طرح ضدمهاجرتی، دولت جانسون را مقابل نهادهای حکومتی قرار داد

اعتراض‌ها به طرح جنجالی و پرحاشیه «بوریس جانسون» در خصوص اعزام اجباری پناهجویان غیرقانونی این کشور به رواندا در حالی بالا گرفته که در معنای واقعی دولت را در مسیر تقابل با سایر نهادهای حکومتی قرار داد.

به گزارش مشرق، نخستین پرواز برای انتقال پناهجویانی که به صورت غیرقانونی وارد انگلیس شده‌اند قرار است فردا شود. ابتدا قرار بود ۱۳۰ نفر منتقل شوند. این رقم طی دو روز گذشته به ۳۷ نفر رسید اما موسسه خیریه حمایت از پناهجویان «کاله» اعلام کرد که  تعداد آن به ۱۱ نفر کاهش یافته است. بر اساس اعلام این موسسه، پناهجویان شامل ۴ ایرانی، ۲ عراقی، ۲ آلبانیایی و یک تبعه سوریه است. تابعیت دو نفر دیگر اعلام نشده است.  

دولت انگلیس قصد دارد با اعزام پناهجویان به مکانی در شش هزار کیلومتری این کشور، سیاست پیشین استرالیا در این زمینه را تقلید کند. با این اقدام دولت جانسون می‌خواهد که مهاجران را از عبور غیرقانونی از کانال مانش منصرف کند.

با این حال این طرح اعتراضات گسترده‌ای را در سطح بین‌المللی و در داخل به همراه داشته است. یک مقام بلندپایه سازمان ملل متحد طرح دولت انگلیس را خلاف مقررات و موازین بین‌المللی دانست. «گیلیان تریگز» مشاور دبیرکل کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان می‌گوید که تلاش دولت برای «برون سپاری» مسئولیت مهاجران به یک کشور دیگر قابل قبول نیست و آژانس پناهندگان سازمان ملل چنین اقدامی را شدیدا محکوم می‌کند.

وی افزود که بر اساس تجربه، پناهجویان پس از مدتی کشورهای اعزامی را ترک ودوباره اقدام به مهاجرت کرده‌اند. مقام سازمان ملل بر همین اساس تصریح کرد که این یک شیوه بازدارنده و موثر برای کنترل پناهجویان نیست.

اما در داخل موسسات خیریه هشدار داده‌اند "تصمیم ظالمانه و ناپسند" دولت برای انتقال پناهجویان به هزاران کیلومتر دورتر، نه تنها در پاسخ به معضل مهاجرت ناکام خواهد بود، بلکه "به هرج و مرج بیشتر انسانی منجر خواهد شد" و حدود ۱.۴ میلیارد پوند هزینه در بر خواهد داشت.

بیش از ۱۶۰ موسسه خیریه و فعال حقوق بشری دیروز در نامه‌ای سرگشاده به نخست وزیر انگلیس طرح دولت در این زمینه را محکوم کرده و آن را ظالمانه و شرم‌اور خواندند. در این نامه آمده است: "این یک روش شرم آور و ظالمانه برای رفتار با کسانی است که به دنبال حفاظت، فرار از آزار و اذیت یا درگیری به بریتانیا آمده‌اند. " فعالان حقوق بشری با انتقاد از سابقه حقوق بشری رواندا، طرح دولت را "بی رحمانه و غیر اخلاقی" دانستند.

همچنین اسقف اعظم انگلیس در اظهارنظری کم سابقه، مراتب اعتراض خود را به این طرح غیرقانونی اعلام کرد و تصمیم دولت را خلاف موازین دینی دانست. جاستین ولبی ماه پیش اظهار داشت که برون سپاری مسئولیت پناهجویان اقدام پسندیده‌ای نیست. وی با بیان اینکه بررسی جزییات طرح کار سیاستمداران است، اما خاطر نشان کرد که در اصل موضوع باید رضایت خداوند را مد نظر قرار داد.

این روحانی مسیحی بیان کرد که طرح دولت نباید ارزش‌های ملی را که بر پایه اعتقادات دین مسیحیت شکل گرفته زیر پا بگذارد. وی بر همین اساس خاطر نشان کرد که اعزام پناهجویان به رواندا برخلاف آموزه‌های دینی و فطرت الهی است.

اما دادگاه انگلیس سه روز پیش با صدور حکمی درخواست انجمن‌های حامی حقوق بشر را رد و مجوز طرح جنجالی دولت را تایید کرد. جاناتان سوئفت، قاضی دادگاه عالی انگلیس که به‌صورت فوری به این پرونده رسیدگی می‌کرد گفت: «از نظر منفعت عمومی مهم است که وزیر کشور بتواند دستورات مربوط به کنترل مهاجرت را اجرایی کند.» وی اضافه کرد برخی از خطرات پیش روی پناهجویان اخراجی که سازمان‌های خیریه روی آن تاکید دارند، «اندک و با حدس و گمان» همراه است.

صدور این رای، صدای پرنس چارلز، ولیعهد انگلیس را نیز بلند کرد و او در اظهارنظری کم‌سابقه طرح دولت را وحشتناک خواند. روزنامه تایمز، به نقل از منابع ناشناس گزارش داد که وارث تاج و تخت با سیاست بوریس جانسون، برای فرستادن مردم به رواندا مخالف است و این را در محافل خصوصی و شخصی خود مطرح کرده است.

جانسون امروز در یک مصاحبه رادیویی تلاش کرد تا اهمیت طرح دولت را تشریح کند اما از پاسخ به این سووال که آیا درک دولت او از نهادهای بین‌المللی، اسقف اعظم و ولیعهد بیشتر است طفره رفت.

نخست وزیر انگلیس به شبکه ال‌بی‌سی گفت هنگامی که این طرح را ارائه می‌کردیم حدس می‌زدیم باعث اعتراض آن هایی شود که می‌خواهند درهای کشور به روی مهاجران باز باشد. اما برای ما مهم است که با این طرح کار قاچاقچیان را مختل کنیم.

جانسون در پاسخ به این سووال مشخص که آیا فهم او بیشتر از ولیعهد انگلیس است اینگونه پاسخ داد. به نظرم ما نباید از روندی که منجر به قاچاق انسان و نقض قانون می‌شود حمایت کنیم.

خانواده سلطنتی انگلیس به‌طور سنتی در مسائل سیاسی دخالت نمی‌کنند. اما گفته می‌شود که چارلز و همسرش قرار است طبق برنامه از قبل پیش بینی شده اواخر این ماه برای شرکت در نشست رهبران کشورهای مشترک المنافع به رواندا سفر کنند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس