کد خبر 1381071
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶
ربات

محققان یک خرچنگ رباتیک ابداع کرده اند که با ذره بین می توان آن را دید. این ربات که با تاباندن پرتو لیزر می تواند حرکت کند، از کک کوچکتر است.

به گزارش مشرق، ربات کوچک با الهام از یک خرچنگ peekytoe ساخته شده و عرض آن فقط ۰.۵ میلیمتر است. به این ترتیب ابزار مذکور کوچکترین ربات جهان است که از راه دور کنترل می شود.

با وجود آنکه این ربات بسیار کوچک است اما می تواند خم شود، بخزد، راه برود، بچرخد و حتی بپرد. محققان دانشگاه نورث وسترن که این ربات را ابداع کرده اند، معتقدند با کمک ربات می توان طیفی از وظایف مختل در فضاهای سربسته را انجام داد.

پروفسور جان راجرز رهبر پروژه در این باره می گوید: می توان از این میکروربات ها به عنوان ابزاری برای تعمیر یا سرهم بندی ساختارهای کوچک یا ماشین های صنعتی یا حتی ابزارهای کمک جراحی برای پاکسازی رگ های بسته یا حذف تومورهای سرطانی در فرایندی کم تهاجم استفاده کرد.

ساخت یک ربات کوچکتر از حشره +عکس

او در ادامه افزود: رباتیک یک حوزه تحقیقاتی هیجان انگیز است و توسعه ربات هایی در مقیاس کوچک موضوعی سرگرم کننده برای پژوهش های آکادمیک به حساب می آید.

این خرچنگ رباتیک به وسیله یک سخت افزار پیچیده، هیدرولیک یا برق کار نمی کند و درعوض به مقاومت الاستیک بدنه اش متکی است از حشره کک کوچکتر است.

محققان برای توسعه ربات از یک آلیاژ به شکل حافظه استفاده کردند که در مجاورت گرما به شکلی که در حافظه اش مانده تغییر حالت می دهد.

این ماده با لایه ای نازک از شیشه پوشانده شده که هنگام خنک شدن، ربات را به شکل کج و کوله خود برمی گرداند.

ساخت یک ربات کوچکتر از حشره +عکس

محققان با استفاده از پرتو لیزر اسکن شده به سرعت نقاط مورد نظرشان در بدن ربات را گرم می کنند. همزمان با تغییر ربات به شکلی که در حافظه اش مانده و سپس به حالت اولیه، حرکتی ایجاد می شود.

این بدان معنا است که با تغییر جهت اسکن لیزر، محققان می توانند جهت حرکت ربات را کنترل کنند. از آنجا که این ربات ها بسیار کوچک هستند، نرخ خنک شدن آنها نیز بسیار سریع است. به عبارت دیگر کاهش اندازه ربات ها سبب می شود تا آنها سریع تر حرکت کنند.

محققان برای ساخت ربات های کوچک نخست ساختارهایی مسطح ابداع کردند و در مرحله بعد با استفاده از لایه ای لاستیکی آنها را بهم پیوند می دهند.

ساخت یک ربات کوچکتر از حشره +عکس

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    6 1
    فقط به درد جاسوسی میخوره
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    7 3
    در عمل هیچ کاربردی نداره و بیشتر یک طرح انتزاعی هست.
  • DE ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    2 2
    پاکسازی رگهای بسته؟ روباتی که با داشتن سلول‌های نوری فقط با تابش نور مستقیم لیزر قابل کنترل است را چگونه می‌شود در رگهای خونی فرستاد؟ اینها بیشتر ابزار ترور و خرابکاری هستند و نه کار دیگه.
    • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
      0 0
      تا وقتی عقب مانده باشیم همچنان وضع بر همین منوال خواهد بود
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    2 0
    نسلی نوین از سلاح های هوشمند زیست فناوری
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    3 2
    فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمُ الطُّوفَانَ وَالْجَرَادَ وَالْقُمَّلَ وَالضَّفَادِعَ .. بایدمراقب یهود باشیم
    • بشار عبدالواحد IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
      3 7
      من منفی زدم چون مخالفم. یهود دین خداست دین حضرت موسی است چرا تفرقه می افکنید ؟ من طرفدار یهود هستم و آبا و اجدادم یهود هستند
    • DE ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
      3 2
      احسنت عالیه
    • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
      2 2
      پس احتمالا نمیدونی که دین یهود الان تحریف شده و یهودی ها به جای حرف خدا در تورات،حرف ربی هاو روحانیون دین یهود در تلمود روگوش میدهندو طبق تلمود و به ناحق، خودشون رو برتر از بقه بندگان خدا می دانند و بنابر اینهر جنایتی رو هم انجام میدهند لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَى ذَلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ ﴿۸۲﴾مسلما يهوديان و كسانى را كه شرك ورزيده‏ اند دشمن‏ترين مردم نسبت به مؤمنان خواهى يافت و قطعا كسانى را كه گفتند ما نصرانى هستيم نزديكترين مردم در دوستى با مؤمنان خواهى يافت زيرا برخى از آنان دانشمندان و رهبانانى‏ اند كه تكبر نمى ‏ورزند (۸۲)سوره ۵: المائدة - جزء ۷
  • ساس IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
    0 0
    ربات های پخش شده کنار پایگاههای اتمی روسیه برای پایش عبور و مرور افسران و شناسایی آنها و لانچرهای سیار و دریچه های سیلوهای ثابت موشکی شبیه ولی کاملتر از این ربات آماتوری هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس