گوترش: فرصت جلوگیری از بدترین تاثیرات بحران اقلیمی رو به اتمام است

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد اظهار داشت: فرصت جلوگیری از بدترین تأثیرات بحران آب و هوایی به سرعت رو به اتمام است.

به گزارش مشرق، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی  افزود: سیاره ما در حال حاضر ۱.۲ درجه سانتیگراد گرم شده است. برای اینکه به هدف محدود نگه داشتن دمای هوا به  ۱.۵ درجه سانتیگراد  دست یابیم، باید تا سال ۲۰۳۰ انتشار گازهای گلخانه ای را تا ۴۵ درصد کاهش دهیم و تا اواسط قرن به انتشار این گازها را به صفر برسانیم.

وی تصریح کرد: اما تعهدات ملی فعلی منجر به افزایش تقریبا ۱۴ درصدی در تولید گازهای گلخانه ای در این دهه خواهد شد.

دبیر کل سازمان ملل اکثر تعهدات اقلیمی کشورها را به اندازه کافی خوب ندانست و گفت: علم و مردم خواستار اقدامات بلند پروازانه و متحول کننده در زمینه آب و هوا هستند.

 گوترش افزود: در همین حال بسیاری از دولت ها در انجام این اقدامات تاخیر می کنند. اختلالات آب و هوایی در حال حاضر احساس می شود و تقریبا نیمی از بشریت در منطقه خطر قرار دارند.  در زمانی که همه ما باید برای حفظ زندگی خود متحد شویم، جنگ های بی معنی ما را از هم دور می کند.

وی اضافه کرد: بحران انرژی که با جنگ در اوکراین تشدید شد، افزایش دو برابری استفاده از سوخت های فسیلی توسط اقتصادهای بزرگ را به دنبال داشت.

گوترش تصریح کرد: این جنگ یک درس بد را تقویت کرده است. ترکیب انرژی ما ناقص است. اگر در گذشته سرمایه‌گذاری خوبی روی انرژی‌های تجدیدپذیر انجام می‌دادیم، به‌طور چشمگیری تحت تأثیر بی‌ثباتی بازارهای سوخت‌های فسیلی قرار نمی‌گرفتیم.

دبیر کل سازمان ملل اظهار داشت: خانوارها و مشاغل با قیمت های فلج کننده روبرو هستند. جهان ما با آشفتگی  اقلیمی مواجه است. بودجه جدید برای اکتشاف سوخت فسیلی و گسترش زیرساخت های تولید این سوخت ها یک توهم است.این فقط باعث گسترش بلای جنگ، آلودگی و فاجعه اقلیمی شود.

گوترش اظهار داشت: درخواست خود را از کشورهای گروه ۲۰ و کشورهای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و همچنین سایر کشورها تکرار می کنم که  استفاده از زغال سنگ را تا سال ۲۰۴۰ به صفر برسانند.

 وی ادامه داد: گسترش انرژی های تجدیدپذیر پروژه صلح در قرن بیست و یکم است. گزینه‌های انرژی تجدید پذیر از جمله انرژی های باد و خورشید ارزان‌تر، قابل اعتمادتر و عادلانه تر هستند و  سرمایه گذاری در انرژی های تجدید پذیر سه برابر بیشتر از سوخت های فسیلی شغل ایجاد می کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    0 0
    یکباراینقدرشهامت داشته باش که مقصررابگویی که امریکاست تولایق این جایگاه نیستی تمام بیانات گوترش 180 درجه بانوشته های سازمان ملل که بقیه زیراین قوانین به سازمان ملل مشروعیت دادند اداره میشود بسیاری ازکشتارهادرفلسطین تهدید ملیت ونزادها وادیان مختلف است که قربانی تفکرات فاشیستی اسراییل میشود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس