کد خبر 1390474
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۲
مقتدی صدر

رهبر جریان صدر در بیانیه‌ای تأکید کرد که بر خلاف شایعات، جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه مداخله‌ای در امور سیاسی عراق نداشته و هیچ گروه شیعی‌ را تحت فشار قرار نداده است.

به گزارش مشرق، «سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر در عراق، بعدازظهر امروز (چهارشنبه)، در بیانیه‌ای هر گونه مداخله ایران در امور سیاسی عراق را تکذیب کرد.

بنابر گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، رهبر جریان صدر تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران هیچ فشاری بر هیچ طرف شیعی اعمال نکرده و شایعات درباره اینکه علت انصراف ما تهدید ایران بوده، «کذب است» و «صحت ندارد.»

وی در ادامه به برخی گروه‌ها در عراق اشاره کرد و بیان کرد که آن‌ها در حال «کارشکنی سیاسی» در این کشور و اعمال فشار علیه برخی فراکسیون‌های سیاسی در عراق هستند.

بیشتر بخوانید:

موضع ایران در تحولات این روزهای عراق

او همچنین ضمن اشاره به عدم همراهی با این گروه‌ها در فرایند سیاسی عراق، در بخش دیگری از اظهاراتش از فراکسیون‌های این کشور خواست که برای اصلاح و نجات کشور عراق موضعی شجاعانه اتخاذ کنند.

این بیانیه پس از آن صادر شده است که رهبر جریان صدر در اظهاراتی خروج خود را از فرایند سیاسی عراق رسما اعلام کرد.

سید مقتدی الصدر، شامگاه چهارشنبه (بیست و پنجم خردادماه) اعلام کرده بود: «با سلام و درود به شما و پیش از خداحافظی با یکدیگر و تشکر بابت مواضع و وحدت شما، دوست دارم مسئله‌ای را به اطلاعتان برسانم؛ من تصمیم به خروج از فرایند سیاسی گرفته‌ام تا تحت هیچ شرایطی با فاسدان نه در دنیا و نه در آخرت همراه نباشم.»

 الصدر پیش از بیان این اظهارات از نمایندگان عضو فراکسیون خود در پارلمان خواسته بود که استعفای خود را بنویسند تا برای ارائه آن طی روزهای آینده به دستور وی، آماده باشند. وی در توضیح دلیل درخواست استعفای نمایندگان جریان صدر گفته بود: «من دغدغه قدرت و سیاست نداشتم و فقط خواستار رسوا کردن هر فاسد ظالمی بودم. اکثریت برای ماست نه دیگران؛ در دولت توافقی شرکت نخواهم کرد.»

رهبر جریان صدر همچنین ضمن اعلام اینکه بن‌بست تشکیل دولت در عراق «ساختگی» است، افزود، نمایندگان فراکسیون صدر آماده استعفاء هستند.

چند روز بعد، خبرگزاری رسمی عراق خبر داد که  رئیس پارلمان عراق با استعفای نمایندگان جریان صدر موافقت کرده است.

 جریان صدر در انتخابات عراق موفق شده بود با کسب ۷۳ کرسی از اصل ۳۲۹ کرسی پارلمانی در صدر قرار گیرد و پس از آن، ائتلاف سنی تقدم با ۳۷ کرسی و ائتلاف دولة القانون با ۳۳ کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق با ۳۱ کرسی، ائتلاف کردستان و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری با ۱۷ کرسی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس