شیراز

فیلم‌ کوتاهی این روزها در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود که از تجمع تعدادی نوجوان و کشف حجاب و هنجارشکنی برخی در این جمع حکایت دارد.

به گزارش مشرق، دانیال معمار طی یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت: فیلم‌ کوتاهی این روزها در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود که از تجمع تعدادی نوجوان و کشف حجاب و هنجارشکنی برخی در این جمع حکایت دارد. فیلم در دو ، سه‌روز گذشته به اندازه کافی حاشیه درست کرده و عده‌ای حتی آن را شکست قانون حجاب در کشور دانسته‌اند. خبرهایی هم از برخورد قضایی با تعدادی از حاضران در این تجمع منتشر شده است. اما توجه به چند نکته در این زمینه ضروری است:

۱-اولا یادمان باشد که انتشار این دست فیلم‌ها، به معنای افزایش بی‌حجابی در جامعه نیست؛ یعنی بیشتر دیده‌شدن بی‌حجابان به معنای بیشتر شدن مخالفان با حجاب نیست. یعنی چه؟ برخی ها که تا دیروز ‌حجابشان را کمتر رعایت می‌کردند، امروز کشف حجاب کرده‌اند. قبح گناه کردن توسط عده‌ای بیشتر شکسته شده، اما گناهکاران زیادتر نشده‌اند. با این تفاوت که کاشفان حجاب، ظهور و بروز بیشتری دارند و بیشتر دیده می‌شوند. فرض کنید که قالپاق دزدان، امروز دست به دزدی‌های بزرگ‌تری هم می‌زنند. این به‌معنای بیشتر شدن دزدان جامعه نیست. دزدی‌ها به جهت بزرگ‌تر شدن، بیشتر دیده می‌شوند، ولی تعداد دزدان همان تعداد سابق است.

۲-بالاخره جمهوری اسلامی چه رویکرد و منطقی در مورد بی‌حجابان دارد؟ مشی کلی نظام در مورد حجاب همیشه مدارا و رعایت کردن حال مردم است. حجاب در کشور ما قانون است، اما قانون‌شکنی در آن یک موضوع امنیتی و فوری نیست که برخورد سفت و سخت و سریع امنیتی نیاز داشته باشد. جنس برخورد با حجاب بیشتر باید از نوع فرهنگی باشد. پس تکلیف گشت ارشاد چیست؟ مشخص است؛ حتما برخورد ضابط قضایی از جهت قانون‌شکنی لازم است، اما اولا این برخورد فراگیر و گسترده نیست، دوما برخورد سفت و سخت نیست و نهایتا به یک تعهد گرفتن و تذکر دادن ختم می‌شود و سوما همانطور که گفته شد مشی کلی همان مداراکردن است.

۳-اما یک نکته بسیار مهم جداسازی صف دختران بلوار چمران شیراز از صف ضدانقلاب است؛ حتی غرض این دختران با غرض دختران ماجرای چهارشنبه‌های سفید هم فرق دارد. دختران بلوار چمران به هزار و یک دلیل اقدام به کشف حجاب کرده‌اند؛ از نفوذ فرهنگی غرب و کم‌کاری‌های فرهنگی ما در داخل بگیرید تا جهل نسبت به مسئله مترقی حجاب و... . باید حواسمان باشد که هدف ضدانقلاب از فشار آوردن روی موضوع حجاب، خود مسئله حجاب نیست. ضدانقلاب سال‌هاست به بهانه مقابله با حجاب به‌دنبال براندازی است. روزگاری این موضوع را مخفی می‌کرد، اما حالا امثال علی‌نژاد علنا می‌گویند که هدف‌شان حجاب اختیاری نیست و دنبال براندازی هستند. پس باید صف این دو را از هم جدا کرد.

۴-نکته دیگر این است که موضوع حجاب و بحث‌های پیرامون آن در کشور ما موضوع جدیدی نیست. اولا یادمان باشد که حجاب جزئی از دین ماست. پس اگر ما پذیرفته‌ایم که در جامعه اسلامی زندگی کنیم، نمی‌توانیم بخش‌هایی از دین را در اداره جامعه بپذیریم و بخش‌هایی دیگر را کنار بگذاریم؛ مثلا نمی‌توانیم همزمان هم طرفدار بانکداری اسلامی باشیم و هم مخالف قانون حجاب. این پاسخ کسانی است که هرازگاهی از برگزاری رفراندوم در مسئله حجاب حرف می‌زنند. نکته بعدی این است که حجاب در کشور ما یک مسئله قانونی است. مشروعیت قانون از کجا می‌آید؟ از رعایت مصلحت جمع. تکلیف گشت ارشاد با توجه به این موضوع کاملا روشن خواهد شد. قرار نیست با گشت ارشاد، بی‌حجابان جامعه را باحجاب کنیم. گشت ارشاد فقط قرار است از قانون کشور صیانت کند؛ قانونی که به‌خاطر مصلحت اکثریت وضع شده و حالا جزو حق‌الناس به‌حساب می‌آید. اگر قانون ضایع شود، موجب تضییع حق‌الناس خواهد شد.

۵-حالا برگردیم به ماجرای تجمع بلوار چمران شیراز. باید با این جماعت مدارا کنیم یا نه؟ مدارا و رعایت کردن مربوط به متن کل جامعه و مردم است. امروز برخی راحت در خیابان کشف حجاب می‌کنند و ضابط قضایی هم فقط در موارد معدود و محدودی برخورد می‌کند. این همان مدارا کردن در متن جامعه است که هیچ‌ فرد منصفی نمی‌تواند آن را انکار کند، اما اینکه یک تجمع ساختارشکنانه صورت گیرد، حتما نیازمند برخورد قهری است تا از تکرار علنی بی‌قانونی و ضایع شدن گسترده حق‌الناس جلوگیری شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ارشام IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    13 15
    خیلی چیزا قانون است ، ولی هیچوقت برخورد قهری نشد ! چرا ؟ دزدی های میلیاردی ، فساد ووووو برخورد با اینا حق الناسه نه برخورد با حجاب چندتا دختر خانم !!
    • سید IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
      9 8
      اولویت در مبارزه با فساد اشکالی ندارد اما تطهیر و کوچک شمردن یکی به سبب وجود فساد دیگری هرگز !!!!!
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
      5 7
      بیحجاب کجا بود اینا که همه ..........بودن کدوم دختر سالمی میاد بدن خودش نمایش بزاره
    • اینم منطق شد آخه؟؟ IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
      21 1
      حالا با این مثلا منطقت جوابتو میدم: دزد هم میگه چرا با جرمی به نام بی حجابی برخورد نمیشه؟ خب حالا که اونا حجاب رو رعایت نمیکنن، من هم دزدی میکنم ! یعنی توجیه یه جرم به بهانه وجود جرم دیگر . دیدی منطقت چقدر مزخرفه؟!
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    2 0
    سلام
  • سید IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    11 10
    همین مداراهای بی جا و نا صواب سبب گستاخی و جسارت بیشتر لامذهبان شده است!
  • ایرانی IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    6 5
    بررسی کنید ببینید این دختران شیراز کی هستند خواهید دید پدر و مادر این دختران بالای نود درصد از قشر متوسط به بالا هستند که خانه و شغل و ثروت معقولی دارند و اغلب خانه های اضافی دارند که قیمت آن طی دو سال گذشته بالای ده برابر شده و هنوز طمع دارند که علاوه بر این سود ده برابری که مالیات هم نمی دهند باز هم از مستاجر بی خانمان بدبخت اجاره چند برابری بگیرند کشور ایران بهشت ثروتمندان است ثروت و املاکشان ده برابر می شود و مالیات نمی دهند مستاجران نمونه همان پدری است که فرزندش به عنوان مدافع حرم و وطن شهید شد ولی خانه ندارد کشور ایران از بلوچستان تا مشهد و تبریز و بوشهر گسترده است ولی مستاجران یک وجب مالکیت در کشور خودشان ندارند ولی موقع تهاجم داعش و صدام همین بی خانمان ها می روند از وطنشان دفاع می کنند
    • ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
      3 3
      واقعا درست گفتید همینا هستند بنده خودم سراغ دارم که پدر و مادر پزشک در دبیرستان های خوب شیراز مثل مدرسه امتیاز ، از 100تا دختر 95 تاشون بی حجابند نه کم حجاب. یا بچه های طلاقند
  • DE ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    3 2
    خدا بهشون رحم
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
      7 8
      تو ایران آزادی وجود ندارد .
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    1 4
    باید ریشه یابی شود .اولا نقش فضای مجازی وماهواره را باید در نظر گرفت وبعد نقش خانواده ها به خصوص والدین که خودشان تحت تاثیر همین فضای مجازی نسبت به این طور پوشش ورفتارهای اجتماعی فرزندانشان بیتفاوت شده اند وگرنه قبل از فضای مجازی وماهواره والدین اینقدر عادی وبی تفاوت نبودند
  • ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    16 10
    باید گیس دختراها را قیچی کرد شما فک نکیند فقط بلوار چمران اینجوری هستا همه جای شیراز نقطه به نطقه شهر همینطوره
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    12 18
    آزادی یعنی همین .باید بی حجاب و با حجاب بتوانند مصالحت امیز کنار هم زندگی کنند .
    • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      1 0
      یعنی بی‌حجابی و بدحجابی که عامل فثاده رو باهاش برخورد نکنیم؟
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    6 1
    مهمترین چیز که باید حجاب داشته باشد چشم ناپاک بعضی مردان و زنان است
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    3 3
    کاملا بهش بی اعتنا باشند. اعتنا به یک مساله ی کوچک باعث در بوق و کرنا شدن و بزرگ شدنش می شود
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    3 3
    اگر انها بی پول بودند که این کارهای زشت را نمی کردند .
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    2 5
    این نوجوانان از مخاطرات بی حجابی اطلاعی ندارند،گذشت زمان عاقلشون خواهد کرد.
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    3 4
    فرهنگ ازدواج اسلامی رو احیا و موانع دست و پاگیر سر راه اون برطرف کنید
  • مشرق پخش کن ببینیم چی میشه ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    13 2
    هیچی 5 سال دیگه همشون کنکور قبول میشن . دانشگاه فرهنگیان قبول میشن میشن معلم بچه ها فلک زده ما یا کارمند میشن .الحمدالله در هر اداره ای که میره در هر اتاقی که باز میکینی وفور نعمت از ناحیه خانمها هست . یا میشن دکتر من و شما را درمان میکنن . و یا میرن خارج از کشور میشن زر ابراهیمی یا مسیح همین دیگه غیر از این هست بکید
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    7 2
    متاسفانه همین نوجوانانی که در اقصی نقاط شهر های مختلف ایران کشف حجاب میکنند و هنجارشکنی میکنند در اینده نزدیک مادران و معلمان و مسئولان فرهنگی و کارمندان ادارات دولتی در کشور هستند !!!
  • FR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    6 2
    مردم سکولار شدن
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
      1 1
      نه مردم دین دار شدن کیفیت مهمه نه کمیت .
  • ناشناس IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    7 8
    بزور نمیشه کسی رو با حجاب یا بی حجاب کرد باید خودش دلش بخواد
  • علی IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    2 2
    خواهش میکنم سانسور نکنید. اغلب اسکیت بازها پولدار نیستند
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    2 2
    قانون کشور را اجرا کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس