عین‌اللهی: همسایگان در اولویت دیپلماسی سلامت وزارت بهداشت هستند

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت همسایگان را اولویت این وزارتخانه در حوزه دیپلماسی سلامت ارزیابی کرد.

به گزارش مشرق از وبدا، بهرام عین‌اللهی در دیدار صفر دُردی تُویلی اِف معاون رییس کابینه وزرای ترکمنستان در محل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: برای تقویت همکاری‌های دو کشور در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، باید موانع و محدودیت‌ها برداشته شده و نیازهای ایران و ترکمنستان با استفاده از توان داخلی دو کشور و تبادلات دارویی و تجهیزاتی با کشورهای همسایه برطرف شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در سالهای گذشته بین وزارت بهداشت ایران و ترکمنستان تفاهم نامه‌هایی امضا شده، افزود: ضرورت دارد که این تفاهم نامه‌ها، اجرایی و عملیاتی شده و برای این منظور  لازم است کارگروه مشترکی بین دو کشور در این خصوص تشکیل شود تا روش‌های اجرایی، بررسی و اتخاذ شود.

عین‌اللهی با اشاره به روابط فرهنگی عمیق بین ایران و ترکمنستان، گفت:  ضرورت دارد روابط بین دولت‌های دو کشور تقویت شود؛ چرا که دوستی ایران و ترکمنستان یک ضرورت راهبردی است.

وی بر تسهیل تردد دانشمندان ایران و ترکمنستان به ویژه در زمینه همایش‌های علمی مشترک، تاکید کرد و گفت: روان سازی فرایندهای اداری و تردد آسان دانشمندان دو کشور، باعث پیشرفت بیشتر ایران و ترکمنستان می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  همچنین در حاشیه این دیدار با اشاره به لزوم تشکیل کارگروه مشترک  ایران و ترکمنستان در حوزه سلامت، گفت: دو کشور در حوزه سلامت می‌توانند همکاری‌های  فراوانی با یکدیگر داشته باشند که این موضوع باید با رویکرد اجرایی بررسی شود.

عین‌اللهی با بیان اینکه وزارت بهداشت به دنبال تقویت دیپلماسی سلامت است، افزود:  مبادلات دارویی هم جزیی از این دیپلماسی شمرده می‌شود.

وزیر بهداشت همچنین در حاشیه این دیدار و در جمع خبرنگاران با اشاره به سفرش به ژنو گفت: در این سفر با ۹ وزیر بهداشت کشورهای مختلف و در سوریه و عراق با مقامات این دو کشور، دیدار و گفت‌وگو کردیم.

وی افزود : در حوزه دیپلماسی سلامت، کشورهای همسایه برای ما در اولویت هستند تا با تبادل استاد و دانشجو، دارو و تجهیزات پزشکی و تجارب درمانی و بهداشتی و همایش های علمی مشترک به تقویت نظام سلامت کمک کنیم.

عین اللهی ادامه داد: در  سفر به سوریه مقرر شد سالانه یکبار کنفرانس علمی مشترک حوزه سلامت بین ایران و سوریه برگزار شود و  ترکمنستان  هم از برگزاری همایش ‌های مشترک علمی برای تقویت ارتباط دانشمندان دو کشور، استقبال کرده است.

ترکمنستان توجه ویژه ای به همکاری با جمهوری اسلامی ایران دارد

صفر دُردی تُویلی اُف، معاون رییس کابینه وزرای ترکمنستان نیز در دیدار با عین اللهی با اشاره به سوابق همکاری‌های دو کشور از گذشته های دور، گفت: ترکمنستان، توجه ویژه ای به همکاری با جمهوری اسلامی ایران به ویژه در حوزه سلامت دارد؛ چرا که دانشمندان بزرگی در ایران حضور دارند و مردم ترکمنستان  برای دریافت خدمات درمانی به ایران مراجعه می‌کنند.  

وی با بیان اینکه تشکیل کارگروه مشترک برای ارتقای همکاری‌های بهداشتی و درمانی بین دو کشور نتایج خوبی به همراه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: صنایع دارویی دو کشور در وضعیت مناسبی قرار دارند. در طول یکماه گذشته سه کارخانه دارویی در ترکمنستان با حضور رییس جمهور افتتاح شده و می توان  همکاری های دارویی دو کشور را  گسترش داد.

معاون رییس کابینه وزرای ترکمنستان همچنین گفت: برگزاری همایش های علمی مشترک در دو کشور می تواند زمینه ساز پیشرفت ایران و ترکمنستان در حوزه سلامت باشد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    0 0
    العجل یا مهدی ___ _________ (فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم ______ اللهم عجل لولیک الفرج

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس