کد خبر 1390030
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۳
رئیسی

جمعی از دفاتر انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با ارسال نامه‌ای به رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی خواستار نهایی شدن افزایش ظرفیت پذیرش رشته دندانپزشکی در کنکور شدند.

به گزارش مشرق، جمعی از دفاتر انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار رسیدگی فوری شورایعالی انقلاب فرهنگی به مسئله افزایش ظرفیت پذیرش رشته دندانپزشکی در کنکور با وجود نیاز شدید به دندانپزشک در کشور و بی اعتنایی به حاشیه آفرینی برخی از صاحبان منافع در این زمینه شد.

متن نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر سید ابراهیم رئیسی
رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران و رئیس محترم شورای‌عالی انقلاب فرهنگی

سلام‌علیکم

احتراماً همان گونه که مستحضرید دسترسی به خدمات درمانی اعم از پزشکی و دندانپزشکی یکی از مسائل اصلی مردم در حوزه‌ی نظام سلامت است. حضرت‌عالی نیز به‌درستی از ابتدای انتخاب توسط مردم به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته‌اید. مصوبه‌ی افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی در دی‌ماه 1400 گواهی بسیار روشن بر این مدعاست. بررسی میزان افزایش ظرفیت پذیرش رشته دندانپزشکی در هفته‌های اخیر در جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور مورد بحث قرار گرفت و تصویب شد؛ پس از آن با اعتراض نهادهای صنفی مواجه شد و شایعاتی در خصوص عدم تمکین از مصوبه توسط برخی مسئولین وزارت بهداشت شنیده شد.

باتوجه به موارد فوق و بر حسب دغدغه همیشگی خود یعنی دفاع از حقوق محرومین و مستضعفین بر خود لازم دیدیم نکاتی را به عرض برسانیم:

1. مسئله دسترسی به دندانپزشک یکی از جدی‌ترین مسائل مردم در حوزه دسترسی به خدمات درمانی است به گونه‌ای که بر اساس آمارهای سازمان نظام پزشکی و شواهد این دسترسی تنها در تهران کمی متعادل است و در سایر نقاط کشور اوضاع به قدری ناگوار است که در بسیاری از نقاط یا دندان پزشکی برای ارائه خدمت وجود ندارد یا اگر وجود دارد مردم باید روزها و هفته‌ها صف‌های طولانی را برای دسترسی به حداقلی‌ترین خدمات درمانی تحمل کنند. آمارهای شیوع بی‌دندانی در کشور و اعترافات مسئولین حوزه‌ی بهداشت دهان در سال‌های اخیر خود بهترین گواه این مدعاست.

2. از طرفی بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد که سرانه‌ی دندانپزشک کشور نه‌تن‌ها در مقایسه با سرانه کشورهای پیشرو دنیا قابل قیاس نیست بلکه در میان ده کشور اول منطقه نیز جایگاهی ندارد.

3. متأسفانه در سال‌های اخیر زیر سایه‌ی انحصار سیاستگذاری و نظارت بر آموزش پزشکی در وزارت بهداشت و نبود هیچ‌گونه ناظر بیرونی، ظرفیت پذیرش دندانپزشکی در حال کاهش است. بر اساس آمارها ظرفیت پذیرش دندانپزشکی از مجموع پذیرش بیش از 2100 نفر در سال 1394 به کمتر از 1750 نفر در سال 1400 رسیده است. کاهش ظرفیت پذیرش با وجود نیاز شدید به دندانپزشک در کشور و همچنین خیل عظیم داوطلبان مستعد برای ورود به دندانپزشکی در کنکور سراسری بسیار جای تعجب دارد و نیازمند رسیدگی فوری حضرت‌عالی است.

4. متأسفانه حتی با وجود تاکید سند تحول دولت مردمی بر افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی دندانپزشکی و پزشکی و با وجود مصوبه‌ی صریح شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش ظرفیت پذیرش دندانپزشکی و تصویب طرح آن در ستاد نقشه جامع علمی کشور، انجمن‌های صنفی و برخی افراد با دیدگاه‌های صنفی در بدنه وزارت بهداشت همچنان در برابر این تغییرات مقاومت می‌کنند. به نظر می‌رسد قصد دارند تا با ایجاد فضاسازی مشکلاتی را برای اجرای مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به وجود آورد.

لذا از حضرت‌عالی خواهشمندیم تا با ورود مستقیم به این ماجرا نگذارید صاحبان تعارض منافع چنین حس کنند که هرگاه بخواهند قانون را دور زده و مصوبات عالی‌ترین مراجع تصمیم‌گیری کشور را نادیده انگارند و مطابق میل و سلیقه خود رفتار کند.

در پایان بر خود لازم می‌دانیم تا حمایت مجدد و محکم خود را از اقدامات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در راستای شکستن انحصارات حاکم بر حوزه‌ی سلامت و افزایش دسترسی مردم به خدمات درمانی را اعلام کرده و از حضرت عالی درخواست حمایت همه‌جانبه در خصوص اجرای این مصوبات بدون توجه به فشارهای انحصارطلبان را داشته باشیم. همچنین اعلام می‌داریم که جنبش دانشجویی انقلابی و مسلمان تا اجرا شدن تمامی مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و افزایش دسترسی مردم به ویژه مردم مناطق محروم که تنها امیدشان به چنین اقداماتی است موضوع را پیگیری خواهد کرد.

رونوشت:
- اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی

امضا کنندگان نامه:

انجمن اسلامی دانشجویان 1348 دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل علوم پزشکی شیراز
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج‌
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل علوم پزشکی یاسوج
انجمن اسلامی دانشگاه سمنان
نجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مازندران
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم فنون دریایی خرمشهر
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای شماره 1 استان کرمانشاه
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل یاسوج
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    0 0
    این انجمن اسلامی ها همواره به دنبال ایجاد دردسر و نارضایتی در جامعه بوده اند‌. باید درخواست هاشون مو شکافی شه چرا که همواره محل نفوذ منافقین بوده اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس