بوده مگر افساد طلبان سرمایه صهیونیست است که معطل نگاه شما باشد
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    2 1
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس