اجرای پلن بی رسانه‌ای، راهبرد جدید اسرائیلی‌ها/ وقتی از بی‌حوصله‌گی مخاطب سواستفاده می‎‌شود

در مدل رسانه‌ای جدیدی که مورد استفاده رسانه های اسرائیلی قرار گرفته، محوریت انتشار اطلاعات بر دوش تعدادی از حساب‌های کاربری اسراییلی زبان است که به طور رسمی با هیچ رسانه ثبت شده‌ای مرتبط نیستند.

به گزارش مشرق، روز جمعه ۱۳ ام خرداد ماه بود که در فضای رسانه‌های اجتماعی، تعدادی از کاربران با اشتراک گذاری تصویری از استوری یک شخص، خبر از مرگ مشکوک ایوب انتظاری، از نخبگان هوای فضای کشور را منتشر کرده و دست به دست می‌کردند. این خبر تا چندین روز مورد توجه رسانه‌های رسمی قرار نگرفت تا اینکه حساب کاربری Terror Alarm که اخیراً حساسیت تعدادی از کاربران را به خود جلب کرده است نیز طی توییتی، ادعای ترور شدن ایوب انتظاری را طرح کرد.

اجرای پلن بی رسانه‌ای، راهبرد جدید اسرائیلی‌ها/ وقتی از بی‌حوصله‌گی مخاطب سواستفاده می‎‌شود

بعد از این بود که رسانه های رسمی به تدریج توجه خود را معطوف به این حادثه کرده و با اتکا به ادعای حساب کاربری Terror Alarm و یا انتشار ادعایی جدید، شبهاتی را در خصوص مرگ دکتر ایوب انتظاری طرح کردند به گونه‌ای که تا چند روز اخبار مرتبط با آن، تبدیل به محور اصلی اخبار و برنامه‌های شبکه‌ها و رسانه‌های فارسی زبان شده است.

* اجرای پلن B رسانه‌ای توسط اسرائیل

با این وجود که در سه روز اول انتشار این خبر، خلاء خبری در خصوص چگونگی و نحوه رخداد این حادثه وجود داشت، اما این بار رسانه‌های صهیونیست فرصت را غنیمت شمرده و با بهره‌گیری از فضای بی خبری، ادعاهای جدیدی را مطرح کردند. بر خلاف الگوی پیشین، پیوست رسانه‌ای سرویس‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در عملیات‌های خرابکاری و ترور در ایران که خبر اصلی و اولیه توسط آن‌ها که ابتدا به واسطه رسانه‌های فارسی زبان خارجی، به خصوص شبکه سعودی ایران اینترنشنال و سپس مقامات اطلاعاتی آن‌ها آغاز می‌شد، در خصوص فوت آقای دکتر انتظاری به نظر می‌رسد این الگوی رفتاری تغییر کردو نحوه مخابره اطلاعات توسط آن‌ها از سطوح منابع امنیتی به برخی حساب‌های کاربری دست چندم در شبکه‌های اجتماعی تقلیل یافته است.

* از واقعیت تا شایعه

اولین واکنش رسمی در خصوص این سانحه، توسط دادگستری یزد بود که در  پانزده‌ام خردادماه، ادعای مشکوک بودن مرگ یک دانشمند هوافضا را رد کرده و اعلام شد که او یکی از کارمندان یک شرکت صنعتی بوده است. بعد از آن برخی از حساب‌های کاربری وابسته به رژیم صهیونیستی، با انتشار سوابق مقالات منتشر شده توسط دکتر انتظاری مدعی آن شدند که با توجه به مدارج علمی، ایشان یک کارمند نبوده و حتماً نقش مهمی را بر عهده داشتند؛ ادعایی که بعد تر توسط سایر حساب‌های کاربری معاند نیز ضریب داد شد.

اجرای پلن بی رسانه‌ای، راهبرد جدید اسرائیلی‌ها/ وقتی از بی‌حوصله‌گی مخاطب سواستفاده می‎‌شود

این ادعا درحالیست که با بررسی سوابق علمی دکتر انتظاری مشخص می‌شود که ایشان در زمینه آنالیز ترمولستیک پره‌ها و دیسک‌های موتورهای توربینی بوده است. از سوی دیگر مشخص شده که ایشان یکی از کارمندان شرکت توربین‌های صنعتی غدیر یزد بوده و حتی در جریان بازدید حسن روحانی، رئیس جمهور پیشین ایران از این شرکت در سال ۹۸، مهندس انتظاری برای ایشان از دستاوردهای کارخانه مطالبی را ارائه می‌کند؛ اما نکته مهم این است که نه زمینه تخصصی فعالیت ایوب انتظاری و نه کارخانه‌ای که او کار می‌کرده است در سطح محرمانه نبوده و در زمینه تولید توربین‌های صنعتی برای خطوط انتقال نفت فعالیت داشته که ارتباطی با وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران ندارد.

با اینحال رسانه های معاند، در خصوص اینکه چرا اگر مهندس انتظاری جایگاهی محرمانه در کشور داشتند، تصویر ایشان از تلوزیون و کانال های رسمی پخش شده است ادعا کرده‌اند که ایوب انتظاری از انتشار این تصاویر ناراحت شده و نگران ترور خود بوده است. درحالی که هیچ سند و پیوستی مربوط به اینکه این سخن در چه زمانی اتفاق افتاده است ارائه نمی‌شود و البته که کسی که نگرانی‌های خاصی از این بابت دارد، قطعاً در جلسه‌ای که با حضور خبرنگاران برای تصویربرداری و مستندسازی صورت می‌گیرد، به این شکل حضور پیدا نمی‌کند.

اجرای پلن بی رسانه‌ای، راهبرد جدید اسرائیلی‌ها/ وقتی از بی‌حوصله‌گی مخاطب سواستفاده می‎‌شود

اجرای پلن بی رسانه‌ای، راهبرد جدید اسرائیلی‌ها/ وقتی از بی‌حوصله‌گی مخاطب سواستفاده می‎‌شود

اجرای پلن بی رسانه‌ای، راهبرد جدید اسرائیلی‌ها/ وقتی از بی‌حوصله‌گی مخاطب سواستفاده می‎‌شود

* استفاده از بی حوصلگی مخاطب، شگرد جدید رسانه‌ای صهیونیست‌ها

چندی پیش نیز حساب اسرائیلی Intelli Times در توییتی ادعا کرد که ایوب انتظاری از افراد کلیدی در ساخت موتورهای موشک‌های کروز مانند موشک هویزه بوده که به یمن انتقال پیدا کرده است. ادعایی که همچنان بدون ارائه هیچ گونه سندی بوده و البته به اذعان برخی از منابع غربی، ایران هیچ موشک هویزه‌ای را به یمن انتقال نداده است.

اجرای پلن بی رسانه‌ای، راهبرد جدید اسرائیلی‌ها/ وقتی از بی‌حوصله‌گی مخاطب سواستفاده می‎‌شود

البته طرح این ادعاهای بدون سند به اینجا ختم نشده و برخی رسانه‌های صهیونیستی نیز در خبری مدعی شدند که ایوب انتظاری پیش از فوت، در مراسم مهمانی حاضر شده بود و اکنون میزبان آن فراری شده است. ادعایی که باز نشات گرفته از یک حساب کاربری توییتری اسراییلی است و هیچ ارتباطی با منابع اطلاعاتی و رسانه های رسمی ندارد.

اجرای پلن بی رسانه‌ای، راهبرد جدید اسرائیلی‌ها/ وقتی از بی‌حوصله‌گی مخاطب سواستفاده می‎‌شود

البته انتشار تصاویری از لوح تقدیری از ایوب انتظاری توسط استانداری یزد که در آن از لفظ شهید استفاده شده بود نیز شبهاتی را بین کاربران فارسی زبان شبکه‌های اجتماعی به وجود آورد؛ استانداری یزد نیز سریعاً به این خبر واکنش نشان داد و تصریح کرد: استفاده از واژه شهید در لوح تقدیر استاندار یزد، اشتباهی بوده که توسط روابط عمومی استانداری در تنظیم متن مذکور صورت گفته که بالافاصله پس از آگاهی از خطای سهوی رخ داده متن لوح اصلاح شده است. مدیرکل روابط عمومی استانداری یزد در خصوص این اشتباه اضافه کرد: «البته همانگونه که از محتوای متن لوح بر می‌آید، منظور تکریم آن جوان تلاشگر و خدماتش در راه علم و صنعت است و ارتباطی به سایر موارد مطروحه از سوی برخی رسانه‌ها ندارد.».

اجرای پلن بی رسانه‌ای، راهبرد جدید اسرائیلی‌ها/ وقتی از بی‌حوصله‌گی مخاطب سواستفاده می‎‌شود

با اینحال مدیرکل پزشکی قانونی یزد به خبرنگاران اطلاع داده است که مانند روال عادی پزشک قانونی در خصوص تمام فوت ها که فرایند کالبدشکافی و نمونه برداری‌های سم‌شناسی صورت می‌گیرد، همه اقدامات لازم در خصوص انجام آزمایش‌ها بر پیکر مرحوم ایوب انتظاری صورت خواهد گرفت که فرآیند انجام این آزمایشات ممکن است حداقل دو ماه طول بکشد.

اجرای پلن بی رسانه‌ای، راهبرد جدید اسرائیلی‌ها/ وقتی از بی‌حوصله‌گی مخاطب سواستفاده می‎‌شود

* وقتی غیر رسمی‎ها میدان دار انتشار اخبار می‎شوند

در نهایت ابتدا باید اذعان کرد که بخشی از فضای خلاء خبری که در نتیجه سانحه فوت مرحوم دکتر انتظاری رخ داده است، غیر قابل گریز است؛ زیرا که انجام آزمایشات تاکسیکولوژی زمان بر بوده و تا اعلام نتیجه نهایی به مراجع مربوطه امکان پیش داوری قطعی وجود ندارد. اما بطور قطع چیزی که مشخص بوده عدم ارتباط ایشان با صنایع محرمانه مرتبط با برنامه های موشکی ایران است.

از بررسی الگوی رسانه‌ای که با محوریت حساب‌های کاربری صهیونیست‌ها در شبکه اجتماعی توییتر در جریان است می‌توان نتیجه گیری کرد، رژیم صهیونیستی به هیچ عنوان حاضر به قبول مسئولیت ترور نیست اما بطور خاص جامعه فارسی زبان را هدف عملیات روانی خود قرار داده است تا دست کم بخشی از بدنه اجتماعی کشور، این تصور را داشته باشند.

از همین رو آن‌ها از هر گونه فرصت جدیدی در فضای رسانه‌های غیر رسمی بهره‌برداری می‌کنند. در مدل رسانه‌ای مورد فوق مشاهده می‌شود که محوریت انتشار اطلاعات بر دوش تعدادی از حساب‌های کاربری اسراییلی زبان قرار گرفته است که بطور رسمی به هیچ رسانه ثبت شده‌ای مرتبط نیستند [به این معنا که هیچ بخش سردبیری برای صحت سنجی مطالب و امکان شکایت رسمی از آنها برای انتشار اخبار جعلی توسط هیچ مرجعی در جهان وجود ندارد].

 پس انتشار اخبار جعلی توسط این حساب‌ها نیز، رسانه‌های رسمی صهیونیستی با همراهی تلویزیون سعودی ایران اینترنشنال که بارها همراهی خود را منابع اطلاعاتی رژیم صهیونیستی با مقاصد خاص را ثابت کرده است، وظیفه ضریب دادن و باورپذیر جلوه دادن این ادعا را بر دوش می‌کشند. در واقع در این مدل، رسانه‌های رسمی، گزارش های واصله از حساب‌های بی نام و نشان و بی هویت رسمی را مفروض قرار داده و سپس بر روی آن‌ها به بحث و تحلیل می‌پردازد؛ مدلی که فرصت صحت سنجی اصل خبر از مخاطب سلب شده و او را فقط با عمده‌ای از تحلیل‌های غیر واقع مواجه می‌سازد.

* مرکز مقابله با شایعات سایبری سازمان فضای مجازی سراج

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    25 5
    باید شما هم یک شبکهٔ گسترده درست کنین و مقابله به مثل کنین
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      2 0
      درست شده
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      3 1
      " فرآیند انجام این آزمایشات ممکن است حداقل دو ماه طول بکشد. " !!!!!!!!! 2 ماه ؟!!!! در موارد غیر سیاسی جواب کارآگاهان پلیس را یه روزه میدهند ! مگر سوخته و متلاشی شده که اینهمه طول بکشد ؟! بگویید برای گذشت زمان و ماله کشی !
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      2 0
      توربینهای بادی آبی مشابه هستند. فرق در اندازه توربین هواپیماهای بزرگ جت و کوچک تر موشک هاست. جنس پره توربینهایی که سوخت از میانشان عبور میکند از آلیاژهای مقاوم تر ساخته میشود. به جای داستان سرایی و تبرئه اسراییل و فرقه رجوی حقیقتش را بگویید افتاده اند به جان متخصصانی که حفاظت فیزیکی مثل فخری زاده ندارند و با کمترین تمهیدات ترور میکنند.
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      1 1
      میزبان کجاست ؟
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    7 6
    پلن بی شون کجا بود پلن زدشونم ترامپ بود که رو سر خودشون تو حمله به کنگره زایید.
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    3 5
    خطای استاندار یزد بخشودنی نیست!
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    5 2
    باید هشیارتر باشیم
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    7 5
    یک موضوع کاملا قابل پیش بینی ست. از امروز هر فردی در ایران فوت کرده یا بر اثر حادثه ای کشته شود مخصوصا اگر مدرک تحصیلی بالایی هم داشته باشه از این روش ها استفاده خواهد کرد رژیم موقت. امروزه دیگه کاملا روشن و معلومه که رژیم موقت صهیونیستی مهمات رو فراهم می‌کنه و شلیک کننده هم سعودی اینترنشناله. باید و باید به هر روش ممکن فعالیت در این شبکه هزینه بر بشود برای هر فردی که بخواد اونجا کار کنه. ببینید، من نمیدنم به چه شکل اما باید کاری کرد که هیچکس حاضر نشود در این شبکه فعالیت کنه. هرچه سریعتر هم باید این اقدام صورت بگیرد.
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      3 0
      تمام ایران ازکوچه وخیابان پرازدوربین ومیکروفونه مگه میشه سرمایه های انسانی تحصیل کرده ی ایران رابراحتی هدف گرفت ایران بعدازاینکارشبکه اخلی وعواملش راباهم تاایجادبازدارندگی وپشیمانی ازهزینه کردبرای این امورتخریبی وحذف کننده انجام میدهد
  • مهدی IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    2 7
    مشکل شما اینه که فکر می کنین طرف باید حتما هسته ای یا موشکی باشه تا ترور بشه
  • علیجان ابراهیمی رودبستی IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    5 0
    مشرق شتر سواری ......تصویر دانشمندان هسته ای توسط عده ای سیاسیون ناشیانه در تصویر تی وی براق انجام شد..یکراست بگو این حرکت ناشیانه هراز گاهی دوراز چشم نیروهای امنیتی مسول حفاظت از دانشمندان صورت می‌گیرد..یک تجربه چهل ساله ایران از یک سوراخ دهها بار گزیده میشه
    • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      0 0
      انتشار تصویر چه ربطی به سیاسیون دارد؟ نکند مسئول انتشار تصویر هم سیاسیون هستند؟!!
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    1 5
    همه اش تقصیر گاوهای بلوند است
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    1 0
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    1 0
    این بحث ها همه جنبه ی رسانه ای دارداسراییل میداند که اگربلایی سراین شخص وهرشخص نوعی بیایدمقصروطرف انتقام ایران خواهدبودالعان 70سال است که این فاشیستهادراشغال فقط فلسطین مانده اند وصدها گروه مسلح که هرکدام هرروزیک رونمایی ازتسلیحات خودراانجام میدهندواختلافات داخل صهیونیستی نابودشان کرده است یادمان نرودفیلمهای سیاه سفیدبن گوریون ادمکش وشارون که باچه غروری که یاداورداحترام هیتلربه ارتش تازه تاسیس نازیهابودالعان هرروزمهم ترین بخشهای اسراییل منفجرمیشودوسیستم های دفاعی وهجومی کارامدغزه وحزب الله وشکست های گنبداهنین وسیستم های دفاعی وهجومی اسراییل که باعث خنثی شدنشان شده است
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    1 0
    خلاصه تمام این متن اینه:« درد نداشت»!!!!
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    1 0
    حالا چرا فوت شده بنده خدا؟ یهویی بدون دلیل؟
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    1 0
    اسراییل بزودی نابود خواهد شد
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 0
    بخاطر انفعال تصمیم گیران در پاسخگوئی ، یکی بخوریم دهتا بزنیم
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 0
    تاریخ نشون داده همیشه شما دروغ میگویید.
  • IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    0 0
    گيرم اين گزارش تون صحيحه ، خب مى مرديد اينو زودتر منتشر كنيد ؟! از ضعف هاى بيشمارى كه داريد نميتونيد فرار كنيد
  • سیدمرتضی IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    0 0
    خوبه که یکمی از حزب الله یاد بگیریم، اگریک نفر یک رزمنده فرمانده یک متخصص از حزب الله ترور شه حزب الله لبنان قطعا بعد از یک یا دو هفته پاسخ لازم رو میده!! حتی اگر این شایعه باشه که توسط اسرائیل ترور شده باشه کار حزب الله و اسرائیل به جایی رسیده که نتنیاهو نخست وزیر وقت وقته حمله موشکی به سوریه و شهید شدن یک کادر حزب الله مستقیم میگه ما از وجود کادر حزب الله بی خبر بودیم به امید این که حزب الله پاسخ نده البته در اون زمان حزب الله پاسخ لازم رو میده چه خوبه ما هم دونبال یک بهانه باشیم در برابر اسرائیل الان مدتهاست میگفتن انتقام میگیریم منتها هیچ کاری رسانه ای ندیدیم
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    0 0
    کشتن چند تا از کله گنده های رژیم صهیونیستی اونا را بخوبی سرجاشون میشونه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس