کد خبر 1388209
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶
بورس

بازار سرمایه در هفته گذشته رکورد رشد را در سال ۱۴۰۱ شکست و همین مساله می‌تواند رشد بازار در هفته‌های آینده را تضمین کند.

به گزارش مشرق، بازار سرمایه در هفته چهارم خردادماه روندی صعودی داشت و شاخص کل با حرکت خود، سهامداران را امیدوار به فتح کانال ۱.۶ میلیون واحدی کرد.

بررسی بازار سهام در خردادماه سال جاری نشان می‌دهد، هفته چهارم این ماه اولین هفته صعودی بورس بوده و این رشد نیز در سال ۱۴۰۱ تاکنون رخ نداده بوده است. یعنی رشد شاخص کل بورس در هفته گذشته رکورد رشد بورس را شکسته است.

بیشتر بخوانید:

وضعیت بورس امروز ۲۴ خرداد ۱۴۰۱

نکته قابل توجه در این هفته، خروج پول از بازار سرمایه بوده است. برخی کارشناسان خروج پول از بورس را یک زنگ خطر برای بازار سهام می‌دانند.

بازار سرمایه در هفته گذشته تحت تاثیر تصمیم بانک مرکزی مبنی بر فروش ارز صادراتی در صرافی‌ها قرار گرفت و این مساله یکی از دلایل رشد بورس در هفته گذشته بوده است.

* تصمیم بانک مرکزی عامل رشد بورس

محمد مددیان، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، به تصمیم اخیر بانک مرکزی مبنی بر تسهیل عرضه و فروش ارز صادراتی اشاره کرد و گفت: این اقدام بانک مرکزی مزایای زیادی را با خود به همراه خواهد داشت، زمانی که نرخ دلار آزاد افزایش می‌یابد، صادرکنندگان باید مطابق بخشنامه‌های موجود ارز خود را با نرخ نیمایی به فروش برسانند، اما این تصمیم سبب خواهد شد تا آنها ارز خود را با نرخ بالاتری بفروشند.

وی ادامه داد: بانک مرکزی از طریق ارائه ابلاغیه جدید کمک کرد تا ضمن کاهش قیمت دلار، فاصله ایجاد شده در نرخ دلار بازار آزاد و نیمایی را به حداقل برساند. بانک مرکزی با این اقدام دیگر از منابع ذخیره شده خود استفاده نمی‌کند و به‌ نوعی توانگری ارزی خود را برای مدیران آتی بازار ارز حفظ خواهد کرد.

* رشد رکورددار شاخص کل بازار سهام

روند نزولی شاخص کل بورس در هفته چهارم خرداد متوقف شد. در اولین روز کاری هفته شاخص کل نزول ۲ هزار و ۹ واحد را پشت سر گذاشت؛ اما پس از آن روند شاخص کل صعودی شد. روز یکشنبه ۱۴ هزار و ۹۸ واحد رشد کرد. روز دوشنبه نیز شاخص صعود ۳۹ هزار و ۵۹ واحدی داشت.

رکورد رشد بورس در سال ۱۴۰۱ شکسته شد

روز سه ‌شنبه شاخصکل برای سومین روز پی در پی رشد کرد و ۲ هزار و ۶۲۰ افزایش یافت. در آخرین روز کاری هفته شاخص ۹ هزار و ۷۳۷ واحد ریزش کرد اما بالاتر از سطح هفته قبل ایستاد. بازدهی شاخص کل در این هفته مثبت ۲.۹ درصد بوده و یک رکورد در سال ۱۴۰۱ محسوب می‌شود.

رکورد رشد بورس در سال ۱۴۰۱ شکسته شد

شاخص کل بورس در هفته چهارم خرداد رشد ۴۴ هزار و ۳۶ واحدی داشت و در سطح یک میلیون و ۵۶۴ هزار و ۳۳۴ واحدی ایستاد.

* دنباله روی سهام کوچک از شاخص کل

شاخص کل هموزن نیز در این هفته رشد کرد و در پایان هفته نسبت به هفته پیشین ۷ هزار و ۵۳۱ واحد بالاتر ایستاد و بازدهی مثبت ۱.۸ درصدی را ثبت کرد.

رکورد رشد بورس در سال ۱۴۰۱ شکسته شد

شاخص کل هموزن در روز شنبه با افت هزار و ۵۳۵ واحدی داشت و در روز یکشنبه، رشد هزار و ۵۵۵ واحدی را تجربه کرد. روز دوشنبه این شاخص هفت هزار و ۷۳۹ واحدی بالاتر ایستاد و در روز سه شنبه نیز رشد ۷۷۰ واحدی را برای سهامداران به همراه داشت.

رکورد رشد بورس در سال ۱۴۰۱ شکسته شد

روز چهارشنبه هفته چهارم خردادماه شاخص کل هموزن ۹۹۸ واحد پایین تر ایستاد تا تنها روز منفی این شاخص در این روز رقم بخورد.

* رشد معاملات خرد در بازار سهام

در هفته چهارم خردادماه، میانگین ارزش معاملات کل هفته ۳۶ هزار و ۱۱۸ تومان بود که نسبت به رقم ۶۰ هزار و ۸۶ میلیاردی هفته پیشین، افت ۳۹ درصدی داشته است.

رکورد رشد بورس در سال ۱۴۰۱ شکسته شد

ارزش کل معاملات در هفته گذشته در روز شنبه هفت هزار و ۱۷۲ میلیارد تومان بود. روز یکشنبه این عدد به ۱۰ هزار و ۸۶۴ میلیارد تومان رسید و در روز دوشنبه مانند همه هفته‌های گذشته به ارزش این معاملات به ۱۴۳ هزار و ۱۸۸ میلیارد تومان افزایش یافت. روز سه شنبه نیز ارزش کل معاملات به رقم ۱۱ هزار و ۱۰۸ میلیارد تومان کاهش یافت و روز چهارشنبه نیز ارزش معاملات بازار سرمایه به هشت هزار و ۲۶۱ میلیارد تومان رسید.

رکورد رشد بورس در سال ۱۴۰۱ شکسته شد

اما در هفته گذشته ارزش معاملات خرد رشد کرد. در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس چهار هزار و ۲۸۷ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم چهار هزار و ۶ میلیاردی هفته پیشین، افزایش ۷ درصدی داشته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    2 0
    کدام رشد؟؟ رشدی ک هفتادالی 80درصدزیان دیدیم فقط یمدت رسیده به 60درصدمنفی امابازرفتیم سرهمونجای پارسال ک نابودشدبورس. یروزمثبت دستوری بجاش 4روزمنفی تاچندسال دیگه به اصل پولمون برسیم سودباشه پیش کشتون
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    1 0
    خجالت بکشید. فقط همین.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس