کد خبر 1388546
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴
گوش

محققان موفق به تولید نوعی اپلیکیشن کاربردی شدند که به کمک آن می توان از یک برنامه تلفن هوشمند برای آزمایش عملکرد گوش میانی استفاده کرد.

به گزارش مشرق، گوش میانی نقشی حیاتی در انتقال صداهایی که می شنویم بازی می کند. محققان به تازگی نرم افزاری قابل نصب در تلفن های همراه طراحی کرده اند که قادر به بررسی سلامت و عملکرد این عضو حیاتی است.

قیمت این دستگاه مبتنی بر گوشی هوشمند در مقایسه با دستگاه‌های سنتی که برای معاینه گوش میانی استفاده می شود بسیار ارزان تر است. گفتنی است در حال حاضر دستگاه های پایش سلامتی و معاینه گوش میانی حدود ۵ هزار دلار قیمت دارند، در حالی که هزینه تمام شده این برنامه حدود ۲۸ دلار است.

محققان می گویند: توسعه این فناوری به ویژه در کشورهای کم‌ درآمد و مناطق روستایی که منابع در آن ها محدود هستند، می تواند بسیار مفید باشد.
به گزارش سیناپرس، در حال حاضر  در کلینیک های شنوایی سنجی از ابزاری به نام تمپانومتری استفاده شده و با کمک آن عملکرد گوش میانی از طریق اندازه گیری حرکت پرده گوش در پاسخ به تغییر فشار هوا آزمایش می شود.

غربالگری دقیق اختلالات گوش میانی با استفاده از تمپانومتری، همراه با سایر ابزارها، می تواند ارجاع به متخصصان را بهبود بخشد و ممکن است احتمال عوارض جدی را که در صورت درمان نشدن اختلالات گوش رخ می دهد، کاهش دهد.

متاسفانه هزینه خرید تجهیزات گران بوده و بین ۲ تا ۵ هزار دلار است که این مساله سبب شده است استفاده از تمپانومتری و دسترسی به مراقبت های شنوایی با کیفیت بالا ر در برخی از نقاط جهان محدود شود زیرا صرف چنین هزینه ای در بسیاری از مناطق فقیر ممکن نیست.

به همین دلیل تیمی از پژوهشگران به سرپرستی جاستین چان، یک سیستم تمپانومتری قابل حمل، سبک و ارزان ابداع کردند که می تواند به عنوان ضمیمه گوشی هوشمند استفاده شود. این دستگاه گوش افراد را مسدود و فشار هوا را در داخل گوش میانی تغییر می دهد تا یک تمپانوگرام از حرکت طبله گوش ایجاد شود.به گزارش سیناپرس، گفتنی است هزینه نهایی این سیستم حدود ۲۸ دلار بوده و می تواند به سادگی حمل شده در مناطق دور دست نیز استفاده شود.

پژوهشگران این سیستم جدید را در بیمارستان کودکان سیاتل روی گوش ۵۰ بیمار شامل ۲۸ فرد یک تا ۲۰ ساله، آزمایش کرده و نتایج به دست آمده توسط پنج متخصص شنوایی سنجی مورد ارزیابی قرار گرفتند. آنها دریافتند که ۸۶ درصد از خوانش ‌های دستگاه مبتنی بر تلفن هوشمند با خوانش‌ های تمپانومترهای تجاری مطابقت دارد.

لازم به توضیح است محققان این تیم مطالعاتی در پی سود مالی از پروژه خود نبوده و طراحی ‌های سخت ‌افزاری و نرم ‌افزاری ابزار جدید به ‌طور کامل در دسترس عموم قرار گرفته‌ اند تا به هر کسی اجازه تولید مجدد دستگاه را بدهد.

پژوهشگران این تیم مطالعاتی مدعی هستند که دستگاه آنها به ویژه در کشورهای با درآمد کم و متوسط پتانسیل بهبود دسترسی به تمپانومتری را ایجاد می کند. این موضوع به طور خاص با افزایش سطح دسترسی به گوشی های هوشمند در سطح جهان مرتبط بوده و البته باید توجه داشت برای ارزیابی دستگاه در جمعیت های بزرگتر، از جمله بزرگسالان و نوزادان ، به مطالعات بیشتری نیاز است.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دتس آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Communications Medicine Nature منتشر شده است.

منبع:سیناپرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس