انتقاد از گرانی خدمات دندانپزشکی/ بسیاری از مردم قید درمان دندان را می‌زنند

نماینده مجلس با بیان اینکه در کشور با کمبود تعداد دندانپزشک و گرانی خدمات دندانپزشکی مواجه است گفت: به همین دلیل برخی از مردم قید درمان را می‌زنند.

به گزارش مشرق، کمبود سرانه دندانپزشک در کشور و افزایش قیمت ترمیم دندان موجب محروم شدن خیلی از مردم از خدمات این حوزه پرشکی شده است. موضوعی که تبعات آن افزایش امار پوسیدگی دندان و یا نهایتا از دست دادن دندان است. اما توزیع نامتوازن دندانپزشک در کشور باعث تشدید مشکلات در جوزه دندانپزشکی شده است. واقعیت آن است که سرانه دندانپزشک در شهر تهران در حدود ۵۴ درصد مناطق دیگر کشور است و این توزیع ناعدلانه به حدی است که مردم خیلی از شهرستان ها برای گرفتن خدمات دندانپزشکی باید مسافت طولانی را طی کنند یا شاید هم قید درست کردن دندان را بزنند.  

اکنون شرایط به گونه ای است که برای دسترسی به خدمات پزشکی باید هزینه های بالایی را هم پرداخت کرد به هرحال کمبود پزشک و خدمات موجب افزایش قیمت می شود. و مهمتر آنکه دسترسی به مراکز دندان پزشکی با وجود قیمت های زیاد در مناطق محروم خیلی کمتر است.

بدون شک اصلی ترین مشکل دراین رابطه کاهش ظرفیت دندانپزشکی در کشور است. این معضل به حدی است که می تواند کاهش شدیدتر دسترسی به خدمات پزشکی را حتی در سال آینده رقم بزند. با این اوصاف نه تنها مشکلات بیان شده حل نمی شود بلکه شرایط با وجود پیش روی جمعیت به سمت میانسالی حتی وخیم تر هم خواهد شد.

هادی بیگی نژاد نماینده مردم ملایر بر موضوع کمبود پزشک و دندان پزشک در کشور تاکید کرد و از وزارت بهداشت خواست که پاسخگوی مشکلات مردم در این رابطه باشد.  

بیگی نژاد گفت:متأسفانه در خیلی از شهرستان کشور کمبود پزشک عمومی، پزشک متخصص، دندان‌پزشک و ... احساس می‌شود. ضمن اینکه مردم مجبورند برای بهره‌مندی از خدمات پزشکی به شهرهای اطراف مراجعه کنند که این فشار مضاعف مالی و جسمی برای بیماران ایجاد می‌کند.
 وی افزود: در روستاهای و مناطق حواشی شهر نیز کمبود خانه‌های بهداشت و پزشک وجود دارد و مردم باید برای روند درمانی خود روزها و ماه‌ها منتظر بمانند که امر سبب وخیم شدن اوضاع جسمی و روحی آنان می‌شود. این نماینده گفت: اما نکته‌ای که در اینجا وجود دارد توزیع ناعادلانه دندان‌پزشکان در کشور است که لازم مسئولین مربوطه با اجرای طرح افزایش ظرفیت دندان‌پزشکی این رویکرد را اصلاح کنند.

بیگی نژاد تاکید کرد: وقتی مردم برای مراجعه به پزشک چند ماه در نوبت هستند دیگر لازم نیست حتی برای کمبود پزشک استدلال کنیم، این خودش بهترین استدلال است. وقتی سونوگراف خانم به میزان کافی نیست، وقتی برخی پزشکان متخصص در کشور انگشت شمارند و خیلی از استانها حتی یک پزشک با تخصص خاص را ندارند وضع مشخص است. کافی است سری به شهرستان زد و مراکز درمانی دندانپزشکی را دید خیلی راحت می توانیم شرایط را بسنجیم و به سختی افتادن مردم را ببینیم. در زمینه دندان‌پزشکی نیز وضعیت به همین منوال است.

نماینده مردم ملایر گفت: وزارت بهداشت است که باید پاسخ بدهد این چه رفتاری است که با مردم دارد، چقدر مردم سختی بکشند راضی میشوند در تصمیمات تجدید نظر کنند؟ افزایش ظرفیت ها با توجه به سالمندی جمعیت در امر پزشکی لازم و ضروری است و باید رویکرد دولتمردان قرار بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که سیاستگذاران بهداشت خود ذی‌نفع و پزشک باشند، آش همین آش و کاسه همین کاسه است.  

بیگی نژاد افزود: تربیت نیروی کیفی که خود یک بحث دیگر است. کاش میشد مثل اقتصاد که حسابرس از بیرون می‌آید و به حسابهای مالی رسیدگی می‌کند، یک گروه رفتار پزشکان را نظارت می‌کرد، آنوقت فرق بین خادم و ظالم مشخص می‌شد. متاسفانه عده‌ای در جامعه پزشکی آبروی پزشکان خادم را دارند می‌برند.   پس لااقل خود جامعه پزشکی برای آبروی خود کاری کند.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان می‌توانند با اخذ تعهد خدمت در مناطق محروم، افزایش مدت‌زمان طرح آنها، ارائه تسهیلات و امکانات مختلف به پزشکان مناطق و دورافتاده پزشکان را برای کار در مناطق محروم و دورافتاده ترغیب کنند ضمن اینکه ظرفیت های حوزه های پزشکی من جمله دندان پزشکی را زیاد کنند.  

بیگی نژاد نسبت به گرانی خدمات دندان پزشکی گفت: متاسفانه گرانی خدمات دندان پزشکی به واسطه کمبود ظرفیت و انحصار به قدری است که خیلی از مردم در شهرستان ها و روستاها قید درست کردن دندان خود را می زنند. لازم است کمک های بیمه ای در خصوص امر دندان پزشکی صورت بگیرد تا با قیمت های زیاد ترمیم دندان، مردم کمتر در فشار قرار بگیرند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ابن الرضا IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    0 0
    پزشکان ما متوجه باشند که برای زن وبچع نان حلال ببرند برای متخصص شدن یک نفر هزاران نفرباید کار کنند از کشاورز وکارکر وسرباز ونانوا وماموربرق وآب ومامور انیت هرکس به جائی می رسد تنها یک درصد استعداد شخصی خود ش است 99 درصد مال جامع است به جزتوفیق خدا از این رو درکار وی هکه کمردم شریک اند وباید انصاف را رعایت کنند.دکتری رفتم درقم ویزیت 25 هزار تومان و کارت خوان هم نداشت چون نمی خواست مالیات بدهد اخر اگر فقط من کارمند مالیات بدهم وتو با درامد روزی جند ملیون فرار کین خدا را خوش می اید این پول به چیب کی می رود زن وبچه ای که اصلا قدرت را ندانند ودرآخر عمر بیجاره می شوی
  • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    0 0
    واقعا درسته بچه 7 ساله حدود 30 میلیون گفت هزینه ترمیم دندان‌ها گوشت آورده روس دندان‌ها و پوسیدگی و نامرتب اگر درست نشوند روس دندان‌های دائمی و فک اثر می‌گذارد. روی دندان‌ها اشتباه تایپ شد
  • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    0 0
    مجلس انقلابی یک بار و برای همیشه بساط انحصار طلبی تاجران سلامت را بر هم زده و آموزش پزشکی را به وزارت علوم برگرداند و افزایش چند برابری ظرفیت پزشکی را تصویب کند.
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    0 0
    خوب خود شما که نماینده مردم هستید تصویب کنید که نظارتی بر کار دندانپزشکان و پزشکان ایجاد شود .ببینید دیگر کشورها چه کاری انجام میدهند
  • اسماعیل IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    0 0
    با این همه گرونی دندون به چه دردمون میخوره.
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    0 0
    هزینه دندان پزشک زیاد مثلا ریک دکتر دندان زیاد دکتر داخلی ‌کم هست در شهرقدس
  • مهرداد IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    0 1
    قبل از هرچی یه یر به بازار لوازم دندانپزشکی بزنید ببینید قیمت وسایل و تجهيزات چقدر نجومیه و چرا وارد کننده های سود های چند صد درصدی میگیرن و اصلا دست کی تو کاره و برای یه مطب فکستنی چند میلیارد باید هزینه کرد و زمان برگشت سرمایه چقدر طول میکشه؟! اصلا هیچ بانکی حاضر نیست 1 میلیارد بابت خرید وسایل بده و شاید تعرفه ها گرون باشه ولی نرخ تجهیزات و اجاره مطب اگه ارزون باشه باید تعرفه هم تعدیل بشه
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    1 0
    عمرمون تمام شد . درامد نداشته و نداریم ، از پس ترمیم یک دندان هم نتوانستیم برآییم، رفع گرسنگی خانواده و اجاره خانه واجب تر بود از دندون خودم ، هیچی با هم جور در نمیاد چکار کنیم ؟
  • مم IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    2 0
    مثل من هرشب درد دارم
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    1 0
    یه دندون کشیدن 500تا 1500 پر کردن 700 تا 1 تومن عصب کشی بالای 1 تومن ایمپلنت بالای 8 تومن اجاره خانه 5 به بالا یدونه ماست 80 تومن برنج 100 تا 150 تومن لباس و گوشت و مرغ و مسافرت و اینا ک دیگه ارزو شد بعد حقوق قانونی این کشور 4-5 تومن جالبه نه؟
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    0 0
    یه دندون کشیدن 500تا 1500 پر کردن 700 تا 1 تومن عصب کشی بالای 1 تومن ایمپلنت بالای 8 تومن اجاره خانه 5 به بالا یدونه ماست 80 تومن برنج 100 تا 150 تومن لباس و گوشت و مرغ و مسافرت و اینا ک دیگه ارزو شد بعد حقوق قانونی این کشور 4-5 تومن جالبه نه؟
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    0 0
    فکر اساسی کرد کار بدید دست کاردان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس