معتادان متجاهر پایتخت کجا رفتند؟/نمی توان روی معتاد فقط یک خط کشید

عضو شورای شهر تهران گفت که جمع آوری معتادان کار ساده ای نبود؛ خصوصاً که یک امر انسانی است و شما نمی توانید فقط یک خط رویش بکشید یا شیفت دیلیت کنید.

به گزارش مشرق، ساماندهی معتادین متجاهر در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است. در گذشته جمع آوری هایی صورت گرفت اما دوباره این افراد به سطح شهر باز می گشتند. بسیاری از سازمان ها در زمینه آسیب های مسوولیت دارند و قانون برای آنها وظایفی را در نظر گرفته است.

شهرداری مسئولیت ساماندهی معتادان دارای زخم باز را پذیرفت که این کار قابل تقدیر است

زهرا شمس احسان عضو کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در این باره می گوید: ساماندهی وضعیت معتادان متجاهر در شهر تهران به گونه‌ای است که شهرداری مسئولیت ساماندهی معتادان دارای زخم باز، سالمند و ... را پذیرفته است که پذیرش این مسئولیت قابل تقدیر است.

معتادان متجاهر پایتخت کجا رفتند؟/ نمی توان روی معتاد فقط یک خط کشید

وی ادامه داد:  برای افراد بالای ۶۰ سال و زخم باز امکان توانمندسازی شغلی و بازگشت به خانواده به دلایل مختلف از جمله از دست دادن خانواده و ناتوانی در اشتغال دشوار است باید فضاهایی جهت ساماندهی و اسکان این افراد بعد از ترک ایجاد شود و برنامه هدفمندی با کمک سایر دستگاه‌های مسئول تدوین شود.

باید مددجویان دارای مهارت از افراد بی‌مهارت تفکیک شوند

عضو شورای شهر تهران می گوید: برای سایر افراد بهبود یافته نیز باید امکان اشتغال و فرآیند ماندگاری در درمان و بازگشت به خانواده و جامعه از همان ابتدای دوره درمان آغاز شود و لازم است که تیم‌های تخصصی مددکاری از همان ابتدا وارد شوند تا مورد به مورد مددجویان را بررسی و برای هر کدام‌شان یک نقشه راه طراحی کنند.

به گفته شمس احسان، باید مددجویان دارای مهارت از افراد بی‌مهارت تفکیک شوند تا برای اشتغال آنها فکری کرد.

در دوره قبل مدیریت شهری به موضوع آسیب های اجتماعی توجه کمتری شده و عقب ماندگی های جدی در این زمینه ایجاد شد.

علیرضا نادعلی نائب رئیس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران دراین باره می گوید: در قرارگاه اجتماعی معضلات شهری از جمله کودکان کار، متکدیان و ... مورد بررسی قرار می گیرد. قرارگاه اجتماعی مهترین وظیفه اش درباره کاهش آسیب های اجتماعی در حوزه معتادین متجاهر، کارتون خواب ها و ... است. الحمدالله در این زمینه هم موفق بوده است.  

جمع آوری ۲۰ هزار معتاد کار ساده ای نیست؛ ما نمی توانید روی معتاد فقط یک خط  رویش بکشید یا شیفت دیلیت کنید

وی ادامه داد: دستگاه های مختلف مانند بهزیستی، نیروی انتظامی، کمیته امداد در کنار هم قرار گرفتند  و البته شهرداری تهران نقش میاندار را در میان ایفا کرد.

معتادان متجاهر پایتخت کجا رفتند؟/ نمی توان روی معتاد فقط یک خط کشید

به گفته نادعلی، دستگاه ها هماهنگی خوبی داشتند. تقریبا ۴ سالگی  این موضوعات رها شده بود و برخی مکان ها پر از  معتاد متجاهر بود. نزدیک به بیست و اندی هزار نفر معتاد متجاهر جمع آوری شد که البته  کار ساده ای نبود؛ خصوصاً که یک امر انسانی است  و شما نمی توانید فقط یک خط  رویش بکشید یا شیفت دیلیت کنید.

بعضی از دستگاه‌ها هنوز کارشان را کامل انجام نداده و عقب هستند

به اعتقاد عضو شورای شهر تهران، باید این افراد را پرورش دهید تا دوباره به حلقه کار و زندگی باز گردنند. لذا تقسیم‌بندی بین دستگاه‌ها صورت گرفت و  سهم شهرداری تهران  ۵ تا ۷ نفر هزار بود که این وظیفه را انجام داد و در این زمینه توفیق داشتیم. منتها تعداد معتادین متجاهر زیاد است و هنوز در سطح شهر تهران دیده می‌شوند لذا معلوم می شود که بعضی از دستگاه‌ها هنوز کارشان را کامل انجام نداده و عقب هستند.

قرارگاه  اجتماعی برای رفع آسیب های اجتماعی در شهر تهران ایجاد شده است. محمد امین توکلی زاده، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در این باره می گوید: حل معضل آسیب های اجتماعی و توجه ویژه به فرهنگ به عنوان یکی از اولویت های این دوره از مدیریت شهری است وشهردار تهران رسیدگی به روح شهر را به عنوان یکی از اولویت ها در نظر گرفته است. البته در دوره های قبلی اقدامات مختلفی انجام شده اما به صورت ویژه فرهنگ و حوزه اجتماعی مظلوم واقع شده و به حاشیه رانده شده و  در این دوره باید از حاشیه به متن آورده شده و توجه ویژه‌ای به حوزه فرهنگی و اجتماعی در شهر شود.

 قرارگاه اجتماعی متشکل از سه ضلع «نهادهای مسئول»، «مردم، گروه‌های جهادی و خیرین» و شهرداری تهران

 به گفته معاون شهردار تهران، در کنار ساخت و سازهایی که در کالبد شهر صورت می گیرد باید برای روح شهر هم برنامه ریزی مشخص، مدون و زمانبندی شده‌ای داشته باشیم.

 وی گفت: باید نهادهای مرتبطی که در زمینه آسیب‌های اجتماعی مسئولیت دارند مثل خیریه ها، تشکل‌های مردمی، سمن‌ها و افراد موثر در این حوزه که مدل‌های مشخصی را ارائه می کنند با یکدیگر هم افزا شوند و برای حل این مشکل دست به دست هم دهند.

معتادان متجاهر پایتخت کجا رفتند؟/ نمی توان روی معتاد فقط یک خط کشید

 معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: قرارگاه اجتماعی متشکل از سه ضلع «نهادهای مسئول»، «مردم، گروه‌های جهادی و خیرین» و «شهرداری تهران» ایجاد شده و  امیدواریم با استفاده از همه امکانات  بتوانیم بخشی از  مشکلات در حوزه اجتماعی شهر را کاهش دهیم.

بر اساس این گزارش، رفع آسیب های اجتماعی در دستور کار است. باید دستگاه های مسوول در این زمینه ورود کنند تا بتوان این مشکل را به صورت ریشه ای برطرف کرد. شهرداری تهران به تنهایی در این زمینه وظیفه ندارد. در حال حاضر مدیریت شهری ورود کرده و اقداماتی صورت گرفته است. آسیب های اجتماعی یک شبه ایجاد نشده و حل آن زمان بر است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    4 0
    بفرستید اردوگاه کار اجباری
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    3 0
    البته جمع آوری معتادان از انظار عمومی کار درستی است اما بجای معتادان به قاچاقچیان بی رحم ، رحم نکنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس