کد خبر 1388516
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴
نفت

مجله آمریکایی نیوزویک : رئیس‌جمهور آمریکا به‌جای پرواز به ریاض و در آغوش گرفتن بن سلمان باید هر کاری که لازم است برای بازگشت تولید نفت ایران انجام دهد.

به گزارش مشرق، مجله آمریکایی نیوزویک نوشت: جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا قرار است در اواسط ماه جولای به عربستان سفر کند و با حاکمان این کشور دیدار کند. در حالی که دستورکارهای زیادی برای این سفر تعیین‌ شده است، اما تنها یک دلیل برای این سفر به ذهن می‌آید و آن قماری ناامیدانه از سوی بایدن برای متقاعد کردن ریاض به افزایش تولید نفت خود برای کاهش قیمت‌های تاریخی بنزین در آمریکاست و این در حالی است که فقط چند ماه به انتخابات میان دوره‌ای کنگره باقی مانده است.

این اشتباهی وحشتناک است به‌ویژه اینکه بدانیم مقادیر نفتِ برابر، اگر نگوییم بیشتر، با احیای توافق هسته‌ای ایران آزاد خواهد شد. تعمیق روابط با عربستان و خودداری از پرداختن به عوامل وابستگی آمریکا به نفت، صرفاً هزینه سیاست‌های معقول‌تر را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

بایدن: هدف من از سفر به عربستان دیدار با «بن سلمان» نیست

بهای ترمیم روابط با سعودی‌ها بسیار بالا خواهد بود. عربستان سعودی یکی از بی‌رحم‌ترین رژیم‌های اقتدارگرا در جهان است که ایدئولوژی تندرو سلفی آن مهم‌ترین عامل ترویج رادیکالیسم خشونت‌آمیز در منطقه و آن‌سوتر است.

شاهزاده بن سلمان، حاکم واقعی عربستان، مردی است که نشان داده است ابایی از خشونت ندارد. او در سال ۲۰۱۸ دستور قتل خاشقچی ستون نویس واشنگتن پست و مخالف سرشناس سعودی را در ترکیه داد. بن سلمان همچنین به جنگی خونین و بیهوده در یمن دست زده است که این کشور فقیر را ویران کرده است.

از همه نظر، عربستان سعودی، متحدی نامناسب برای آمریکاست. این کشور به‌طور واضع کشوری کمتر آزاد و حتی عمیقاً اقتدارگرا در مقایسه با ایران است. میلیون‌ها نیروی کار خارجی به‌عنوان برده در این کشور کار می‌کنند که برای خروج از عربستان باید از دولت اجازه بگیرند. زنان برای انجام فعالیت‌های مختلف باید از مرد "نگهبان" خود اجازه بگیرند.

آیا در ایران وضعیت بهتری را شاهدیم؟ قبل از وضع دوباره تحریم‌ها از سوی ترامپ و شیوع کرونا، زنان ایران، نرخ مشارکت بالاتری در نیروی کار داشتند. برخی اقلیت‌های مذهبی در این کشور از آزادی بیشتری برخوردارند و انتخابات منظم در ایران برگزار می‌شود که می‌تواند در چارچوب محدوده وضع‌شده توسط رژیم، رقابتی باشد.

باید گفت ایران در زمینه حقوق اساسی و مدنی، بهتر از عربستان است. هیچ عذر و بهانه اخلاقی وجود ندارد که عربستانی‌ها را بر ایرانی‌ها ترجیح دهیم و خشم آمریکا از ایران بیشتر احساسی است تا عقلانی.

جو بایدن چقدر طلای سیاه می‌تواند از عربستان استخراج کند؟ هرچقدر که باشد مسلماً کمتر از آن رقمی است که پس از احیای روابط با ایران عایدش خواهد شد. ماه گذشته سازمان کشورهای صادرکننده نفت از رشد ۶۸۴ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت خود خبر داد که عمده این افزایش از سوی عربستان انجام گرفته بود. این رقم به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند قیمت‌ها را کاهش دهد.

اگر ما به دنبال افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت هستیم، جو بایدن می‌تواند خیلی ساده چشمانش را به سمت شرق باز کند. ایران بعد از احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام روزانه ۲ میلیون بشکه نفت روانه بازار جهانی می‌کرد. بعد از اینکه ترامپ با تندخویی این توافق را پاره کرد و تحریم‌ها را برگرداند صادرات نفت ایران کاهش یافت و انتظار می‌رود این رقم در سال ۲۰۲۲ کمتر از یک‌میلیون بشکه در روز باشد.

ایران اعلام کرده اگر تحریم‌ها برداشته شود می‌تواند ۳.۸ میلیون بشکه در روز نفت تولید کند و با جذب سرمایه‌های خارجی می‌توان این رقم را بیش از پیش افزایش داد؛ اما چه مانعی در سر راه احیای توافق هسته‌ای با ایران و آزاد شدن پتانسیل صادراتی نفت ایران قرار دارد.

اصرار آمریکا به پادگانی نگه‌داشتن خلیج‌فارس، ازجمله جنگ فاجعه‌بار عراق و دیگر ماجراجویی‌های پس از ۱۱ سپتامبر هزینه‌ای بیشتر از کل نفت وارداتی آمریکا از سال ۱۹۸۰ به این‌سو داشته است. اگر این پول‌ها صرف تولید خودروهای برقی و رهایی از خودروهای بنزینی شده بود، اگر این هزینه صرف توسعه حمل‌ونقل عمومی شده بود، آمریکا اکنون در این وضعیت قرار نداشت.

رئیس‌جمهور آمریکا به‌جای پرواز به ریاض و در آغوش گرفتن بن سلمان باید او را به کناری بیندازد و هر کاری که لازم است برای بازگشت تولید نفت ایران انجام دهد و دموکرات‌ها باید مبلغ هنگفتی را برای توسعه خودروهای برقی و دوگانه سوز در آمریکا اختصاص دهند.

انجام این کارها بسیار بهتر از آن است که شاهد باشیم یک رئیس‌جمهور دیگر آمریکا به‌عنوان راهی برای نجات، از سعودی‌ها گدایی می‌کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    4 2
    دموکراتها هیچوقت غیرت نداشتن و این کار ازشون بعید نیست
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    31 10
    نبض منطقه در چنگ ایران است صبر راهبردی ایران اندازه ای دارد.بزرگترین قدرت منطقه ایران است. انشاءالله بعداز مراسم حجاج به عیان خواهیم دید
    • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
      2 8
      ملت را به فلاکت رساندن
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    7 9
    آقای بایدن ! حسابی نزد سازمان ملل ایجاد کن و پول فروش نفت ایران به ان حساب واریز شود و در فقط خرج مردم ایران بشود .
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
      7 2
      از طرف یک هرجایی همکار علینژاد!
    • حاجی IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      0 0
      بی نام علی‌نژاد خیلی داغت کرده
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    19 10
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
    • مسعود IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
      13 12
      درخواست من از شما هموطن گرامی سکوت کردنت هست
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
      14 11
      آقا مسعود اگر قرار باشد هرکسی نظرش با شما موافق نیست سکوت کند،،پس بهتر است شما هم سکوت کنید عاشقان غرب هر چقدر ساکت تر باشند ،اوضاع مملکت بهتر میشود
    • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
      1 2
      اون فک ببندی نمیگن لال هستی...
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
      5 0
      آقا مسعود جنابعالی یا رقاصه ی فراری و یا قاتل فراری به آلبانی و یا وطن فروش بی غیرت هستی که با فائزه هاشمی رفسنجانی ملعون و مسیح علی نژاد و زهرا امیرابراهیمی و ... هم نظر و هم عقیده هستی که دشمنان به ایران فشار را بیشتر کنند ولی کور خوانده اید.
    • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
      3 4
      عاشقان تحریم دیگه برهمه ثابت شده شما اززجرکشیدن مردم لذت میبرید نمیبینید مردم درچه شرایط سخت ووحشتناکی زندگی میکنن گناه بزرگی هست که اینطور تفکرتان درسرنوشت ومعیشت مردم عادی اینگونه اثرات سو داره
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    3 0
    بایدن ازترس کنگره نمیتونه شیرنفت خودش رو بازکنه! این یارو وقتی میره جایی میگرده ببینه دستیارش کجاست باکی باید دست بده بعد میبینه خرزوخان هست با اون خداحافظی میکنه اینها نمیدونن خودشون چکاره ان....!
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    3 1
    اقای بایدن مجله نیوزبیک خیر و صلاح شما را میخواهد جنابعالی هر چه سریعتر توافق برجام را امضائ تا ایران شریک تجاری بهتری برای شما باشد هم ملت امریکا و هم ملت ایران از این معضل سیاسی نجات یابد از عربشتان کوچکترین نفعی برای امریکا دیده نمیشود مخصوصا با بن سلمان دیکتاتور جنایتکار اگه فرصت گیر بیاورد جناب بایدن را به داخل چرخ کوشت میندازد
  • FR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    1 1
    عوامل عربستان در ایران شاید دپست نداشته باشند عربستان متحد امریکا رو از دست بده
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
      1 0
      حالا امریکا بگو چه گلی به سر عربستان زده.
  • ناشناس IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    2 8
    کمر مردم زیر بار تورم شکسته چرا ما با تمام دنیا قهریم تنها راه نجات مردم ارتباط با دنیاست نه دشمنان فرضی
    • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
      2 0
      تو این دوجین کشوری که اخیرا اومدن ایران رو ندیدی؟ نه؟! از نظر تو دنیا یعنی آمریکا! نه؟!
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    4 0
    باادامه ی سیاستهای پرورش تروریسم درخاورمیانه وحمایت ازاسراییل فاشیسم نفت ایران که مثل گاوهای شیرده نیست که ازذخایرملی برای مشروعیت بخشی به اپارتایددرباری استفاده کنندورشوه برای سرپوش برجنایات حقوق بشری مثل فاجعه ی قتل خاشقچی هزینه کننددرجهان نوین چندقطبی همه حق حیات دارند واپارتایدویک درصدیهای ابرسرمایه دارکه هرچیزی رابرای پول دراوردن مشروع میدانندبه زباله دان تاریخ میروند
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    1 0
    شیر نفت ایران امیدواریم برای یدعهدها هیچ وقت باز نماند و نشود / تحریم های جدید بکنید بعد هم توقع داشته باشید ایران نیاز شما بدهند ها رو تامین کنه !؟ / ایران بازارها و کشورهای جدید رو باید جایگزین این کشورهای اروپایی بدعهدی بکند
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    1 0
    ایران باید ۲۴ ساعت قبل از ورود بایدن به عربستان تمام پالایشگاه و خطوط نفتی عربستان را توسط یمن به آتش بکشد تا امریکا بفهمد کت تنه کیه
  • وحید نادر شاگرد اتوبوس IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    0 0
    یکی از شاهکارهای ترامپ تبدیل آمریکا از وارد کننده نفت به صادر کننده نفت (بزرگترین تولید کننده فعلی نفت) بود منتهی جنگ اوکراین موجب خرید نفت بیشتر(حتی مازاد بر نیاز) چین از روسیه (در جهت یا هدف تقویت غیر رسمی مواضع روسیه) شد ؛ از طرف دیگر امریکا در 12 سال آینده نیاز عظیم تری به واردات نفت خواهد داشت(حتی با فرض کاهش یا بهینه مصرف نفت)؛ لذا آمریکا مجبور است در چند سال آینده دست خرید نفت به سوی کشور های تحت تحریم خود( ونزوئلا و یا ایران) دراز کند البته از یاد نبریم که پاره کردن برجام توسط ترامپ در راستای دستیابی به منابع جدید نفت در آمریکا بود و ترامپ میخواست با تحریم های نفتی؛ بازار نفت تولیدی از منابع جدید(که گرانتر می باشد) را اقتصادی تر کند؛ و...
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    1 0
    نیوزویک و غیره چندین ساله از این مقالات کار میکنن، توجه نکنید. دنبال دارو برای مشکل خودشونن نه اصلاح روابط. امریکا گرفتار که میشه لنگش رو میاد پهن میکنه، تموم که شد به کل یادش میره. اصلا به این سیگنال ها گوش ندید.
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    1 0
    نتیجه می گیریم تحریم های آمریکا علیه ایران یک نوع خودزنی است یعنی خسارات دو برابر برای آمریکا و یک برابر برای ایران در بر دارد
  • فرهنگی IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    0 0
    بعضی ها فقط اسم انقلاب و اسم جبهه و جنگ را شنیدند یا اون زمان اصلا وجود نداشتند یا اهل جبهه و جنگ نبودند عده ای از همین ادمها وقتی کسی نظرش مثلا در مورد برجام مثبته را غرب گرا میدونند . چرا راحت تهمت میزنید ایا دین گفته ؟ شما عقل کلید که باید برای همه مردم تصمیم بگیرید بیکاری و فساد حاصل از ان را که خود حاصل فقر و اقتصاد وامانده است را نمیبینید . اسلام دین اندیشه است دین عقل است کمی تفکر بد نیست
    • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
      0 0
      احسنت، و صد احسنت بنده،جوانیم را در راه جبهه وجنگ گذاشتم در عملیات کربلایی 5 از ناحیه سر ، ضربه سختی دیدم که هنوز هم تاوان درد و رنج هایش را به جان دارم. جوان‌های پر شور و احساساتی امروز،که نه جبهه دیده اند نه جنگ و از جیب ابوی گرامیشان، ارتزاق می‌کنند، در مقابل هر اظهار نظر مخالف، چند جمله بیشتر در چنته و مخیله شأن ندارند، : غربگدا، از آلبانی چه خبر، ضد انقلاب، ضد اسلام، ضدخدا و.....
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    1 1
    مقصر اصلی کیه که سبب دشمنی با کل دنیا شدیم حتی بعضی از سایت ها ما را تحریم کردن اینقدر پس رفت کردیم و پول ۳ تومن افغانستان ۱۲۰۰ تومن ماست واقعا دردناکه ۱۱۰ هزار ما ۱ تومن کویته واقعا به کجا میریم مشتری قبلی نفت چین و هند بودن که روسیه خیانتکار نفتش را ارزان تر میدهد به اونها هم بطرف روسیه رفتن دو شرکت اسپانیای و ایتالیایی از امروز مجوز خرید نفت از ونزولا برای اروپا را از آمریکا گرفتن آمریکا هم به عربستان گفته یک کمی تولید روزانه را بیشتر ببر دیگه کسی دنبال نفت ایران و روسیه نره ما متاسفانه فقط بلدیم با دنیا سر دعوا داریم چنان تحریم شدیم که فقط دروغ میگیم و وعده و وعید میدهیم عده ای بی خرد میگند شما غرب زده شدید بحث غرب و شرق نیست خودت ارزش پولت را بسنج غرب و شرق به درک اصلا به سفره خودت نگاه کن اصلا میتونی خرید کنی قدرت خریدت چند برابر شده یا چند برابر افت کرده
    • ارغنون IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
      0 0
      اقتصاد،علم است، و حتی بعضی از اقتصاددانان دنیا، میگن،اقتصاد،بالاتر از علم، یعنی یک مکتب است، سیاست خارجی، و روابط بین الملل، علم است هر علمی، متخصص خود را لازم دارد و اگر افراد غیر متخصص،در هر علمی که وارد شوند،بجائی نخواهند رسید. با شور و احساسات، و حرف و شعار، نمیشود دروازه هیچ علمی را گشود، ما فهم درستی از مناسبات جهانی، روابط بین الملل و اقتصاد روز،نداریم،تا وقتی که متخصصین سکان هدایت این حوزه ها را بدست نگیرند، وضع همینه که هست و حتی: هر روز،بدتر از دیروز
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    0 0
    درد و بلای مجله آمریکایی نیوزویک بخوره تو سر رسانه های اصللحطلب
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    0 0
    هیچکس جرعت بستن شیر نفت ایران را نداره ک بخواد بازش کنه
  • IR ۰۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    0 0
    تندروهای داخلی [......] و تندروهای خارجی مانند اسرائیل- جمهوری خواهان آمریکا و... تا روزنه ای و امیدی پیدا میشه با فتنه گری نمی گذارن کار درست بشه.کشور ایران با این همه نفت و گاز و این همه منابع دیگر و نیروهای تحصیلکرده چرا باید به این وضعیت بیفته هیچ از خودتان سؤال کرده اید؟ تمام مشتری های نفت و گاز ما الان بجای خرید از ما از کشورهای عربی خلیج فارس نیازهای خود را تامین می کنند تمام این کشورها با ما میادین بزرگ مشترک نفت و گاز دارند و از سهمیه ما مشترهای ما را تامین می کنند آیا این وضعیت زجرآور نیست که ما به فقر و فلاکت بیفتیم و آنها روز بروز ثروتمندتر شوند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس