کد خبر 1389273
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۴
لبنیات

متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه لبنیات کم‌چرب قابلیت بیش‌تری برای جذب کلسیم دارد توصیه کرد از لبنیات کم‌چرب برای داشتن کالری کم‌تر و جذب کلسیم بیش‌تر استفاده شود.

به گزارش مشرق، الهام‌السادات علوی مقدم  متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه شیوع پوکی استخوان در خانم‌ها  سه برابر آقایان است درباره این بیماری توضیح داد: پوکی استخوان بیماری خاموش است. به مرور زمان تراکم استخوان از بین می‌رود و پس از آغاز علائم ناشی از تحلیل توده استخوان‌ها دیگر نمی‌توان برای بازگرداندن تراکم استخوان‌ها کاری انجام داد.

وی افزود: تا سن ۳۰ سالگی به حداکثر تراکم استخوانی می رسیم. بر خلاف تصور عوام، استخوان بافتی زنده و در حال بازسازی است. از ۳۰ سالگی به بعد بافت استخوان سیر تخریبی خواهند داشت که اگر این سیر سریعتر باشد افراد مستعد پوکی استخوان خواهند شد.

 علوی مقدم به نوجوانان توصیه کرد فعالیت های ورزشی داشته باشند و گفت: علاوه بر رژیم غذایی سالم نیاز به فعالیت بدنی است تا در آینده کمتر به پوکی استخوان مبتلا شوند.

وی با اشاره به اینکه ژنتیک عامل اصلی پوکی استخوان است گفت: برخی خانواده ها بیشتر مستعد پوکی استخوان هستند ضمن اینکه زنانی که وزن کم و جثه کوچکی دارند هم استعداد بیشتری برای پوکی استخوان دارند.

وی تصریح کرد: مصرف برخی داروها مثل کورتون در دراز مدت می‌تواند موجب پوکی استخوان شود. کم کاری و پرکاری تیروئید از دیگر عوامل ایجادکننده پوکی استخوان هستند. قاعدگی نامنظم در زنان موجب کاهش استروژن شده و آنها را مستعد پوکی استخوان می‌کند. روماتیسم مفصلی هم از دیگر دلایل ایجاد پوکی استخوان است.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند گفت: کمبود ویتامین دی بین خانم‌های ایرانی شایع است.ورزش و رژیم غذایی سالم  و استفاده از نور خورشید توصیه می شود. مصرف دخانیات، کافئین و چای موجب کاهش جذب کلسیم در بدن می شود و همچنین زنانی که یائسه می شوند به دلیل کاهش استروژن در معرض بیشتر ابتلا به پوکی استخوان هستند. به همین دلیل کلسیم و ویتامین دی باید به میزان کافی استفاده شود.

علوی گفت: برخی تصور می‌کنند شیر و لبنیات پرچرب کلسیم بیشتری دارد در حالیکه لبنیات کم چرب موجب جذب کلسیم بیشتر می‌شود به همین دلیل توصیه می‌شود از لبنیات کم چرب برای داشتن کالری کمتر و جذب کلسیم بیشتر استفاده شود.

متخصص زنان و زایمان درباره علائم پوکی استخوان شدید گفت: کمردرد، دردهای استخوانی مداوم به ویژه در استخوان های کمر، لگن و ران از نشانه های پوکی استخوان است به حدی که برخی بیماران در انجام فعالیت‌های روزانه دچار مشکل می شوند. در برخی مواقع کوتاه شدن قد نشانه پوکی استخوان است و این افراد بدون ضربه به استخوان در معرض ترک و شکستگی استخوان هستند. توصیه می شود زنان از ۶۰ تا ۶۵ سالگی تست سنجش تراکم استخوان دهند و اگر مشکل کمبود استروژن دارند به توصیه پزشک می‌توانند زودتر تست دهند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس