کد خبر 1389755
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۱
زلنسکی: آفریقا گروگان جنگ اوکراین و روسیه شده است

ولودیمر زلنسکی رییس جمهور اوکراین گفت که آفریقا در گروگان حمله روسیه به اوکراین قرار گرفته است که باعث کمبود مواد غذایی و ترس از بحران غذایی در آفریقا شده است.

به گزارش مشرق، زلنسکی دوشنبه شب خطاب به اتحادیه آفریقا افزود: این جنگ ممکن است برای شما و کشورهایتان بسیار دور به نظر برسد، اما قیمت مواد غذایی که به طرز فاجعه‌باری در حال افزایش است قبلاً (جنگ) را به خانه‌های میلیون‌ها خانواده آفریقایی کشانده است.

زلنسکی خاطر نشان کرد: سطح ناعادلانه قیمت مواد غذایی که توسط جنگ روسیه تحریک شده است، به طرز دردناکی در تمام قاره ها احساس می شود و متأسفانه این می تواند یک مشکل خاص برای کشورهای شما باشد.

رییس جمهوری اوکراین تاکید کرد: اگرچه بحران جهانی غلات تا زمانی که روسیه به جنگ استعماری خود پافشاری می کند، ادامه خواهد داشت اما اوکراین تمام تلاش خود را می کند تا بنادر  را آزاد و در عین حال تلاش می شود یک زنجیره تامین لجستیکی جدید برای ۲۵ میلیون تن غلات مسدود شده در داخل مرزهای خود بسازد.

زلنسکی همچنین پیشنهاد گفت و گو در مورد "کنفرانس سیاسی و اقتصادی بزرگ" برای آغاز روابط بین اوکراین و آفریقا را ارائه کرد.

سخنان رییس جمهور اوکراین در حالی عنوان می شود که دمیتری پولیانسکی معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد با رد ادعاهای کی یف گفت: بحران غذایی به دلیل عملیات نظامی روسیه در اوکراین تشدید نشده است.

پیش از این نیز دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین با اشاره به قرار داشتن جهان در آستانه بحران گسترده غذا، اوکراین و اعمال محدودیت های غیرقانونی غرب بر روسیه را مسؤول این چالش بزرگ برشمرد.

بر اساس گزارش سازمان ملل، جنگ در اوکراین موجب شده است قیمت مواد غذایی در سراسر جهان به بالاترین سطح برسد. یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر در جهان که یک سوم آن‌ها زیر خط فقر به سر می‌برند، بشدت در معرض کمبود و قطع مواد غذایی، انرژی و سیستم‌های مالی هستند که منجر به افزایش فقر و گرسنگی بیشتر می‌شود.

۳۶  کشور برای تأمین و واردات بیش از نیمی از گندم مورد نیاز خود بر روی روسیه و اوکراین حساب می‌کنند. این کشورها شامل برخی از فقیرترین و آسیب پذیرترین کشورهای جهان هستند. 

بر اساس گزارش سازمان ملل، قیمت‌ها بر اثر جنگ اوکراین بالا رفته است. در این میان قیمت نفت با افزایش بیش از ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته و قیمت گاز طبیعی با افزایش ۵۰ درصدی در مقایسه با چندین ماه گذشته رو به رو شده است. قیمت کودهای کشاورزی نیز ۲ برابر قبل شده است.

تورم در حال افزایش بوده و خریداری انرژی، روندی فرسایشی پیدا کرده و پیشرفت و توسعه متوقف شده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    1 0
    پس چرا مل دریای سیاه رو مین گذاری کردید! چرا جهت بارگیری کشتی های باری کوریدور بشردوستانه در دریای سیاه با نمیکنید!؟ حرف و عمل بایستی یکی باشه نه اینقدر تناقض
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    2 1
    خوب تسلیم بشین مشکل حل بشه!!!
  • حامد IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    0 4
    مطمئن باشید روسیه سراغ ایران هم خواهد آمد ضمنا سرزمینهای شمالی مارو 100 سال پیش ازمون به همین روش گرفت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس