کد خبر 1387280
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۵
عراق: تا دو روز آینده پول گاز ایران را می‌دهیم

وزارت برق عراق اعلام کرد که طی دو روز آینده بدهی گاز وارداتی از ایران که از سال ۲۰۲۰ باقی مانده، پرداخت خواهد شد.

به گزارش مشرق، وزارت برق عراق روز سه‌شنبه اعلام کرد که بدهی عراق به ایران که از سال ۲۰۲۰ باقی مانده طی دو روز آینده پرداخت خواهد شد.

وزارت نیروی عراق همچنین از نقش دولت و پارلمان این کشور در حمایت از وزارت نیرو در این پرونده قدردانی کرد.

«احمد موسی» سخنگوی وزارت برق عراق به خبرگزاری رسمی این کشور گفت: «وزارت برق بارها به دولت، پارلمان و افکار عمومی بر ضرورت پرداخت بدهی گاز ایران از سال ۲۰۲۰ که به دلیل عدم تصویب بودجه به تعویق افتاده بود، ‌ یادآوری کرده بود».

وی اضافه کرد: «امروز ما اعلام می‌کنیم که طی دو روز تمامی بدهی‌های سال یاد شده پرداخت می‌شود تا مانع از کاهش گاز صادراتی از ایران به عراق شویم».

احمد موسی افزود: «مشکل بدهی گاز از دولت‌های قبلی متراکم شده و دولت کنونی تلاش کرد تا این مشکل را از طریق گرفتن وام حل کرده و بدهی ایران را پرداخت کند».

سخنگوی وزارت برق عراق گفت: «این وزارتخانه از نخست وزیر به دلیل توجه و نظارت مستقیم و همچنین پارلمان به دلیل درک کردن نیازهای وزارت برق و فراهم کردن آن در راستای موفق شدن طرح‌های وزارت برق، قدردانی می‌کند».

پارلمان عراق، چهارشنبه گذشته متن پیشنهادی قانونی موسوم به «حمایت فوق‌العاده از امنیت غذایی و توسعه» را تصویب کرد.

در حالی کلیات بودجه کشور عراق در سایه عدم تشکیل دولت جدید تعیین نشده است، تصویب این قانون به عراق این امکان را می‌دهد که بدهی‌های خود به‌ویژه در زمینه برق و امنیت غذایی را پرداخت کند.

طبق این قانون عراق این امکان را خواهد یافت تا بدهی‌های گازی ایران را پرداخت نماید.

پیشتر، احمد موسی سخنگوی وزارت برق عراق گفته بود که میزان دقیق بدهی برقی این کشور به ایران معادل ۱ میلیارد و ۶۴۲ میلیون دلار است.

موسی پیش از این هشدار داده بود که «قطع شدن گاز ایران، بر روی عراق تأثیر خواهد گذاشت زیرا برق کشور تا حدود ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ مگاوات متکی به گاز ایران است و توقف گاز به معنای توقف یک سوم شبکه برق کشور خواهد بود.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • DE ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    4 1
    حالا عراق از ما گاز میگیره یا ما به عراق گاز میدیم؟
    • IQ ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
      0 0
      بعضی موقع اونها گاز میگیرن بعضی موقع ما اونها رو گاز میگیریم تازگی که اونها گاز گرفتن از ایرانی ها
    • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      1 0
      عراق به ماشین گاز میده ما هم به عراق گاز میدیم
  • محمدایوب IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    0 0
    بازم ظریف قهرمان دیپلم ماسی زبان دان دیپلمات دکمه سردست دار دوست و همبازی کری قهوه خور با موگرینی گیرنده امضای تضمین از کری دیدید پول را گرفت زکی
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    3 1
    اگر بخواد به دینار عراقی بده که دو زار ارزش نداره
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    5 11
    درود بر شیعیان و آزادگان عراق. ایران در کنار مستضعفان قرار دارد
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    4 5
    قابل توجه فواد حسین نمیدونم آمریکا هم اینقدر تحمل داشت که شما بهش بدهکار باشید یا نه
  • US ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    5 3
    عراق داره ایران رو بیرون میکنه خخخخخ
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    4 1
    کویت یک چهارم استان خوزستان درجنگ عراق کویت که ش ماه تحت اشغال بود صدمیلیاردغرامت گرفت ایران یک سنت هم نگرفته
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    4 1
    تازه دارند وام مى گيرند ! پناه بر خدا ! پس اونهمه پول نفت رو چكارش ميكنند ؟! انگار بيخودى نميگن كه سياستمداران عراق همگى فاسدند !
  • IR ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    0 1
    بخشی از این پول بابت بدهکاری قبلی باید به ترکمنستان برای خرید گاز بدهیم ، از صادرات گاز به واردات گاز .
  • IR ۰۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    3 0
    عراق از سفر وزیر امور خارجه پاکستان ترسیده از بلبل زبونی جدید وزیر امورخارجه اش ( ی فواد حسین) هم ترسیده /وزیر امورخارجه پاکستان هم دنبال تامین انرژی شون از ایران هستند عراق ترسیده که ایران بره سراغ مشتری های مثل پاکستان / تو هر دوی این معاملات یه سر قضیه آمریکایی ها هستند که تو فروش انرژی به عراق چه تو فروش انرژی به ‌پاکستان / پاکستان اومده سهم خودش رو در قبال رأی منفی که به قطعنامه آژانس علیه ایران داده رو بگیره / عراق هم خوب میدونه که اگه در خرید انرژی از ایران چه برق باشه چه گاز با مشکل مواجه بشه باید مردمش از گرمای تابستون بپرند تو آب فرات تا خودشون رو خنک کنند/ حالا اینکه این وسط چی گیر آمریکایی ها میاد رو میتونید از افزایش قیمت انرژی و سوخت در آمریکا و اروپا بفهمید / اولین کاری که میشه انجام داد اینه که فقط و فقط به اندازه نیاز عراق ، پاکستان بهشون گاز یا انرژی های دیگه رو بهشون بفروشیم که هوس نکنند به آمریکا یا اروپا بفروشن و خودشیرینی کنند دومین کاری که باید انجام بدیم اینه که پولش رو تمام‌ و‌کمال بگیریم چه به دلار باشه چه با ارز ملی باشه تهاتری بخواهیم بفروشیم و کالا جاش وارد کنیم کلاه سرمون رفته چون این روزها قیمت جهانی گاز و نفت و انرژی متاثر از جنگ اوکراین و.. روزانه داره تغییر می‌کنه / اینطوری عراق هم یاد میگیره و به وزیر امورخارجه اش یاد میده که برای ایران بلبل زبونی نکنه / اینطوری اروپا . آمریکا هم می‌فهمه که نمیتونن هم تحریم کنه و هم زیر آبی سوخت و انرژی اش رو از ایران بطور غیر مستقیم تهیه کنه و به ریش ایران بخنده / اروپا و آمریکا باید هزینه بدعهدی شون رو بدهند یا امروز حذف کامل تحریم ها رو انجام میدن یا ۵ یا ۶ ماه دیگه به گاز ایران محتاج میشن و مجبور میشن بخاطر یخ نزدن مردمشون و نجات اقتصاد وابسته به انرژی شون این کار رو بکنن / ایران اگه چند ماهی رو صبر کنه و تن به زیاده خواهی های آمریکا و اروپا برای توافق نده میتونه حقش رو بگیره / میشه این معادله چند مجهولی رو با صبر و هوشیاری و زرنگی و فریب نخوردن حلش کرد میشه سیاست تعامل با همسایگان رو بهش رسید طوری که بیگانگان و دشمنان بهش طمع نکنند و ازش سوء استفاده نکنند و از طرفی میشه درسی به اروپا و امریکایی ها داد که بفهمند نمیتونن تا ابد بدعهدی کنند و توقع داشته باشند ایران فقط متعهد باشد
  • داود IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    0 0
    اینکه الان تحت سلطه داعش نیستن بخاطر مجاهدتهای شبانه روزی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی عزیز است بعد برای ما کری میخونن.
  • NL ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    2 0
    مشرق جان منتظر گزارش رزمایش مشترک نیروی زمینی عراق و عربستان تحت عنوان برادران عرب هستیم از اون طرف وزیرامور خارجه عراق از این طرف ارتش عراق از همه جا خوردید برادران عراقی گل کاشتند
  • کارمند ساده IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    1 0
    لطفا همانطوری که به آزاد سازی در اقتصاد ایران روی آورده اید نسبت به پرداخت ها برای بازنشستگان و کارمندان و کارگران ساده و کسبه و کشاورزان خرد هم از این پول ها که می گوید آزاد شده رویی نشان بدهید و بجای 10 درصد افزایش حقوق در سالی که نزدیک به 60 درصد تورم واقعی است ؛ مبلغی بگذارید.....
  • احمد US ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    0 0
    خسارت جنگ را بده، این پول پیش کش....به قول معروف تو جیب ما رو نزن....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس