ربات

«ربات‌های اوریگامی» مینیاتوری می‌توانند در بافت‌های مختلف بدن غلت بزنند، بچرخند و شنا کنند تا برای توزیع دارو در سراسر بدن انسان استفاده شوند.

به گزارش مشرق، ربات‌های مینیاتوری که می‌توانند در بدن انسان بچرخند و داروها را توزیع کنند، به زودی به واقعیت تبدیل می‌شوند.

به نقل از دیلی میل محققان دانشگاه استنفورد یک "میلی ربات" ساخته اند که می‌تواند برای ورود به فضاهای باریک بدن استفاده شود. این دستگاه به اندازه نوک انگشت است و برای ساخت آن از هنر ژاپنی تا کردن کاغذ یا همان اوریگامی الهام گرفته شده است و می‌توان آن را با استفاده از آهنربا کنترل کرد. این ربات داروها را مستقیماً به تومور، لخته خون، عفونت یا نقطه درد منتقل می‌کند.

به گفته محققان، میلی ربات می‌تواند دنیای پزشکی را متحول کند و جایگزین قرص‌ها یا تزریق داخل وریدی شود که می‌تواند عوارض جانبی ناخواسته‌ای ایجاد کند. ابعاد میلی ربات جدید کمتر از یک سوم اینچ یعنی ۷.۸ میلی متر است و به صفحه مغناطیسی مجهز شده است.

این ربات می‌تواند به سرعت بر روی سطوح صاف و ناهموار یک اندام حرکت کند و در مایعات بدن شنا کند و در حین حمل داروهای مایع به صورت بی سیم از بیرون مدیریت شود.

استفاده از ربات ها برای انتقال مستقیم دارو به اعضای بدن

به گفته رنه ژائو مهندس مکانیک دانشگاه استنفورد، برخلاف قرص‌های بلعیده شده یا مایعات تزریق شده، دارو را تا زمانی که به هدف برسد و سپس یک داروی با غلظت بالا از خودش آزاد کند، نگه می‌دارد. ربات اوریگامی فقط از قابلیت تاشو برای کنترل نحوه شکل‌گیری و حرکت خود استفاده می‌کنند. همچنین از حرکت تا کردن برای انجام اعمال خاصی مانند فشار دادن دارو استفاده می‌کند.

یکی دیگر از جنبه‌های منحصر به فرد طراحی ترکیبی این ربات وجود یک سوراخ بلند در مرکز و شکاف‌های زاویه دار در طرفین آن بوده که برای کاهش مقاومت در برابر آب و افزایش کارایی آن مفید است. دکتر ژائو گفت: "این طراحی باعث ایجاد فشار منفی در ربات برای شنای سریع می‌شود و در عین حال مکش را برای حمل و نقل دارو فراهم می‌کند. "

اولین ربات شناگر جدید در نوع خود از جمله ربات‌هایی است که دورترین فاصله را دارد. این ربات در حال حاضر تحت آزمایشاتی است که پس از آن آزمایش روی حیوانات انجام می‌شود و در صورت موفقیت آمیز بودن، آزمایشات بالینی انسانی دنبال خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس