اطلاعات کاربران در سامانه‌های شهرداری تهران محفوظ است/بروز نارضایتی اجتماعی از مهم‌ترین اهداف خرابکاران

هیچ یک از اطلاعات کاربران سامانه‌های مرتبط با شهرداری تهران از جمله طرح ترافیک و...، پاک نشده و صرفاً آغاز به کار مجدد سامانه‌ها، برای افزایش ضرایب امنیتی به شکل کنترل شده در دستور کار قرار دارد.

به گزارش مشرق، هک و اخلال در سامانه‌های شهرداری تهران را می‌توان جزو آخرین موارد از تهاجم‌های سایبری در کشور برشمرد، خرابکاری که ساعت ۱۲ و ۳۸ دقیقه روز پنج شنبه ۱۲ خردادماه به وقوع پیوست و به نوعی حیاتی‌ترین زیرساخت‌های خدماتی در پایتخت را هدف قرار داد.

روز شنبه ۲۱ خردادماه، شهردار تهران در حاشیه افتتاح ایستگاه شهدای هفده شهریور از خط هفت مترو تهران، به تشریح ابعاد این حمله پرداخت و ایجاد نارضایتی عمومی را به عنوان یکی از اهداف حمله سایبری اخیر به برخی زیرساخت‌های تهران برشمرد.

مهاجمان به دنبال بروز نارضایتی و برهم‌زدن نظم اجتماعی

کارشناسان حوزه سایبری معتقدند، تمرکز مهاجمان بر ایجاد اختلال در خدمات پایتخت همچون ایجاد اختلال در جایگاه‌های سوخت‌رسانی، با هدف بروز نارضایتی و برهم‌زدن نظم اجتماعی معنا پیدا می‌کند. بر این اساس در سال‌های اخیر، حوزه‌هایی که وظیفه ارائه خدمات عمومی را در سطح گسترده بر دوش دارند، بیش از سایر بخش‌ها در معرض آسیب از ناحیه حملات سایبری هستند.

گزاره‌ای که مورد تأکید اعضای شورای شهر در جلسات پس از عملیات خرابکارانه نیز بوده و ضمن اشاره به "اختلال در فرآیند خدمت‌رسانی" به عنوان هدف مهاجمان، اهمیت برنامه‌ریزی مناسب برای کاهش آسیب‌پذیری در تهاجم‌های احتمالی آتی به زیرساخت‌های ملی گوشزد شد.

با این وجود، طی روزهای گذشته اقداماتی برای رفع اختلالات بروز کرده در سامانه‌های شهرداری تهران صورت گرفت و برخی دسترسی‌ها به واسطه تست‌های امنیتی در سطح حداقلی نگه داشته شد.

آغاز به کار مجدد سامانه‌های پایتخت

خبرنگار ایرنا درباره برخی ادعاها مبنی‌بر از دسترس خارج شدن دوربین‌های کنترل ترافیک و پاک شدن اطلاعات شهروندان از سامانه‌های خدمات شهری نیز کسب اطلاع کرد و مشخص شد، هیچ یک از اطلاعات کاربران سامانه‌های مرتبط با شهرداری تهران از جمله طرح ترافیک و عوارض، حذف نشده و صرفاً آغاز به کار مجدد هر یک از سامانه‌ها، برای افزایش ضرایب امنیتی و دسترسی امن، به تدریج و به شکل کنترل شده در دستور کار قرار گرفته است.

سوابق عوارضی که مردم پرداخت کرده‌اند، موجود است

در همین رابطه، رییس شورای اسلامی شهر تهران در جلسه یکشنبه گذشته شورای شهر با بیان اینکه حمله سایبری وسیعی به سامانه‌های شهرداری با حمله سایبری به سامانه بنزین قابل قیاس نیست، گفت: در حمله به سامانه بنزین، تنها یک سامانه و یک بخش مورد حمله قرار گرفت؛ اما شهرداری با بیش از ۵۰ هزار کاربر، پیمانکار و مراجعه کننده، سامانه‌های بسیار وسیعی را مدیریت می‌کند. همکاران در این حمله شدید به موقع وارد شدند و مسائل را رسیدگی و جبران کردند. نمی‌توان سیستم‌های گسترده خدمات شهر را یکجا مدیریت کرد و باید به تدریج مدیریت شود.

مهدی چمران با بیان اینکه سوابق مبالغ و عوارضی که مردم پرداخت کرده‌اند، موجود است، یادآور شد: تا ۲۱ خردادماه طرح ترافیک به مسیر بازنگشته بود و پیگیر این موضوع هستیم.

وی همچنین درباره بازدید پنج‌شنبه هفته گذشته از سازمان فاوای شهرداری گفت: نیروهای متخصص شهرداری تهران یکی از راه‌های نفوذ به سامانه‌ها را شناسایی کردند و ناچار هستند، بیشتر در این بخش دقت کنند. در بازدید پنج‌شنبه از سازمان فاوا، آزمایش‌هایی برای اه‌اندازی سامانه‌های شهرسازی، مالی و حتی حساب شهروندی تهران من صورت گرفت. امروز نیز این سامانه‌ها در دسترس قرار گرفته و بنا بر اعلام مسئولان سازمان فاوا به زودی وارد چرخه خدمت‌رسانی خواهند شد.

بر اساس پیگیری‌های خبرنگار ایرنا، هم‌اکنون سامانه‌های جامع مالی، کارت بلیت مترو، منابع انسانی، شهرسازی، اتوماسیون اداری، سامانه و سرویس اطلاعات مکانی، پیام کوتاه، پرتال اینترانتی و انتقال پذیرش متوفیان به سازمان فاوا رفع اختلال شده و کلیه خدمات مرتبط با سامانه‌های مذکور از روز شنبه ۲۱ خردادماه مجدد و به طور کامل برقرار شده است.

حمله به سامانه‌های شهرداری آخرین نمونه از خرابکاری‌ها نخواهد بود

آنچه حائز اهمیت است، تشویش اذهان عمومی و آشفتگی اجتماعی از مهم‌ترین اهداف عاملان حملات سایبری به زیرساخت‌های خدماتی به حساب می‌آید و هرگونه اقدام و تحرکی در این راستا، فشار مضاعفی بر آسیب‌های وارده ایجاد می‌کند.

همچنین شواهد نشان می‌دهد، خرابکاری علیه سامانه‌های شهرداری تهران آخرین مورد از این قبیل حملات نخواهد بود و ضرورت دارد، ضرایب و شاخص‌های امنیتی را برای مواجهه احتمالی با رخدادهای این چنینی افزایش داد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس