وقتی تریبون‌ها ناخواسته به بازوی رسانه‌ای خرابکاران تبدیل می‌شوند

هرچند عاملان حملات سایبری در سال‌های اخیر به نتیجه مطلوبشان نرسیده‌اند، اما اظهارات غیرمستند و هیجانی برخی در داخل، به صورت ضمنی به پیوست رسانه‌ای این تهاجم‌ها بدل شده است.

به گزارش مشرق، خرابکاری، ترور، تحریم و عملیات روانی نمانده که در سال‌های اخیر علیه ایران اعمال نشده باشد. اقداماتی که به خوبی نشان می‌دهد، سیاست فشار حداکثری (که قرار بود، تابستانی داغ در سال ۹۷ رقم بزند!)، صرفاً با محوریت فشار اقتصادی در دستور کار قرار نگرفته و جنبه‌های اجتماعی، سیاسی، حقوقی و نظامی نیز دارد.

فارغ از اعتراف مکرر متولیان و پیروان فشار حداکثری، انتظار غربی‌ها برای بروز «نارضایتی اجتماعی در ایران و تشویش اذهان عمومی» در پی اعمال این سیاست‌ها، تأمل‌برانگیز است. از این‌رو، در سال‌های اخیر حمله به زیرساخت‌ها از جمله در حوزه‌هایی که خدمات عمومی را با اختلال مواجه می‌کند، پررنگ‌تر شده است.

آشفتگی اجتماعی در دستور کار مهاجمان سایبری

ایجاد اختلال در عملکرد جایگاه‌های سوخت در سراسر کشور، انجام عملیات ترور در خاک ایران و نیز حمله سایبری به شهرداری تهران در راستای بروز همین آشفتگی اجتماعی و ایجاد دغدغه روانی برای مردم، معنا و مفهوم پیدا می‌کند.

در این میان، بررسی تحرکات برخی افراد شناخته شده در فضای رسانه‌ای کشور، حاکی از بازی خواسته یا ناخواسته آن‌ها در همین پازل «تشویش اذهان عمومی» است.

به عبارت دیگر، هرچند عاملان حملات سایبری به نتیجه مطلوب و دلخواهشان نرسیده‌اند، اما اظهارات غیرمستند و هیجانی برخی در داخل، جز ایجاد نگرانی برای مردم دستاوردی نداشته و به صورت ضمنی به پیوست رسانه‌ای این تهاجم‌ها بدل شده است.

پشت پرده حمله به زیرساخت‌های شهری

در پرونده حمله سایبری به زیرساخت‌های شهرداری تهران نیز، ایجاد آشفتگی و بی‌نظمی در پایتخت و نارضایتی اجتماعی، یکی از اهداف اصلی عملیات خرابکارانه بوده است.

گفتنی است، مرکز ارتباطات شهرداری تهران در اطلاعیه‌ای مرتبط، ضمن پوزش از همشهریان بابت بروز مشکلات احتمالی، اعلام کرد: «در روزهای اخیر، حملات خرابکارانه به برخی سامانه‌های خدماتی شهر تهران با هدف ایجاد نارضایتی و اختلال در خدمت‌رسانی به مردم عزیز صورت گرفت که در همان لحظات ابتدایی توسط کارشناسان فنی، تشخیص و کنترل بر فرآیندها و سامانه‌ها ایجاد شد.»

در بخش دیگری از این اطلاعیه با اشاره به محدودیت‌های اعمال شده برای برخی سامانه‌ها، تأکید شد: «در حال حاضر برخی از این سامانه‌ها برای اطمینان بیشتر از پایداری و خدمت‌رسانی حداکثری به صورت موقت محدود شده است. به محض اطمینان کارشناسان سازمان فناوری اطلاعات و نهادهای مسئول، این سامانه‌ها به فرآیند خدمت رسانی به مردم شریف تهران ادامه خواهند داد.»

در همین راستا، شهردار تهران و رئیس شورای شهر پایتخت در بازدید پنج شنبه هفته گذشته خود از سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، از راه‌اندازی و امکان دسترسی مردم به کلیه سامانه‌های شهرداری از ابتدای هفته جاری خبر دادند.

تمرکز غیراخلاقی بر ادعاهای نگران‌کننده و بی‌اساس

با این وجود، برخی رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ای، به جای آگاه‌سازی مخاطب و رفع دلهره‌های مردم، ادعاهای بی‌اساسی همچون از کار افتادن دوربین‌های کنترل ترافیک، بزرگ‌نمایی درباره اختلال در سامانه‌های بلیط فروشی مترو و حذف اطلاعات شهروندان از سامانه‌های خدمات شهری را در پیش گرفتند. گزاره‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها مطرح شده و بر اساس ذهنیت دسترسی منتشرکنندگان به اطلاعات صحیح، مورد پذیرش مخاطبان واقع می‌شود.

ادعاهایی که در قضیه حمله به تأسیسات هسته‌ای نطنز و اختلال در عملکرد جایگاه‌های سوخت نیز مطرح شد و با عباراتی همچون عقب‌گرد چندین ساله در صنعت هسته‌ای و نیز حذف سهمیه سوخت هم‌وطنان، موجی از نگرانی را در جامعه ایجاد کرد.

چه باید کرد؟

آنچه حائز اهمیت است، توجه به امنیت روانی مردم به موازات افزایش ملاحظات امنیتی برای پیشگیری از آسیب‌پذیری مجدد سرمایه‌های ملی از محل این حملات است. حملاتی که سابقه‌دار هستند و بر اساس اظهارات رئیس و برخی اعضای شورای شهر تهران، نیاز برنامه‌ریزی برای جلوگیری از وقوع مجددشان در سطح کلان و ملی است.

بر اساس آنچه مطرح شد، خودداری از نشر اکاذیب و محصولات رسانه‌ای تنش‌آفرین در سطح جامعه به خصوص در چنین برنگاه‌هایی، از مصادیق توجه به امنیت روانی مردم به حساب می‌آید. شایسته است، در مواجهه با وقایع و پدیده‌هایی که رنگ و بوی مخاطره برای امنیت ملی دارد، یک اجماع رسانه‌ای در کشور برای حفظ آرامش مردم شکل گرفته و موج‌سواری و عملیات پرفشار رسانه‌ای برای تخریب کنار گذاشته شود.

حتی اگر دفاع از حقوق مردم و انعکاس نارضایتی اجتماعی در پی چنین حوادثی مد نظر است، سیاه‌نمایی وضع موجود و تخریب عملکرد مسئولان، تنها التهابات اجتماعی را تشدید می‌کند و انگیزه تکرار چنین حملاتی را افزایش می‌دهد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس